Навички стабілізації емоційного стану вчителя. Практика «майндфулнес»
Вчитель/вчителька є тією людиною, з якою учні/учениці проводять більшість часу в закладі освіти. Відповідно, його/її поведінка та реакції впливають на поведінку учнів/учениць. Саме вчитель/вчителька може бути прикладом позитивної, дружньої поведінки та мотивувати дітей бути толерантними та підтримувати одне одного. Проте, кожен вчитель/вчителька – це також особистість із власними емоціями та переживаннями.
Як вчителю/вчительці навчитись стабілізувати свій емоційний стан та правильно реагувати на конфлікти і агресивну поведінку учнів/учениць?
Допомогти може практика «майндфулнес», яка активно застосовується в світовій практиці та поступово охоплює наше суспільство. Майндфулнес – це потужний інструмент, що допомагає розуміти власні думки, емоції і дії в момент їх виникнення, та брати їх під свій контроль, уникаючи автоматичних реакцій. Це медитація, яку можна практикувати як вдома на самоті, так і в моменти, коли емоційна стабілізація вкрай необхідна.
Ранкова медитація займає 15-20 хвилин щодня та допомагає боротися зі стресом, болем, підвищує концентрацію, увагу та наповнює енергією на весь день. Окрім цього, медитація покращує стосунки, підвищує креативність та імунітет, а також збільшує тривалість життя.
Як же навчитись медитації майндфулнес? Для цього потрібно лише слідувати трьом простим крокам:
1. Сядьте в тихому спокійному місці
2. Закрийте очі .
3. Сконцентрируйтесь на власному диханні або повторюйте один звук/слово
Кожного разу, коли відчуваєте що ваша свідомість мандрує думками - повертайтесь до концентрації на диханні або звуці/слові. Продовжуйте протягом 15 хвилин. Для зручності, можна використовувати будильник або спеціальні додатки на вашому телефоні.
На початку може бути складно, проте з кожним разом практика буде все простішою. Щоденне використання практики майндфулнес допоможе вчителю/вчительці бути більш врівноваженим під час занять, не керуватися емоціями та менше втомлюватися.
Якщо ж ви відчуваєте наплив негативних емоцій під час конфлікту з учнем/ученицею або колегою/коліжанкою, або ж ви стали спостерігачем/спостерігачкою конфлікту і не можете реагувати на це спокійно – насамперед, зупиніться і не реагуйте відразу. Дайте собі можливість заспокоїтись, зробіть кілька глибоких вдихів, сконцентруйтесь на диханні та запитайте себе «Як найкраще я можу зреагувати аби вирішити ситуацію мирно?».
Пам’ятайте, що кожен конфлікт є не лише загрозою, але і потужним інструментом та можливістю змінити ситуацію. Але для цього – необхідно бути в моменті “тут і зараз” та уникати автоматичних негативних реакцій, керуватися власним свідомим підходом, а не негативними емоціями.