Заняття з теми «Послідовність роботи реле виконавчої групи при встановленні, замиканні і розмиканні маршрутів різних категорій»

Про матеріал
Методичну розробку відкритого заняття з дисципліни «Автоматизовані станційні системи управління рухом поїздів» підготував Галка Р.М., викладач вищої категорії Бахмутського коледжу транспортної інфраструктури Викладено методику проведення відкритого заняття у формі лекції з інтенсивним зворотним зв’язком із застосуванням інтерактивних та дослідницьких методів навчання (мозкового штурму, методу колективно-групового навчання) та елементів випереджаючого навчання.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 

БАХМУТСЬКИЙ КОЛЕДЖ ТРАНСПОРТНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ

 

 

 

 

 

 

Методична розробка

 

відкритого заняття з теми «Послідовність роботи реле виконавчої групи при встановленні, замиканні і розмиканні маршрутів різних категорій»

 

з дисципліни «АВТОМАТИЗОВАНІ СТАНЦІЙНІ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ РУХОМ ПОЇЗДІВ»

 

спеціальність 151 Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2023


Методичну розробку відкритого заняття з дисципліни «Автоматизовані станційні системи управління рухом поїздів» підготував Галка Р.М., викладач вищої категорії Бахмутського коледжу транспортної інфраструктури

 

 

 

 

 

Викладено методику проведення відкритого заняття у формі  лекції  з інтенсивним зворотним  зв’язком із застосуванням інтерактивних та дослідницьких методів навчання (методу студентських проєктів, гри-бесіди, мозкового штурму, методу колективно-групового навчання)  та елементів випереджаючого навчання.

 

 

 

Для викладачів дисципліни «Автоматизовані станційні системи управління рухом поїздів» закладів фахової передвищої освіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

Рецензент:

Фесенко О.В., спеціаліст вищої категорії, викладач Бахмутського коледжу транспортної інфраструктури

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розглянуто та схвалено на засіданні циклової комісії «Монтаж, обслуговування та ремонт автоматизованих систем керування рухом на залізничному транспорті та Обслуговування комп’ютерних систем та мереж» Бахмутського коледжу транспортної інфраструктури

Протокол  № ___ від ___.___.202__ р.

Голова комісії  ____________ І.А.Тахтарова

 

Зміст

 

 

  1

 

  Вступ

 

4

2

План заняття

5

3

Хід заняття

7

4

Домашнє завдання

17

  5

Перелік літератури

18

 

 

 


4

 

Вступ

 

Методична розробка відкритого заняття з теми: «Послідовність роботи реле виконавчої групи при встановленні, замиканні і розмиканні маршрутів різних категорій» з дисципліни «Автоматизовані станційні системи управління рухом поїздів» розроблена згідно з освітньо-професійною програмою для спеціальності 151 Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології і розкриває зміст поставленої теми та відображає основні вимоги до знань і умінь, якими повинні володіти студенти в результаті вивчення цієї теми.

 В методичній розробці узагальнені питання, необхідні для засвоєння роботи реле виконавчої групи при встановленні, замиканні і розмиканні маршрутів різних категорій. Розглянуті питання щодо роботи реле при встановленні, замиканні та автоматичного розмикання поїзних та маневрових маршрутів, призначення та функції реле в схемах виконавчої групи, принцип побудови схем виконавчої групи.

 Дається викладання основної частини заняття за допомогою проектора, а закріплення нового матеріалу -  розгляду ознак характерних ушкоджень в схемі виконавчої групи при встановленні, замиканні і розмиканні маршрутів різних категорій. Методична розробка розрахована на студентів, а також може бути використана викладачами дисциплін «Автоматизовані системи інтервального руху поїздів», «Монтаж, обслуговування, ремонт та діагностика пристроїв СЦБ».

При написанні цієї методичної розробки були використані деякі питання з уже вивчених студентами дисциплін «Технічна експлуатація залізниць і безпека руху», «Основи автоматики і дискретні пристрої СЦБ» та «Електротехніка».

Вивчення питання «Послідовність роботи реле виконавчої групи при встановленні, замиканні і розмиканні маршрутів різних категорій» є основою для  подальшого вивчення всіх дисциплін, пов’язаних з управлінням перевізним процесом на залізничному транспорті.

Заняття проводиться для студентів четвертого курсу.

        

 

 

 


5

 

План-Конспект заняття

 

ТЕМА: «Послідовність роботи реле виконавчої групи при встановленні, замиканні і розмиканні маршрутів різних категорій»

 

Мета заняття:

 

Методична: вдосконалення методики проведення відкритого заняття з дисципліни «АССУРП» з використанням інтерактивних та дослідницьких методів навчання.

 

Дидактична: навчити студентів визначати послідовність роботи реле виконавчої групи при встановленні, замиканні і розмиканні маршрутів різних категорій; проводити вимірювання в схемах виконавчої групи; визначати ознаки характерних пошкоджень в схемах виконавчої групи; розвивати мислення студентів, навики логічно послідовного та зв'язного висловлювання й узагальнення власних думок; спрямувати правильне використання здобутих знань у власному житті.

 

Виховна: виховувати культуру науково-професійного мовлення, формувати навички професійних вмінь.

 

 

Вид заняття: лекція з інтенсивним зворотним зв’язком.

 

 

Технічні засоби навчання та наочність: проектор, лабораторні макети «Пульт маніпулятор з виносним табло», «Блокова маршрутна релейна централізація» схеми управління реле виконавчої групи, тестові завдання.

 

 

Міжпредметні зв’язки:

 

Забезпечуючи:  « Основи автоматики і дискретні пристрої СЦБ», «Технічна експлуатація залізниць і безпека руху», « Електротехніка і основи електроніки», «Українська мова (за професійним спрямуванням)», «Основи охорони праці».

 

Забезпечувані: «Автоматизовані системи інтервального руху поїздів», «Технічна експлуатація залізниць та безпека руху», «Основи автоматики і дискретні пристрої СЦБ», « Основи охорони праці».             

 

6

 

ЗМІСТ заняття

 

1. Організаційна частина:

а) привітання студентів, перевірка готовності до заняття, перевірка їх присутності, відповідь на запитання студентів;

 

б) ознайомлення студентів з темою та метою заняття:

Темою сьогоднішнього заняття вивчення послідовності роботи реле виконавчої групи при встановленні, замиканні і розмиканні маршрутів різних категорій.

Метою заняття являється: розгляд послідовності роботи реле виконавчої групи та індикацію на пульті маніпуляторі з виносним табло при встановленні, замиканні і розмиканні маршрутів різних категорій, формування навичок аналізування стану апаратури в схемі. Закріплення розглянутого матеріалу проведемо у виді ситуаційної гри, суть якої полягає в тім, що буде дано пошкодження в схемах виконавчої групи, а Ви як майбутні електромеханіки СЦБ за заданий час, проаналізував схему, повинні знайти дане пошкодження.

 

2.Актуалізація опорних знань:

 

а) тестове опитування:

 

тестові завдання «Виконавча група системи блокової маршрутної релейної централізації»:

 

1.Виконавчу групу будують на реле:

а) І класу надійності;

б) ІІ класу надійності;

в) ІІІ класу надійності.

 

2Виконавча група будується на основних реле:

а) КС, АКН, С, КН, 2М, Р;

б) КС, С, 1М, 2М, Р;

в) КС, ПУ, МУ, 1М, 2М, Р.

 

3.В яке коло виконавчої групи увімкнене поїзне сигнальне реле С:

а) 4 коло;

б) 2 коло;

в) 8 коло.

 

 

 

7

 

4.В яких з перерахованих блоків знаходяться маршрутні реле 1М, 2М:

а) ВI, ВII, ВIII, ВД-62;

б) МI, МII, МIII;

в) СП-69, УП-65.

 

5.На який напільний об’єкт встановлюється релейний блок СП-69 на блоковому плані станції:

а) на маневровий світлофор;

б) на стрілочну колійну секцію;

в) на приймальну відправочну колію;.

 

6.Яке знеструмлюється реле після збудження поїзного сигнального реле:

а) реле напрямку;

б) кнопкових реле;

в) противоповторні реле.

 

7.Яка максимальна кільксть реле КС може бути включено послідовноно:

а) 12;

б) 24;

в) 30;

г) 36.

 

8.За допомогою яких реле виконується автоматичне розмикання секцій (посекційне розмикання):

а) С,1М, Р.

б) З, 1М, 2М.

в) КС, 2М, ОТ.

 

9.Контрольні секційні реле знеструмлюються в момент:

а) вступу рухомої одиниці за світлофор;

б) відкриття світлофору на дозволяюче показання;

в) замикання секції по маршруту.

 

10.Яка повинна бути сигналізація на вхідному світлофорі в разі приймання потяга на головну колію без зупинки:

а) зелений вогонь;

б) верхній жовтий вогонь;

в) два жовтих вогня.

 

Відповіді на тести: 1-а; 2-б; 3-б; 4-в; 5-б; 6-в; 7-б; 8-б; 9-а; 10-а.

 

 

 

 

8

 

б) фронтальне опитування:

 

Питання 1. Структура системи БМРЦ.

Очікувана відповідь:

Маршрутно-релейна централізація блокового типу знаходиться в експлуатації на більшості дільничних, сортувальних та проміжних станцій Укрзалізниці. Біля 70% всієї апаратури БМРЦ розташовано в функціональних блоках, тобто реле разом з монтажем знаходяться в закінчених типових конструкціях, які виготовляються в заводських умовах. При проектуванні централізації схеми виконуються за рахунок з’єднання зовнішніх кіл блоків у відповідності до схематичного плану станції.

Апаратура БМРЦ, разом з пристроями електроживлення, розміщується в спеціальній будівлі (пост ЕЦ (електрична цетралізація)). Основні приміщення посту ЕЦ: апаратна, релейна, зарядна, акумуляторна, зв’язкова і т.п. Пульт керування і табло чергового по станції знаходиться в апаратній.

Структура системи складається з пульту, табло, набірної групи, виконавчої групи, схем напільного обладнання і датчиків

 

Питання 2. Шо забезпечує набірна група.

Очікувана відповідь:

Набірна група забезпечує завдання маршруту, тобто фіксує напрямок та категорію маршруту (парний, непарний та поїзний, маневровий); визначає в яке положення повинні перевестися стрілки, формує команду на їх переведення, контролює відповідність положення.

 

Питання 3. З яких основних кіл складається набірна група?

Очікувана відповідь:

При побудові повної електричної схеми системи БМРЦ блоки набірної групи з’єднують між собою чотирма електричними колами (струнами). Кожне коло являє собою самостійну схему побудовану за планом станції з включенням у неї  послідовно або паралельно реле відповідного призначення:

коло 1-кнопкових реле КН;

коло 2-автоматичних кнопкових реле АКН;

коло 3-керуючих стрілочних реле ПУ, МУ;

коло 4-схеми відповідності.

 

Питання 4. Шо забезпечує виконавча група?

Очікувана відповідь:

Виконавча група безпосередньо забезпечує встановлення, замикання, розмикання маршрутів, перевіряє логічні умови безпеки руху.

 

 

 

9

 

Питання 5 З яких основних кіл складається виконавча група?

Очікувана відповідь:

Блоки виконавчої групи з’єднують між собою вісім’ю колами (струнами), чим утворяться наступні схеми централізації:

коло 1-контрольно-секційних реле КС;

коло 2 і 3-сигнальних реле С та маневрових сигнальних реле МС;

коло 4 і 5-маршрутних реле 1М, 2М;

коло 5-додатково використовують для включення лінійно-сигнального реле ЛС і реле ЗС вихідних світлофорів, призначених для вибору вогнів, що дозволяють, на цих світлофорах;

коло 6- реле розділки Р для скасування маршрутів;

коло 7 - контролю на табло стану коліїв у маршрутах, що встановлені (біла стрічка);

коло 8- контролю на табло стану коліїв червона стрічка).

 

 

3. Викладання нового матеріалу:

 

а) послідовність роботи реле виконавчої групи та індикація на пульті маніпуляторі з виносним табло при встановленні і замиканні маршруту прийому на головну колію Iп (схеми додаються):

 

Виконавча група призначена для управління напільним обладнанням у системах централізації та забезпечення безпеки при установці, замиканні та розмиканні маршрутів. У зв'язку з цим, у схемних рішеннях використовуються тільки реле І класу надійності. Функціонально схеми можна розділити на дві частини - схеми, які забезпечують перевірку умов безпеки і виконують заданий алгоритм функціонування (логіка централізації), та схеми безпосереднього управління виконавчими пристроями: стрілками, світлофорами та лампами табло. Слід зазначити, що і при формуванні команд на вмикання цих об'єктів також перевіряються основні логічні умови безпеки. Тобто в системі існує три рівня перевірки: на етапі завдання маршруту, де перевіряється коректність дій персоналу, у схемах логіки централізації та у схемах вмикання об'єктів управління.

Набір поїзного маршруту прийому на 1 колію супроводжується вмиканням реле Н та ОН блоку ВД-62 (Н). Фронтовими контактами реле ОН вмикається коло 11 міжблокових з'єднань, по якій спрацьовують реле КС в блоках СП-69 і УП-65 і контролюють правильність установки маршруту:

  1. Вільність стрілкових секцій, які входять до маршруту. Перевіряється контактами повторювачів колійних реле СП у блоках СП.
  2. Вільність дільниць маршруту. Перевіряється контактами повторювачів колійних реле П у блоках УП.
  3. Наявність крайнього положення стрілок, стан охоронних стрілок, негабаритних секцій, відсутність місцевого управління стрілками.

10

 

Перевіряється контактами реле ВЗ у блоках С.

  1. Фактичне положення стрілок, що входять в маршрут. Перевіряється фронтовими та тиловими контактами стрілкових контрольних реле ПК, МК у блоках С.
  2. Відсутність розмикання маршруту. Перевіряється контактами реле Р у блоках СП та УП.
  3. Відсутність встановлених ворожих маршрутів в горловині станції, де встановлюється маршрут. Перевіряється тиловими контактами початкових реле Н, ОН та кінцевих маневрових реле KM у блоках ВД, МІ, MІІ, МІІІ.
  4. Відсутність встановлених ворожих лобових поїзних і маневрових маршрутів з протилежної горловини станції на одну приймально-відправну колію. Перевіряється фронтовими контактами реле ЧИ та НИ у блоках П. Лобові маневрові маршрути на одну колію не є ворожими, тому контакт реле ЧИ шунтується послідовно включеними контактами кінцевих маневрових реле НКМ та ЧКМ (блоки П).

 Кожне реле КС, притягаючи якір, вимикає реле 1М, 2М і 3 свого блоку, чим замикаються секції у маршруті, що встановлюється.На виносному табло загорається біла полоса по маршруту

Після отримання контролю правильності установки маршруту по колу 12 міжблочних з'єднань спрацьовує сигнальне реле НС з перевіркою наступних умов безпеки:

  1.         вмикання контрольно-секційних реле КС.
  2.         фактичне замикання секцій маршруту (перевіряється тиловими контактами реле 1М, 2М, 3).
  3.         відсутність штучного розмикання секцій (тилові контакти реле РИ).
  4.     у маршрутах прийому тиловими контактами ЧИ (НИ) перевіряється виключення можливості встановлення лобового маршруту на прийомо-відправну колію; фронтовим контактом колійного реле П - перевіряється вільність колії; тиловим контактом реле НПС (ЧПС) перевіряється відсутність вмикання на вхідному світлофорі запрошувального вогню.

В залежності від стану вихідного світлофора контактами реле НС вмикається відповідне дозволяюче показання на вхідному світлофорі. На виносному табло на повторювачі вхідного світлофора вмикається зелена лампочка. Маршрут прийому встановлений (замкнений) і рухома одиниця може рухатись по маршруту.

 

б) послідовність роботи реле виконавчої групи та індикація на пульті маніпуляторі з виносним табло при розмиканні маршруту прийому на головну колію Iп (схеми додаються):

При реалізації поїзного маршруту прийому, після розмикання контакту колійного реле знеструмлюються контрольно-секційні реле і розмикають коло живлення реле НС. Сигнальне реле відпускає якір, вхідний світлофор перекривається. На виносному табло на повторювачі вхідного світлофора загорається червона лампочка.

11

 

Далі спрацьовують маршрутні реле 1М, 2М та їх повторювач замикаюче реле З. Маршрутні реле мають дві обмотки: по верхній вони збуджуються, а по нижній самоблокуються. За рахунок розділення вказаних кіл забезпечуються необхідні умови безпеки функціонування. Конструктивне уповільнення маршрутних реле забезпечує їх сталу роботу при переході з кола збудження на коло самоблокування.

Кожне з маршрутних реле має по два кола збудження, у зв'язку з чим їх позначення має умовний характер: перше або друге за ходом руху потяга. Збудження першого відбувається по четвертому колу блочних з'єднань та послідуючим переходом на третє у блоці наступної секції. Друге за рухом поїзда маршрутне реле збуджується завжди по п'ятому колом міжблокових з'єднань.

Умови збудження першого по ходом руху реле:

Звільнення попередньої дільниці та зайняття даної. При цьому перевіряються умови безпеки: зайняття даної дільниці, звільнення та розмикання попередньої, крім цього: відсутність інших видів розмикання; контроль положення стрілок у маршруті.

Умови збудження другого по ходу руху реле:

Зайняття наступної дільниці та звільнення даної. При цьому перевіряються умови спрацювання першого за ходом руху поїзду маршрутного реле, а також відсутність інших видів розмикання, та контроль положення стрілок у маршруті.

Автоматичне секційне розмикання встановленого і замкнутого маршруту прийому на колію 1П починається з моменту вступу поїзда на секцію НП. Першою створюється коло 14 міжблокових з'єднань включення реле 1М у блоці УП-65 (НП).

По колу 14 з контролем зайнятості ділянки НП збуджується реле 1М, після чого реле 1М перемикається на самоблокування.

З моменту звільнення секції НП при зайнятої секції 1-5СП з контролем збудженого стану реле 1М вмикається коло спрацьовування реле 2М.

Реле 2М збуджується по колу 15, яка починається в блоці СП-69 (1-5СП) з перевіркою зайнятості цієї секції. Після збудження реле 2М самоблокується, фронтовими контактами реле 1М, 2М в блоці ВД-62 (Н) вмикається замикаюче реле, і секція НП розмикається.

Одночасно з контролем розмикання секції НП і зайнятості секції 1-5СП вмикається коло 14 спрацьовування реле 1М блоку СП-69 (1-5СП).

З моменту звільнення секції 1-5СП при зайнятої секції 11СП з контролем збудженого стану реле 1М в блоці ділянки 1-5СП спрацьовує реле 2М по колу 15 з блоку СП-69.

Фронтовими контактами реле 1М і 2М вмикається реле 3, і секція 1-5СП розмикається. При прослідуванні поїзда по секціях маршруту 7СП, 15-17СП і 23СП порядок їх розмикання аналогічний. Секція 23СП остання в маршруті, розмикається після повного звільнення даної секції та зайнятості колії прийому 1П.

 

12

 

в) послідовність роботи реле виконавчої групи та індикація на пульті маніпуляторі з виносним табло при встановленні і замиканні маршруту відправлення з II колії по світлофору Ч2 (схеми додаються):

Набір поїзного маршруту відправлення II колії супроводжується вмиканням реле Н та ОН блоку ВД-62 (Ч2). Фронтовими контактами реле ОН вмикається коло 11 міжблокових з'єднань, по якій спрацьовують реле КС в блоках СП-69 і УП-65 і контролюють правильність установки маршруту:

  1.       Вільність стрілкових секцій, які входять до маршруту. Перевіряється контактами повторювачів колійних реле СП у блоках СП.
  2.       Вільність дільниць маршруту. Перевіряється контактами повторювачів колійних реле П у блоках УП.
  3.       Наявність крайнього положення стрілок, стан охоронних стрілок, негабаритних секцій, відсутність місцевого управління стрілками. Перевіряється контактами реле ВЗ у блоках С.
  4.       Фактичне положення стрілок, що входять в маршрут. Перевіряється фронтовими та тиловими контактами стрілкових контрольних реле ПК, МК у блоках С.
  5.       Відсутність розмикання маршруту. Перевіряється контактами реле Р у блоках СП та УП.
  6.       Відсутність встановлених ворожих маршрутів в горловині станції, де встановлюється маршрут. Перевіряється тиловими контактами початкових реле Н, ОН та кінцевих маневрових реле KM у блоках ВД, МІ, MІІ, МІІІ.
  7.                   Встановлення правильного напрямку руху в маршрутах відправлення на перегін, який обладнано двостороннім автоблокуванням. Перевіряється фронтовим контактом реле зміни напрямку руху НСН або ЧСН.

 Кожне реле КС, притягаючи якір, вимикає реле 1М, 2М і 3 свого блоку, чим замикаються секції у маршруті, що встановлюється. На виносному табло загорається біла полоса по маршруту

Після отримання контролю правильності установки маршруту по колу 12 міжблочних з'єднань спрацьовує сигнальне реле С в блоці ВI (світлофора Ч2) з перевіркою наступних умов безпеки:

  1.         вмикання контрольно-секційних реле КС.
  2.         фактичне замикання секцій маршруту (перевіряється тиловими контактами реле 1М, 2М, 3).
  3.         відсутність штучного розмикання секцій (тилові контакти реле РИ).
  4.     у маршрутах відправлення фронтовим контактом реле ЧВКЖ (НВКЖ) перевіряється відсутність на перегоні господарчого поїзду, який відправлено з ключем-жезлом; фронтовим контактом реле ЧЖ (НЖ) перевіряється вільність першої дільниці віддалення; фактичне замикання схеми зміни напрямку руху перевіряється тиловим контактом реле ЧИ (НИ)..

В залежності від стану дільниці віддалення вмикається відповідне дозволяюче показання на вихідному світлофорі. На виносному табло на повторювачі вихідного світлофора вмикається зелена лампочка. Маршрут

13

 

відправлення встановлений (замкнений) і рухома одиниця може рухатись по маршруту.

 

г) послідовність роботи реле виконавчої групи та індикація на пульті маніпуляторі з виносним табло при розмиканні маршруту відправлення з II колії по світлофору Ч2 (схеми додаються):

 

При реалізації поїзного маршруту відпралення, після розмикання контакту колійного реле знеструмлюються контрольно-секційні реле і розмикають коло живлення реле С в блоці ВI (світлофора Ч2). Сигнальне реле відпускає якір, вихідний світлофор перекривається. На виносному табло на повторювачі вихідного світлофора не горить неяка лампочка.

Далі спрацьовують маршрутні реле 1М, 2М та їх повторювач замикаюче реле З.

Автоматичне секційне розмикання встановленого і замкнутого маршруту відправлення з II колії по світлофору Ч2 починається з моменту вступу поїзда на секцію 21СП. Першою створюється коло 14 міжблокових з'єднань включення реле 2М у блоці СП-69 (21СП).

По колу 14 з контролем зайнятості ділянки 21СП збуджується реле 2М, після чого реле 2М перемикається на самоблокування.

З моменту звільнення секції 21СП при зайнятої секції 13-19СП з контролем збудженого стану реле 2М вмикається коло спрацьовування реле 1М секції 21 СП. Реле 1М збуджується по колу 15, яка починається в блоці СП-69 (13-19СП) з перевіркою зайнятості цієї секції. Після збудження реле 1М самоблокується, фронтовими контактами реле 1М, 2М в блоці СП-69 (21СП) вмикається замикаюче реле З, і секція 21СП розмикається.

Одночасно з контролем розмикання секції 21СП і зайнятості секції 13-19СП вмикається коло 14 спрацьовування реле 2М блоку СП-69 (13-19СП).

З моменту звільнення секції 13-19СП при зайнятої секції 9/13П з контролем збудженого стану реле 2М в блоці ділянки 13-19СП спрацьовує реле 1М по колу 15 з блоку СП-69 секції 9/13П.Фронтовими контактами реле 1М і 2М вмикається реле 3, і секція 13-19СП розмикається.

При прослідуванні поїзда по секціях маршруту 9/13П і 3-9СП порядок їх розмикання аналогічний.

 

ґ) послідовність роботи реле виконавчої групи та індикація на пульті маніпуляторі з виносним табло при встановленні і замиканні маневрового маршруту від світлофору М19 за світлофор М3 (схеми додаються):

 

Набір маневрового маршруту відправлення світлофору М19 за світлофор М3 супроводжується вмиканням реле Н в блоках МIII (М19), МII (М11), МI(М7) та КМ в блоках МII (М13), МI(М7), УП-65(НП). Фронтовими контактами реле Н та КМ вмикається коло 11 міжблокових з'єднань, по якій спрацьовують реле КС в блоках СП-69 і УП-65 і контролюють правильність установки маршруту:

14

 

  1.                   Вільність стрілкових секцій, які входять до маршруту. Перевіряється контактами повторювачів колійних реле СП у блоках СП.
  2.                   Вільність дільниць маршруту. Перевіряється контактами повторювачів колійних реле П у блоках УП.
  3.                   Наявність крайнього положення стрілок, стан охоронних стрілок, негабаритних секцій, відсутність місцевого управління стрілками. Перевіряється контактами реле ВЗ у блоках С.
  4.                   Фактичне положення стрілок, що входять в маршрут. Перевіряється фронтовими та тиловими контактами стрілкових контрольних реле ПК, МК у блоках С.
  5.                   Відсутність розмикання маршруту. Перевіряється контактами реле Р у блоках СП та УП.
  6.                   Відсутність встановлених ворожих маршрутів в горловині станції, де встановлюється маршрут. Перевіряється тиловими контактами початкових реле Н та кінцевих маневрових реле KM у блоках МІ, MІІ, МІІІ.

Кожне реле КС, притягаючи якір, вимикає реле 1М, 2М і 3 свого блоку, чим замикаються секції у маршруті, що встановлюється. На виносному табло загорається біла полоса по маршруту.

Після отримання контролю правильності установки маршруту по колу 12 міжблочних з'єднань спрацьовує сигнальне реле МС в блоках МIII (М19), МII (М11), МI(М7) з перевіркою наступних умов безпеки:

  1.         вмикання контрольно-секційних реле КС.
  2.         фактичне замикання секцій маршруту (перевіряється тиловими контактами реле 1М, 2М, 3).
  3.         відсутність штучного розмикання секцій (тилові контакти реле РИ).

На маневрових світлофорах (М19), (М11), (М7) вмикається дозволяюче показання. На виносному табло на повторювачах маневрових світлофорів вмикається біла лампочка. Маневровий маршрут встановлений (замкнений) і рухома одиниця може рухатись по маршруту.

 

д) послідовність роботи реле виконавчої групи та індикація на пульті маніпуляторі з виносним табло при розмиканні маневрового маршруту від світлофору М19 за світлофор М3 (схеми додаються):

На відміну від поїзних маневрові світлофори повинні забезпечувати рух потягу з вагонами попереду і його перекриття після звільнення дільниці наближення. У зв'язку з цим в маневрових блоках передбачено перемикання кола сигнального реле з основного на додаткове - трете коло. Реле МС вимикається контактом реле сповіщення ИП (блоки МІ, МІІ, МІІІ), або контактом маршрутного реле 1М, 2М у блоках СП.

Автоматичне секційне розмикання встановленого і замкнутого маневрового маршруту виконується аналогічно поїзному маршруту.

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

16

 

 

 

4. Закріплення нового матеріалу

 

Розгляд ознак характерних пошкоджень в схемах виконавчої групи системи БМРЦ за допомогою індикації на виносному табло.

Студенти розподіляються на 5 бригад кількістю 5 чоловік. Їм пропонується протягом 5 хвилин проаналізувати пошкодження в схемах виконавчої групи блочної маршрутної релейної централізації в якості майбутніх електромонтерів і електромеханіків СЦБ в наступних реальних ситуаціях:

 

 

Станція БАХМУТ

02 грудня 2021 року при установці маршруту прийому на головну колію із зупинкою вхідний світлофорі Н не відкривається. ДСП, зробивши запис у журналі ДУ-46, по зв'язку, що має, у 9 годин повідомляє старшому електромеханіку (ШНС СЦБ), що на виносному табло біла стрічка по трасі маршруту загорається, а на повторювачі вхідного світлофора зелена лампочка не вмикається. ШНС і бригада знаходиться на посту ЕЦ. Проаналізувати ситуацію і пояснити дії ШНС і бригади по пошуку пошкодження в схемах виконавчої групи системи БМРЦ. Техніка безпеки при пошуку пошкодження.

 

 

17

 

Станція ЯМПІЛЬ

10 грудня 2021 року при установці маршруту відправлення з II головній колії вихідний світлофор Ч2 не відкривається. ДСП, зробивши запис у журналі ДУ-46, по  зв'язку, що має, у 10 годин повідомляє старшому електромеханіку (ШНС СЦБ), що на виносному табло біла стрічка по трасі маршруту не загорається, вказівник маршруту згас і на повторювачі вихідного світлофора не горить ніяка лампочка. ШНС і і бригада знаходяться на посту ЕЦ. Проаналізувати ситуацію і пояснити дії ШНС і бригади по пошуку пошкодження в схемах виконавчої групи системи БМРЦ. Техніка безпеки при пошуку пошкодження.

Станція ЛИМАН

15 грудня 2021 року при установці маршруту прийому на бокову колію 3п із зупинкою на вхідному світлофорі Н горить червоний вогонь. ДСП, зробивши запис у журналі ДУ-46, по зв'язку, що має, у 11 годин повідомляє старшому електромеханіку (ШНС СЦБ), що на виносному табло біла стрічка по трасі маршруту загорається, а на повторювачі вхідного світлофора короткочасно загорілася зелена лампочка і потім згасла. ШНС і бригада знаходяться на посту ЕЦ. Проаналізувати ситуацію і пояснити дії ШНС і бригади по пошуку пошкодження в схемах виконавчої групи системи БМРЦ. Техніка безпеки при пошуку пошкодження.

Станція СЛОВ’ЯНСЬК

17грудня 2021 року при слідуванні поїзда по маршруту відправлення з головної колії IIп на вихідному світлофорі Ч2 увімкнулось забороняюче показання, але маршрут не розімкнувся. ДСП, зробивши запис у журналі ДУ-46,по зв'язку, що має, у 14 годин повідомляє старшому електромеханіку (ШНС СЦБ), що на виносному табло на повторювачі вихідного світлофора горить червона лампочка,але біла стрічка по маршруту не згасла . ШНС і один ШН знаходяться на посту ЕЦ, інший ШН і ШЦМ - знаходяться поблизу вихідного світлофора.

До установки маршруту ШН і ШЦМ виконували заміну стикових з’єднувачів. Проаналізувати ситуацію і пояснити дії ШНС і бригади по пошуку пошкодження в схемах виконавчої групи системи БМРЦ. Техніка безпеки при пошуку пошкодження.

Станція СІЛЬ

29 грудня 2021 року при установці маршруту прийому на бокову колію 3п із зупинкою вхідний світлофор Н не відкривається. ДСП, зробивши запис у журналі ДУ-46, по зв'язку, що має, у 15 годин повідомляє старшому електромеханіку (ШНС СЦБ), що на виносному табло біла стрічка не загорілась, на повторювачі вхідного світлофора горить червона лампа, зелена лампа вказівника маршруту згасла. ШНС і бригада знаходяться на посту ЕЦ. Проаналізувати ситуацію і пояснити дії ШНС і бригади по пошуку пошкодження в схемах виконавчої групи системи БМРЦ. Техніка безпеки при пошуку пошкодження.

 

 

18

 

Коментарії відповідей.

 

Підсумок.

 

Критерії оцінювання студентів:

  •                   Оцінка «відмінно» ставиться у тому випадку, коли відповідь впевнена,  обґрунтована, студент чітко відповідає на додаткові питання.
  •                   Оцінка «добре» ставиться, коли студент недостатньо чітко відповідє, або не може обгрунтовати свою відповідь на додаткові питання; помилки в відповідях незначні.
  •                   Оцінка «задовільно» ставиться, коли відповідь невпевнена, студент не може відповісти на деякі із додаткових питань.
  •                   Оцінка «незадовільно» ставиться, коли студент не володіє програмним матеріалом, не може відповісти на додаткові питання.

 

 

5. Домашнє завдання

 

1. Вивчити матеріал на стор. 294-307.

Автоматизовані станційні системи керування рухом поїздів: навч.посіб. / Мойсеєнко В.І., Пархоменко С.Л., Чепцов М.М., Коцюба Т.А.; за ред. Мойсеєнко В.І. -2013:  394с.

2. Для заданого маршруту скласти послідовність роботи реле виконавчої групи в системі БМРЦ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19

 

ПЕРЕЛІК ЛІТЕРАТУРИ

 

1. Автоматизовані станційні системи керування рухом поїздів: навч.посіб. / Мойсеєнко В.І., Пархоменко С.Л., Чепцов М.М., Коцюба Т.А.; за ред. Мойсеєнко В.І. -2013:  394с.

2. Інструкція з сигналізації на залізницях України". ЦШ-0001. Наказ МТЗУ від 23.06.2008 р. №747.

3. Правила технічної експлуатації залізниць України ” (ПТЕ). Наказ МТЗУ від 20.12.1996 р. №411. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25. 02.1997р. за №50/1854. Із змінами і доповненнями, внесеними наказами МТУ від 08.06.1998р №226, від 23.07.1999р  №386, від 19.03.2002р №179.

4. Альбоми типових проєктних рішень.ТПР 501-0-98 МРЦ-13.

 

 

doc
Додав(-ла)
Галка Роман
Пов’язані теми
Педагогіка, Розробки уроків
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку