Заняття 3. Звуки музики. Ритм. Музика і почуття людини.
ХТД: «Пісня про зарядку» О. Янушкевич
СММ: Р. Шуман. «Сміливий вершник»
П: Ритм
Мета: дати поняття про ритм як важливий елемент музичної мови та характер музичного твору;
розвивати ритмічний слух і вокально-хорові навички та творчу уяву;
виховувати любов до музики, високу виконавську та слухацьку культуру
Хід заняття
І. Вступна частина заняття
Учитель вітається з дітьми і розказує їм про те, що йдучи до школи вона зустріла лаксика, який розповів, що під час прогулянки над ним пролетіла бджола, а під ногами проповзла змія. Він, звичайно ж, дуже злякався, що ці тварини його вкусять і тому їх треба знищити. А ви як гадаєте? Діти відповідають, що і бджола і змія можуть допомогти людині під час хвороби, адже з меду і зміїної отрути виготовляють ліки. Сажіть , а як дізнатись, що летить бджола чи повзе змія? (Діти відповідають)
А скажіть, будь ласка: « Кого зображено на світлинах і що зображено на світлинах? Чи знайомі вам ці музичні інструменти? (Відповіді дітей). Яким із зображуваних музичних інструментів, на вашу думку, можна передати звуки від польоту бджілки. Ось послухайте як звучить барабан , скрипка і труба і оберіть необхідний нам музичний інструмент. Як він називається? Звичайно ж, скрипка.
А тепер зверніть увагу на наступну світлину, кого і що на ній зображено? (Відповіді дітей). Послухайте як звучать ці інструменти і оберіть той , який передасть нам, як повзе змія. Діти відповідають, що це маракаси.
Діти, а давайте про імітуємо, як стукають наші серця, як тікає годинник, як звучать церковні дзвони і дощові крапельки? Чим схожі ці звуки? Правильно вони мають певний ритм. Позначте, будь ласка, інструмент, який, на вашу думку, допоможе задавати певний ритм.(Барабан).
Учитель пропонує дітям розглянути світлини дітей, які задають ритм та обрати один із способів і потренуватись. Учитель задає певний ритм і пропонує дітям відтворити його обраним способом. А тепер один із вас нехай задасть певний ритм, а інший відтворить його.
Скажіть, чи впливає ритм музики на самопочуття людини і як саме, який ритм буде заспокоювати, а який бадьорити. Діти, ви повинні знати, що ритм можна записати за допомогою умовних позначень - рисочок певної довжини. Учитель пропонує відтворити оплесками ритм, поданий у журналі (спочатку фронтально, потім у групах і індивідуально кількома дітьми). А тепер запишіть, будь ласка ритм, який я відтворю за допомогою пальців. Діти, ви навчились відтворювати і записувати ритм і, я думаю, навчите цьому і лаксиків. А ще вони просять навчити їх співати. Навчимо їх?
Сьогодні на занятті ми будемо розучувати «Пісню про зарядку» відомої композиторки Ольги Янушкевич, яка написала велику кількість пісень для дітей різного віку.
Та перш ніж ми будемо її розучувати, для того, щоб наші голоси звучали правильно і красиво, ми розучимо поспівку, ось послухайте її, учитель виконує поспівку і пропонує дітям разом з ним повторити слова:
закінчилось літо,
заховалось сонце,
осінь жовтим листям
стука у віконце
(учитель виконує поспівку разом з дітьми на ноті «фа» першої октави)
А тепер, коли ми підготували свої голоси, ми можемо розучувати пісню, хто з вас запам\ятав як вона називається? Так «Пісня про зарядку». Ще раз нагадую, що написала її відома українська композиторка Ольга Янушкевич. Скажіть, а ви вранці виконуєте зарядку?А для чого її треба виконувати?(відповіді дітей) . А тепер слухаємо «Пісню про зарядку» композиторки Ольги Янушкевич (виконання пісні педагогом). Як ви думаєте, які рухи можна виконувати під цю пісню?
Так, марширувати. То ж давайте встанемо і будемо співати пісню і водночас марширувати.
Педагог разом з дітьми співає перший куплет пісні, яка звучить в аудіозаписі. Послухайте другий куплет пісні і подумайте, які рухи ми будемо виконувати, співаючи його (виконується другий куплет пісні). Діти дають відповіді. Учитель пропонує їм виконати з рухами другий куплет пісні, який звучить в аудіозаписі (виконання другого куплету). А тепер слухаємо, нарешті, третій куплет і виконуємо його з рухами (учитель разом з учнями співає і виконує рухи третього куплету, який звучить в аудіозаписі). Ну, а зараз, давайте повторимо всю пісню (вчитель разом з дітьми виконує три куплети пісні). Діти, ви так гарно співали,що лексикам теж захотілось вивчити цю пісню,навчимо їх? То ж співаємо пісню для них (педагог і учні виконують з рухами «Пісню про зарядку»).
Ми розучили з вами бадьору маршову пісню, а зараз я хочу вам запропонувати послухати музику і подумати, які рухи можна виконувати під неї(в аудіазаписі звучить п\єса Р.Шумана «Сміливий вершник»). Діти слухають музику і розказують про свої враження від неї. Вчитель погоджується з дітьми, що під цю музику хочеться підстрибувати, наче їдеш на коні, композитор Шуман назвав цю п\єсу «Сміливий вершник». Послухайте п\єсу ще раз і скажіть, який її характер та ритм? (Учні слухають п\єсу повторно). Педагог підкреслює, що музика має запальний, стрімкий характер і чіткий ритм, а також запитує дітей, як музика вплинула на їхнє самопочуття. (Діти дають відповіді).
ІІІ. Підсумкова частина заняття
Діти, ви добре попрацювали на занятті і вже, напевно, можете пояснити лаксикам, що таке ритм, як він впливає на почуття людини, ви можете навчити лаксиків співати пісню і виконувати рухи.
Наше заняття закінчено, до побачення. Уявіть себе вершниками і під музику п\єси «Сміливий вершник» йдемо на перерву.