ТЕМА: «ПІВНІЧНА ШКОЛА»
МЕТА: продовжувати учити дітей визначати перший звук у слові та кількість слів у реченні; вправляти у написанні схеми речення , викладанні слів із знайомих літер, самостійно добирати слова з певними звукосполученнями, ділити слова на склади; закріпити вміння виконувати звуковий аналіз слів , читання двох-трьох складових слів та прикмети Зими; розвивати дрібну моторику рук, пам’ять , увагу, мовлення; виховувати організованість, самоконтроль та витримку.
МАТЕРІАЛ: кубики Зайцева, сніжинка з конвертами, слова для звукового аналізу слова, олівці, листи з зображенням ведмедика.
ПОПЕРЕДНЯ РОБОТА:відгадування загадок, вивчення прикмет про зиму, дидактичні ігри з розвитку мовлення, ознайомлення з природою та навколишнім світом, вправляти у написанні схем речення, звукового аналізу слів; робота з кубиками Зайцева; розвиток дрібної моторику рук.
хід
Вихователь:Усміхніться , любі діти,
Гостям нашим шліть привіти.
Час заняття розпочати
І сумлінно працювати,
Щоб почути у кінці,
Що всі ми молодці!
Вихователь: Малята, скажіть мені який у вас настрій? В мене наприклад радісний та хороший настрій. А у вас? ( діти показують класс)
- Пропоную вам подарувати нашим гостям повітряні поцілунки, для того щоб їх настрій також піднявся на позитив.
( діти повертаються до гостей і відправляють повітряні поцілунки)
Вихователь: Стало біло навкруги –
Я, розпушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди.
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я … ( зима)
( звучить легка музика, вихователь знаходить штучну сніжинку)
Вихователь: Погляньте мої хороші, що залетіло до нас в групову кімнату? ( сніжинка)
- Я пропоную вам перетворитися на сніжинок та покружляти у зимовому таночку.
(Звучить легка музика)
ПСИХОГІМНАСТИКА «СНІЖИНКА»
Падає сніжок, він ніжний, пухнастий.
Ми – сніжинки, що летять і кружляють у повітрі.
Нам легко, радісно, весело.
Подуває вітерець, немов грає музика.
Ми танцюємо.
Вихователь: Погляньте навколо себе. Як гарно навкруги. Цю красу подарувала нам зима.
- Зима буває не лише доброю, а й суворою!
Навкруги , все біло – біло,
Ні стежиночки нема.
Засвітило, завихріло –
А зробила це – зима.
Вихователь:Зима має різний настрій :чарівний, сварливий.
Вихователь: Як ви вважаєте, якими явищами зима показує гарний, радісний настрій? ( відповіді дітей)( - паданням сніжинок, сонячними промінчиками).
Вихователь: А якими явищами вона виражає свою сварливість? ( варіанти дітей)( віхолою, сильним морозом, заметіллю).
Вихователь. Ви в мене розумнички і знаєте прикмети про Зиму, розкажіть їх нашим гостям.
( діти промовляють прикмети про Зиму)
- Зимове сонце як мачушине серце.
- Зимовий деньок як комарів носок.
- Сонце блищить, а мороз тріщить.
- Хмари ідуть низько – до відлиги.
- Багато інею взимку – багато роси влітку.
- Голуби гурчокуть – тепло віщують.
(запис, вихователь знаходить штучну сніжинку , на зворотній стороні сніжинки конверт)
Вихователь: Ось сніжинка сніжно – біла.
У вікно до нас злетіла.
Але хто її прислав?
Хто листа нам написав?
Вихователь: Дітки, на нашій сніжинці конверт. Пропоную зачитати листа, який знаходиться в конверті.
ЛИСТ:«Любі хлопчики і дівчатка.
Врятуйте нас, звіряток.
Полярна ніч, сніга, вітра,
Зима лютує, в нас біда!
Під білим снігом школу
Вона від нас сховала.
І цифри, букви і знання все кригою скувала.
Здобути хочемо знання
Допоможіть нам дітвора!
З повагою Умка.»
Вихователь. Ну, що, малятка, будемо виконаємо завдання Зими? ( так)
Вихователь: Щоб допомогти друзям, треба знати кодове слово, яке потрібно для того щоб розтанула крига Зими. Для цього нам потрібно бути розумними та дружніми.
( вмикаються дерева і діти підходять до кучугура на якому лежить скринька)
Вихователь: Що за диво – дивина?
Стоїть скринька чарівна.
Нашу скриньку відчиняйте,
Звуки перші називайте.
( в скриньці лежать сніжинки із зимовими словами: мороз, віхола, сніг, лід, крига, зима, холод, рукавичка)
Вихователь: Дітки, Зима нам приготувала свої зимові слова, і хоче щоб ми визначили перший звук у кожному слові. ( вихователь називає слова кожній дитині окремо, а дитина повним реченням відповідає: який перший звук та приналежність)
Вихователь: ( вихователь знаходить у скринці сніжинку іншого кольору)Дітки ,здається тут ключ до кодового слова. Яка це літера? - «І» ( одна дитина називає букву)
Вихователь: В світі є казок багато
І веселих, і смішних.
І напевне, що на світі
Не прожити нам без них.
Тож у казку вирушаймо,
Другу гостю зустрічаймо.
( вихователь на другому кучугурі знаходить сніжинку з позначками схеми речення\__ _ _ _ )
Вихователь: Дітки , що це означає? (Відповіді дітей)
Вихователь: Правильно, зараз ми з вами будемо працювати з реченнями.
( діти сідають за столи і слухають вихователя)
Вихователь: Слухайте уважно речення та відтворіть схему речення.
( сніжинка дає нову літеру «В»)
Вихователь: Дітки, ми з вами справляємося з завданнями Зими. Можливо ми скоро доберемося до Умки.
( діти підходять до третього кучугура на ньому також сніжинка з конвертом)\
Вихователь: Кружляє ніжний білий пух,
Міняє зайчик свій кожух.
Вдягає лиска рукавички,
Співають весело синички.
Ведмідь в барлозі вже дріма.
Яка пора року .. ( зима)
Вихователь: На цій сніжинці є також завдання. Послухайте його уважно «Хто придумає кінець, той буде молодець».
( в конверті склади, вихователь говорить діти продовжують)
( ма, лі, тра, мо, діти говорять свої відповіді, при цьому визначають кількість складів у названому слові)
Вихователь:Ми отримали , ще один ключ до кодового слова, яка це літера? «П»
Вихователь. Пропоную вам трішечки зігрітися.
Фізкультхвилинка
У володарки Зими
Трішечки замерзли ми.
Грудень каже : «Пострибай!»
Січень просить «Присідай!»
Встали – сіли, встали сіли,
Розігріли наше тіло.
Лютий місяці нагадав:
Час нам братися до справ.
( діти виконують рухи відповідно до вправи)
Вихователь: Дітки на цьому кучугурі сніжинка з якимись позначками (аналізу слова) .(-0-0). Як ви гадаєте,яке наступне завдання? ( відповіді дітей).
Вихователь: Правильно це звуковий аналіз слів. Пропоную виконати і це завдання. Сідайте за столи та готуйтеся до виконання.
( діти сідають за бажанням на столах картки із зображенням для звукового аналізу слова. ( морозиво, білка, веселка, горох, картопля, сонце, коза, дятел).
Вихователь: справившись і з цим завданням ми отримали ще один ключ для порятунку Умки. «Н»
Вихователь: В зимовий студений час
Люблять всі малята нас,
З гірки ми рушаєм в путь,
А на гірку нас везуть.
( санки)
Вихователь: Дітки, погляньте, санчата, мені здається, що їх загубив наш Умка. Але на них щось є. О! там якісь кубики, глянемо?( діти розглядають кубики Зайцева).
Вихователь: Що на них зображено? ( літери)
Вихователь: А для чого нам літери? ( щоб читати).
Вихователь: Діти оберіть, собі кубик який вам подобається , покрутіть його, та проспівайте, що на ньому написано. ( діти читають склади, а потім складають слова)
Вихователь: Сніжинка на санчатах залишила намнаступний ключ - «Ч»
Вихователь: ( Знаходить останню сніжинку із конвертом).
Вихователь: Щоб отримати наступний ключ від кодового слова, треба виконати це завдання.
Вихователь:Зима приготувала нам картинку, але вона теж закодована. Щоб її розкодувати вам треба навести зображення. Сідайте за столи і підготуємо руку до письма.
ПАЛЬЧИКОВА ВПРАВА
Зима
Раз, два, три, чотири, п’ять, (загинаємо пальчики по одному)
Ми у двір пішли гуляти.
Бабу снігову ліпили, (імітуємоліплення грудок),
Пташок крихтами кормили, (“кришимохлібець” всіма пальчиками)
З гіркипотім ми каталися, (ведемодолонькоюправої руки по долонілівої руки)
Ще в сніжку ми повалялися. (Кладемодолоньки на стіл то однією, то іншою стороною)
Всі в снігудодомуприйшли, (обтрушувавсядолоньки)
З’їли суп і спатилягли. (Виробляєморухуявної ложкою, кладемо руки підщоку)
Вихователь: Молодці мої хороші, ми отримали останній ключ «І».
Вихователь: Дітки , але де ж наш Умка? Ми до нього йшли, виконали всі завдання ,а його немає.
( звучить мінусовка з мультика «Умка» не помітно з`являється Умка в кучугурах.)
Вихователь: Дітки , так ось наш другУмка, заховався в кучугурах. ( вихователь бере Умку і садить біля дітей).
Вихователь: Малята, погляньте наш ведмедик посміхається, щасливий сидить. Бантик одягнув, готувався до нашого приходу. Він дуже радий , що ми з вами виконали всі завдання, які приготувала нам Чарівниця Зима. Але в нас є ще одне не виконане завдання. Ми отримували ключі , а так і не зрозуміли , яке кодове слово було заховано.
( вихователь викладає слово ПІВНІЧ).
Вихователь: Хто з вас може прочитати це слово?? ( одна дитина читає слово, а інша визначає кількість складів)…
Вихователь: Що ви знаєте про Північ?( Північ, це частина світу. На Півночі завжди зима. Там буває північне сяйво.
Вихователь: Яких мешканців Півночі ви знаєте?( діти дають свої варіанти відповідей)( моржі, тюлені, білі ведмеді).
Вихователь: Дітки, ваші знання дійсно допомогли Умці?
- А чи все вам було так легко та просто, зараз з’ясуємо ?
- Яке завдання для тебе….(ім’я дитини) виявилося найцікавішим?
- Що тебе…. (ім’я дитини) здивувало?
- А може у когось виникло утруднення? Яке?
- Де виникло утруднення?
- Що тобі….(ім’я дитина) вдалося краще за все?
Вихователь: Молодці, за те що ви з вами були такі розумні, кмітливі, ведмедик Умка нам приготував подарунки. ( вихователь роздає подарункизошити )
Вихователь: Ну що ж час прощатися з нашим Умкою та повертатися в садочок.
Вихователь: Дітки якщо вам сподобалася подорож візьміть веселі сніжинки, а якщо ні то сумні.
Вихователь: Дякую , вам мої малята , за гарно роботу. На цьому наша подорож скінчилась.
Управління освіти
Первомайської міської ради
Дошкільний навчальний заклад № 32 «Буратіно»
Підготував вихователь
Старшої «Б» групи
Архипенко І.Л.