Заняття з природи для дітей старшої групи на тему: «Секрети Землі»
Мета: вчити дітей бачити в природі прекрасне, загадкове; заохочувати дітей виявляти підвищений інтерес до нового та невідомого в природі, робити для себе невеличкі відкриття; відтворювати враження в своїх роботах; учити дітей відчувати радість та захоплення від проведених досліджень; розвивати зацікавленість природою, формувати знання дітей про створення Землі, вулканів, їх дію. Вчити будувати тематичні, поширені речення, покращувати чіткість мовлення; закріпити в словнику дітей слова: глобус, планета Земля, вулкан. Розвивати координацію основних рухів, дрібну моторику рук, формувати у дітей свідоме ставлення до природи. Виховувати екологічний світогляд.
Матеріал: глобус, магніт, невеликі металеві предмети, ілюстрації, пісок, пензлики, сода, оцет, матеріали для аплікації, вулкан із пап’є – маше.
Хід заняття:
-Вранці вийшла я на ганок
І сказала: «Добрий ранок!
Сонцю, полю і травичці,
Полю, небу, тихій річці.
Добрий ранок, світе мій,
Ніжний, чистий, голубий».
-Я прийшла до вас на зустріч з посмішкою на вустах і добром у серці. Адже ми помандруємо у світ краси та мудрості. Подивіться навколо. Ось цей світ – наша рідна земля, рідна природа. Це дім де живемо ми – люди, звірі, тварини, птахи, дерева, кущі, квіти, трави…
-Діти, прошу вас сидіти тихенько та слухати уважно. Зверніть увагу, що в мене знаходиться на столі. Хто може розповісти?
-Так, це глобус- маленька копія нашої планети. Я покручу глобус, а ви подивіться уважно, які є кольори на ньому. Якого кольору більше? Що він позначає?
- Так. На глобусі є блакитний колір – це моря та океани. Зелений – ліси та джунглі. Коричневий – гори. Жовтий – пустелі та степи. Всі куточки нашої планети чудові. Тільки на нашій планеті є вода, повітря, які так необхідні нам. Але так було не завжди. Ви хочете дізнатись як народилася наша планета, росла, змінювалася?
-Людина здавна намагалась знайти відповідь на запитання: «Як виникла Земля?». Протягом тривалого часу це залишалося великою таємницею. Але проходить час і вчені змогли розгадати її. Припускають, що у космосі з’явилася й стала обертатися величезна хмара пилу і газу. Поступово в середині хмари утворилося Сонце. А багато часточок, що обертались навколо нього, почали притягуватись, як магніт притягує до себе. І пройшло багато часу, все більше і більше росла, збільшувалась наша планета.
-Давайте і ми з вами спробуємо відтворити це.
Дослід «Магніт» ( запропонувати дітям взяти магніт і водити ним по столу на якому лежать невеликі металеві предмети).
-Що сталося з предметами? Як ви гадаєте, чому це сталося?
-Ось так і Земля поступово ставала великою кулею, що оберталася навколо Сонця.
(Розгляд ілюстрацій та самостійні розповіді дітей про будову Землі).
-Давайте пригадаємо, які вчені досліджують та вивчають нашу планету, її історію, які зміни відбувалися з нею.
-Так, це археологи. Вони проводять розкопки, знаходять різні речі і досліджують їх. (Діти розглядають ілюстрації та самостійно розповідають)
-А ви хочете бути помічниками археологів і проводити свої дослідження того, що ми знайдемо?
Дослід «Знайди скам’янілість».
-Подивіться перед нами коробочки з піском. У цьому піску ми і будемо шукати. Спочатку обережно розгорнемо пісок руками, а коли побачимо предмет, то його треба пензликом дуже обережно звільнити від зайвого піску. (діти виконують роботу).
-Давайте розглянемо, що ми знайшли. Що це може бути?
Фізкультхвилинка «Я – Земля»
Я планета звусь – Земля,
Я велика, не мала.
Навкруг себе я кружляю
Так у космосі літаю.
Ніч і ранок, день і вечір,
Всі завжди вони доречні.
Літо, осінь, зима, весна
Змінюються там здавна.
Заслуга в цьому є моя,
Я планета , я – Земля!
-Наша Земля була схожа на розпечену кулю. Скрізь були вогняні вулкани, дим. Вулканами їх назвали на честь древнього бога Вулкана, який начебто мав під Землею кузню. І коли він працював там, то іскри вилітали через отвори, які назвали вулкани. (Розповідь вихователя супроводжується показом ілюстрацій).
-Вулкан утворюється так: у тріщини на поверхні Землі тече гаряче вогняне місиво – магма. Поступово утворюється високий конус, на вершині якого формується подібна до чаші заглибина, так званий кратер. Як вивергається вулкан? Він може почати діяти одразу. Але і буває, що за декілька днів, а іноді і тижнів з’являється хмара диму, гуркіт. В повітрі неприємний запах. Гора здригається, у середині лунає вибух, і з центру вулкану підіймається височенний стовп диму. Зненацька з кратера виливається розплавлений потік – лава. Вона пливе вниз, спопеляючи все на своєму шляху. Виверження можуть бути дуже сильними. Так колись давно вулкан Везувій знищив ціле місто Помпей.
Дослід «Вулкан».(У модель вулкану з отвором вгорі, насипають соду і при проведенні досліду доливають оцет. Починається «виверження».
-Вулкани можуть привести багато лиха для людей. Але можуть бути і корисними – вони постачають будівельний матеріал, корисні копалини, а пил – чудове добриво. І досі існують легенди про цілющі джерела, які лікують хвороби.
Виготовлення аплікації «Вулкан»
Проведення екологічної гри «Як зберегти природу».