Заняття з елементами тренінгу на згуртування класу: «Ми – одна команда»

Про матеріал
Мета тренінгу: згуртування колективу і побудова ефективного командної взаємодії. Завдання: • формування і посилення загального командного духу, шляхом згуртування групи учнів; • розвиток відповідальності і вкладу кожного учасника в рішенні загальних задач; • отримання емоційного і фізичного задоволення від результатів тренінгу; • усвідомлення себе командою.
Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу на згуртування класу: «Ми – одна команда»

 

Мета тренінгу: згуртування колективу і побудова ефективного командної взаємодії.

 

Завдання:

  •                 формування і посилення загального командного духу, шляхом згуртування групи учнів;
  •                 розвиток відповідальності і вкладу кожного учасника в рішенні загальних задач;
  •                 отримання емоційного і фізичного задоволення від результатів тренінгу;
  •                 усвідомлення себе командою.

 

Хід тренінгу.

 

1. Привітання.

 

Мета: Встановлення контакту з учнями.

Мотивація. Вітаю всіх на занятті з елементами тренінгу «Ми – одна команда».  Дорогі учні, коли ви в майбутньому перейдете на новий рівень освіти, будете влаштовуватися на роботу, тоді вам, окрім шкільних знань та професійних навичок знадобляться особливі уміння – проявляти індивідуальність та працювати в команді. У сучасному світі здатність ефективно діяти в команді, безсумнівно, є одним із найбільш затребуваних особистих якостей поряд з надійністю, готовністю допомогти, чуйністю, широтою поглядів, терпінням і самоповагою.

Ми з вами перебуваємо в нашому колективі багато часу. Як ви думаєте, коли в нас справи організовуються краще – коли ми дружні, працюємо, як одна команда чи коли кожен сам за себе?

Кожен хоче працювати в комфортних умовах у доброзичливому колективі. Адже колектив стимулює нас до розвитку, мотивує та підтримує. Але важливо пам’ятати, що для ефективної роботи команди треба працювати всім і починати з себе. Взаємодія, взаєморозуміння, обмін  інформацією є обов’язковими складовими командної роботи. Сьогодні на занятті ми будемо вирішувати проблемні  завдання, дізнаватися більше один про одного

 

 

Інструкція.

 

Тренер: Для початку ми з вами познайомимося ближче. Пропоную вибрати листочок за кольором, написати на ньому своє ім’я, помістити в бейжик та прикріпити на одязі. І також подумати та назвати рису свого характеру, яка допоможе вам працювати у команді. Наприклад, я – Олена Миколаївна, розумію кожного з вас (веселий, люблю, поговорити, надаю підтримку)

Тренер представляється і називає рису свого характеру

 

Очікування. Ця вправа допоможе дітям відкритися і проаналізувати, чим вони цінні в цьому колективі

 

Тренер. Вправа  1 «Пазли»

Принцип виконання: Об`єднайте учнів у 2 команди по 8- 9 осіб та запропонуйте разом зібрати пазл .

Рефлексія: Виконання цієї сприяє напрацюванню навички командної взаємодії задля досягнення спільної мети.

Після виконання вправи обговоріть з учнями, чи складно їм було працювати разом, чи можна було б пришвидшити досягнення мети і як саме, а також поміркуйте разом про те,  як можна швидше досягнути успіху – одному чи у команді.

 

 

Тренер. Ви об’єдналися в команди. Далі роботу продовжимо з вправи, яка називається «Ми з тобою схожі тим ...»

 

Вправа 2  «Ми з тобою схожі тим, що ...»

 

Мета: познайомитися краще, пізнати один одного, чим вони схожі, для того, щоб знайти приятелів за інтересами.

 

Хід вправи: Учасники шикуються в два кола - внутрішній і зовнішній, обличчям один до одного. Кількість учасників в обох колах однакова. Учасники зовнішнього кола кажуть своїм партнерам фразу, яка починається зі слів: «Ми з тобою схожі тим, що ...». Наприклад: що живемо на планеті Земля, вчимося в одному класі і т.д. Учасники внутрішнього кола відповідають: «Ми з тобою відрізняємося тим, що ...» Наприклад: що у нас різний колір очей, різна довжина волосся і т.д. Потім по команді ведучого учасники зовнішнього кола пересуваються (за годинниковою стрілкою), змінюючи партнера. Процедура повторюється до тих пір, поки кожен учасник внутрішнього круга не зустрінеться з кожним учасником зовнішнього кола.

Обговорення:

• Які емоції відчували під час вправи?

• Що нового дізналися про інших?

• Що цікаве дізналися?

Чи зі всіма учнями ви знайшли схожість? Чим ви схожі один з одним?

         Ця вправа на згуртування коллективу

Висновок: Де б ви не були, в будь-якій групі з вашими однокласниками, у вас завжди з кожним учнем знайдеться щось спільне, однакові інтереси, теми для розмови, про що ви можете поспілкуватися будь з ким з вашого класу.

Вправа 3  «Кораблики»

Принцип виконання: 

Грають дві команди. Кожному учаснику дається  1 листочок (аркуш А-4) –  це ваш кораблик. Перед вами тече річка,  яка має два береги, позначені малярським скотчем.

Ваше завдання – переправитися командою на протилежний берег, бажано без втрат, використовуючи листок-кораблик кожного з учасників команди.

Умови гри: якщо став ногою на землю, а не на листочок – тонеш (вибуваєш з гри). Якщо кораблик без ноги – також тоне.

Продумайте командою, як без втрат дістатися на протилежну сторону.

Вам дається час на обговорення.(5 хвилин)

Починайте!

Переходимо в коло, обговорюємо

Обговорення:

Хто з вашої команди буде відповідати?

Яку стратегію поведінки ви вибрали? Чи була вона успішною ? Щоб ви змінили, якби вам дали другий шанс?

(Чому я не запропонувала ролі в цій грі?  Тому що кожен сам брав відповідальність за те, що міг зробити. Задіюються розумові здібності, учні висловлюють свої пропозиції, дослухаються один до одного)

Висновок: Настільки ефективна була стратегія, наскільки кожен з вас  зробив свій вклад у вирішені задачі, наскільки був відповідальним, наскільки підтримував товариша і сам відчував підтримку

Рефлексія

1.Я роздаю стікери. Пропоную  кожному на стікеру намалювати смайлик.

Смайлик з усміхненим личком  (з посмішкою )– я був проактивний, подавав ідеї, був відповідальний

Смайлик з нейтральним личком ( з рівною рисочкою) – я був пасивний, виконував вказівки інших

2. Пропоную  учасникам тренінгу оцінити цими смайликами особливості власної поведінки під час роботи в команді.

Рефлексія: На якому рівні  здебільшого здійснювалася робота в команді?

- обмін інформацією;

- взаємодія;

- взаєморозуміння;

- були рівномірно задіяні всі рівні

 

Вправа 4 «Я дарую тобі...»

Принцип виконання: Запропонуйте школярам сісти колом та зробити один одному подарунок у вигляді позитивних емоцій. Наприклад, ось так: торкнутися рукою плеча сусіда і сказати «Я дарую тобі посмішку/добрий настрій/впевненість у своїх силах/відчуття своєї унікальності» тощо.  

Молодці! Давайте нагородимо себе оплесками!

 

 

Рефлексія:

Тренінг підійшов до завершення.

  •                 Що нового ви сьогодні дізналися?
  •                 Що корисного винесли для себе, для групи?

 

Ну ось, всі подарунки подаровані, ігри пройдені, слова сказані. Ви всі були активні, злагоджено працювали в команді. Не забувайте, що Ви - єдине ціле, кожен з Вас - важлива і необхідна, унікальна частина цього цілого! Разом Ви - сила!

Дякую всім за участь!»

 

Попередньо кожен учень має написати на аркуші своє ім'я, після чого вчитель збирає усі папірці, складає їх у коробку та ретельно перемішує.

Школярі по черзі витягають папірці навмання та зачитують ім'я однокласника. Трошки подумавши, учні мають пригадати і назвати, які добрі риси характеру притаманні цій дитині, що в неї виходить найкраще за усіх або у чому можна в неї повчитися іншим.

Рефлексія: Ця вправа вчить бачити в оточуючих хороше та фокусуватися на кращих рисах характеру однокласників. Якщо певні учні не товаришують один з одним в звичайних умовах, вони можуть і не помічати цього. Виконання ж вправи спонукає замислитись і, можливо, по-іншому поглянути на однокласників.

Вправа 3 «Свій серед своїх»

Принцип виконання: Запропонуйте учням об'єднатися у команди за певними ознаками чи уподобаннями. Цю вправу можна виконувати у декількох форматах.

Руханка на дворі чи у спортзалі: Учитель малює на підлозі лінію і пропонує учням швидко зайняти місце праворуч чи ліворуч від неї в залежності від власних уподобань. Після цього називає певну об`єднувальну ознаку:  «Хай праворуч стануть ті, хто любить комп'ютерні ігри, а ліворуч прихильники наздоганялок», «Хай ліворуч стануть ті, хто любить фруктове морозиво, а праворуч – біле і шоколадне» тощо. Учні мають швидко перебігти на певний бік від лінії і не зіштовхнутися один з одним, в іншому випадку мають ризик вибути з гри.

Руханка у класі: Діти сидять на своїх місцях за партами. Після того, як вчитель називає певну об`єднувальну ознаку, школярі, які її мають, повинні помінятися місцями, інші не рухаються. Наприклад, «Хай поміняються місцями ті, хто має удома кота» тощо.

Презентація групи: Запропонуйте учням об'єднатися у команди разом зі своїми тезками, або, якщо їх немає, утворити команду «Розмаїття» та створити коротку презентацію, про те, які вони – Сашки, Петрики чи Світлани.

Рефлексія: Вправа дозволяє відчути дітям, що вони завжди можуть бути певною частиною спільноти за уподобаннями чи об’єднувальними ознаками.

Вправа 4 «Реклама»

Принцип виконання: Поєднайте учнів у пари та влаштуйте своєрідне змагання команд.  Протягом 5-7 хвилин кожен у парі має дізнатися про хобі напарника, його захоплення, особисті успіхи та інші цікавинки.

Після цього учні мають прорекламувати перед класом своїх напарників по команді, розповівши про їхні найкращі риси характеру, особливі вміння та навички, а також цінність учня як частини команди класу. 

Час на рекламу 2-3 хвилини. Перемагає та команда, учасники якої були більш переконливими для аудиторії.

Рефлексія: Ця вправа допомагає школярам більше дізнатися про захоплення один одного та напрацювати навичку фокусування на кращих рисах однолітків, а також сприяє розумінню, що клас – команда, а кожен учень – її частина. 

Вправа 5 «Наш клас»

Принцип виконання: Об`єднайте клас у команди по 5-6 учнів, роздайте аркуші ватману і кольорові фломастери. Запропонуйте школярам усередині команди дібрати разом метафоричну асоціацію, як вони уявляють клас та створити відповідний малюнок (наприклад, сонячна система, зоряне небо, пташиний базар тощо). 

Після цього кожна команда презентує свій малюнок і обґрунтовує, чому вибрано саме таку метафору.  

Рефлексія: Ця вправа спонукає замислитись, що клас – у першу чергу колектив, що має свої особливості, завдяки кожному учню, який є частиною цієї спільноти.

Вправа 6 «Пазли»

Принцип виконання: Об`єднайте учнів у команди по 4-5 осіб та запропонуйте разом зібрати пазл швидше за команд-суперників. 

Рефлексія: Виконання цієї сприяє напрацюванню навички командної взаємодії задля досягнення спільної мети. Після виконання вправи обговоріть з учнями, чи складно їм було працювати разом, чи можна було б пришвидшити досягнення мети і як саме, а також поміркуйте разом про те,  як можна швидше досягнути успіху – одному чи у команді.

.

4. Соціометрія

ВПРАВА «ВЕЛИКЕ СІМЕЙНЕ ФОТО»

Мета: усвідомлення своєї ролі в групі, стилю поведінки.

Час: 15 хвилин.

Обладнання: фотоапарат чи смартфон для зйомки.

Хід вправи:

Пропонується, щоб хлопці представили, що всі вони - велика сім'я і потрібно всім разом сфотографуватися для сімейного альбому. Необхідно вибрати "фотографа". Він повинен розташувати всю сім'ю для фотографування. Першим з сім'ї вибирається "дідусь" він теж може брати участь в розстановці членів "сім'ї". Після розподілу ролей і розстановки "членів сім'ї" "фотограф" рахує до трьох. На рахунок "три!" всі дружно і голосно кричать "сир". "Фотограф" робить знімок.

Більш ніяких установок для дітей не дається, вони повинні самі вирішити, кому ким бути і де стояти.

Психологічний зміст вправи: роль "фотографа" і "дідусів" зазвичай беруться виконувати ті, хто прагне до лідерства. Проте, не виключені елементи керівництва і інших "членів сім'ї". Дуже цікаво поспостерігати за розподілом ролей, активністю-пасивністю у виборі місця розташування. Ця гра може відкрити нових лідерів і розкрити систему симпатій-антипатій в групах.

 

Вправа 7 «Я дарую тобі...»

Принцип виконання: Запропонуйте школярам сісти колом та зробити один одному подарунок у вигляді позитивних емоцій. Наприклад, ось так: торкнутися рукою плеча сусіда і сказати «Я дарую тобі посмішку/добрий настрій/впевненість у своїх силах/відчуття своєї унікальності» тощо.  

Рефлексія: Поясніть учням, що слова мають виняткову силу, як погані, так і добрі. Добрими словами ми можемо підбадьорити один одного, покращити настрій, а поганими – навіть скалічити (ймовірно, ви бачили документальний фільм «Вода» або окремі змістовні уривки з нього?).

Ця вправа стане позитивним завершенням уроку-виховної години, впродовж якого учні виконували вправи для згуртування колективу

Далі кожен з учасників висловлюється, що він хотів би подарувати групі. Молодці! Давайте нагородимо себе оплесками!

 

Рефлексія:

Тренінг підійшов до завершення.

  •                 Що нового ви сьогодні дізналися?
  •                 Що корисного винесли для себе, для групи?

 

Ну ось, всі подарунки подаровані, ігри пройдені, слова сказані. Ви всі були активні, злагоджено працювали в команді. Не забувайте, що Ви - єдине ціле, кожен з Вас - важлива і необхідна, унікальна частина цього цілого! Разом Ви - сила!

Дякую всім за участь!»

 

docx
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
1607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку