Тема: Зв'язок між тваринним та рослинним світом. Ланцюги живлення. Причини, що їх порушують.
Мета: сформувати знання про зв’язки між тваринним та рослинним світом; закріпити вміння складати найпростіші ланцюги живлення;розвивати уміння встановлювати причино – наслідкові зв’язки, складати ланцюги живлення, логічне мислення;виховна: виховувати бажання до вивчення природи, її збереження.
Завдання:
Тип заняття: вивчення нового матеріалу.
Вид заняття: комбінований.
Методи: словесні (бесіда, розповідь, пояснення), наочні (демонстрація мультфільму, ілюстративний матеріал), практичні (складання схем), методи виховання (емоційний вплив).
Матеріали та обладнання:
Тривалість заняття: 2 години (20 хв. перерва).
План заняття
Фізкультхвилинка (5 хв.);
Хід заняття
І. Організаційний момент (5 хв.).
Привітання, перевірка готовності вихованців до заняття.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми заняття (15 хв.).
Актуалізація опорних знань
Вчитель: Доброго дня! Я рада вас вітати сьогодні на занятті. Давайте пригадаємо з Вами, що ми вивчали на попередньому занятті? (Відповідь дітей: на попередньому занятті ми вивчали тварин, їх поширення, відмінні ознаки та групи тварин). Молодці! А чи знаєте ви види тварин? Спробуймо відгадати загадки про них (запис назв тварин на дошці, прикріплення їх зображення).
Загадки про тварин
Я руда, низького росту,
Буркотливий, вайлуватий,
Сірий, ікластий, |
Довгі вуха,
Гостроносий і малий,
|
Вчитель: Добре, ви вгадали назви всіх тварин. А які ви знаєте рослини рідного краю? (Відповідь: береза, гірко каштан, кульбаба, бузок, дуб, ліщина)(запис назв видів рослин на дошку).
Вчитель: Діти, погляньте на записи на дошці і скажіть, що ми сьогодні будемо вивчати? (Варіанти відповідей дітей, їх корекція). Ми сьогодні розглянемо взаємозв’язки між тваринним і рослинним світом, визначимо що таке «ланцюги живлення» (запис теми заняття в зошит).
ІІІ. Робота над темою заняття (1 год. 20 хв.).
Вчитель: Я вам пропоную пограти в гру, яка нам допоможе зрозуміти зміст зв’язків в природі. Учасників гри ми визначимо за допомогою загадок. Хто відповідає правильно на загадку виходить до мене та отримає шапочку з зображенням.
Дидактична гра «Павутинка»
Зміст гри: участь в грі приймають діти, що відгадали загадку. При відгадуванні загадки юннату видають шапочки з зображенням відгаданих об’єктів. Діти стають в коло, клубок ниток у дитини з зображенням «Липа».
Загадки для визначення учасників
1. Удень сяє, вночі зникає (Сонце).
2. Що це? Воно таке велике, що займає цілий світ, воно таке маленьке, що в найменшу щілину зайде (Повітря).
3. Росло, виросло, з куща вилізло,
По руках покотилося, на зубах очутилося(горіх ліщини).
4. У лісі живе, Горішки гризе, Грибочки збирає, На зиму складає(білка).
5. Рясно в липні зацвітає, Дуже гарний запах має, Цвітом від хвороб лікує, Щедро медом нас частує(липа).
6. У зеленому жакеті. Галасує в очереті. Хоч і плавати мастак, І не риба, і не рак (жаба).
7. Що то за птах, що на шести ногах (комаха).
8. Довгонога, чорно-біла,
У гніздо на хату сіла.
Довгим дзьобом, знай туркоче,
Ніби щось сказати хоче.
- Де ж це ти була?
- Далеко!
- Як зовуть тебе? (лелека).
9. Хто вранці ходить на чотирьох ногах, удень на двох, а ввечері – на трьох (людина).
Вчитель: Учасники встаньте в коло, клубок ниток я передає першому гравцю «Сонцю». Я зачитую текст, а ви по черзі будете передавати клубок ниток іншому гравцю, кого я буду називати.
Слова до гри: «Я – липа, мені потрібне сонце» (перший гравець тримає кінець нитки передає клубок «Сонцю» і т.д.). Сонце нагріває повітря ( клубок передається «Повітрю»). Повітрям дихає білочка. Білочка їсть горішки ліщини. На ліщині живуть комахи. Комах їдять жаби. Жаб поїдає лелека. Лелеки приносять користь людям. Людям потрібне сонце.
Вчитель: Такі взаємозв’язки в природі вивчає наука «екологія». І ви бачите, що жива природа пов’язана з неживою, існують такі зв’язки і в живій природі.
Вправа «Мозковий штурм» (бесіда).
Вчитель: Що трапиться, якщо:
... менше тепла і світла надходитиме від сонця;
... всіх комах знищать за допомогою отрутохімікатів;
... знищать жаб.
Вчитель: Якщо випадає один елемент, то і порушуються зв’язки. Це призведе до зникнення видів тварин та порушення рівноваги в природі.
Вчитель: У природі всі живі організми взаємопов’язані між собою. Зверніть увагу на цей малюнок (вклеювання роздаткового матеріалу в зошит), давайте визначимо, чому певні види тварин пов’язані між собою стрілочками на малюнку. (Відповідь дітей: рослини та тварини пов’язанні між собою за рахунок харчових зв’язків).
Вчитель: Як ви знаєте, є тварини рослиноїдні, які споживають в їжу рослини. Це наприклад, миші, зайці. Хижаки, які споживають інших тварин. Наприклад, лисиці полюють на зайців. Для вовків гарна здобич — козулі (складання схеми «Тварини за типом живлення»). Наведемо приклади хижих та рослиноїдних тварин (запис прикладів тварин до схеми).
Тварини
Рослиноїдні Хижаки
Заєць Лисиця
Білка Вовк
Вчитель: А ви зможете вгадати тварину за описом його способу живлення? Давайте спробуємо!
Гра «Відгадай, хто цей звір»
Зміст гри: вчитель зачитує текст, вихованцям гуртка треба визначити вид тварини, при відгадуванні тварини їхнє зображення вивішується на дошку.
Він справжній хижак: великий, сильний. А як зустрічається йому бджолине дупло або кущ малини – не омине, поласує (Ведмідь).
Вчитель: Молодці! Ви визначили всіх тварин та помітили, що багато з них харчуються як рослинною так і твариною їжею. Це тварини всеїдні (доповнення схеми «Тварини за типом живлення»). Наведіть приклади всеїдних тварин (Відповідь дітей: людина, борсук, свиня, синиця, їжак)та запишіть їх до схеми.
Тварини
Рослиноїдні Хижаки Всеїдні
Заєць Лисиця Людина
Білка Вовк Їжак
Шумить вітер, шумить ліс.
Тихо лісом ходить лис.
Заховався зайчик в кущ.
Із куща піднявся хрущ.
Не хитайте ви куща,
Не лякайте-но хруща.
Хай росте у гору ліс,
Не чіпа хай зайця лис.
Тільки вітер: «Шу-шу-шу!».
Сядьте тихо, вас прошу.
Вчитель: Отже, ланцюг живлення – це ряди видів живих організмів, якіпов'язані один з одним відносинами: їжа - споживач. Будь-який ланцюг живлення містить такі складові: рослини, рослиноїдні тварини, тварини хижаки. До речі, як ми бачимо за малюнком, який ми вклеїли до зошита, ланцюги живлення між собою перетинаються, вони взаємопов’язані.
Вчитель: Я вам пропоную переглянути мультфільм, та скласти ланцюги живлення з представлених учасників мультфільму (Відповідь дітей: яблуко – птах – лисиця, ящірка-птах-вовк).
Вчитель: Рослини і тварини пов’язані не тільки харчовими зв’язками. Наприклад, птахи та звірі розносять плоди і насіння на далекі відстані та сприяють поширенню рослин у природі. Комахи приймають участь у запилення квіткових рослин. Деякі плоди мають на своїй поверхні гачечки, які прикріплюються до шерсті тварин. Гриби забезпечують дерева водою та мінеральними речовинами.
Вчитель:Людина бере значно більше від природи, ніж інші організми. Вона добуває корисні копалини, вирощує культурні рослини, розводить свійських тварин. Природа є джерелом енергії для людини. Людина не лише використовує природу, а й змінює її, часто завдаючи шкоди.
Вчитель: Якої шкоди завдає природі людина? Наведіть приклади.(Відповідь дітей: сміттєві звалища, шкідливі гази в повітрі, виснажений ґрунт, забруднені водойми, вирубані ліси, збіднілий рослинний і тваринний світ — де те, що отримує природа внаслідок діяльності людини).
Вчитель: Людина — це лише частинка природи, яка дала їй життя. Пам’ятайте: піклуючись про природу, ми дбаємо про себе! І дійсно багато добрих справ для природи робить людство. Це створення природно-заповідних об’єктів, збереження та відновлення популяції червонокнижних видів, екологічна промисловість.
VI. Підсумок заняття (15 хв.).
Узагальнююча бесіда
V. Домашнє завдання.
Розв’язати задачу:
Список використаних джерел: