Міністерство освіти і науки України
Новокаховський професійний електротехнічний ліцей
Профорієнтаційний тренінг
для учнів 8-11 класів з теми
ЗАНЯТТЯ З ЕЛЕМЕНТАМИ ТРЕНІНГУ
« СВІТ ПРОФЕСІЙ НКПЕТЛ – ПРОФЕСІЯ ЕЛЕКТРОГАЗОЗВАРНИК»
Укладачі:
Винокурова К.І.
практичний психолог
Герасимчук В.М.
соціальний педагог
Нова Каховка-2020
Мета : розширення уявлення учнів про сучасний світ професій, про можливості через обраний спосіб освіти і можливу сферу професійної діяльності досягти своїх цілей , вміння учнів застосовувати результати самопізнання при прогнозуванні свого професійного майбутнього.
Завдання:
Обладнання: фліптчарт, аркуші паперу, стікери квадратної форми, ручки, плакат із зображенням «Світу професій НКПЕТЛ», рекламні відеоролики, роздатковий матеріал.
Категорія учасників: учні 8-11 класів.
Тривалість: 60 хвилин
Хід тренінгового заняття
Вступне слово (5хв.)
Тренер : Друзі, тема нашої зустрічі "Світ професій НКПЕТЛ". Важко орієнтуватися в сучасному світі професій, але ми все-таки спробуємо. Так, це завдання не з легких! Але на наших тренінгах ми спробуємо розібратися в світі робітничих професій!
«Ким ви працюєте?» - це мало не перше питання, що виникає у людей при знайомстві. Навіть діти цікавляться: «А хто твої мама і тато? ». Адже професійна приналежність - одна із значущих характеристик будь-якої людини ... Знайти себе в цьому світі означає можливість гідно жити, відчувати себе потрібним людям, отримувати радість від роботи, максимально проявляти свої здібності, а значить, на довгі роки залишатися «в формі», зберігаючи фізичне і психічне здоров'я. Величезне різноманіття світу професій - наслідок того, що одна людина не в змозі робити все необхідне для життя. Професія - це ще й знання, вміння, особисті якості, необхідні для того, щоб успішно займатися цією роботою, отримуючи винагороду за свою працю.
Щодня мільйони людей поспішають на роботу. Чим вони займаються? Чи люблять свою роботу? Як вибирали вони рід занять, повторили б знову свій професійний шлях або вважали за краще б інший вид діяльності? Вибір професії відноситься до одного з найбільш важливих життєвих рішень.
Вправа «Знайомство » (5хв.) .
Пропоную нам з вами познайомитися і одночасно почати знайомство з професіями. По черзі, вимовляючи своє ім'я , ми називаємо професію на велику літеру вашого імені. Почнемо з мене. Моє ім'я Катерина, а професія Коваль (далі кожен учень вимовляє ім'я і професію).
Максим-моряк, Інна-інженер і т .д
Скільки професій ми з вами згадали і познайомилися один з одним, тепер нам треба познайомитися з нашим навчальним закладом.
Визначення правил роботи групи. (2 хв.)
Учасники групи спільно розробляють правила роботи на занятті (записуються на дошці).
Орієнтовні правила:
- вимкнути телефони
- «тут-і-зараз»,
- «піднята рука»,
- «вільна нога»,
- бути позитивним,
- говорити від свого імені,
- цінувати час, не перебивати і не критикувати тощо,
- бути толерантним і поважати думку кожного.
Тренер . Хочу представити вам світ професій НКПЕТЛ у вигляді карти створеного світу (Додаток 1). (4 хв.)
Світ нашого закладу складається з таких професій, як Електрогазозварник ;
Рихтувальник кузовів;
Електромонтер;
Токар, фрезерувальник;
Коваль;
Продавець;
Тістороб ;
Офіціант, бармен. (Презентація навчального закладу, відео про ліцей 1 хв.)
І сьогодні пропоную вам познайомитися ближче з однією з професій.
Гра «Ланцюжок професій» (5 хв.)
Інструкція: "Зараз ми по колу вибудуємо" ланцюжок професій ". Я назву першу професію, наприклад, металург, наступний назве професію, у чомусь близьку металургові, наприклад, кухар. Наступний називає про професію, близьку до кухаря і т.д. Важливо, щоб кожен зумів пояснити, в чому подібність названих професій, на приклад, і металург, і кухар мають справу з вогнем, з високими температурами, з печами.
Вправа «Вгадай професію» (10-15 хв.)
Ведучий просить одного з учасників піти. В цей час всі інші загадують професію «Електрогазозварник », «Рихтувальник кузовів», «Коваль». Людина, яка виходила, повинна за допомогою навідних запитань вгадати професію, загадану в колі. Дану вправу можна повторювати кілька разів.
Вправа «Електрогазозварник - необхідний якості » (10 хв.)
Ведучий ділить учасників на команди і називає професію, учасникам пропонується назвати необхідні якості, якими повинен володіти представник даної професії. Перемагає команда що набрала більшу кількість якостей.
Вправа «Аналіз професії» (15 хв.)
Спочатку учасникам пропонується розповісти про професію Електрогазозварника . Швидко виявляється, що вони її начебто знають, але пояснити, в чому полягають її особливості, не можуть (їм потрібні конкретні питання). Тоді тренер пропонує розглянути схему аналізу професій, в якій і містяться опорні пункти для розповіді про будь-якої професії . ( Додаток 2)
СХЕМА АНАЛІЗУ ПРОФЕСІЇ
Характеристики професій |
Приклад кодування професії «таксист» |
Кодування задуманої професії |
Предмет праці
1 - природа (тварини, рослини) 7 - художній образ |
дорослі |
|
Мета праці
1 - контроль, оцінка, діагноз |
транспортування обслуговування |
|
Засоби праці
1 - ручні і прості пристосування |
механічні функціональні |
|
Умови праці
1 – побутовий мікроклімат 5 - екстремальні умови (ризик для життя і здоров'я) 6 - робота на відкритому повітрі 7 - домашній кабінет, лабораторія, майстерня |
екстремальні |
|
Характер рухливості в праці
1 - переважно сидячи |
сидячи |
|
Характер спілкування у праці
1 - мінімальне спілкування (індивідуальна праця) |
клієнти |
|
Відповідальність у праці
1 - матеріальна |
за життя і здоров'я |
|
Особливості праці
1 - можливість роботи за сумісництвом знаменитості 5 - престижні відносини 6 - зустрічі зі знаменитостями 7 - часті відрядження за кордон 8 - відрядження по країні 9 - завершений результат праці (можна помилуватися) 10 - високий престиж професії 11 - явно виражена суспільна корисність праці |
«Спокуси» |
|
Типові труднощі і неприємності
1 - нервове напруження |
нервове напруження профзахворювання лихослів'я |
|
Мінімальний рівень освіти
1 - без спеціальної освіти (після школи) - незакінчену вищу
- бакалаврат
6 - вчений ступінь (аспірантура, академія) |
професійно-технічну |
|
Після цього учасники діляться на команди (можна грати і втрьох). Кожна команда працює з професією «Електрогазозварник » , кодують її в своїй схемі , після закінчення учасники презентують свою шифровку професії електрогазозварник .
Після презентації команд, обговорення розбіжностей і труднощів при виконанні роботи.
Це дозволяє більш детально вивчити професію , а завдання тренера підказувати професійні моменти тим самим розширюючи знання учасників про професію. Про можливості отримання освіти, кар'єрному зростанні в професії і потреби ринку праці у фахівцях з прикладами заробітної плати.
Притча «Все в твоїх руках»
Давно-предавно в старовинному місті в оточенні учнів жив Майстер.
Якось найталановитіший з них задумався: «А чи існують запитання, на які наш Майстер не зумів би дати відповідь?»
Він пішов на квітуче поле, піймав найкращого метелика і сховав його між долонями. Метелик чіплявся лапками за його руки, і учневі було лоскітно.
Посміхаючись, він підійшов до Майстра і запитав:
- Скажіть, а метелик у моїх руках живий чи мертвий?
Учень міцно тримав метелика в зімкнутих долонях і був готовий будь - якої миті його стиснути. Не дивлячись на руки учня, Майстер відповів: «Все в твоїх руках».
Вправа «Зворотній зв'язок» (5 хв.)
Учасникам пропонується заповнити наступну анкету (Додаток 3).
Що вам сподобалося в тренінгу?
Що вам не сподобалося в тренінгу?
Чи визначилися ви у виборі професії?
Чи потрібна така тренінгова програма, чи може вона допомогти у виборі професії?
Ведучий і учасники обмінюються думками про результати тренінгу.
Бажаю вам бути хазяїнами свого життя! Пам’ятайте, ви –
будівельник своєї кар’єри. А ваші вчителі, психологи, друзі, ваш досвід – є вашими помічниками у побудові кар’єри.
Ви вибираєте хто або що буде
вашим помічником у побудові ВАШОЇ кар’єри.
Використані джерела
3. https://sites.google.com/view/zhprofterminal
4. https://sites.google.com/view/zhprofterminal