Новокаховський професійний електротехнічний ліцей
Тема: «Психологія ділового спілкування. Види спілкування.»
З предмету «Основи психології та професійної етики»
(з професії «Бармен. Офіціант»)
Підготувала
викладач спец.дисциплін Винокурова К.І.
2010
Урок з предмету «Основи психології та професійної етики»
(з професії «Бармен. Офіціант»)
Тема: Психологія ділового спілкування. Види спілкування.
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи навчання, прийоми: самостійна робота з міні-підручниками, тестові завдання, індивідуальна робота, робота з картками.
Основні терміни і поняття: вербальне та невербальне спілкування, прийом масок, маніпулятивне спілкування.
Наочність: фотокартки «Види спілкування»; тест контролю та тест «Які Ви в спілкуванні», міні підручники.
Технічні засоби навчання: мультимедійна установка.
ХІД УРОКУ
І. Перевірка домашнього завдання –учням пропонується тестовий контроль з попередньої теми «Психологія різних типів покупців»
«Психологія різних типів покупців»
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку (викладач оголошує тему уроку - записуючи на дошці, учні записують в зошит).
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Робота з картками (слайдами)
Слайд 1 Слайд 2 Слайд 3
Учням пропонується переглянути слайди на мультимедійній дошці.
По запропонованим слайдам необхідно назвати види спілкування
(розглядали на попередньому уроці). Викладач може доповнювати слайди вигаданими ситуаціями, тим самим з’являється можливість отримати більше відповідей.
Наприклад: Слайд 1. Уявіть що ці люди розмовляють різними мовами російською та італійською, який вид спілкування відображено на першому слайді?
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
На дошці вчитель записує план до ОК:
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Робота з міні – підручниками. Завдання учням по черзі зачитувати з міні-підручника по одному виду спілкування, та сформувати відповідь стосовно питання плану (інші можуть вносити корективи в відповідь учня).
Текст з міні-підручника (Додаток1)
V. Закріплення нового матеріалу
1. Учням по запропонованим слайдам необхідно назвати вид спілкування.
Слайд 1 Слайд 2 Слайд 3
(Маніпулятивне спілкування) (Духовне спілкування) (Ділове спілкування)
Слайд 4 Слайд 5
(Примітивне спілкування) ( Світське спілкування)
Слайд 6 ( Контакт «масок») Слайд 7 (Формально-рольове спілкування)
2. Питання до учнів:
- Які види спілкування ви використовуєте найчастіше й чому?
- Наведіть приклади спілкування кожного виду?
3. Робота з тестом «Чи вмієте Ви спілкуватися?» Цей аматорський тест дозволяє визначити властиві людині рівні комунікабельності.
Питання
Ключ до тесту
Питання |
Відповідь, бали |
Питання |
Відповідь, бали |
||||
|
A |
B |
C |
11 |
5 |
10 |
0 |
1 |
20 |
5 |
0 |
12 |
0 |
5 |
10 |
2 |
0 |
5 |
25 |
13 |
20 |
5 |
- |
3 |
5 |
10 |
0 |
14 |
0 |
5 |
15 |
4 |
10 |
0 |
5 |
15 |
10 |
0 |
5 |
5 |
0 |
5 |
10 |
16 |
15 |
5 |
0 |
6 |
5 |
15 |
- |
17 |
25 |
5 |
0 |
7 |
30 |
5 |
0 |
18 |
0 |
5 |
10 |
8 |
15 |
5 |
0 |
19 |
0 |
5 |
10 |
9 |
0 |
5 |
10 |
20 |
20 |
5 |
0 |
10 |
0 |
5 |
10 |
21 |
5 |
0 |
10 |
Інтерпретація результатів. У результаті підрахунку балів Ви можете віднести себе до однієї з наступних груп:
280 – 300 балів. Виникає підозра, що Ви не завжди уважно читали поставлені питання або не завжди щиро на них відповідали. Перевірте себе ще раз.
200 – 280 балів. Ви можете бути задоволені собою – принаймні, у тім, що стосується Ваших суспільних здатностей. Ви охоче проводите вільний час серед людей й у будь-якому суспільстві є бажаним учасником. Ви маєте живий розум, вразливі, гарний слухач й оповідач. Це й деякі інші здатності часто роблять Вас душею компанії.
100 – 200 балів. Ваше відношення до громадського життя нелегко визначити. З одного боку, Ви маєте властивості й нахили, які роблять Вас приємним членом суспільства, з іншого боку - інші якості Вашого характеру як би гальмують перші. У цілому Ви можете в суспільстві почувати себе цілком задовільно, хоча вам не завжди легко вдається пристосуватися до оточення. Однак в оточенні людей, яким симпатизуєте, Ви часто проводите дуже приємні години.
50 – 100 балів. Вам потрібно зізнатися в тому, що, як правило, Ви любите самотність й у вузькому сімейному або дружнім колі почуваєте себе значно краще, ніж у великій компанії. Що ж, багато знаменитих людей, що ввійшли в історію, нерідко належали до цієї категорії людей.
0 – 50 балів. Ви занадто замкнуті й живете, уникаючи суспільства інших людей. Радимо Вам більше спілкуватися: це необхідно для вас самого.
Учні пишуть на окремих аркушах паперу в короткій, лаконічній формі відповідь на питання: «У чому полягає твоя основна проблема в спілкуванні?» Аркуші не підписуються, вони згортаються й складаються в загальну купу. Потім кожен учень довільно бере будь-який листок, читає його й намагається знайти прийом, за допомогою якого він зміг би вийти з даної проблеми. Група слухає його пропозицію й оцінює, чи правильно зрозуміла відповідна проблема й чи дійсно пропонований прийом сприяє її вирішенню. Допускаються висловлювання що критикують, уточнюють або розширюють відповіді.
VІ. Підбиття підсумків уроку
Оголошення оцінок за тест «Психологія різних типів покупців».
VІІ. Домашнє завдання.
Підготувати приклади спілкування кожного виду, розігравши відповідні ситуації.
Додаток1
Текст з міні-підручника
Крім стратегій спілкування (відкрите — закрите, монолог — діалог, рольове — особистісне), можна виділити ще й кілька розповсюджених видів спілкування, що відбивають різноманіття наших контактів з людьми. Наприклад, наступні:
1) «контакт масок» — формальне спілкування, коли відсутнє прагнення зрозуміти співрозмовника й особливості його особистості, інтереси, внутрішній стан; при такому поверхневому спілкуванні використовують звичні маски (ввічливості, строгості, байдужності, сором’язливості, співчутливості, уваги й т.п.) — набір виразів обличчя, жестів, стандартних фраз, що дозволяють сховати щирі емоції, відношення до співрозмовника. Коли в тролейбусі з вами заговорить балакуча бабуся й почне розповідати про свої проблеми, то, не дуже вслухуючись у її слова, ви із ввічливим виглядом киваєте у відповідь, начебто слухаючи її. Або, ви побачили симпатичну дівчину й з інтересом розглядаєте її, але тільки вона, відчувши ваш погляд, гляне на вас, як ви відразу напустите на себе байдужий вигляд, і будете дивитися у вікно. Таке спілкування часто зустрічається при поверхневих, швидких контактах з незнайомими людьми або на самому початку знайомства. Якщо люди й надалі спілкуються під масками, не розкриваючись, то з ними стає нецікаво, вони не стануть ближче. Живучи у великому місті, контакт масок часом просто необхідний, тому що, зустрічаючись із багатьма людьми немає необхідності з усіма спілкуватися; іноді корисно «відгородитися» маскою, щоб не зачіпати один одного без потреби. Зовсім по-іншому поводяться люди в селі, де всі один одного знають, тому приховувати що-небудь або вводити в оману даремно.
2) При примітивному спілкуванні оцінюють іншу людини як потрібну або що заважає: треба щось від неї — активно вступаєш у контакт, заважає він тобі — відштовхуєш байдужністю або брутальністю. Якщо одержав від співрозмовника бажане, то втрачаєш інтерес до нього й не приховуєш цього. Це елементарне використання іншого. Як у мультику про Масяню, коли вона стояла, вабила минаючих молодих людей поглядом і солодким голосом промовляла: «Хлопці, не почастуєте дівчину морозивом, а?», домігшись свого, грубо обривала: «А тепер провалюй!». Цінуючи свої відносини з людьми, ви вкрай рідко будете прибігати до таких вивертів, інакше з вами будуть поводитись так само.
3) У формально-рольовому спілкуванні зміст і форма спілкування чітко визначені й відомі обом сторонам і визначаються соціальними ролями контактуючих. При цьому нікого не цікавить особистість співрозмовника. Приходячи до магазину, ви говорите продавцю ті ж слова, що й тисячі інших покупців, а вона відповідає вам як всі інші продавці; є певна схема взаємодії. Вас зовсім може не цікавити, яка вона людина і як живе, а її не цікавить ваше життя — її цікавить, що ви хочете купити. Якщо ж вас зацікавило щось у її вигляді, вам схотілося довідатися, чому вона така радісна або смутна сьогодні, то ви виходите на інший, особистісний, рівень контакту. Всі ми є носіями безлічі ролей: зразковий учень, строгий вчитель, добра мама, вимогливий тато, грубий хуліган, модне дівчисько й т.п..
4) При діловому спілкуванні враховуються ті особливості особистості, характеру, віку, настрою співрозмовника, які впливають на справу, якою ви зайняті. Про людину, що вчиться або працює поруч із вами, ви можете знати досить багато: у якому настрої він приходить до ліцею, який предмет йому подобається, наскільки добре він його знає, чи хвилюється на контрольній. Але ви можете зовсім не підозрювати, які в нього інтереси поза ліцеєм, з якою компанією він спілкується, яку професію хоче вибрати, про що мріє. Найчастіше колеги по роботі й не підозрюють, що їх завжди строгий, «непробивний» шеф обожнює на вихідні возитися із квітами в саду, а ваша непримітна сусідка по кабінеті днями перемогла на конкурсі дизайнерів веб-сайтів. Безсумнівно, ділові якості нашого партнера в справі на першому плані, але не варто вважати, що людина тільки з них і складається; іноді корисно довідатися про нього в неробочій обстановці й, можливо, у вас найдуться спільні інтереси.
5) Духовне або міжособистісне спілкування можливо між друзями або людьми, що добре знають один одного, близькими людьми. При такому контакті можна торкнутися будь-якої теми й не обов'язково вдаватися до допомоги слів — друг зрозуміє вас і по виразу обличчя, рухам, інтонаціям. Майже будь-яка пропонована тема буде зустрінута з інтересом і розумінням, адже у вас спільні інтереси, ви цікавитеся життям іншої людини. Таке спілкування дуже приємно, тому що ви знаєте інтереси, переконання, характер співрозмовника, можете передбачати його реакцію, не скривдити його.
6) Маніпулятивне спілкування спрямоване на отримання певної користі від співрозмовника з використанням різних прийомів: лестощі, залякування, «пускання пилу в очі», ошукування, демонстрація доброти, турботи й т.д. Всі ці прийоми нечесні, тому що мають на меті змусити вас щось зробити. Маніпулятивне спілкування набагато глибше, ніж примітивне; часто маніпулятор дуже добре знає особливості особистості співрозмовника, добре його розуміє, проявляючи при цьому чудеса проникливості й розуму. Погано лише одне — він вас використовує у своїх цілях, ігноруючи ваші власні бажання й прагнення. Важливо навчитися розпізнавати, коли вами маніпулюють, і протистояти цьому.
7) Суть світського спілкування — у його безпредметності, тобто люди говорять не те, що думають, а те, що прийнято говорити в подібних випадках, отака легка балаканина ні про що. Точки зору людей по тому або іншому питанню не мають ніякого значення, нікого не цікавить, як ви ставитеся до даного питання насправді, а якщо ви спробуєте з'ясувати це в інших, то вас не зрозуміють і чемно «видалять із суспільства», щоб ви не псували приємний і безтурботний настрій іншим. Подібне спілкування звичайно на прийомах, презентаціях, на відпочинку, якщо ви вирішили просто приємно провести час, а не вирішувати якісь справи, при легких знайомствах. У світському спілкуванні існують неписані правила поведінки, характерні для даної обстановки:
— ввічливість, такт («дотримуйся інтересів іншого», «не лізь у душу») ;
— схвалення, згода («не жури іншого», «уникай заперечень») ;
— симпатія («будь доброзичливий, привітний, посміхайся») .
Принципово відрізняються правила ділового спілкування, покликаного якнайшвидше й краще вирішити якісь проблеми:
— роби все, що у твоїх силах, для спільного рішення проблеми;
— говори не більше й не менше, ніж потрібно в цей момент;
— не бреши;
— не відхиляйся від теми, шукай рішення;
— передавай думку ясно й переконливо, зрозуміло для співрозмовника;
— умій слухати й зрозуміти потрібну думку — ніхто не буде повторювати двічі;
— вмій пристосуватися до співрозмовника заради інтересів справи.