Тема: Зустрічаємо птахів.
Програмовий зміст: продовжувати формувати уявлення дітей про весняні зміни в природі; ознайомити дітей з видами птахів свого регіону; розширити уявлення дітей про перелітних птахів, їх життя навесні; вчити висловлювати свої думки; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до птахів.
Матеріал: аудіозапис щебетання птахів, картки з зображенням перелітних птахів та їх дитинчат, картки для ігор ,,Хто де живе.”
Хід заняття
Привітання.
Озвався ранок сотнями пісень.
Співають поле, ліс і гори.
Так починається весняний день.
Добридень, діти! Щастя вам і долі!
Звучить аудіозапис щебетання птахів
Діти, ви чуєте як весело щебечуть пташки? Чому ж їм так весело?
Вірно, бо прийшла в наш край весна, світить ясне сонечко, задзвеніли гомінкі струмочки, прокидаються жучки, паучки, комахи, все навкруги оживає. З далеких країв повертаються додому перелітні птахи. В народі кажуть, що весну на крилах приносять наші пернаті друзі - птахи. Птахи повертаються з вирію, здійснюючи далеку і досить небезпечну мандрівку. А що ж це за мандрівка? Восени птахи які бояться холодів відлітають у вирій, а з настанням весни вони з радістю повертаються додому, долаючи на своєму шляху різні перешкоди: вітри, зливи, непогоду. Таких птахів ми і називаємо перелітніми.
Діти, проспіваємо для пташок закличку та закличемо їх в наш край.
Пташок викликаю із теплого краю:
Летіть соловейки на нашу земельку,
Летіть ластівоньки пасти корівоньки.
Одними з перших птахів повертаються шпаки.
У дуплі між гілочок поселивсь малий шпачок.
Всі зраділи у садку голосистому шпаку.
Він із сонечком встає, їсть жучків і росу п’є.
Потім шапку набакир й веселить наш сад і двір.
В.Шевчук
В кінці березня прилітають жайворонки, дрозди, плиски, чаплі, горихвістки, ластівки, лелеки.(Показ карток з зображенням птахів)
Дидактична гра ,,Скажи одним словом.’’
Соловейко має дзвінкий голос - дзвінкоголосий.
Ластівка має довгий хвіст - довгохвоста.
У лелеки довгі ноги - довгоногий.
Жайворонок любить тепло - теплолюбивий.
У квітні час прильоту зозуль, одудів, солов’їв, коноплянок, сорокопудів.
В травні з’являються іволги, стрижі.
Птахи, що повернулися з далеких країв і ті, що зимували вдома починають впорядковувати свої минулорічні гніздечка, або будувати нові прилаштувавши їх на гілках дерев, кущів, в дуплах, під стріхою. Деякі будують гнізда на землі, у купах хмизу. (Показ картинок з зображенням гніздечок пташок)
Чи чули ви спів пташок весною? Весняна пісня птахів - це сигнал для інших про те, що територія зайнята. Найголосніше співають пташки рано - вранці, або ввечері. Але коли з’являються пташенята - їм стає не до співу. Майже весь час вони витрачають на вигодовування пташенят.
Дидактична гра: ,,Назви малюка пташки.”
У ластівки - ластівʼятко.
У шпака - шпаченятко.
У дрозда - дрозденятко.
У лелеки - лелеченятко.
У качки - каченятко.
У гуски - гусенятко.
Фізкультхвилинка
Всі ми звикли до порядку,
дружно робимо зарядку.
Руки вгору, руки вниз
і легенько потягнись.
Покрутились, повертілись
на хвилинку зупинились,
як пташки ми політали.
Раз - присіли - другий встали.
Знов легенько потягнулись
й до роботи повернулись.
- Пропоную вам,малята, відгадати загадки і впізнати пташку.
Сіла пташка на дубку, завела своє ку- ку. (зозуля)
У гаю так тьох та тьох та іще так дзвінко….
Що за співаночки, чиї? - Так співають …соловʼї.
Першим я приніс весну, пробудив усе від сну, все
співаю під вікном, а зовуся я…шпаком.
Жовтогруда щебетушка, маю чорний капелюшок, сірі лапки, білі щічки,
називаюсь я …синичка.
Молодці, дітки, ви добре знаєте пташок.
Як ви думаєте чи приносять користь пташки?
Яких пташок ви бачили в себе на подвіʼї чи в саду? (Відповіді дітей)
Птахи наші друзі, щоб наш сад весною наповнився їх веселим щебетом потрібно вивішувати шпаківні, будиночки для синичок, оберігати їх гніздечка. Тоді пташки назавжди поселяться в нашому саду.