Заняття з елементами тренінгу "Вибір професії-головний вибір в житті людини"

Про матеріал
Формування в учнів відповідального відношення до вибору професії; актуалізація проблеми успішного вибору професії; врахування вимог соціального середовища ,ознайомлення учнів з способами вибору професій, інформування про якості, які необхідні людям тих або інших професій, допомога у здобутті вмінь визначення своїх інтересів і здібностей
Перегляд файлу

Тренінгове заняття «Вибір професії –головний вибір в житті».

заняття з елементами тренінгу

з профорієнтації для учнів 9-11 класів

Підготувала соціальний педагог

Харківської спеціалізованої школи №77

Барікаєва О.І.


 

Мета: формування в учнів відповідального відношення до вибору  професії; актуалізація проблеми успішного вибору професії; врахування вимог соціального середовища (Я-Треба),ознайомлення учнів з способами вибору професій, інформування про якості, які необхідні людям тих або інших професій, допомога у здобутті вмінь визначення своїх інтересів і здібностей.

Обладнання: фліптчарт, різнокольорові маркери, кольорові олівці, аркуші паперу А4, А3, стікери, ручки.

Цільова група: учні 9-11-х класів. Для більш ефективної роботи кількість учасників не рекомендована більше 20 чол.

Крилаті вислови про професії:

Щоб реалізувати свої мрії в реальний успіх, Ви повинні працювати. Працювати багато, наполегливо, постійно -це шлях до вдосконалення і максимальному результату. (Джон Паттерсон)

Якщо Ви по-справжньому вірите в те, що робите, не дозволяйте ніяким обставинам стримувати Вас. Кращі в світі досягнення стали можливими не «ЗАВДЯКИ», а «ВСУПЕРЕЧ». Головне – робити свою справу. (Дейл Карнегі)

Якщо хочеш досягнути успіху, навчися переносити і невдачу (Макс Гитомер)

У кожного з нас є заповітна мрія. Щоб вона стала реальністю, потрібен план, процес, персонал, наполегливість, терпіння і бажання. (Джеффрі Гітомер)

Я знаю, що нічого не знаю.   (Сократ)

Хід заняття

Психолог. Я хочу поговорити з вами про вибір професії. Думаю, кожен з вас погодиться, що вибір професії - дуже важливий і відповідальний процес. Негативні наслідки неправильно обраної професії стосуються як самої людини, так і всього суспільства в цілому.

Звичайно, успішне вирішення проблеми вибору майбутньої професії залежить від багатьох обставин життя молодої людини. Але провідну роль тут відіграє вміння правильно планувати своє життя, будувати життєвий прогноз, передбачати можливі наслідки власних рішень і вчинків. Метою нашої сьогоднішньої роботи є розвиток названих умінь.

Психолог. Нам з вами доведеться виконати нелегку, велику за обсягом і дуже серйозну роботу. Вона вимагає від кожного з нас осмисленості, готовності до співпраці. Саме від цих факторів залежатиме успішність нашої  спільної роботи у цілому, а головне - значущість тієї користі для кожного з нас, що ми  зможемо отримати в результаті. Отже, головним принципом нашої співпраці є: з одного боку - ваша особиста активність, з іншого - активність всієї групи, тобто групова взаємодія та взаємодопомога. Якщо ви приймаєте такі умови роботи,  тоді почнемо!

Правила заздалегідь записуються на аркуші ватману та після прийняття групою, закріплюються на видному місці.

Правила роботи групи:

1.Уважно слухати один одного.

2. Не перебивати мовця.

3.Поважати думку один одного.

4.Бути активними під час заняття.

5.Правило " стоп"(право ведучого зупинити виступаючого).

6. Я – висловлювання(висловлюватись тільки від свого імені).

 

В.Вправа «Презентуй себе» (15 хв.)

   Психолог пропонує за зразком дати відповіді на питання(Записи проводяться на запропоновапних аркушах паперу,для того щоб учасники могли забрати з собою свої наробки і ще раз проаналізувати отриману інформацію за межами групи):

«ПРЕЗЕНТУЙ СЕБЕ»

1.Ім’я.

2.Професія, яка вам подобається, або   яку   ви   для  себе   обрали.

3.Професійна якість, яка необхідна людині     для      забезпечення успішності  виконання професійної діяльності.

 

Учасники по черзі презентують себе.

 

Після презентації пропонується зворотній зв’язок

Питання для обговорення:

  • Чи всі люди мають працювати?
  • А якщо людина  працює, чи має вона це робити до сьомого поту?
  • Чи може кожна людина обрати вид роботи та діяльність на власний смак?
  •  Чи слід погоджуватися на роботу, яка Вам не подобається, однак яку добре оплачують?
  • Для чого взагалі люди працюють?

 

Вправа  «Розповідь про професію зі слів-іменників»

    Психолог пропонує об’єднатися в три групи на розрахунок: один, два, три. Складіть, будь ласка, розповідь про типовий робочий день людини тієї професії, яка дана  кожній групі. Ця розповідь має бути лише зі слів-іменників. Наприклад, про робочий день учителя: дзвінок,  сніданок, дорога, дзвінок, урок, запитання, відповіді, директор, учні, конспекти і т. д. Один доповідач від кожної групи. Після виступу кожного доповідача аплодуємо.

Гра " Професія Най – най  "

  • Психолог пропонує у веселій формі розширити знання учасників про світ професійної праці або актуалізація вже наявних знань про професії. До уваги ведучого при проведенні гри важливо дотримуватись правил роботи щоб запобігти хаосу під час заняття. Потрібно перед початком гри нагадати учасникам про прийняті правила.
  • Час проведення: 5-10 хвилин.
  • Назвіть професії:
  • 1.Найзеленіша (садівник, лісник, квітникар-декоратор, ландшафтний дизайнер...)
  • 2.Найсолодша (кондитер, продавець в кондитерському відділі,...)
  • 3.Найгрошовитіша (банкір, професійні тенісисти, боксери, модель, топ – менеджер, чиновник, ІТ -спеціаліст...)
  • 4.Найволохатіша (перукар, барбер, грумер...)
  • 5.Найдитячіша (вихователь, педіатр, вчитель, няня...)
  • 6.Найнепристойніша (венеролог, асенізатор...)
  • 7.Найсмішніша (клоун, пародист, аніматор...)
  • 8.Найтовариськіша (журналіст, екскурсовод, тренер, учитель, масовик-витівник...)
  • 9.Найсерйозніша (сапер,військовий, хірург, розвідник, міліціонер, політик, психолог, криміналіст...)
  • Обговорення гри. При обговоренні варто звернути увагу на те, наскільки різноманітним є світ професій і під час гри згадані були далеко не всі. Також те, скільки різноманітних асоціацій виникає при розгляді різноманітних професій.

 

Психолог:

Професія-це певний вид праці.Світ професій дуже великий.Всі вони умовно поділяються на п’ять груп:

-Людина-природа;

-Людина-техніка;

-Людина-художній образ;

-Людина-знакові системи;

-Людина-художній образ.

    «Людина-природа»

Представники цієї групи мають справу з рослинними і тваринними організмами та умовами їх існування.

Якою ж повинна бути людина, котра вибирає професію цієї групи.

Повинна любити природу, бути уважною, витриманою, наполегливою, самостійною в мисленні і поведінці.

Сучасні професії: мікробіолог, фармацевт, флорист, ландшафтний дизайнер, ветеренар.

 

«Людина-техніка»

Техніка-це вся різноманітність машин і механізмів, які застосовує людина для полегшення і прискорення своєї діяльності.

Професії цієї групи: слюсар, водій, закрійник, пожежник, токар, тракторист, пресувальник, коваль, шахтар, електромонтер, столяр, слюсар-сантехнік.

 

«Людина-художній образ»

Професії, пов’язані з образотворчою, музичною, художньою діяльністю до типу «людина-художній образ».

Це професії: модельєра, художника, фотографа, наладчика музичних інструментів. З-поміж найважливіших умов виділяють :наявність здібностей до мистецтва, творча уява, образне мислення, працелюбність, цілеспрямованість.

«Людина-знакова система»-всі професії пов’язані з обліком, базами даних, цифровими та буквеними знаками, втому числі музичні спеціальності.

Приклади професій: програмист, секретар, історик, математик, бібліограф, кресляр, філософ, лінгвіст.

«Людина-людина»

Всі професії групи « Людина-людина» можуть бути виділені за такими знаками:

-виховання і навчання;

-медичне обслуговування;

-правовий захист;

-торгове-сервісне обслуговування.

Зараз пропоную визначитись, до якої професії у вас є схильність, допоможе у цьому  онлайн тест https://onlinetestpad.com/ua/test/846652-ea-klimova-ddo

Вправа «Секрети успіху»

Психолог роздає учасникам аркуші паперу та фломастери й запропонувати намалювати великий будинок зі стежкою, що йде від нього. Після завершення роботи попросити учнів добре поміркувати й написати на даху будинку професію, яку вони мріють здобути, на стінах – етапи, що потрібно пройти на шляху до своєї мрії, на стежці – дії, які учні вже нині роблять для реалізації своєї мети, ліворуч від стежки – можливі перешкоди на шляху до мети, а праворуч – як вони збираються долати ці перешкоди.

Я мрію стати.

Що для цього потрібно зробити?

Віхи на шляху до мрії

Можливі    Що ви    Як ви

перешкоди    вже нині   збираєтеся

на шляху    робите для   долати ці

до мети    реалізації   перешкоди?

      своєї мрії?

 

Вправа "Світ професій і професійні вимоги"  Робота в групах. Тривалість 10 хв.

Психолог. Зараз я прошу вас об’єднатися в дві групи. Будь ласка, організуйте собі простір для роботи.

Кожній групі видається бланк для заповнення таблиці. Тепер уважно слухайте завдання.

Для його виконання ми скористаємося ватманом, на якому кожен з вас написав бажану їм професію (тобто тут записані ваші "хочу").

Ви утворили дві команди. Зараз кожна команда колективно повинна заповнити таблицю. У перший стовпчик таблиці запишіть кілька прикладів ваших "хочу".

             Обговоріть всередині групи і виберіть їх самостійно.

Трьох професій для роботи достатньо. У другому стовпчику перелічить вимоги, запропоновані професією до людини. У третьому - виділіть природні передумови, необхідні для успішного виконання виділених типів професій. Нагадаю, що одним з головних принципів роботи рукоторканням ми затвердили активність кожного учасника його свідомості, готовність до співпраці і взаємодопомоги.

Кожна група колективно заповнює таблицю, обговорюючи всередині групи всі пов'язані з цим питання.

Отримані таблиці виносяться на загальне обговорення.

Перевіряється правильність та точність їх заповнення. Психолог коментує результати, уточнює, наскільки учасники легко співвідносили професії з вимогами.

Аналіз ситуації професійного самовизначення

Хочу(бажання)

Можу (професійні вимоги)

Можу(навички і вміння)

 

 

 

 

Вправа "Основний мотив твого вибору". Тривалість 5 хв.

Мета вправи: допомагає розібратися у тому,  які мотиви керують людиною, коли вона обирає професію.

Необхідні матеріали: роздруковані 16 основних мотивів кожному учаснику.

Інструкція. Психолог дає завдання закреслити 8 з 16 мотивів, які до тебе менше всього відносяться. У дітей залишається 8 мотивів. Ведучий дає завдання закреслити 4 мотиви, які меншою мірою керують тобою. Потім потрібно виключити ще 2 менш важливих з чотирьох. І потім видаляємо ще один з двох.

Список мотивів включає 16 фраз:

Список мотивів при виборі професії

1. Можливість  отримати популярність, прославитися.

2. Можливість продовжувати сімейні традиції.

3. Можливість продовжувати навчання зі своїми товаришами.

4. Можливість  служити людям.

5. Можливість отримувати високу зарплатню.

6.Значення для економіки країни, громадське та державне значення професії.

7.Легкість  ходження на роботу(близкість до місця проживання).

8.Перспективність роботи.

9. Дозволяє проявити свої здібності.

10.Дозволяє спілкуватися з людьми.

11. Можливість збільшити свої знання.

12. Різноманітна за змістом робота.

13.Романтичність, благородство професії.

14.Творчий характер праці, можливість робити відкриття.

15. Важка, складна професія.

16. Чиста, легка, спокійна робота.

Обговорення вправи.

Обговорення ситуації

Виконання вправи передбачає роботу в гру­пах.

Об'єднати учасників у дві групи. Кожна гру­па має обговорити запропоновану ситуацію та поділитися своїми думками й висновками з іншими учасниками. Ситуація для груп така сама.

Ситуація

Ми багато сперечалися з подругою про те, яку професію обирати. І те, начебто, не го­диться, і се...

Я точно знаю, ким не стану: вчителем — не хочу псувати нерви; не піду в хімічне ви­робництво, тому що від роботи з хімічни­ми препаратами можна втратити здоров’я; на фабрику не піду, бо там перетворишся на робота, виконуючи механічну й однома­нітну роботу.

Я хочу, щоб на моїй роботі не погіршува­лося здоров’я й було цікаво. Хотілося б, щоб вона була пов'язана з тваринами й подоро­жами.

«Тоді тобі потрібно йти працювати в цирк! — вигукнула подруга й додала: — Як на мене — аби лише отримувати пристойні гроші».

Я потім довго думала. Сумніваюся, чи є в мене талант для цирку. Може, подруга мала рацію, і якщо немає покликання, потрібно ду­мати про заробіток?

Запитання до учнів

  • Які мотиви вибору професії у дівчат?

Гра «Пантоміма»

Психолог пропонує учням об'єднатися в групи. По чер­зі групи підходять до нього й отримують своє завдан­ня пошепки, щоб його не чули інші учасни­ки. Обрана група має перед усіма іншими показати рухами й жес­тами відповідну професію (пояснювати словами при цьому заборонено). Виграє ко­манда, яка виразніше покаже професію, що допоможе всім іншим учасникам вгадати її на­зву.

 

Психолог. Сьогодні ви дізналися чимало нового про багато професій. І хоч би ким ви мріяли стати, хоч би яку професію собі обра­ли, кожен повинен добре знати свою справу, робити її чесно, вміло. Обравши собі майбут­ню професію, пам'ятайте про головне для вас саме зараз.

Учитель, лікар чи геолог, письменник, слюсар чи кресляр

Всі називають головною одну професію — школяр!

Дякую вам за гарну співпрацю!

Поаплодуймо собі та іншим за плідну працю.

 

 

 

 

docx
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
3 грудня 2022
Переглядів
855
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку