Заняття з елементами тренінгу "Світячи іншим, не згори сам"

Про матеріал
Професійна діяльність педагога в усі часи була однією з найбільш емоційно напружених. Це пов’язано з великою кількістю непередбачуваних та неконтрольованих комунікативних ситуацій з нерегламентованим режимом роботи, з високою мірою особистісної відповідальності вчителя. Педагоги постійно знаходяться в емоційно насиченій атмосфері під час інтенсивного й тісного спілкування з учнями, батьками, колегами, що призводить до емоційного вигорання.
Перегляд файлу

Вище професійне училище №11м.Вінниці

 

 

 

ТРЕНІНГ ДЛЯ ПРОФІЛАКТИКИ ЕМОЦІЙНОГО ВИСНАЖЕННЯ ПЕДАГОГІВ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практичний психолог Лісова О.О.


Мета:• зняти психологічну втому;• активізувати мотиваційний компонент у щоденній роботі та потребу у професійному вдосконаленні;• сприяти глибшому самопізнанню, особистісному зростанню та духовному добробуту.

Структура тренінгового заняття

 

Види роботи

Орієнтована тривалість хв.

Необхідний матеріал

  1.   Вступне слово психолога

5

 

  1.   Вправа «Знайомство

10

 

  1.      Обговорення правил проведення тренінгу.

5

плакат «Правила нашої групи»

  1.    Очікування

5

Кольорові стікери, ручки.

  1.    Інформаційний блок  

25

 

  1.    Вправа «Повітряні кульки

10

Відеоролик «Як розпускаються квіти», кульки

  1.                Вправа «Мух краще ловити на мед»  

10

 

  1.                Вправа «Скринька з проблемами»

15

Умовна скринька, білий папір

  1.                Вправа руханка  на релаксацію

10

 

  1.            Вправа: «Малюнок по кругу» 

10

Фліпчарт, маркери

  1.            Музикальний позитив

5

відео

  1.  Рефлексія  «Чи здійснились Ваші очікування»

5

 

  1. Поради  «Проект самовдосконалення»

15

 

Вступне слово педагога

На минулому тижні всі ви прийняли участь в діагностиці рівня емоційного вигорання за методикою В.В.Бойка.

Опрацювавши результати опитування було виявлено що майже у кожного з вас середній рівень емоційного вигорання.

Саме тому метою нашого сьогоднішнього заняття буде:

 зняти психологічну втому;

• активізувати мотиваційний компонент у щоденній роботі та потребу у професійному вдосконаленні;

• сприяти глибшому самопізнанню, особистісному зростанню та духовному добробуту.

Чим загрожує емоційне вигорання: неадекватним відношенням до учнів, до колег та своїх рідних

Вправа «Знайомство»

Назвіть своє ім’я, та свою улюблену справу.

Вправа « Правила роботи».

Мета : прийняти правила роботи групи на тренінгу. Психолог називає попередньо підготовлені правила роботи групи, учасники обговорюють, доповнюють і приймають.

1.Добровільність.

2.Активність

3.Слухати уважно, не перебивати.

4.Говорити від себе.

5.Критикувати не особистість, а її конкретний вчинок.

6.Спілкуємося тільки тут і зараз.

 

Вправа «Очікуваня»

Педагогам пропонується на стікерах у вигляді замочків написати два слова про очікування від заняття. Кожен приклеїть свій замочок на скриньку знань.

 

Інформаційне повідомлення «Емоційне вигоряння вчителя».

Через декілька років роботи у школі багато вчителів відчувають своєрідне психологічне явище — емоційне вигорання. Емоційне вигорання відчувають вчителі у всьому світі. Емоційне виснаження виникає від втоми при надмірних навантаженнях. Оскільки емоційне вигорання — це синдром, що розвивається під дією  безперервного виливу на людину стресових ситуацій і призводить до інтелектуальної, душевної і фізичної перевтоми та виснаження. Можна сказати, що це захисна реакція організму на постійну дію стресу.

Не є таємницею, що професія вчителя відноситься до категорії стресогенних. Педагогічна діяльність насичена різними напруженими ситуаціями. До таких ситуацій у педагогічній діяльності відносять:

n  Ситуації взаємодії вчителя з учнем на уроці (порушення дисципліни і правил поведінки, непередбачувані конфліктні ситуації, ігнорування вимог вчителя і т.д.);

n  Ситуації, що виникають у стосунках з колегами по роботі та адміністрацією (різкі розходження в думках, конфліктні ситуації, перенавантаження дорученнями, надмірний контроль, тощо);

n  Ситуації взаємодії вчителя з батьками учнів (відмінність в  оцінці учня батьками і вчителем, відсутність уваги з боку батьків до процесу виховання дітей, тощо).

В окремих випадках емоційне напруження стає критичним і педагог втрачає самовладання. Це проявляється и пасивно-захисній (сльози), або в агресивній формі (крик, нервове ходіння по класу, різкий стук по столу тощо). Подібні емоційні реакції роблять педагогів практично профнепридатними. Але і зовнішнє стримування емоцій,  в  той  час  як  всередині  відбувається  сильний емоційний  процес,  не  сприяє заспокоєнню, а лише навпаки підвищує емоційне напруження і негативно позначається на здоров’ї. Вчителі,  як  професійна  група,  відзначаються  надзвичайно низькими по­казниками фізичного і психічного здоров’я. За даними багатьох досліджень, основними і постійними хворобами, що супроводжують вчителів є: захворювання серцево-судинної системи, виразки, захворювання невротичного характеру.

Для синдрому емоційного виснаження характерні:

  • невдоволення собою, небажання працювати;
  • посилення соматичних хвороб; безсоння або поганий сон; нехтування своїми обов’язками; потреба у стимуляторах (кава, алко­голь, тютюн);
  • зниження апетиту або переїдання; негативна самооцінка; цинізм, песимізм; неможливість зосередитися; неможливість закінчити роботу вчасно; швидкий темп мовлення; відсутність задоволення від роботи; відсутність нових ідей; втома;
  • зниження ентузіазму; невпевненість, дратівливість; формальне виконання обов’язків; почуття влади;
  • дистанціювання від учнів, втрата здатності співчувати;
  • прагнення до усамітнення;
  • почуття провини.

Найбільше емоційне виснаження загрожує тим, хто не може власне «Я» відділити від «ти», тобто чужі проблеми сприймає, як свої. У небезпеці є ті, хто не вміє спілкуватися, висловлювати свої почуття, емоції.

Помилково думати, що лише емоційні стреси зумовлюють емоційне виснаження. Нудьга також може стати його причиною.

Вберігає від емоційного виснаження:

• одержання емоційного ресурсу від родини, друзів;

• позитивне мислення, доброзичливість;

• сильна віра;

• міцне здоров’я;

• адекватне почуття відповідальності;

• улюблені заняття, спорт, прогулянки;

• аутотренінг, інші методи релаксації;

• масаж, гаряча ванна, ароматерапія;

• навички планування часу;

• вміння сказати «ні».

Вправа «Повітряні кульки» час виконання (5 хв.).

Під демонстрацію відеоролику «як розпускаються квіти» тренер запускає учасникам три повітряних кулі. Одна надута дуже сильно, друга – дуже слабко, а третя куля – в міру. Педагогічні працівники перекидають кулі один одному.

Питання для обговорення

  • Як ви думаєте, чим ці три кулі відрізняються одна від одної?

(за ступенем наповненості повітря)

  • Що загрожує кулі, яка надута надмірно? (вона може луснути).
  • Що загрожує кулі, що надута дуже слабко? (вона занадто м’яка і не може зберегти форму кулі  навіть за незначного натискання на неї)
  • Яка куля довше «проживе»? (у міру надута).
  • Чи траплялося вам бачити людину, про яку можна було б сказати , що вона ось-ось лопне?
  • Як ви думаєте, які почуття її переповнюють?

 

Слайди що таке емоційне вигорання та стресори (3-6 слайди)

Вправа «Мух краще ловити на мед» (10 хв.)

Тренер пропонує учасникам об’єднатися в пари, стати обличчям один до одного, одному члену пари затиснути руку в кулак і тримати кулак перед напарником.

Завдання для одного з кожної пари – якомога швидше розтулити кулак партнера, через 10 секунд учасники міняються ролями. Через 10 секунд тренер зупиняє вправу й констатує , що більшість учасників намагаються змусити партнерів розтулити долоню силою, проте чим більше сили вони доклали, тим більшим був опір. Тренер запитує, чи застосував хтось інший спосіб спонукати партнера розтулити долоню, наприклад, чемно попросити. Як правило, комусь із учасників спало на думку використати цей найпростіший спосіб.

Питання для обговорення

         Які ефективні методи ви можете запропонувати для запровадження змін поводження учнів?

         Чому так називається вправа?

         Які при цьому треба формувати у собі навички? (Фокусувати увагу на корисності дій без примусу, за умов поваги до інших, творчого сприяння змінам, відкритості до нестандартних ідей.)

Вправа «Скринька з проблемами» (15хв)

Запропонувати учасникам на невеликих аркушах паперу сформулювати одну свою проблему на роботі й покласти аркуш у скриньку. Кожен із учасників тренінгу пізніше витягує один із аркушів і пропонує свій варіант вирішення проблеми. Так знаходять вирішення усі запропоновані ситуації, можливо, спільними зусиллями.

Очікування. Поради повинні бути дієвими та конкретними. Як кажуть, якщо хочеш почути відповідь, промов її вголос. А людина сама вибере потрібну її відповідь

Вправа руханка  на релаксацію (10 хв.)

Тренер пропонує учасникам підвестися та за його інструкцією «малювати» цифри по порядку за допомогою частин тіла.

Цифра Частина тіла

один           Носом

два          Ліктем правої руки

три          Ліктем лівої руки

чотири Коліном правої ноги

п’ять Коліном лівої ноги

шість Головою

сім          Плечем правої руки

вісім         Плечем лівої руки

дев’ять П’ятою правої ноги

десять П’ятою лівої ноги

 

Вправа: «Малюнок по кругу»  10 хв

Учасники по черзі підходять до ватману, прикріпленого на фліпчарті, і малюють декілька штрихів. І так до тих пір, поки не з’явиться відчуття завершеності малюнку

 

Музикальний позитив

Рефлексія  «Чи здійснились Ваші очікування»

 

Поради  «ПРОЕКТ    САМОВДОСКОНАЛЕННЯ»(15 хв.)

Мета: налаштування членів групи на дотримання правил здорового способу життя.

Хід вправи

   «Складіть кожен індивідуально для себе план емоційного відновлення. Включити до нього можна раціональне харчування, заняття спортом і улюблену справу і взагалі все, що на Вашу думку сприяє повноцінному відпочинку».

Прикріпіть цей план у себе дома і намагайтесь постійно його дотримуватись і Ви самі побачите наскільки покращиться Ваше благополуччя.

Рефлексія.

docx
Додано
14 березня 2019
Переглядів
1509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку