Заняття з елементами тренінгу "Жити у злагоді з собою"

Про матеріал
Матеріал розробки дозволяє комплексно підійти до поняття "гармонія", актуалізувати знання учасників з теми гармонізації життя, обговорити ключові складові гармонійної особистості. Детально наведено техніки та вправи, які можна використовувати у роботі з учнями, батьками чи педагогічними працівниками. Розробка заняття сприяє процесам саморозкриття, виробленню конструктивних форм взаємодії з оточуючими, подоланню внутрішньоособистісних конфліктів, створенню позитивного психоемоційного стану.
Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу

«Жити у злагоді з собою»

 

Цільова аудиторія: батьки, педагоги, практичні психологи, соціальні педагоги

Мета:

  1. формування позитивного ставлення до власної особистості;
  2. вирішення внутрішніх протиріч та гармонізація психічних процесів;
  3. зняття емоційного та фізичного напруження;
  4. розвиток адекватних способів реагування на стресові ситуації;
  5. створення позитивного емоційного настрою під час проведення заняття.

 Обладнання: папір формату А-4, А-3, ручки, кольорові олівці, фломастери, дошка або фліп-чарт, стікери, проектор, ноутбук, скотч.

 

Хід проведення заняття

 

 І. Вступна частина

 1. Вправа на знайомство «Клубочок».

 Мета: створення невимушеної атмосфери в групі, мотивація до спільної діяльності.

 Психолог: У мене в руках клубочок ниток для в’язання. Зараз ми будемо в’язати візерунок нашої групи. Життя кожної людини – це переплетіння подій, ситуацій, вчинків, відносин. Дуже добре, коли особистість є цілісною, як той клубочок з ниток. Сьогодні ми спробуємо розпутати клубочок, розібратися в собі, а потім наново поєднати в собі уявлення про себе. Учасник в чиїх руках знаходиться клубок, називає своє ім’я і продовжує речення «Ніхто не знає, що я…». Потім обмотати нитку навколо свого пальця і покотити клубок будь-якому іншому учаснику тренінгу. Клубок має побувати у кожного. І ще: уважно слухайте один одного, хто говорить, це нам наприкінці знадобиться. Потім змотуємо клубок назад. Робити це будемо так: той, хто знімає нитку з пальця, намотує її на клубок і пригадує, що саме говорив попередній учасник.

 Рефлексія:

  • Чи важко вам було виділити рису, яку найбільше цінуєте в людях?
  • Які відчуття викликала ця вправа?

 2. Вправа «Правила роботи в групі»

 Мета: акцентувати увагу учасників на дотриманні правил роботи у групі.

 Психолог знайомить учасників з загальними правилами групової роботи та акцентує увагу на необхідності їх дотримання в роботі тренінгової групи. Зачитується кожне правило (якщо група додає чи знімає певні правила, то тренер відображає це на плакаті):

  • "тут і тепер";
  • відкриті новим враженням;
  • приймаємо іншого, як себе;
  • нікого не критикуємо;
  • бути чесним із самим собою;
  • підтримуємо один одного;
  • не обговорюємо поза групою те, що відбувається в ній.

 3. Вправа «Очікування»

 Мета: визначити сподівання та очікування учасників від роботи в групі.

 Обладнання: прикріплений плакат «Гармонія», стікер.

 Учасникам роздають стікери і психолог просить написати на них свої очікування, прочитати і приклеїти на плакаті, на якому зображена жінка, яка тримаж ваги.

 

 ІІ. Основна частина:

 1. Інформаційне повідомлення «Гармонія – що це…»

 Мета: актуалізація знань учасників з теми гармонізації життя, обговорення ключових складових гармонійної особистості.

Всі ми різні, у кожного свої життєві смисли і цінності, бажання і цілі, різний рівень домагань, різні характери і темпераменти, різні потреби в спілкуванні, фізичному навантаженні, ступеня усамітнення. І на кожному життєвому етапі – певний стан здоров'я і емоційний фон, що залежать від перенесених стресів, захворювань, переживань і т.д. Скільки б не було людині років, в яких би умовах вона не перебувала і як би не виявляла свою індивідуальність, основним моментом в житті є її внутрішній спокій, узгодженість внутрішнього світу із зовнішніми факторами. Іншими словами, якість життя людини залежить від того, якою мірою людина перебуває в гармонії з самою собою.

Сам термін «гармонія», що походить від давньогрецьких коренів і має дослівний переклад «зв'язок», «узгодженість», спочатку вживався тільки в музиці, а потім став використовуватися і в переносному значенні - впорядкованості, узгодженості в стосунках між будь-якими об'єктами.

Гармонія – це певний баланс між думками, почуттями, вчинками людини, узгодженість бажань, слів і дій. Гармонійна особистість тішить себе і оточуючих своїм душевним здоров'ям, умінням ладнати з людьми і гарною пристосованістю до широкого кола ситуацій.

Однак, будь-яка єдність складається з частин, і для початку ми поговоримо про кожну з них. У людини є 3 основні частини, сфери її особистості:

 • сфера свідомості;

 соціальна сфера;

 • тілесна сфера.

Сфера свідомості – це сукупність всіх думок, ідей, засвоєних протягом життя правил, установок, переконань, картина світу в цілому. Свідомість реєструє все те, що людина колись побачила, сприйняла, зрозуміла. І навіть якщо отримана і перероблена інформація ніколи не буде потрібною, вона не забувається, залишаючись в далеких куточках людської пам'яті. У людини повинен бути сенс її існування, а також стійка ієрархія мотивів, цілей і системи цінностей.

Соціальна сфера – це та частина людського життя, яка (як і свідомість), відрізняє нас від тварин, слугує чинником соціалізації. Дана сфера допомагає людині бути приналежною до того чи іншого оточення, соціальної групи та визначає її місце у суспільному житті. Узгодженність внутрішнього світу людини з її оточенням визначає якість спілкування з оточуючим світом.

Тілесна сфера. До неї відносяться фізіологія, стан здоров'я, тілесні відчуття, дії в реальності, життєвий досвід. Тіло – це свого роду резервуар, в якому «живуть» почуття і «живе» свідомість. Чим більше людина дбає про тіло і здоров'я, тим більше стрункі її думки і тим комфортніше її почуття, тим тонше її переживання реальності.

Без тіла не існує життя, досвіду, дій, діяльності. Саме в тілі відчувається прилив енергії, тілу ми зобов'язані за різні відчуття. Тіло – це перша доступна реальність, яку людина може назвати своєю. Знаходячи контроль над станом тіла, ми вчимося поширювати свій вплив ширше і далі в просторі.

Людині, яка досягла внутрішньої гармонії – добре і весело. Швидше за все, так само приємно і з нею. Зазвичай це правда: якщо людині добре з собою, з нею добре і іншим людям. Гармонійна людина прагне до свого особистого щастя, піклуючись про щастя оточуючих рівно остільки, щоб не мати з ними зайвих проблем.

Гармонійне життя передбачає баланс всіх життєвих сфер. Кожна з життєвих сфер - робота, сім'я, кар'єра, друзі, дозвілля - важлива для людини. Однак людина завжди сама визначає для себе пріоритети. У той же час одне не замінить іншого. Якщо у нас не розвинена певна життєва область, рано чи пізно виникне незадоволення, деякий перекіс в особистісному розвитку.

Гармонія проявляється у відчутті внутрішнього благополуччя і комфорту, задоволеності своїм способом життя і взаєминами з оточуючими людьми, в хорошому фізичному самопочутті. Це дозволяє сприймати життя у всьому різноманітті; жити повно, вивчаючи світ; зберігати свіжість сприйняття і оцінки реальності.

2. Вправа «Аукціон цілей»

Мета: аналіз ціннісних орієнтацій та життєвих цілей, формування структури цілепокладання особистості.

Обладнання: ватман зі списком цілей, маркер, аркуші у кількості учасників, ручки.

 Психолог: Життя людини втрачає сенс. Коли в ньому немає цілей. Вчені довели, що гармонійна особистість завжди ставить перед собою три групи цілей:

  •            близькі, які планує досягти протягом доби;
  •            середньо розташовані – строк досягнення варіюється від одного тижня до місяця;
  •            далеко розташовані – термін їх реалізації від декількох місяців до року.

 Важливо, щоб у нас з вами були всі три групи таких цілей. Тож наша вправа допоможе актуалізувати всі життєві намагання та плани.

 Сюжет гри «Аукціон цілей» відповідає назві: оголошується аукціон, на якому розпродаються життєві цінності. Завдання учасника - придбати якомога більше цінностей, що мають для нього найбільше значення. Перед початком аукціону учасник вибирає п'ять найбільш важливих цінностей, за які він збирається боротися. Цей вибір фіксується в «плані аукціону». При цьому після початкового складання плану, учасники можуть внести в нього необхідні зміни, після того, як ведучий оголосить стартову ціну кожного «лота».

 Ведучий орієнтує учасників на необхідність максимального виконання складеного «плану». Потім починається процес аукціону. Ведучий оголошує ігровий «лот»: найменування та вартість цілі. Право на «купівлю» отримує учасник, який назвав найбільшу ціну «лота». Учасник, який отримав право на покупку, виконує вправу. Він може при цьому використовувати будь-яку кількість наявних в його розпорядженні спроб. При цьому всі набрані очки можна не використовувати на придбання даного «лота». У тому випадку, якщо гравець відмовився від придбання заявленої цінності або набраних ним очок недостатньо, «лот» знову виставляється на продаж. Аукціон припиняється, коли всі цінності були «продані» або всі гравці витратили відведені їм спроби.

 Рефлексія: В обговоренні важливо звернути увагу учасників на те, як змінювалося ставлення до тих чи інших цілей у міру зміни їх «ціни», досягнень гравців в процесі виконання вправи на спритність. Ведучий також може проінформувати учасників про результати опитування, проведеного на початку гри. В ході обговорення ведучий може запропонувати кожному учаснику назвати ту ціль, яку він вважає основною, визначальною для життя людини. Також може бути порушено питання про те, як конкретна професія впливає на характер ціннісних орієнтацій.

Список цінностей:

  1. Здійснити подорож навколо світу
  2. Вивчити нову мову
  3. Досягти ідеальної ваги
  4. Пробігти марафон
  5. Організувати власну справу
  6. Зробити стрибок з парашутом
  7. Написати книгу
  8. Навчитися грати на музичному інструменті
  9. Зізнатися у коханні
  10. Мати міцне здоров’я
  11. Створити сім’ю
  12. Піклуватися про тварин
  13. Погасити заборгованість
  14. Купити машину
  15. Зробити ремонт у квартирі
  16. Фінансова стабільність
  17. Правильне харчування
  18. Позбавлення від хвороб
  19. Гармонія у стосунках
  20. Позбутися від шкідливої звички
  21. Записатися до фітнес-клубу
  22. Знайти нове хобі
  23. Привнести новизну у відносини
  24. Покататися на слоні чи верблюді
  25. Дослідити морські глибини
  26. Знятися у кінофільмі
  27. Навчитися керувати літаком, мотоциклом, автомобілем
  28. Мир у всьому світі
  29. Безпека сім’ї та близьких людей
  30. Справжня дружба

 3. Вправа «Анонімний лист»

 Мета: надати можливість учасникам заняття реалізувати свої приховані соціальні страхи у прийнятній формі.

 Обладнання: аркуші папуру А-4 по кількості учасників, корзинка, ручки.

 Психолог: Дуже часто людина не може бути з собою у гармонії, жити у злагоді зі своїми переконаннями через те, що намагається подобатися іншим або має острах, що про неї подумають оточуючі. Тим самим не може, інколи, поставити питання, які турбують. Дана вправа дасть змогу отримати відповіді на гострі та особисті питання, при цьому не боячись втратити «обличчя».

 Кожному учаснику пропонується записати на аркуші паперу одне питання, яке довгий час їх турбує, викликає дискомфорт та не може вирішитися. Після того, як всі учасники впоралися із завданням, ведучий збирає їх, наголошуючи, що підписувати свої питання не потрібно. Ретельно перемішуються аркуші і роздаються учасникам. Якщо питання потрапляє до свого автора, ведучий міняє аркуш. Отримуючи питання, учасники декілька хвилин обдумують їх, а потім зачитують перед всією групою та дають відповіді.   

 Рефлексія: Що було важко? Чому на деякі питання відповіді давалися легко, а на деякі – не дуже? Що відчували, коли хтось з групи давав відповідь на ваше питання?

 4. Вправи на релаксацію

 Мета: зняття емоційної та психічної напруги, м’язових зажимів.

 Психолог: М'язові затиски, або інакше м'язові блоки – це патологічні, хронічні напруги м'язів або груп м'язів, що виникли в результаті стресів або пригнічених емоцій. Хронічна м'язова скутість – проблема сучасного суспільства. Прадавній дикун міг собі дозволити у відповідь на агресію з боку одноплемінника проявити відповідну реакцію або втекти від хижого звіра, або просто покричати досхочу від страху або злості. Тим самим він не збирав в собі емоції, а вільно їх виявляв. Сучасна вихована людина не стане цього робити. Вона швидше сховає всі свої страхи, злість, образу, обурення, розчарування та інший негатив глибоко всередині себе. І всі ці заряди невиражених емоцій залишаються в тілі у вигляді постійно напружених м'язів.

 Чому саме м'язи? Цей «спадок» дістався нам від наших далеких хвостатих предків. В ті часи, як не можна, було актуальним інстинкт «бий або біжи», який сприяв виживанню індивіда. Відповідно, м'язи повинні були встигати відпрацьовувати цей інстинкт. Будь-яка емоційно заряджена ситуація активувала ту чи іншу групу м'язів. Потім відбувалася дія, яка цей заряд успішно нейтралізувала, тобто використовувалося за призначенням.

Сучасна людина не може реалізувати м'язову відповідну дію на виниклу емоцію або стрес. Але і стародавній інстинкт нікуди не подівся. Емоційний заряд залишається в тілі у вигляді напружених м'язів, а ті, в свою чергу, постійно шлють сигнали мозку, що вони напружені, а значить «небезпека» все ще зберігається.

 З часом людина настільки звикає до такої напруги, що не відчуває її зовсім. Однак це не означає, що напруга на неї не діє. Маса проблем як психологічного, так і фізіологічного характеру відбувається саме через хронічні м'язові зажими в тілі людини.

 Наступні вправи допоможуть зняти м’язову напругу

 Вихідне положення  сидячи на стільці. Кожну вправу бажано повторити 4-5 разів.

 1.   Витягнути руки і розчепірити пальці так, щоб відчути напруження. У такому положенні затримати їх протягом 5 с. Розслабити, а потім зігнути пальці.

 2.   Повільно опустити підборіддя, розслабитися і залишатися у такому положенні 2-3 с.

 3.   Сидячи на стільці, піднести руки вгору, потім плавно опустити їх додолу, розслабити.

 4.   Прямі руки розвести в боки долонями догори, зробити вдих, повільно опустити вниз, видихнути.

 5.   Зробити нахили і повороти голови.

 6. Зробити максимально глибокий вдих. А на видоху випускаємо з легень повітря. При цьому вголос проговорюємо літеру «у».

 7. Сидячи, підняти ноги і тримати їх у горизонтальному положенні 20 секунд.

 5. Вправа «Ментальна карта»

 Мета: актуалізувати уявлення учасників заняття про компоненти гармонійного життя.

 Психолог: Карти розуму, або карти пам'яті, думок (англ. Mind map, нім. Mind Map, рос. Карты памяти) — діаграма на якій відображають слова, ідеї, завдання, або інші елементи, розташовані радіально навколо основного слова або ідеї. Використовуються для генерування, відображення, структурування та класифікації ідей, і в якості допоміжного засобу під час навчання, організації, розв'язання проблем, прийняття рішень, та написання документів.
 Ця діаграма зосереджена навколо представлення, і відображає семантичні або інші зв'язки між фрагментами інформації. Завдяки відображенню цих зв'язків в радіальній, нелінійній формі, вона сприяє підходу в стилі мозкового штурму до будь-якого організаційного завдання, усуваючи необхідність стоврення детальної концептуальної системи перед початком роботи.

 Група об’єднується на три команди. Кожна команда розробляє свою ментальну карту по одному з трьох напрямків: фізичному, соціальному та свідомості.

 Після того, як всі учасники впоралися із завданням, відбувається захист своєї карти із наступним обговоренням.

 

 ІІІ. Заключна частина

  1. Відеопритча

Мета: формування самоповаги та любові до власної особистості, прийняття своїх сильних та слабких сторін.

 Обладнання: проектор, ноутбук. Фрагмент фільму «Ангел А» (реж. Л. Бессон, 2005 р.)

 Учасникам тренінгу пропонується відео фрагмент фільму про важливість жити у злагоді з собою, любити себе, своє тіло і свідомість, приймати свої сильні та слабкі сторона характеру.

 2. Вправа «Очікування»

 Мета: вияснити наскільки справдились очікування учасників заняття.

 Повернімось до наших очікувань, якщо вони здійснились, то кожен з вас нехай підійде до нашого символічного малюнку та залишить стікер зі своїми враженнями..

 Наприкінці заняття кожен учасник отримує методичний посібник, у якому представлені всі матеріали заняття.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кошулаб Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
5 лютого 2020
Переглядів
2286
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку