Навчити дітей добре читати – одне з найважливіших завдань школи. Василь Сухомлинський писав, що ,,Читання – це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе.”
Читання є важливим фактором у підготовці до самостійної роботи з книгою, необхідної для здобуття знань, для того, щоб дитина ,,навчилася вчитися”.
У наш час, коли швидкими темпами розвивається комп'ютерна техніка, діти втрачають інтерес до читання книг. Саме книг паперових, бо дітей все більше цікавлять гаджети. Однак не може замінити ні один планшет чи телефон справжню паперову книжку.
Сучасні батьки прагнуть навчити дитину читати самостійно, ще до школи. До цього заохочують методики раннього розвитку дітей та елементарне бажання краще підготувати малюка до шкільного життя. І це добре. Багато батьків переймається тим, як захопити дитину до навчання читати.
В цьому величезне значення має домашня бібліотека. Бібліотека із ,,живими” книгами, які не просто припадають пилом на полицях, а їх читають родинами.
Один із способів швидко навчити читати полягає у створенні такої атмосфери, коли малюк з найперших днів звикне до книг. Для цього читайте дитині і читайте просто для себе. Діти схильні повторювати приклад у батьків. Тож чим частіше бачитимуть вас за книгами, тим швидше самі захочуть розуміти написаний текст.
Слід зацікавити дитину історією. Для цього читайте емоційно, голосно, з запалом. Водіть пальцем по сторінці і переконайтеся, що дитина бачить палець, який вказує на слова. Так поступово малюк почне розуміти, що рядки на сторінці пов’язані зі словами, які вимовляються.
Створіть домашню бібліотеку не лише для себе, а й для свого синочка чи донечки. Книги яскравими обгортками та малюнками неодмінно викличуть зацікавлення.
Метод Монтессорі
Марія Монтессорі пропонує спосіб, за допомогою якого діти самі легко і з бажанням навчаться читати. Вчитися і розвиватися діти повинні самі, без примусу і вказівок старших. Педагогіка Монтессорі крутиться навколо дитини, саме тому її девіз: ,,Допоможи мені зробити це самому”. Педагогиня впевнена, що заняття читанням треба починати в чотири роки. Маленьких дітей потрібно спочатку вчити писати, а не читати – стверджує Марія Монтессорі. Спостерігаючи за дітьми в своїй школі, Монтессорі прийшла до висновку, що для дитини простіше написати букву ( іншими словами, намалювати її, то все ж є малюнок ), ніж сприйняти якийсь абстрактний образ літери у книзі. Причому починати навчання потрібно з великих літер, а не з друкованих, так як кругові рухи дітям даються легше.
В системі Монтессорі немає нудних вправ і утомливих уроків, все навчання – гра.
Навчання читати – своєрідна наука, яку педагог має обов’язково опанувати. Вона вимагає від учителя терпіння, вдумливих пошуків, диференційованого підходу до вихованців. Тут діють різні фактори: загальна підготовка дитини до школи, її фізичний, розумовий і мовленнєвий розвиток, конкретність мислення,рівень сформованості техніки читання, досконалість чи недосконалість методики. Та основне – загальна майстерність та підготовленість вчителя.
Як показали дослідження науковця Донецького університету В.Н.Зайцева, з трьохсот факторів впливу на успішність школярів найсуттєвішим є темп читання.
Діти, які опановують 150 слів за хвилину, вчаться на ,,відмінно”, 120 слів – на ,,добре”, 90 слів – переважно на ,,задовільно”. Ті, хто читає ще повільніше, практично не можуть нормально вчитися.
Протягом своєї педагогічної роботи з дітьми молодшого шкільного віку я використовую ефективні методи щодо формування навичок читання, відшукуючи серед них найбільш оптимальні для даного класу і віку дітей.
Шестирічок, які тільки-но прийшли до школи, прагну зацікавити читанням художніх книжок. Для цього кожного дня їх ознайомлюю з ілюстрованими книгами, читаю їх, проводжу інсценізацію з участю самих першокласників. Також даю дітям книжки для читання дома. А з батьками попередньо домовляюся, що вони їм їх прочитають. Я вірю, коли у дитини з перших днів навчання у школі сформується уявлення про книжку, як про щось надзвичайно цікаве, вона невдовзі сама захоче її якнайшвидше прочитати. Далі до цієї роботи залучаю бібліотекаря, учнів старших класів.
Під час навчання грамоти використовую таблицю ,,Що надрукував котик?”, за якою учням дуже подобається читати. Для цього на великій таблиці намалювала котика, який друкує, а над ним – прозорі кишеньки для розрізної азбуки. В кишеньки вкладаю літери, які будуть утворювати різні склади і слова, якщо почергово діставати якісь літери. Наприклад: сім, сам, сом, сум, сон, син. Ця гра допомагає дітям швидко читати.
Дуже подобається моїм вихованцям гра ,,Черепашачий біг”. З картону я виготовила силуетний малюнок черепахи, на спині якої вирізала віконечко, прикріпила до нього букву, що позначає голосний звук ( під час вивчення букв вони змінюються). Черепаху з даною літерою пересуваю по таблиці із написаними літерами, що позначають приголосні звуки ( спочатку таблиці з однією, тоді з двома, трьома літерами, що позначають приголосні звуки). Літери, які з’являються у віконечку, разом з літерою, яку ,,везе” черепаха, утворюють склад, який і читають діти. Змінюючи положення літери, що на черепасі, можна утворювати прямі й обернені склади. З часом пришвидшую темп читання складів.
Багато інших ігрових видів читання використовую на уроках: читання ,,ланцюжком”, ,,дощиком”, ігри ,,Буксир”, ,,Земля, небо”, ,,Луна” та ін.
Важливий вплив на формування навичок читання має поле читання. В основі таких вправ завдання: дивитись, не зводячи очей, на певну точку, намагаючись побачити те, що поруч з точкою ( букви, цифри та ін.). Для такої роботи можна легко виготовити спеціальні картки або скористатися будь – якою книжкою, де олівцем позначити точку фіксації і бажаний обсяг поля читання. Подібні вправи, по суті, є дидактичною грою, яку добре пропонувати двом учням. Один з них пильно вдивляється в певну точку тексту, прагнучи побачити якомога більше навколо, а другий заглядає знизу йому в очі, стежить, чи вони справді в стані нерухомості.
Для вдосконалення навички читання необхідно вчити дітей переглядати текст, тобто знаходити потрібну інформацію, не читаючи весь текст, а лише пробігаючи очима по ньому. Спочатку діти шукають швидко те, що кидається у вічі. Наприклад, кількість абзаців на сторінці. Поступово пошук ускладнюється, бо ,,дрібнішають” об’єкти. Пропоную учням одним поглядом знайти на сторінці, наприклад, таке: дату або іншу цифру; слово з великої літери, в лапках, слово, яке часто повторюється в тексті та ін.
Коротко зазначу основні види роботи , які я використовую у процесі навчання читання.
1.Щоденна робота над скоромовками.
2.Таблиця складів за методикою Б.І.Динги.
3.Гра ,,Що надрукував котик”.
4.Гра ,,Черепашачий біг”.
5.Ігри ,,Вовчик і Зайчик”, ,,Буксир”, ,,Небо – кидок”.
6.Шумове читання.
7.Щоурочні п’ятихвилинки читання.
8.Читання перед сном.
9.Режим ощадного читання. Він оснований на читанні і короткочасному відпочинку ( для дітей, які не люблять читати ).
10.Використання зорових і слухових диктантів за методикою Федоренка.
11.Багаторазове читання одного й того ж самого тексту за 1 хвилину.
12.Читання з прискоренням ( багаторазове), з простукуванням скоромовкою.
13.Виразне швидке читання з переходом на незнайому частину тексту.
14.Самозамір швидкості читання.
15.Використання вправ на вміння швидко орієнтуватися в тексті.
16.Складові піраміди для розширення кута зору.
17.Створення реклами книжки. Буктрейлер.
Дана система роботи дала можливість досягти високих результатів читання дітей.
Крім уроків читання я в своїй практиці велику увагу приділяю урокам ,,Дизайн і технології”, ,,Образотворче мистецтво”. Мої вихованці весь час щось ліпили, майстрували, тобто маленькі пальчики завжди невпинно перебували в русі. А це позитивно впливає на читання дітей і, звичайно, не тільки на читання.