Заняття з учителями "Елементи тренінгу на уроці української літератури"

Про матеріал

У матеріалі подано використання елементів тренінгу на уроці української літератури на прикладі асоціативного аналізу поезії Івана Малковича "Із янголом на плечі"



Перегляд файлу

     Елементи тренінгу на уроці української літератури: асоціативний аналіз поетичного твору (на прикладі поезії Івана Малковича «Із янголом на плечі»)

Учитель української мови і літератури Шумського НВК «загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів-гімназія» Мельниченко Ольга Іванівна. Тренінгове заняття з учителями

     Тривалість: 45 хвилин.

     Мета:

  • набуття учасниками тренінгу нових професійних навичок та вмінь;
  • зміна погляду на процес навчання, усвідомлення, що він може давати наснагу та задоволення;
  • підвищення здатності учасників до позитивного ставлення до себе та життя.

     Очікувані результати:

     Після тренінгу учасники

  • зможуть реалізувати набуті знання й навички у власній професійній практиці;
  • відчуватимуть задоволення від успішної реалізації вміння робити інакше («Я можу робити інакше!»).

     Обладнання і матеріали:

  • текст поезії І. Малковича «Із янголом на плечі»;
  • аудіозаписи пісні «Із янголом на плечі» у виконанні Марії Бурмаки та гурту «Плач Єремії»;
  • відеоролик зі сховища YouTube Armin van Buuren - Orbion;
  • папір форматів А4, А3, у формі свічки, людини, вітру, маятника;
  • роздруковані алгоритми візуалізації образів;
  • маркери, фломастери;
  • кольорові стікери.

     Орієнтовний план

  1. Привітання, повідомлення про мету й завдання сучасної літературної освіти та роль учителя в ній.
  2. 1.  Знайомство учасників.
  1. Об’єднання в групи (4), обговорення правил роботи.
  2. Очікування
  3. Виконання вправ «Я це можу», «Візуалізація образів», «Карта ключових слів».
  4. Перегляд та обговорення мультфільму про самопізнання.
  5. Прикінцеве слово-подяка.
  6. Підбиття підсумків.
  7. Завершення тренінгу.

     Мета літературної освіти – засобами предмета допомогти учневі в його самопізнанні, життєвому самовизначенні, самоздійсненні, формуванні предметної (літературної) і ключових компетентностей, здатності до читацького й особистісного саморозвитку.

     Основне завдання сучасної школи полягає в наданні змоги учневі осягнути внутрішню логіку предмета. Варто також ураховувати, що для успішної діяльності сьогодні необхідні ще віра в себе, у свої сили, здатність ухвалювати рішення, жити й працювати в колективі й зосереджувати свої зусилля на конкретних завданнях, виявляти проблему, формулювати припущення й вести самостійний чи спільний пошук способів розв’язання її, брати на себе відповідальність за результати дій і вчинків.

    Завдання предмета «Українська література» – сприяти формуванню ціннісного ставлення до того, що відбувається навколо, розуміти, що події важливо пропускати через себе. У пам’яті лишається те, що має емоційне позначення.

     Компетентному читачеві притаманні такі риси: стійкий інтерес до читання, здатність уявляти й переживати прочитане, критично й рефлексійно мислити, інтерпретувати прочитане, знаходити авторські і творити власні смисли, відчувати естетичну насолоду від художнього слова, відкривати національні й загальнолюдські цінності, жити й творчо діяти в умовах глобальних змін та полікультурного суспільства, цінувати надбання національної культури й поважати здобутки інших народів.

     Сучасний учень повинен бути обізнаний у сфері культури; поміж іншими компетентностями виділяю вміння зіставляти специфіку розкриття певної теми в різних видах мистецтва, використовую досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях.

     Щоб випустити зі школи учня, наближеного до описаного ідеалу, учителю потрібно насамперед уявити себе на його місці, зрозуміти й усвідомити, що в освіті акценти змінені: головним стає учень, який навчається, а не предмет, якому навчають. Усі предмети важливі. Завдання словесника – дати можливість учневі пережити ті емоції, які викликає мистецтво слова.

     Отож, запрошую вас стати учасниками тренінгового заняття.

  1. Знайомство.

     Усі присутні вже знайомі, але правила будь-якого тренінгу передбачають дізнаватися одне про одного якомога більше. Я зачитуватиму характеристику, а ви на ствердну відповідь підніматимете листочок. Розпочнімо.

  • Маю сестру чи брата
  • Умію свистіти
  • Люблю дощову погоду
  • Відпочивав (ла) в Карпатах
  • Саджу і збираю картоплю
  • Їздила (в) на конях
  • Доводилося доїти корову чи козу
  • Маю вдома комп’ютер
  • Маю вдома кота чи кицьку
  • Обожнюю свого кота чи кицьку
  • Умію варити борщ
  • Люблю варити борщ
  • Граю на музичних інструментах
  • Граю на нервах
  • Люблю дивитися футбол
  • Принципово не дивлюся серіали
  • Читаю під час їди
  • Легко віддаю гроші за квіти
  • Розмовляю вголос із собою
  • Маю ангела-охоронця

Тепер ми знаємо одне про одного майже все.

  1. Об’єднання в групи (4), обговорення правил роботи.

      У нас демократичне заняття, тому встановимо правила «демократичної дисципліни».

  1. Бути активними.
  2. Бути толерантними.
  3. Бути доброзичливими.
  4. Бути лаконічними.
  5. Говорити від себе.
  6. Говорити по черзі.
  7. Підтримувати одне одного.
  8. Участь у виконанні завдань добровільна.

      Чи приймаєте ви добровільно озвучені правила? Чи свідомі у своєму рішенні? Прийнято!

  1. Очікування.

     Запишіть на стікерах-хмарках, що ви очікуєте від заняття (наприклад, добре провести час, щось дізнатися, отримати емоції, відпочити тощо).

Хмарки-очікування прикріплюємо на хмарку янгола, попередньо озвучивши.

  1. Виконання вправ «Я це можу», «Візуалізація образів», «Карта ключових слів».

Вправа «Я це можу»

     У Ліни Костенко є такі слова:

А що таке життя? Чи те, що переждалось?

Чи все-таки життя – це те, що відбулось?

     Пригадайте справи, які ви відклали на потім. Що завадило чи заважає вам їх виконати? Пригадайте те, що ви здійснили, зробили, на що зважилися, що принесло вам задоволення, від чого відчули успіх (не обов’язково професійний). Наприклад: я почувалася неймовірно, коли вперше пірнула зі скелі. (Розповіді учасників).

     У кожного власні цікаві історії досягнень. Думаю, ніщо не завадить вам утілити в життя свої не здійснені поки що плани і мрії.  Вірю в вас! Повірте і ви в себе! А допоможуть вам афірмації на позитив .

     Афірмації – це позитивні висловлювання. Вони налаштовують вашу свідомість на виконання власних бажань. У періоди депресій, образ і неприємностей ви можете допомогти собі самі. Лише потрібно сформулювати життєствердні твердження. Наприклад, вони можуть бути такими (кожен учасник витягує з коробки твердження-афірмацію й озвучує):

  • Я себе ціную
  • Я отримую найкраще
  • Я вдосконалюю свої вміння
  • Я про себе дбаю
  • Я дозволяю себе любити
  • Він мені прощає
  • Я щасливий (ва), у мене все добре
  • Я успішна людина
  • Я розлучаюся з минулим без жалю
  • Усе добре, нема чого переживати
  • Я впевнена в собі особистість
  • Я довіряю вищим силам і успіх постійно зі мною
  • Моє тіло надихає мене працювати над собою
  • Моє серце відчинене для любові
  • Я знайшла роботу до душі
  • Мої доходи підвищуються постійно
  • Всесвіт відкриває мені джерела знань
  • Я маю чудовий вигляд
  • У мене необмежені сили та можливості
  • Удача постійно зі мною
  • Я гідна (гідний) збільшення заробітної плати
  • Я пишаюся собою

     Отже, завжди можна зарядити себе хорошим настроєм і вірою в краще. Дорогу осилить той, хто йде!

Вправа «Візуалізація образів»

     Папа Римський Іван Павло ІІ у 1986 році підтвердив існування ангелів, він говорив, що ангели – це «великі незнайомці» наших днів.

     Ангел (янгол) – ключовий образ поезії Івана Малковича «Із янголом на плечі».

Прослуховування пісні на слова Малковича у виконанні Марії Бурмаки, гурту «Плач Єремії»

     Текст поезії є в кожній групі. Візуалізуйте образи (свіча, хтось, вітер, маятник життя) за орієнтовним алгоритмом.

     Алгоритм візуалізації

  1. Випишіть художній засіб, яким змальовано цей образ.
  2. Сформулюйте ланцюжок асоціацій, які викликає цей образ, створіть малюнок.
  3. Що символізує образ?

     Представлення виконаної роботи.

Вправа «Карта ключових слів»

     На ватмані, розстеленому в центрі аудиторії, учасники тренінгу розміщують візуалізовані образи.

  • Хто протиставляється ангелу?
  • Кого немає на цій карті ключових слів?
  • Ірода. Чому? Як ви думаєте?

     Не потрібно візуалізувати те, чого ми не хочемо в житті. Силу візуалізації не можна недооцінювати.

     Поезія «Із янголом на плечі» - орієнтир, як уберегти себе від зла:

  • Бути цілеспрямованим – не вештатися, не тинятися.
  • Бути оптимістом – завжди йти вперед.
  • Молитися до свого ангела: «Янголе, не впадь з плеча».
  1. Перегляд мультфільму про самопізнання (трек «Орбіон», Армін Ван Бюрен).

     Які емоції викликає цей мультфільм? (Перше, що спало на думку)

     З коментарів під треком на каналі You Tube: «Мета – пронести світло якнайдальше», «Життя – замкнутий цикл», «Життя – це рух», «»Це – життя», «Політ у небо», «Покриваюся гусячою шкірою», «Транс», «Заворожує», «Ніколи не здавайся», «Допомагайте одні одним», «Не спалюйте своє життя», «Шлях до мети».

     Яку думку ви підтримуєте? Чи може бути єдино правильна?

  1. Прикінцеве слово-подяка.

     Які перешкоди можуть виникнути на шляху до успіху, свободи, достатку, щастя? Різні. Що потрібно мандрівнику, щоб не збитися з дороги? Віра. Дорогу осилить той, хто йде!

     Ми можемо просити в ангела будь-що: і духовне, і матеріальне, адже живемо в ХХІ столітті – столітті розкоші, і матеріальні блага ніхто не відміняв. Але не забуваймо обов’язково дякувати своїм ангелам. Зробімо це прямо зараз. Уголос усі промовимо «Я дякую своєму ангелу…» (якщо не вірите в ангелів, подякуйте Богу, Божій Матері, подумайте про те і тих, за що й за кого ви вдячні).

     Нехай ангели вносять у ваше життя радість, позитивний настрій, гармонію стосунків, мудрість, любов, захист, підтримку.

  1. Підсумки.

     Чи справдилися очікування від заняття? Чи набули нового досвіду?

  1. На завершення пропоную завершити фразу: «Я не ангел, але…»

     «Я – ангел! Не вірите? Що? Ріжки? Які ріжки? Ах, ці! Це щоб німб не звалився!». Більшість наших учнів має саме таку «презентацію» свого шкільного образу. І ми, звичайно, не ангели, але ми можемо зробити цих дітей добрішими, щасливішими. Своєю добротою, підтримкою, власним прикладом. Пам’ятайте афоризм Григорія Сковороди: «Якщо хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю».

 

C:\Users\Admin\Desktop\семінар фото\DSCN9100.JPG

C:\Users\Admin\Desktop\семінар фото\DSCN9103.JPG

C:\Users\Admin\Desktop\семінар фото\DSCN9106.JPG

C:\Users\Admin\Desktop\семінар фото\DSCN9119.JPG

C:\Users\Admin\Desktop\семінар фото\DSCN9117.JPG

docx
Додано
21 березня 2018
Переглядів
2937
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку