Заняття з розвитку мовлення
середня група
Тема: Чарівна країна емоцій
Мета: розвивати здатність розуміти та розрізняти позитивні та негативні емоції; продовжувати працювати над усвідомленням основних емоцій ( радість, гнів, смуток, здивування, страх ); учити виражати емоційний стан за допомогою вербальних та невербальних засобів; формувати позитивне ставлення дитини до власного «Я»; ознайомити із методами саморегуляції; виховувати дружні стосунки та вміння почувати себе невід’ємною складовою колективу; збагачувати словник прикметниками та словами-антонімами відповідно до тематики заняття; розвивати вміння емоційно сприймати та виразно відтворювати художнє слово, працювати над розвитком кінезіологічних відчуттів, дрібної та загальної моторики.
Хід заняття
Ми з вами сьогодні будемо подорожувати . Початок нашої подорожі ось за цими дверима.
Вправа « Чарівний тунель».
Я відчиняю двері в кімнату. Бачите тунель? Нам потрібно обов’язково пройти через нього, щоб ця кімната перетворилася на чарівну країну…( Звучить спокійна музика ). Чуєте звуки -- чарівна країна кличе нас! Але ввійти в неї може тільки той, хто вміє слухати те, що відбувається навколо нього, хто хоче знайти нових друзів. Згодні? Проходьте!
Гра « Вогонь, небо, земля, повітря»
--Ми вже у чарівній країні, починаємо нашу подорож! Ми ідемо землею. Вона тут теж чарівна. Ось ми ідемо по травичці ( зелена тканина ). Яка вона? ( Зелена, м’яка, росяна, свіжа, молода) .
--А зараз під ногами пісок ( жовта тканина ). Який він? ( Жовтий, теплий, м'який, сипкий ).
--Раптом випав сніг -- під ногами у нас сніговий килим. ( Ідуть по білій тканині ) . Який він ? ( Білий, холодний, колючий, льодяний, морозяний ) .-- Ми підійшли до чарівної річки ( блакитна тканина ). Проведіть по ній рукою. Яка в ній вода ? ( Прозора, чиста, кришталева, річкова, блакитна).
-- Яке тут чудове повітря, сповнене дивовижними пахощами! ( Підкидають у гору прозору тканину). Чим пахне повітря? ( Квітами, хвоєю, морозом, парфумами, фруктами).
Вогонь теж є у чарівній країні. Який він? ( Небезпечний, гарячий, пекучий, яскравий, полум’яний ). Який він маленький. ! але що це з ним? Н6алетів вітер і полум’я роздмухав, воно почало підніматися вгору .( Торкаються руками червоної тканини і підкидають її вгору-вниз).
Гра « Знайди своє місце».
--Я бачу ви вже освоїлися у чарівній країні. Визначмо, у якій з її областей ви б хотіли жити. Візьміть по маленькій подушечці, оберіть для себе найзручніше місце в кімнаті, покладіть її на підлогу , обійдіть навколо неї. Заплющивши очі, спробуйте відійти від неї і знову наблизитись. Розплющіть очі і сядьте на подушку.
Настав час познайомитися з мешканцями чарівної країни – з нашими емоціями, тобто з нашим настроєм. Яким він буває? Від чого залежить? Як можна дізнатися про настрій людини?
Гра « Абетка настрою»
-- Перед вами на столах розкладені фото ваших друзів. Що перебувають у різних емоційних станах. Розселимо їх у різні кімнати -- піктограми. ( Діти за сигналом дорослого починають роботу).
--Пам’ятаєте ми говорили, що настрій людини може постійно змінюватися? Про те, що може впливати на настрій людини,-- ми зараз дізнаємося.
Гра « Чарівні рукавички»
( У руках у педагога -- дві рукавички: у першій—пухнаста, м'яка тканина, у другій – наждачний папір.
--Діти, підійдіть до мене, ви бачите дві чарівні рукавиці, я вам пропоную засунути руку у них і спробувати описати, що там. ( Відповіді дітей ).
--діти, ви знаєте, що такими самими, як і ця тканина можуть бути і людські слова. Одні – теплі, ніжні, лагідні, приємні, тоюто слова, від яких поліпшується настрій, а інші -- колючі. Холодні, гострі, злі --- ті слова, якими ображають, погіршують настрій.
Гра « Скажи навпаки»
--А зараз ми пограємо у гру. Передаватимемо з рук в руки рукавичку із злими словами і наповнюватимемо її добрими, ніжними словами. ( злий -- добрий; жадібний -- щедрий…)
--Кого можна охарактеризувати такими словами? Правильно, людину. Оцінити людину можна за її вчинками. Зараз я вам прочитаю « Двоколірний вірш», який написав Сергій Павленко. ( Вихователь читає).
--Чому цей вірш названо двоколірним? Який колір фарби ви б використали для вираження добра? радості? смутку? зла?( Кольорові кружечки -- білі та чорні)
-- Діти, а ви знаєте, що ми можемо самі впливати на свій настрій? Зараз я вас навчу як можна поліпшити свій настрій!
Гра « Урятуй пташеня»
--Уявіть, що у вас у руках маленьке, беззахисне пташеня. Витягніть руки вперед долонями вгору. А тепер зігніть руки в ліктях і наблизьте їх до себе. Повільно, по одному пальчику, складіть долоні, сховайте в них пташеня, подихайте на нього, зігріваючи його своїм диханням. А тепер розкрийте долоні. І ви побачите. Що ваше пташеня радісно злетіло. Посміхніться йому і не сумуйте! Воно ще прилетить до вас.
Гра на увагу
--Діти, що ще нас чекає в чарівній країні? ( Мотрійки) . подивіться уважно та запам’ятайте їх розташування. А зараз заплющіть очі.( Вихователь міняє місцями мотрійки) . Поставте так, як було.
--Діти, а мотрійки завжди відкриваються? Спробуємо відкрити першу. ( Звучить плач дитини).
--У цій мотрійці живе який настрій?
( Діти відкривають середню мотрійку а там сердитий крик.)
--Який це настрій? А який настрій живе у найменшій? ( Дзвінкий сміх). Молодці, правильно відгадали. А який настрій ми візьмемо із собою до групи?
Вправа « Дружать в нашій групі дівчата і хлоп’ята»
Дружать в нашій групі
дівчата і хлоп’ята.
Хай разом єднаються
Їх маленькі пальченята.
--Покажіть мені свою праву руку, а тепер – ліву.. торкніться своїми пальчиками пальчиків сусіда. Зімкніть коло. А тепер підніміть руки вгору. Ми разом! Чудово.
--ось і добігла кінця наша подорож по Країні Н:астрою. Візьмемо з собою гарний настрій і повернемося з ним у групу.