Заняття з корекції мовлення в початковій школі з дітьми-логопатами

Про матеріал
Заняття та вправи з розвитку мовлення в початковій школі з дітьми-логопатами, рекомендються для 1 класу або для дітей з особливими освітніми потребами 3-4 рівнів підтримки.
Перегляд файлу

ОДЕСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ           ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

Комунальний заклад «Білгород-Дністровська спеціальна школа Одеської обласної ради»

 

Заняття з розвитку мовлення в початковій школі з дітьми-логопатами

 

                                                                                                     

/Files/images/мить.jpg                                                                                     

 

 

 

Матеріали підготувала:

Мельніченко Олена Олександрівна,

вчитель початкових класів, старший вчитель, логопед,

КЗ «Білгород-Дністровська спеціальна

школа Одеської обласної ради»

 

 

 

м. Білгород-Дністровський

2024 рік

 

                                                                                     

Мовленнєвий розвиток молодших школярів - одна із центральних проблем у сучасній початковій школі. Вивчення мови орієнтовано на рішення таких актуальних завдань, як мовний, емоційно-моральний і інтелектуальний розвиток.

Останнім часом комунікативному вихованню здобувачів освіти надається особливе значення, тому що успіх у мовленнєвому розвитку визначає й результативність засвоєння інших шкільних дисциплін, створює передумови для активної й осмисленої участі в суспільному житті, забезпечує дітей необхідними в особистому житті навичками мовного поводження, культурою мовного розвитку.

Комунікативно-пізнавальна спрямованість навчання є основою нових програм, тобто на перше місце ставиться навчання мові як засобу спілкування, навчання мовної діяльності. Комунікативна орієнтація дає практичне уявлення про мову як найважливіший засіб навчання, привчає уважно слухати, адекватно сприймати мову, коректувати своє висловлення з урахуванням ситуації й цілей спілкування.

Урок мови це насамперед урок розвитку мовлення й мислення учнів-логопатів.

Мета уроків розвитку мовлення для дітей з мовленнєвими вадами - формування вмінь переказувати текст в усній і письмовій формах, формування вмінь становити текст по побаченому, почутому. Вони можуть припускати збагачення, активізацію словника, роботу над постановкою звуків, словосполученням, над конструюванням речення.

Відмінною ознакою уроку розвитку мовлення є цілеспрямована робота над основними видами мовної діяльності – письмом, говорінням, читанням і слуханням. Мовлення - це основа всякої усної діяльності, засіб комунікації.

Вашій увазі надаю деякі розробки занять з учнями-логопатами.

Тема: Голосні звуки та їх умовне позначення. Вимова, розрізнення, виокремлювання, впізнавання на слух звука  [а].

Мета: закріпити знання про звук [а]; вчити вимовляти, розрізняти, виокремлювати звук [а] та використовувати набуті знання під час роботи з дидактичними завданнями;  повторити усі голосні звуки та їх умовне позначення; познайомити з лікарськими рослинами; вчити розрізняти чай на смак; розвивати фонематичні процеси, мовно-артикуляційний апарат, дрібну моторику рук, зв’язне мовлення; вчити складати речення зі сполучником а; коригувати правильну вимову звуків; прищеплювати любов до краси і гармонії навколишнього світу.

Обладнання: ілюстрації м’яти, лялька, звукові фішки, чай з ромашки, м’яти, фруктів, соломка (продукт), картки мовних вправ, серветки, чашки, ложечки, цукор, відеоматеріали.             

Хід заняття 

І. Організаційний момент. (Вітаємося, поєднуючи слова з рухами рук)

Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, лагідний вітер!

Доброго ранку, пташки в вишині!

Доброго ранку тобі і мені!

  •            Вас запросила до себе в гості гарна лялька Аня. Привітайтеся! Вона запрошує вас сісти. І як справжня господиня, вона хоче з вами поспілкуватися.

ІІ. Основна частина

1.Артикуляційні вправи. Давайте розімнемо наші ротики. «Бегемотик», «Корівка», «Трубочка», «Чистимо зубки», «Чашка».

Лялька Аня приготувала для вас смачний сюрприз. Подивіться, як гарно накритий стіл. (Чашки, блюдця, серветки, тарілочка з соломкою)

Артикуляційні та пальчикові вправи з соломкою.

- Потримати двома пальчиками соломку, поперемінно. (Великими пальцями обох рук, потім вказівними, далі середніми, безіменними, мізинчиками).

- Тримаємо соломку зубами, губами, повертаємо язичком «Маятник», на кінчику язика, під язиком.

- З’їли соломку.

2. Виділення звука [a] із слова «Аня». Викладають перед собою звукові фішки.

 Характеристика звука. Назвіть у яких словах ви зустрічали звук [a].

(Андрій, Влада,  парта, книжка, Маша, чашка, каша)

3.Бесіда « Голосні звуки» .

  •            Які ще голосні звуки ви знаєте?
  •            Наша Аня вирішила прикрасити наш стіл ось такою квіткою.
  •            Вгадайте, як вона називається?

4.Відео «Ромашка». Рахуємо пелюстки. Та квітка не звичайна, а співуча. Вона вміє співати голосні звуки. (Співаємо голосні).

5.Визначення  місця звуку[a] в слові «ромашка».

- Ромашка не звичайна квітка, а чарівна. Її ще називають лікарською рослиною. Бо вона лікує людей від багатьох хвороб. А як її вживають ви узнаєте якщо відгадаєте загадку.

А що п’ю я, ти, вгадай!  Запашний солодкий…(чай).

Визначення місця звуку [а] в слові «чай».

6. Розповідь вчителя про чай.

- Анюта вас зараз запрошує до столу. З давніх-давен прийнято гостей пригощати гарячим чаєм. Щоб люди з дороги відпочили та зігрілися. Чай – це напій з заварених та настояних трав. Так як у природі дуже багато різних трав, так і чай має багато різних смаків. Сьогодні лялька Аня познайомить вас з деякими корисними травами і пригостить чаєм з цих трав. Чай подається гарячим, щоб людина сповна відчула смак та аромат.

7. Ромашковий чай допомагає при застудах. По смаку його здобрюють цукром.

Практична робота. Ставлять в чашку з чаєм цукор.

8.Дихальні вправи (Вдихають носом аромат, та видихають ротом)

Ти чай духмяний полюбляєш пити. Спочатку його треба остудити. (Дмухають на чай)

9.Смакуємо чай. Опис смакових відчуттів.

10. Робота над чистомовкою:

Ай-ай-ай- я п’ю ароматний чай,

ки-ки-ки- він з ромашки,

ня-ня-ня- пригостила Аня,

та-та-та- наступною буде м’ята.

11. Визначення місця звуку у слові «м’ята».

12.Словникова робота. М’ята – лікарська рослина, багата вітамінами, чай з м’яти заспокоює людину, робить її лагіднішою. (Ілюстрація м’яти)

13.Відео «Свинка Пеппа заварює чай».

14. Виділення звуку з вірша (піднімають фішку зі звуком).

          Алла Аню запитала:

  •            Де ти стільки м’яти взяла?
  •            А он там у нас в саду,

      Скільки хочеш наберу!

15. Дидактична гра «Що росте в саду зі звуком [a]». Робота над ілюстрацією «Абетка». Вибираємо слова та складаємо з ними речення. Рахуємо кількість слів у реченні.

16.Мультивітамінний чай. У саду росте багато фруктів, ягід, трав. Кожна рослина має свої вітаміни. Та якщо ми їх змішаємо то отримаємо ВІТАМІННИЙ БУМ! Він корисний для всіх людей, як зміцнюючий засіб, від нього дітки ростуть здоровими, сильними, дужими. Ось лялька приготувала нам такий чай.

- Понюхайте його, які рослини ви впізнаєте? (Малина, троянда, горобина, смородина, яблуко).(Смакуємо чай, та знаходимо в ньому знайомі рослини)

17. Дидактична гра «Якого кольору?». (До знайдених рослин добираємо прикметники, утворюємо словосполучення)

18. Дидактична гра «Об`єднай в групи».(Знайдені рослини розкладаємо в групи: трави, кущі, дерева.)

19. Гра «Мікрофон». - Який чай вам сподобався найбільше? Чому?

ІІІ Підсумок заняття

  •            Лялька Аня дуже рада, що сьогодні в неї були такі гарні, культурні, доброзичливі гості. Давайте їй подякуємо.
  •            Який звук ми сьогодні виділяли?
  •            Які нові слова зі звуком [a] ви запам’ятали?
  •            Що вам сподобалося на занятті?
  •            Про що нове дізналися?

          На занятті працювали,

Гарно ви допомагали,

Аня вдячна дуже вам

Та дарує квітку вам.

Щоб рослини ви любили,

поливали та гляділи.

Це здоров’я ваше й сила-

Зветься  «лікарська рослина»!

 

Тема: «Розрізнення звуків [Л]- [Л`]» (фрагмент)

І. АРТИКУЛЯЦІЙНА БАЗА

Мета: відпрацювати чітку артикуляцію звуків; активізувати мовноруховий аналізатор; привчити дітей не тільки слухати, але й чути варіанти фонем, усвідомлювати як відбувається артикуляція кожного звука.

1. Порівняйте звуки [л], [л`] за артикуляцією і звучанням.

- Розкажіть, в якому положенні має бути язик під час вимовляння тука [л].

- Яка різниця у вимовлянні звуків [л], [л']?

- Запам’ятайте, що при вимовлянні звука [л'] кінчик язика треба підняти вище й зімкнути з альвеолами щільніше.

- Повторіть артикуляцію звуків [л], [л'] перед дзеркалом. Запам’ятайте напруженість кінчика язика при зімкненні з верхніми зубами, вимовляючи звук [л]. Зверніть увагу на напруження м’язів артикуляційного апарату і розтягування губ при вимові звука [л'].

Інтерактивна технологія «Сенкан»

Інструкція. Складіть вірш з п’яти рядків, використовуючи таку фор­му тема, опис, дія, ставлення, вибір синоніма до першого слова.

Звук [Л]

Приголосний, м’який, дзвінкий.

Чуємо, вимовляємо, пишемо.

На письмі букви я, ю, є, і, ь вказують на м’якість попереднього звука.

Буква “еЛ”

2. Прочитайте слова, порівняйте звуки [л] і [л`] за артикуляцією і визначте подібність і відмінність у їх вимові. Прокоментуйте. Наприклад: в слові лак перед голосним звуком [а] чуємо твердий звук [л], а в слові ляк перед буквою я чуємо м’який звук [ л'].

лак – ляк           лампа — лямка

лук - люк лупа — люди

лис – ліс           лист — літо

3. Гра «Допиши слова»

Мовленнєвий матеріал.

Інструкція: Напишіть слова і поділіть на склади. Прокоментуйте.

Лан…, ласо..., леген..., ле..., лис..., близь..., ло..., льодо...,пля..., клят..., аль..., верб... .

Підкресліть, букву, що позначає твердий звук [л], однією лінією, м`який двома. (Коментуйте про те, що буква “еЛ” позначає твердий приголосний звук, це свідчить, що в слові ланкаголоснийзвук [а].

  •            Визначте місце та призначення знака м’якшення у слові.

Ь (знак м’якшення) вживається для позначення м’якості приголосного звука в середині і кінці слова (сіль) та перед О в середині слова (льон).

4. Назвіть, хто чим займається. Визначте, на якому місці стоїтьбуква «Л».

Зразок:лікар - лікує

Учитель ....                           художник ....

будівельник ....                         офіцер ....

  •            Проаналізуйте слова з м’яким приголосним [л'].
  •            Із словосполученнями складіть два речення (на вибір).
  •            Встановіть зв’язок слів у реченні.
  •            Підкресліть граматичну основу.
  1.     Прочитайте вірш. Випишіть слова в два стовпчики: з твердим приголосним [л] і з м’яким [л']. Визначте місце цих звуків відносно інші звуків. Яка буква вказує на м’якість звука [л']?

     Читайте і виділяйте голосом і паузою кожну закінчену думку. Замість рисочки вставте букви, що позначають звуки [л], [л'].

Квіти

Кожній квітці навесні сняться ко_ьорові сни.

Ку_ьбабі сняться зо_оті, тю_ьпану — сни червоні,

і дуже-дуже го _убі дзвіночку _ісовому.

Бузку — бузкові сняться сни, во_ошці — во_ошкові,

ромашці — бі_і від роси, фіа_ці — фіа_кові.

                                                           А. Костецький

 

РОЗВИТОК СТІЙКОЇ УВАГИ

Діти з мовленнєвими вадами відрізняються за якісними показниками уваги. Наприклад, одним притаманна нестійка увага, що поєднується з достатнім рівнем розвитку пізнавальної діяльності (сприймання, пам'яті, наочно-образного і словесно-логічного мислення). При цьому основним чинником є порушення саморегуляції. Іншим дітям-логопатам властивий обмежений обсяг уваги, що поєднується з недорозвитком пізнавальних процесів, уповільненим темпом діяльності, недостатньою короткотривалою пам'яттю.

Характерна особливість довільної уваги у дітей з порушенням мовлення полягає в залежності від модальності подразників (зорового або слухового): в умовах словесної інструкції дітям важче зосередити увагу на виконанні завдання, ніж в умовах зорової. Дітям складно, майже недоступно розподіляти увагу між мовою і практичними діями.

Більшість дітей з порушенням мовлення не можуть зосередитися і підтримувати нормальний рівень уваги протягом тривалого часу. Обсяг, стійкість, розподіл, переключення уваги в них гірші, ніж у ровесників з нормальним розвитком. У процесі виконання навчального завдання діти реагують навіть на незначні подразники навколишнього середовища: малопомітний рух предметів або слабкий звук відволікають їхню увагу. Часто діти концентрують увагу на другорядних подразниках і не реагують на основні.

Отже, діти з мовленнєвими вадами потребують створення оптимальних умов навчання. В своїй роботі використовую різноманітні вправи, завдання для розвитку стійкої уваги у своїх вихованців.

Мета: зосереджувати увагу та зберігати концентрацію уваги на рядках букв, розвивати короткочасну пам’ять, розширювати кут зору під час читання.

Знайди слово Інтерактивна технологія “Вузлики”

Інструкція. Розгляньте рядки букв зліва направо, знайдіть слово запишіть. Працюйте швидко і точно.

А

В

Т

Л

О

Б

М

К

Л

И

Ж

І

О

Т

Ф

С

Д

В

О

Ц

Л

И

С

Т

Ю

Н

П

Е

Н

А

Л

Б

Я

Ч

М

Ж

А

Л

Ь

С

Інтерактивна технологія “Мікрофон”

(Діти по черзі, користуючись “уявним’ мікрофоном, відповідають на запитання).

- Які слова записали?

Упізнайте, прочитайте, назвіть і запишіть пропущені букви.

Мета: формувати навички каліграфічного письма, визначати кількість та послідовність букв у слові.

кольори

_о_ь_ _и

к_льо_ _

ко_ _ _ ри

полуниця

п_ л_у_н_ця

_о_у_н_и_ _

_ _лу_ _ця

 

Увага! Слова потрібно писати прописними буквами (охайно, правильно). Це завдання допоможе зафіксувати увагу на тому, як правильно пишеться окрема буква.

Інтерактивна технологія « Рефлексія»

  •            Яке завдання було складно виконати, а яке - легко?
  •            Які слова запам’ятали із звуком [л]?

РЕАЛІЗАЦІЯ ГРАФОМОТОРНИХ ПРОГРАМ

Алгоритм складання “Літеропросторового диктанту”:

  •            знаходити відповідну клітинку на аркуші паперу;
  •            правильно розміщувати на аркуші паперу прописну букву;
  •            визначати верх і низ аркуша паперу;
  •            власноруч проводити вертикальні і горизонтальні лінії.

Літеропросторовий диктант

Визначте місце кожної букви в «Літеропросторовому диктанті» в словах: золото, ллють, альбом, лебідь.                                           

Інтерактивна технологія “Рефлексія”

  •            Яку роботу виконували?
  •            З якою метою виконували це завдання?
  •            Чого ви навчилися?

 

РОЗВИТОК ФОНЕМАТИЧНОГО СПРИЙМАННЯ ТА ВИРОБЛЕННЯ НАВИЧОК ЗВУКОВОГО АНАЛІЗУ Й СИНТЕЗУ

Алгоритм розумових дій:

    - визначте місце звука в слові (початок, середина, кінець),

- визначте спільний звук у словах.

- порівняйте слова і поясніть, яким звуком вони відрізняються одне від одного;

- відберіть малюнки, у назвах яких є запропонований звук;

- визначте, який звук у словах повторюється;

- визначте послідовність та кількість звуків у словах;

- порівняйте слова за їх звуковим складом і значенням.

Гра “Чим відрізняються слова?”

Мета: визначити послідовність та кількість звуків у слові, розвивати увагу, пам’ять.

Інструкція. Визначте послідовність та кількість звуків у слові. Визначте, чим відрізняються звуки в словах. Вкажіть на місце зміненого у слові звука. Підкресліть орфограми та поясніть їх. Прокоментуйте. Наприклад: в слові лото перед голосним звуком чуємо твердий приголосний звук [л]; у слові літо перед головним і чуємо м’який звук [л'].

лото — літо булка — булька білий — біль

лаки — лік  коло — куля лоб — любий

полуниця — паляниця                хлипати — хлюпати       лист — літо

колода — коляда                   галка — гальма          слива — зліва

Гра “Знайди маленьке слово”

Мета:визначати послідовність звуків у слові та, змінюючи її, утворювати нові слова, розвивати увагу, пам’ять, спостережливість.

Інструкція. Знайдіть маленьке слово у великому. Визначте місце звука [л], [л'] відносно інших звуків.

Зразок: світло — світ

Мовленнєвий матеріал:сільський, сільрада, болото, солома, стілець,   весільний, хвилястий, лікарський, дублікат, залізо, лікарня, літаки, портфель.

Підкресліть букву, що позначає голосний звук, який чуємо після [л'].

Творчі завдання для роботи з малюнками

      - Розгляньте малюнки. Запишіть назви предметів.

      - Зі словами в яких є  звук [ л'] складіть по одному реченню і запишіть.

      - Визначте  місце звука [ л'] у словах.

      - Яка буква вказує на м’якість звука [ л']?

          - Які розділові знаки треба поставити в кінці кожного речення? (Діти по черзі, користуючись «уявним» мікрофоном, відповідають на запитання).

Інтерактивна технологія «Мікрофон»

Інструкція. Пригадайте якнайбільше слів, що позначають на: одягу із звуками   [л], [л']. Перемагає той, хто назве більше.

 

ОВОЛОДІННЯ НАВИЧКАМИ ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ

Самостійне породження писемного дискурсу

Мета: навчити дітей концентрувати увагу, розвивати короткочасну пам’ять, зосереджуватися, планувати висловлювання, загострювати слухову увагу на

диференціації звуків [л], [л`].

12. Опишіть кульбабу за універсальним планом опису рослин (за малюнком)

Питання

Відповідь

1. Назви частин рослин.

2. Яке стебло.

3. Назви частин квітки.

4. Колір пуп’янка, пе­люстки, листя.

5. Форма листя.

6. Як можна використати рослину у господар­ській діяльності.

 

1………складається із…………  .

2.Стебло ………………………..  .

3.Квітка…………………………  .

4.У  …….  пуп’янка……., пелюстки ……., а листя ………….   .

5.У ……. листя ……..  .

6. ……………………..  .

«Орфографічний пошук»

Знайдіть орфограми, поясніть їх.

Робота на рівні лексеми

Мета: в процесі писемного мовлення навчитись:

  •            лексичному членуванню;
  •            вибору лексеми;
  •            заміняти лексеми;
  •            розуміти зв’язок слів у реченні;
  •            розширювати словниковий запас;
  •            порівнювати слово і речення як мовні одиниці.

Прийом “Заміна лексеми”

Інструкція. Прочитайте речення. Самостійно підберіть до виділенихв тексті слів синоніми. Одержані речення запишіть у зошиті.

 

 

СИНИЧКА

Настала красуня зима. Земля вкрита білим снігом. Дерева в саду стоять голі. Одного разу на яблуневій гілці Василько побачив маленьку пташку Це була синичка.

Якщо в саду поселилися синички, вони збережуть сад від шкідників.

    - Підкресліть букви, що позначають звуки [л], [л`].

- Вимовте ці слова і слідкуйте за правильною вимовою звука.

Увага! При вимові звука [л'] м’язи напружуються, кінчик язика притискається до альвеол, а спинка язика до піднебіння.

                         Перетворення готового тексту

Прийом “Поширення тексту”

Мета: розширювати словниковий запас; визначати кількість і по­слідовність слів у реченні; збагачувати фразову мову.

Інструкція: Спишіть, вставляючи замість крапок потрібні слова.

Я ЛИСТОЧОК

     Я  маленький... листочок, позолочений осінню. Мене ... гойдає вітерець і наче кличе за собою. Ось я відриваюсь від ... гілочки, злітаю. Як хороше …  над землею. А коли ... втомлюся, опущуся на неї відпочити.

  •       Прочитайте поширений текст.
  •       Випишіть слова із звуками [л], [л'] у два стовпчики. Визначте місце звуків [л], [л'] відносно інших звуків.

“Орфографічний пошук”. Знайдіть орфограми, поясніть правопис!

Прийом “Текстова компресія”

Мета: передати зміст тексту узагальнено і коротко; виділити в тексті закінчені смислові одиниці — речення; розуміти зв’язок слів у реченні; усвідомити будову речень.

Інструкція. Викресліть, як можна більше слів із тексту, але так, щоб зміст не змінився. Короткий текст запишіть у зошиті. Вставте замість рисочок букви, що позначають звуки [л], [л’].

ВЕСНА

     Кожна пора року має свою неповторну красу. Багато хто вважає найкращою весну, бо все навко_о оживає, буяє травами і квітами.

У зе_ених пишних шатах, у яскравому вінку з квітів прийш_а  до нас весна. Радісно зустріча_и її  _юди. Х_іборобам вона нагада_а що треба вже виходити в по_е засівати добірне зерно. Не забу_а .есна заг_янути і в _іс, посіяла там травицю, про_ісками заквітча_а га_явини, задзвені_а піснями пташок.

   Весна ста_а господаркою і в нашому краї, а зем_я дочека_ась праце_юбних рук.

  •            Які голосні пишемо після букв, що позначають м’які приголосні звуки?
  •            Випишіть слова зі звуком [л']. Поясніть м’якість звука [л‘] у словах.
  •            Поясніть правопис слів: з квітів, в поле, в ліс, засівати, посіяли.

 

 

ТЕКСТ ДЛЯ РОЗВИТКУ АУДІАТИВНИХ УМІНЬ УЧНІВ

Мета:навчити дітей сприймати на слух необхідну інформацію,                удосконалювати усне мовлення, сформувати аудіативні уміння, щоб покращити навички читання, говоріння і письма.

Слухання тексту

ХЛІБ І ЗОЛОТО

Українська народна казка

      Пекли в пекарні хліб. Одна паляниця схопилася і покотилася дорогою. Прикотилася до воріт одного пана. Почала у двері стукати і говорити:

  •            Прийміть мене до себе! Усі будете ситі!
  •            У нас калачів досить! — каже пан.

    Хлібина покотилася далі. Докотилася вона на край села, до хати бідняка. Надворі бавилися діти. Побачили її, вхопили в обійми і радо занесли до хати. Тут же діти почали краяти ножем та їсти. З’їли майже всю, залишився тільки окраєць. А з окрайця виросла нова хлібина. І так у хаті бідного був хліб, і не було більше голоду.

    Одного разу з високої гори відірвалося золото. Покотилося золото і зупинилося перед хатою бідняка. Стукає у двері і просить, щоб його прийняли. Вийшов бідняк, подивився й каже:

У нас тепер є що їсти, нам тебе не треба...

   Покотилося золото далі і зупинилося перед палацом. З того часу діти пана почали погано вчитися в школі, панська земля перестала родити, худобина множитися, а слуга, що не робив, — усе було погано.

Нс стало в пана хліба. Як не шкодував, а взяв кусень золота і поніс  до бідняка, щоб поміняти на хліб. Бідняк не взяв золота, але відрізав половину хлібини панові, половину залишив собі. З окрайця у бідняка виросла нова

хлібина. З окрайця у пана хлібина не росла ...

Запитання за змістом тексту

Виберіть правильну відповідь і запишіть у зошиті.

1. Що пекли в пекарні?

  •            пироги;
  •            коржі;
  •            хліб.

2. Куди покотилася паляниця?

  •            дорогою;
  •            до пана;
  •            до бідняка.

3.Чому у бідного не було більше голоду?

  •            не з`їли хлібину;
  •            залишили окраєць;
  •            з окрайця виросла нова хлібина.

4.Чому бідняк не прийняв золото?

  •            став багатий;
  •            був щедрий;
  •            у його родини вже було що їсти.

5.Чому пан звернувся до бідняка?

  •            не стало в пана хліба;
  •            пан не працював;
  •            слуга не робив.

Інтерактивна технологія “Рефлексія”

  •            Якими рисами наділив народ пана і бідняка?
  •            Поясніть правопис слів: паляниця, з’їли, окраєць, більше.
  •            Перекажіть цю казку.

ФОНЕТИЧНИЙ РОЗБІР СЛОВА

 

Слово

Паляниця

Окраєць

з`їли

2.Складів

3.Голосні

4.Наголошені

5.Ненаголошені

6.Приголосні

7.Дзвінкі

8.Глухі

9.Тверді

10. М`які

11. Букв

12. Звуків

4

4:[а,а,и,а]

1:[и]

3:[а,а,а]

4:[п,л`,н,ц]

3:[л`,н,ц`]

1:[п]

2:[п,н]

2:[л`,ц`]

8:[пе,а, ел, я, ен, и, це, я]

8:[п, а, л, а, н, и, ц, а]

 

 

 

Інструкція. Написати слово, поділити на склади, скільки склад скільки голосних, які голосні; написати наголошений голосний і ненаголошені голосні; скільки приголосних, які приголосні; скільки дзвінких, які дзвінкі; скільки глухих, які глухі; скільки твердих,які тверді; скільки м’яких, які м’які; скільки букв, які букви; скільки звуків, які звуки.

ДЕФОРМОВАНИЙ ТЕКСТ

Мета: вчити школярів відновлювати деформований текст, розвивати об`єм короткочасної пам’яті, швидкість, гнучкість, самостійність мислення, відчуття цілого.

Гра “Розкодуйте текст”

Інструкція. Прочитайте і запишіть розкодований текст.

 

 

КОНАР В ІСІЛ

реДоб цінвра в ісіл. рецьтеВі битьлуго рибустовзіреб. аварТтаривк" "Iі сіл єважио. В тійгусінелезютьваспіикшатп.

ВийрикнайгриШихоройІльмф

2.Випишіть слова із звуками  [л, л'].

3.Підкресліть орфограми і поясніть їх.

РОБОТА НАД ПОМИЛКАМИ

Типи помилок

Заміни

Змішування

Перестановки

Вставки

Помилки на рівні букви, складу

 

 

 

 

Помилки на рівні слова

 

 

 

 

Помилки на рівні речення

 

 

 

 

Випишіть помилки в логопедичний зошит, використовуючи схему.

І. Помилки на рівні букви, складу

- заміни і змішування букв, що позначають такі звуки:свистячі - шиплячі;дзвінкі – глухі;  тверді – м’які; голосні;

-не розрізнення при письмі схожих за написанням букв: б-в, н-п, м-л, ш-т

- за схожістю у просторі: и-у, п-т;

- недописування окремих елементів букв, приписування зайвих;

- дзеркальне написання букв, не впізнавання букви коли вона перевернута;

- висота букв не відповідає робочому рядку;

- труднощі у переведенні звука у букву та навпаки;

- змішування письмових і друкованих букв.

ІІ. Помилки на різні слова

  •            Пропуски букв, що позначають голосні звуки;
  •            пропуски букв, що позначають приголосні звуки;
  •            пропуски складів;
  •            перестановки та зайві букви;
  •            правопис слів з ненаголошеними звуками, підбір перевірного слова;
  •            підбір спільнокореневих слів.

ІІІ. Помилки на різні речення

  •            Виділення речення;
  •            смислові заміни слів;
  •            написання слів разом;
  •            роздільне написання слів;
  •            труднощі при будування речень;
  •            написання прийменників і префіксів зі словами.

ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ

Мета: вчити дітей складати зв’язну розповідь, навчити розумових дій, що ведуть до перелічування зображеного на малюнку.

Назвіть казку, фрагмент якої зображено на малюнку

Інструкція. Перекажіть ту частину казки, до якої відноситься цей малюнок. Записуйте слова, в яких чуєте звук [л], і поділіть їх на склади.

Отже, подані вправи, завдання, спрямовані на формування зв’язного мовлення, удосконалення граматичної будови мовлення, активізацію словника, виховання звукової культури мовлення. Допомагає активізувати розумові здібності дитини-логопата, її уяву, мислення, пам'ять, увагу, формувати адекватне ставлення до явищ суспільного життя, природи, предметів довкілля, систематизувати та поглиблювати знання.

Список літератури

1. Гайван Т.Я., Макарова С.М.  Логопедична робота з дітьми (із загальним недорозвиненням мовлення  ІІІ рівня). (Комплекс матеріалів логопедичних занять) – Х.: Веста: Видавництво "Ранок", 2008.

2. Поваляєва М.А. Справочник логопеда. – Ростов н/д: Феникс, 2006.

3. Лупінович С.М.  Довідник учителя-логопеда.-Тернопіль: Мандрівець, 2008.

4. Под ред. Волковой Л.С. и Селиверстова В.И. Хрестоматия по логопедии (извлечения и тексты) В 2т.т. – М.: Гуманит.изд.центр Владос, 1997.

 5. Под ред. Зинкевич-Евстигнеевой Т.Д. Тренинг по сказкотерапии.-СанктПетербург: Речь, 2002.

6. Попова Н.М., Харламов Е.В. Дыхательная гимнастика для детей в домашних услових.-Москва – Ростов-на-Дону: издательский центр "Март", 2004.

7. Вознесенська О., Мова Л. Арт-терапія в роботі практичного психолога – Київ:  вид-во "Шкільний світ", 2007.

 8. Пінчук Ю.В. Риторика, культура та техніка мовлення вчителя-логопеда: Навчально-методичний посібник. – К., КНТ, 2007.

9. Журавльова А.Є., Фадієнко В.В. Домашня логопедія. — Х.: ВД "Школа", 2006

docx
Додано
25 жовтня
Переглядів
196
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку