Конспект заняття з пошуково – дослідницької діяльності
екологічного спрямування для дітей середнього дошкільного віку
«Невидимко навколо нас»
Мета. Познайомити дітей з поняттям «повітря» та
за допомогою простих дослідів розширити знання дітей про властивості повітря: показати, що повітря є навколо нас, воно невидиме, прозоре, легке, може мати різну температуру; що повітрям дихають тварини, рослини, люди; повітря рухається і утворює вітер.
Дати уявлення про значення і важливість чистого повітря для людини та всіх живих істот на Землі.
За допомогою спостережень та дослідів підводити дітей до самостійних висновків.
Активізувати словник словами, які характеризують якості та властивості повітря, сприяти розвиткові зв’язного мовлення; розвивати мислення, увагу, допитливість.
Виховувати екологічну культуру, дбайливе ставлення до довкілля, формувати негативне відношення до факторів, що забруднюють повітря.
Обладнання. Загадки, дидактична відеогра «Що забруднює повітря», музичний супровід, медальки, різнокольрові повітряні кульки, целофанові пакети прозорі, зубочистки, коктельна трубочка, прозорі пластмасові стаканчики з водою, віяло на кожну дитину, стекляні камінці, посудина з водою, паперові човники, іграшковий вітрячок, гусенички з паперу.
Хід заняття
- Діти, візьміться за руки і зробимо велике дружнє коло.
Доброго ранку, рідний наш дім!
Доброго ранку, діткам усім!
Доброго ранку, сонечку ясному!
Доброго ранку, садочку прекрасному!
Вліво – вправо оберніться,
Один одному всміхніться.
Всі посміхнулись.
- Який у вас зараз настрій?
У мене теж гарний настрій.
Сьогодні ми з вами будемо весело гратися і шукати Невидимка.
- Хто ж це?
Це те, що є навколо нас і без чого не можна жити, але ми його не бачимо. Будемо разом шукати цього Невидимка.
- Де ж він? Озирніться навколо, підніміть свою ніжку і загляньте під неї, стуліть долоньки і загляньте всередину.
- Ви щось бачите?
Я також не бачу. Але я точно знаю, що Невидимко тут.
Хто ж він і кого ми шукаємо ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку. Слухайте уважно.
Очима не побачиш,
Руками не візьмеш,
Але куди не підеш –
Усюди ти знайдеш.
Так, правильно, діти, це повітря.
Повітря невидиме для нашого ока, тому ми не можемо його побачити, а можемо лише відчути на своєму обличчі.
Спробуйте помахати руками перед своїм обличчям.
- Що ви відчули? Вітерець.
Це ї є повітря.
Повітря може бути чисте, прозоре. А ще воно може бути брудне і хворе. Від брудного повітря гинуть рослини, тварини, хворіють люди. Для життя нам потрібне чисте повітря. Що ж забруднює повітря? Щоб дізнатися про це я пропоную вам пограти у цікаву гру «Що забруднює повітря?»
Сядемо на стільчики. Будьте уважні.
Дидактична відео гра «Що забруднює повітря?»
Брудне повітря шкідливо впливає на наше здоров’я.
- Що можна зробити людям, щоб зберегти повітря чистим?
Можна посадити дерева, кущі, квіти, треба оберігати природу, не можна спалювати сміття.
Молодці!
А зараз я пропоную вам, дітки, трішки відпочити. Станемо в коло.
Сядьте на килимок, розслабтесь.
Аутотренінг (під музичний супровід)
Закрийте очі і уявіть… що світить ласкаве сонечко, легенький вітерець лоскоче мої щічки, бавиться волоссям. Я вдихаю носиком чисте, свіже повітря. Мені хочеться посміхатись, мені приємно і легко дихати. Наді мною літають і співають птахи, пурхають барвисті метелики. Я чую як шумлять високі дерева, шелестять листочки. Я хочу любити і берегти природу.
Відкрийте оченята і тихенько сідаємо на стільчики.
Відгадайте загадку.
Я із гуми, надувна,
Як повітря я легка,
Міцно мотузок тримай
Та мене не відпускай!
Повітряна кулька.
У мене є повітряна кулька.
- Якого вона кольору?
Зараз я почну її надувати. Наберу в рота повітря і почну дути всередину кульки.
- Що відбувається з кулькою? Вона більшає.
- Чому вона більшає? Що в середині кульки? Повітря.
Так. Повітря. Тому і називають її повітряною кулькою.
А тепер відпущу кульку.
- Якою вона стає? Меншою.
- Чому вона меншає? Тому, що з неї виходить повітря.
Діти, подивіться скільки гарних, барвистих кульок тут лежить.
Кульки легенькі, тому вміють літати. Пограємо з ними.
Кожна дитина вибирає собі кульку. Запитую кількох дітей.
- Якого кольору твоя кулька?
- А важка чи легка твоя кулька?
Фізкультхвилинка: ігри з кулькою
(під музичний супровід)
Пограємо в ігри: хто найвище підкине, хто найдалі кине.
Кладуть кульки на місце і сідають на стільчики.
Повітря дуже важливе для всіх на Землі.
Хочете познайомитися з ним?
Повітря є скрізь: в кімнаті, у землі, у воді і, навіть, в середині нас. А ще повітрям дихають тварини, рослини, люди.
Ми його вдихаємо і видихаємо через ніс.
Дихайте. Так ми дихаємо повітрям.
А ще повітря має різну температуру: воно може бути теплим і холодним.
Уявіть, що ваші долоньки змерзли. Погріємо їх. Піднесіть долоньки до ротика, широко відкрийте рота і подихайте на них.
- Що відчуваєте? Яке повітря? Тепле.
- У яку пору року на подвір’ї тепле повітря?
А тепер, складіть губи в трубочку, витягніть їх вперед і сильно видихніть повітря.
- Що відчуваєте? Яке повітря? Холодне.
- У яку пору року на вулиці холодне повітря?
Людина не може жити не дихаючи.
Спробуйте закрити носа і ротика рукою, не пустимо повітря в середину нас.
- Що сталося? Ми не можемо дихати.
Так само ми не можемо дихати брудним повітрям.
- Скажіть, а для чого провітрюють кімнату?
Щоб повітря у кімнаті було чистим і свіжим.
Так, людині для життя потрібне чисте повітря.
В кімнату з повітряними кульками забігає Незнайко.
Незнайко. Ой, допоможіть, рятуйте! Лечу, лечу!
Вихователь. Добрий день, Незнайко! Як ти до нас потрапив?
Незнайко. Добрий день, дітки! Я грався з повітряними кульками, аж зненацька вітер підхопив мене і поніс, поніс і приніс до вас у дитячий садок. Як у вас тут цікаво! Що ви тут робите? Чи можна мені залишитись?
Вихователь. Звичайно, залишайся. Ми сьогодні з дітками розмовляємо про повітря.
Незнайко. Про повітря? А що таке повітря? Щось я про нього не чув, і ніколи з ним не зустрічався. Може його зовсім немає?
Вихователь. Зачекай, Незнайко. Я теж ніколи з ним не зустрічалась, але знаю, що воно є навколо нас
Незнайко. Нічого я не бачу. Де ж воно? Куди ж воно заховалось?
Вихователь. Нікуди воно не заховалось.
Дітки, давайте доведемо Незнайкові, що повітря дійсно є.
Я запрошую маленьких дослідників групи «Зернятко» перейти до мінілабораторії, щоб ми могли провести досліди, як справжні вчені.
Одягнемо медальки, щоб усі бачили і знали, що ви юні дослідники.
Незнайко. Я теж хочу бути дослідником.
Кладе свої кульки і одягає собі медальку .
- Готові?
То ж підходьте, будь ласка, дітки, до першого столика.
Діти переходять за столи.
Рада вас вітати у дослідницькій лабораторії.
Дослід 1.
Повітря є всюди навколо нас, але воно невидиме, бо прозоре.
Чи це правда? Зараз перевіримо. Проведемо дослід перший.
Візьміть зі столу порожній пакетик, розкрийте його.
- В середині щось є? Немає.
- Який пакетик? Порожній.
Спробуйте зловити повітря.
- Який став пакетик? Округлий. Торкніться його.
- Що знаходиться в пакеті? Повітря.
- Ви його бачите? Ні.
- Чому? Яке повітря? Тому, що повітря прозоре.
От ми і зловили нашого Невидимка.
Незнайко. Я впевнений, що там нічого немає.
Вихователь. Добре! Давайте перевіримо. Візьміть гостру паличку і обережно проколіть пакетик. Швиденько підставте свою щічку і натисніть руками.
- Що відчуваєте? Повітря.
Незнайко. Я його не бачу, але відчуваю.
Вихователь. Молодець, Незнайко! Ти зробив правильний висновок, що повітря ми не бачимо, але його можна відчути. Незнайко. А я хочу побачити повітря! Чи можна побачити цього Невидимка? Де ж воно? Сховалось? Я його не бачу.
Дослід 2.
Для того, щоб побачити повітря нам знадобиться трубочка і стакан з водою.
Переходимо до іншого столика. Проведемо дослід другий.
Поставте трубочку у воду і легенько подуйте в неї.
- Що ви бачите? Бульбашки.
Це і є повітря, яке виходить з води.
Отже, ми помітили нашого Невидимка.
Незнайко. А чому бульбашки піднімаються на поверхню?
Вихователь. Тому, що повітря легше води.
Дослід 3.
А ти знаєш, Незнайко, що повітря не тільки є навколо нас.
У воді теж знаходиться повітря.
Незнайко. Не може бути!
Вихователь. Може! І зараз ми тобі це покажемо.
Проведемо дослід третій.
Кинемо у воду декілька камінців. Якщо на поверхні будуть з’являтися бульбашки, то це означає, що у воді теж є повітря.
Діти кидають камінці.
- Що ви бачите? Бульбашки.
Дійсно, на поверхні води з’являються повітряні бульбашки.
Отже, у воді є повітря.
Бачиш, Незнайко, повітря є всюди. Воно прозоре, тому ми його не бачимо навколо себе, але можемо відчути, коли воно починає рухатися. Перевіримо, чи може повітря рухатися.
Перейдемо до іншого столика.
Дослід 4.
Проведемо дослід четвертий.
Візьміть у руки віяло і повільно помахайте перед обличчям.
- Що ви відчули? Легенький вітерець.
Так ви створили легенький вітерець. Спрямуйте його собі на ніс, на вушко, на волосся. Тепер рухайте швидше, швидше.
Незнайко. Ого! Ми перетворили легенький вітерець на сильний вітер.
Вихователь. Вітер затихає, слабшає і зникає.
Вітер – це і є рух повітря. Отже, повітря рухається.
- Дітки, скажіть, а який буває вітер?
Холодний, теплий, гарячий, легенький, лагідний, сильний, сердитий, колючий, сухий, вологий, пронизливий.
А ще вітер може виконувати певну роботу.
Зараз ми це покажемо Незнайкові.
Візьмемо паперові човники і пустимо їх на воду. Подивіться, у нас є маленьке озерце з човниками. В озерці зараз тиха, спокійна вода.
- Човники рухаються? Не рухаються. А тепер ми утворимо вітер і побачимо що буде з човниками. Подуйте на них. Погляньте – вони попливли.
Помахайте віялом, створимо сильний вітер.
Вітер затихає, слабшає і зникає.
Незнайко. Кораблі – вітрильники на морі також пливуть за допомогою вітру.
Вихователь. Так само працює і вітрячок. Якщо ми на нього подмухаємо – він буде рухатися. Давайте перевіримо.
- Вітрячок рухається? Не рухається.
Подуйте на нього.
Діти дмухають.
- Чому вітрячок крутиться? Тому, що ми створили вітер.
Зараз наша мінілабораторія зачиняється, то ж я прошу вас сісти на стільчики.
Діти, давайте пригадаємо все, що ви дізнались сьогодні про повітря. Пограємо у гру «Так чи ні».
- Незнайко, пограєш з нами?
Будьте уважні.
Гра «Так чи ні»
Молодці!
Незнайко, сподіваюсь, що ми відповіли на всі твої запитання і тобі були цікаві наші досліди з повітрям.
Незнайко. Так, дітки, мені було цікаво з вами виконувати досліди. Я тепер все знаю про повітря і всім буду розповідати, щоб його не забруднювали, бо чисте повітря потрібне всьому живому на Землі: людям, тваринам, рослинам, комахам.
А для веселих ігор з повітрям у мене є подарунок кожному з вас. Дарую вам барвистих гусеничок, які я сам зробив з паперу.
Ви можете влаштувати з ними веселі перегони.
Запрошую вас до гри.
Вихователь. Які цікаві гусенички! А як з ними грати?
Незнайко. Зараз я покажу. Берете трубочку, набираєте повітря і дмухаєте на гусеничку. Ось так.
Діти підходять до столів, беруть трубочку і дмухають на паперових гусениць. Вони починають рухатися.
Незнайко. Дітки, вам сподобалося грати?
Але мені вже час прощатися з вами.
Бере повітряні кульки.
З повітряними кульками вітер швидко домчить мене додому.
До побачення!
Діти. До побачення, Незнайко!
1