Конфлікт – це зіткнення, серйозна незгода, під час якої вас переповнюють негативні почуття та переживання. Це процес різкого загострення протиріч і боротьби двох чи більше сторін. Конфліктна ситуація – наявність суперечливих позицій, розбіжностей сторін з якого-небудь приводу. Конфліктна ситуація – це сигнал про те, що виникла проблема. Словесне змагання, коли кожен відстоює свою думку називають суперечкою.
Призводить до нестабільності;Матеріальні і моральні витрати;Загроза життю і здоров’ю людей;Витрата енергії;Порушення психологічного стану учасників спілкування;Негативно впливає на психологічний клімат, на розвиток особистостіДеструктивний. КОНФЛІКТКонструктивний. Розкриває і розв’язує суперечності;Виявляє союзників і ворогів;Виявляє позиції, інтереси і цілі учасників;Цілком або частково усуває суперечності;Послаблює стан психологічної напруженості;Сприяє вирішенню проблем.
Внутрішньоособистісний – незадоволеність людини якими-небудь обставинами свого життя, пов’язане з наявністю інтересів, прагнень і потреб, що суперечать одне одному;Міжособистісний – невміння ладнати один з одним через відмінності у характерах, поглядах, манері поведінки;Конфлікт між індивідом і групою – відступ від прийнятих у групі норм поведінки у спілкуванні (наприклад, конфлікт між групою і керівником);Міжгруповий конфлікт – організація складається з безлічі формальних і неформальних груп, між якими можуть виникати конфлікти.
Причини конфліктів. Між дітьми конфлікти виникають з різних причин. Зокрема, хтось не поступився місце; хтось розкрив чиюсь таємницю; хтось не погодився з думкою іншого; хтось на когось придумав прізвисько; хтось переміг у грі, а хтось програв, заздрість, егоїзм, підлість, нещирість, ревнощі, лінь, лицемірство, користолюбство, кар’єризм, схильність до пліток. Конфліктні ситуації на уроці -учні спізнюються, переговорюються, списують, відволікаються, лінуються.
Черепаха (уникнення)Черепахи втікають і ховаються у свій панцир, щоб обминати конфлікти. Вони тримаються подалі як від спірних питань, через які виникає конфлікт, так і від людей, до яких він причетний. Вони почувають себе безпомічними. Вони переконані, що легше втекти (фізично та психологічно) від конфлікту, ніж зіткнутися з ним.
Акула (конкуренція)Акули намагаються силоміць примусити опонента прийняти потрібне їм вирішення конфлікту. Вони будь-якою ціною готові добитися своїх цілей. Потреби інших людей їх не турбують. Вони хочуть бути переможцями. Поразка викликає почуття безсилля і невдачі. Вони намагаються здобути перемогу, приголомшуючи суперників, нападаючи раптово, а також залякуючи або загрожуючи їм з позиції сили.
Плюшевий ведмедик (пристосування)Для ведмедиків – стосунки з оточуючими важливіші за власні цілі. Ведмедики хочуть подобатися, хочуть, щоб усі їх любили і цінували. Вони вважають, що краще уникнути конфлікту заради гармонії. Вони бояться завдавати болю, образити, псувати стосунки під час конфлікту.
Лисиця (компроміс)Лисиці невибагливі як у своїх цілях, так і в стосунках з іншими людьми. Вони завжди шукають компромісу. Заради досягнення цілей лисиці готові поступитися частиною своїх переконань, але вимагатимуть того ж і від опонента. Вони шукають такого рішення конфлікту, коли б обидві сторони мали вигоду – «золоту середину.
Сова (співпраця)Сови дуже високо цінують власні цілі та стосунки. Вони розглядають конфлікти як проблему, яку потрібно розв’язувати, і шукають таке рішення, яке б задовольнило як їхні цілі, так і цілі опонента. Вони сприймають конфлікти як можливість покращити стосунки між людьми. Сови не заспокоюються доти, доки напруга не спаде і негативні емоції не будуть повністю зняті.
Скажіть будь ласка, що на вашу думку,є основою культури спілкування?Отже основою культури спілкування є повага до іншої людини. Поважати – значить враховувати думку іншої людини.. Стався до іншого так, як ти хотів би, щоб ставилися до тебе. Потрібно приймати іншого таким, яким він є, і мати бажання зрозуміти іншу людину.« Не старайтесь перевиховувати людей, виховайте спочатку себе і будьте прикладом для інших»
Пропоную вам провести дослід із повітряною кулькою. Уявіть собі, що кулька – це ваше тіло, а повітря всередині неї – це ваш гнів. Надуємо кульку й відпустимо її. Прослідкуйте, що з нею відбувається. Вона летить з одного боку в інший, вона абсолютно не керована. Так буває і з людиною, коли вона сердиться. Вона не контролює себе, а тому може образити кого-небудь або навіть ударити. А тепер надуймо кульку і спробуймо випустити з неї повітря маленькими порціями. Обговорення-Що відбувається з нею? ( Вона потихеньку здувається) - А що відбувається з повітрям усередині неї? ( Повітря поволі виходить)Кулькою можна керувати й поволі випускати з неї повітря. Важливо навчитися потроху випускати свій гнів, свою злість назовні, не кривдячи тих, хто перебуває поряд. Як можна контролювати свій гнів? ( Заспокоїтись, зробити паузу, розслабитись)
Вправа «Австралійський дощ»«Діти чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх. -В Австралії піднявся вітер. (терти долоні).- Починає накрапати дощ(клацання пальцями)..- Дощ посилюється(почергове плескання по грудях)- Починається справжня злива.(плескання по ногах) -А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами)- Але що це? Буря почала вщухати( плескання по ногах)- Злива перетворюється на дощ(плескання долонями по грудях)- Рідкі краплі падають на землю(клацання пальцями).- Вщухає вітер (терти долоні)- Сонце (руки догори). Ми трохи розслабились.
намагаються зрозуміти один одного;сперечаються;кричать одне на одного;допомагають один одному;змагаються;співпрацюють;б’ються;звинувачують;намагаються закінчити розмову;посміхаються, гумор;підозрюють одне одного;намагаються перемогти;уважно слухають один одного;ображаються;намагаються досягти компромісу. Вправа «Шляхи розв’язання конфліктів»
Якщо виник конфлікт, не поспішай, подумай, чого справді ти хочеш. Можливо, насправді, важливіше не довести свою правоту, а зберегти добрі стосунки. Не гнівайся, посміхнись, доброзичливо звернися до опонента з пропозицією спокійно розібратися в ситуації, що склалася. Намагайся не реагувати на його агресивність: стримуй свої емоції. Перепроси, коли ти в чомусь не правий, запропонуй варіант взаємної згоди. Пам'ятайте: кожна людини – така ж яскрава унікальна індивідуальність, як і ви, приймайте її такою, якою вона є. Пам'ятайте: найкращий спосіб боротися з душевним неспокоєм - постійна зайнятість. Щоб забути свої напасті, намагайтеся зробити приємне іншим. Роблячи добро іншим, ви робите добро собі. Не старайтеся змінювати чи перевиховувати інших. Набагато корисливіше і безпечніше зайнятися самовихованням. Умійте бачити в людині позитивні якості й у стосунках з нею спробуйте спиратися саме на ці якості. Не ображайтесь і не обурюйтесь критикою на вашу адресу, шукайте в ній виправні точки для самовдосконалення.
„ Я хотів би викинути у кошик для сміття …”Вправа „Кошик сміття»Люди є неповторними особистостями, але не досконалими. Кожен хотів би щось змінити у собі: рису характеру, звичку, ваду яка може призвести до конфлікту, або призводить до конфлікту, заважає вам в житті і ви хотіли б її позбутися.„ Я хотів би викинути у кошик для сміття …..( звички, якості характеру, які заважають)." Лінь,принциповість, впертість, обман…Зачитайте, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик. Я думаю, що після нашої гри ваші вади, звички чи риси характеру залишаться на завжди у кошику сміття. І в вашому житті буде виникати менше конфліктних ситуацій.
Притча про хлопчика і цвяхи. Жив собі хлопчик із жахливим характером. Якось батько йому дав мішок із цвяхами й велів по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопчик втратить терпець і з кимось посвариться. У перший день хлопчик забив 37 цвяхів. Згодом він навчився володіти собою, і кількість цвяхів щодня зменшувалась. Хлопчик зрозумів, що легше навчитися опановувати себе, ніж забивати цвяхи. Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька й сказав йому про це. Тоді батько велів синові витягати із паркана по одному цвяху тими днями, коли він не втратить самоконтролю, і ні з ким не посвариться. Минали дні і згодом син міг сказати батькові, що у паркані не залишилося жодного цвяха. Батько підвів сина до паркана і сказав: «Ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося… Паркан ніколи не буде таким, як колись.»Коли ви з кимось сваритеся і говорите щось неприємне, ви залишаєте по собі такі ж рани, як ці дірки від цвяхів. І рани зостаються, попри те, скільки разів ви потім попросите пробачення. Словесні рани завдають такого ж болю, як і фізичні. Не залишайте на своєму шляху цих дірок. Не забивайте цвяхи ворожнечі, непорозуміння і жорстокості в душі людей. Будьте розумними, добрими і толерантними!!!