Заняття "Зв'язок між тваринним та рослинним світом. Ланцюги живлення. Причини, що їх порушують".

Про матеріал
Гурток: Юні друзі природи, перший рік навчання, здобувачі освіти 2 класу. Керівник гуртка: Валікова Олександра Віталіївна. Програма: гурток «Юні друзі природи», І рік навчання, розділ «Тваринний світ України». Навчальна програма з позашкільної освіти «Юні друзі природи», два роки навчання (укладач Хандусь А.В.), схвалена вченою радою Комунального вищого навчального закладу «Херсонська Академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради (протокол від 11.03.2021 р. №1) та затверджена наказом управління освіти, науки та молоді Херсонської обласної державної адміністрації від 24.05 2021 року № 99.
Перегляд файлу

Тема: Зв'язок між тваринним та рослинним світом. Ланцюги живлення. Причини, що їх порушують.

Мета: сформувати знання про зв’язки між тваринним та рослинним світом; закріпити вміння складати найпростіші ланцюги живлення;розвивати уміння встановлювати причино – наслідкові зв’язки, складати ланцюги живлення, логічне мислення;виховна: виховувати бажання до вивчення природи, її  збереження.

Завдання:

  1. Формування понять ланцюги живлення, хижаки, рослиноїдні тварини.
  2. Розширення знань про тварин.
  3. Формування цілісного уявлення про природу.

Тип заняття: вивчення нового матеріалу.

Вид заняття: комбінований.

Методи: словесні (бесіда, розповідь, пояснення), наочні (демонстрація мультфільму, ілюстративний матеріал), практичні (складання схем), методи виховання (емоційний вплив).

Матеріали та обладнання:

  1.   Мультимедійне обладнання, відеофільм «Харчовий Ланцюг (07:06)», паперові шапочки з зображенням тварин, нитки, роздатковий матеріал для гри: зображення тварин (відповіді на загадки).
  2.   Наочний матеріал: зображення лисиці, ведмедя, вовка, зайця, їжака.

Тривалість заняття: 2 години (20 хв. перерва).

План заняття

  1. Організаційний момент (5хв.).
  2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення тем заняття (15 хв.).
    1.           Актуалізація опорних знань
  3. Робота над темою заняття (1год. 20 хв.):
    1.           Формування розуміння взаємозв’язків в природі (дидактична гра «Павутинка», вправа «Мозковий штурм»);
    2.           Формування понять хижаки, всеїдні, рослиноїдні тварини:
      1.    Закріплення отриманих знань за новими поняттями (гра «Вгадай, хто цей звір»).
    3.           Формування поняття ланцюг живлення;
      1.    Закріплення отриманих знань за новим поняттям (перегляд відеоматеріалу, побудова ланцюгів живлення).

Фізкультхвилинка (5 хв.);

  1. Підсумок заняття (15 хв.).
    1.           Закріплення отриманих знань, узагальнююча бесіда
  2. Домашнє завдання (5 хв.).

Хід заняття

І. Організаційний момент (5 хв.).

 Привітання, перевірка готовності вихованців до заняття.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми заняття (15 хв.).

Актуалізація опорних знань

Вчитель: Доброго дня! Я рада вас вітати сьогодні на занятті. Давайте пригадаємо з Вами, що ми вивчали на попередньому занятті? (Відповідь дітей: на попередньому занятті ми вивчали тварин, їх поширення, відмінні ознаки та групи тварин). Молодці! А чи знаєте ви види тварин? Спробуймо відгадати загадки про них (запис назв тварин на дошці, прикріплення їх зображення).

Загадки про тварин


Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа – 
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене…
(Лисиця)

Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину.
Літом любить полювати, 
А зимою — в лігві спати. 
Як зачує він весну — 
Прокидається від сну.
(Ведмідь)

Сірий, ікластий,
Хоче вівцю вкрасти.
(Вовк)

Довгі вуха,
Куций хвіст,
Невеличкий
Сам на зріст.
На городі 
Побував  - 
Нам капусту 
Попсував.
(Заєць)

Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
Йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.
Як він зветься?...
(Їжачок)

 

Вчитель: Добре, ви вгадали назви всіх тварин. А які ви знаєте рослини рідного краю? (Відповідь: береза, гірко каштан, кульбаба, бузок, дуб, ліщина)(запис назв видів рослин на дошку).

Вчитель: Діти, погляньте на записи на дошці і скажіть, що ми сьогодні будемо вивчати? (Варіанти відповідей дітей, їх корекція). Ми сьогодні розглянемо взаємозв’язки між тваринним і рослинним світом, визначимо що таке «ланцюги живлення» (запис теми заняття в зошит).

ІІІ. Робота над темою заняття (1 год. 20 хв.).

  1. Розповідь вчителя з елементами бесіди.

Вчитель: Я вам пропоную пограти в гру, яка нам допоможе зрозуміти зміст зв’язків в природі. Учасників гри ми визначимо за допомогою загадок. Хто відповідає правильно на загадку виходить до мене та отримає шапочку з зображенням.

Дидактична гра «Павутинка»

 Зміст гри: участь в грі приймають діти, що відгадали загадку. При відгадуванні загадки юннату видають шапочки з зображенням відгаданих об’єктів. Діти стають в коло, клубок ниток у дитини з зображенням «Липа».

Загадки для визначення учасників

1. Удень сяє, вночі зникає (Сонце).

2. Що це? Воно таке велике, що займає цілий світ, воно таке маленьке, що в найменшу щілину зайде (Повітря).

3. Росло, виросло, з куща вилізло,

По руках покотилося, на зубах очутилося(горіх ліщини).

4. У лісі живе, Горішки гризе, Грибочки збирає, На зиму складає(білка).

5. Рясно в липні зацвітає, Дуже гарний запах має, Цвітом від хвороб лікує, Щедро медом нас частує(липа).

6. У зеленому жакеті. Галасує в очереті. Хоч і плавати мастак, І не риба, і не рак (жаба).

7. Що то за птах, що на шести ногах (комаха).

8. Довгонога, чорно-біла, 
У гніздо на хату сіла. 
Довгим дзьобом, знай туркоче, 
Ніби щось сказати хоче.
- Де ж це ти була?
- Далеко!
- Як зовуть тебе? (лелека).

9. Хто вранці ходить на чотирьох ногах, удень на двох, а ввечері – на трьох (людина).

Вчитель: Учасники встаньте в коло, клубок ниток я передає першому гравцю «Сонцю». Я зачитую текст, а ви по черзі будете передавати клубок ниток іншому гравцю, кого я буду називати.

Слова до гри: «Я – липа, мені потрібне сонце» (перший гравець тримає кінець нитки передає клубок «Сонцю» і т.д.). Сонце нагріває повітря ( клубок передається «Повітрю»). Повітрям дихає білочка. Білочка їсть горішки ліщини. На ліщині живуть комахи. Комах їдять жаби. Жаб поїдає лелека. Лелеки приносять користь людям. Людям потрібне сонце.

Вчитель: Такі взаємозв’язки в природі вивчає наука «екологія». І ви бачите, що жива природа пов’язана з неживою, існують такі зв’язки і в живій природі.

Вправа «Мозковий штурм» (бесіда).

 Вчитель: Що трапиться, якщо:

... менше тепла і світла надходитиме від сонця;

... всіх комах знищать за допомогою отрутохімікатів;

... знищать жаб.

Вчитель: Якщо випадає один елемент, то і порушуються зв’язки.  Це призведе до зникнення видів тварин та порушення рівноваги в природі.

Вчитель: У природі всі живі організми взаємопов’язані між собою. Зверніть увагу на цей малюнок (вклеювання роздаткового матеріалу в зошит), давайте визначимо, чому певні види тварин пов’язані між собою стрілочками на малюнку. (Відповідь дітей: рослини та тварини пов’язанні між собою за рахунок харчових зв’язків).

http://www.ekol-ush.narod.ru/pic/28.jpg

Вчитель: Як ви знаєте, є тварини рослиноїдні, які споживають в їжу рослини. Це наприклад, миші, зайці. Хижаки, які споживають інших тварин. Наприклад, лисиці полюють на зайців. Для вовків гарна здобич — козулі (складання схеми «Тварини за типом живлення»). Наведемо приклади хижих та рослиноїдних тварин (запис прикладів тварин до схеми).

Тварини

 

Рослиноїдні                       Хижаки   

        Заєць                                                                              Лисиця

        Білка                                                                               Вовк

Вчитель:  А ви зможете вгадати тварину за описом його способу живлення? Давайте спробуємо!

Гра «Відгадай, хто  цей  звір»

 Зміст гри: вчитель зачитує текст, вихованцям гуртка треба визначити вид тварини, при відгадуванні тварини їхнє зображення вивішується на дошку.

  1.                   Любить поласувати соковитою травичкою, а коли її немає, то обгризає кору на деревах і кущах (Заєць).
  2.                   Гризе все: шишки, горішки, корінці, горіхи, ягоди. Але може нападати на гнізда лісових птахів, поїдати яйця і пташенят (Білка).

Він справжній хижак: великий, сильний. А як зустрічається йому бджолине дупло або кущ малини – не омине, поласує (Ведмідь).

  1.                   Живиться цей звір рослинами, цибулинами, бульбами, молодим корінням та плодами дерев, кущів. Особливо полюбляє жолуді. Із тваринної їжі живиться слимаками, черв’яками, комахами та їх личинками. Поїдає і ящірок, змій, риб, жаб, яйця птахів, які будують свої гнізда на землі. Якщо в лісі загине якийсь великий звір, то його рештки стануть поживою для цієї тварини (Кабан).
  2.                   А цього звіра часто малюють з яблуками і грибами на спині, хоча він живиться переважно комахами, слимаками, черв’яками, інколи ловить мишей, змій і тільки зрідка їсть плоди. Це тому його так малюють, що жуків, личинок він часто шукає під плодовими деревами саду або в лісі. І яблука, що впали на нього, і гриби, які він зачепив у лісі, довго тримаються на ньому (Їжак).

Вчитель: Молодці! Ви визначили всіх тварин та помітили, що багато з них харчуються як рослинною так і твариною їжею. Це тварини всеїдні (доповнення схеми «Тварини за типом живлення»). Наведіть приклади всеїдних тварин (Відповідь дітей: людина, борсук, свиня, синиця, їжак)та запишіть їх до схеми.

Тварини

 

                 Рослиноїдні               Хижаки          Всеїдні    

                    Заєць                      Лисиця           Людина

                    Білка                         Вовк             Їжак

  1. Фізкультхвилинка (5 хв.).

Шумить вітер, шумить ліс.
Тихо лісом ходить лис.
Заховався зайчик в кущ.
Із куща піднявся хрущ.
Не хитайте ви куща,
Не лякайте-но хруща.
Хай росте у гору ліс,
Не чіпа хай зайця лис.
Тільки вітер: «Шу-шу-шу!».
Сядьте тихо, вас прошу.

Вчитель: Отже, ланцюг живлення – це ряди видів живих організмів, якіпов'язані один з одним відносинами: їжа - споживач. Будь-який ланцюг живлення містить такі складові: рослини, рослиноїдні тварини, тварини хижаки. До речі, як ми бачимо за малюнком, який ми вклеїли до зошита, ланцюги живлення між собою перетинаються, вони взаємопов’язані.

Вчитель: Я вам пропоную переглянути мультфільм, та скласти ланцюги живлення з представлених учасників мультфільму (Відповідь дітей: яблуко – птах – лисиця, ящірка-птах-вовк).

Вчитель: Рослини і тварини пов’язані не тільки харчовими зв’язками. Наприклад, птахи та звірі розносять плоди і насіння на далекі відстані та сприяють поширенню рослин у природі. Комахи приймають участь у запилення квіткових рослин. Деякі плоди мають на своїй поверхні гачечки, які прикріплюються до шерсті тварин. Гриби забезпечують дерева водою та мінеральними речовинами.

Вчитель:Людина бере значно більше від природи, ніж інші організми. Вона добуває корисні копалини, вирощує культурні рослини, розводить свійських тварин. Природа є джерелом енергії для людини. Людина не лише використовує природу, а й змінює її, часто завдаючи шкоди.

Вчитель: Якої шкоди завдає природі людина? Наведіть приклади.(Відповідь дітей: сміттєві звалища, шкідливі гази в повітрі, виснажений ґрунт, забруднені водойми, вирубані ліси, збіднілий рослинний і тваринний світ — де те, що отримує природа внаслідок діяльності людини).

Вчитель: Людина — це лише частинка природи, яка дала їй життя. Пам’ятайте: піклуючись про природу, ми дбаємо про себе! І дійсно багато добрих справ для природи робить людство. Це створення природно-заповідних об’єктів, збереження та відновлення популяції червонокнижних видів, екологічна промисловість.

VI. Підсумок заняття (15 хв.).

Узагальнююча бесіда

  1. Що ми вивчали на занятті?
  2. Які складові ланцюгів живлення?
  3. Наведіть приклади зв’язків між неживою природою та живою.
  4. Наведіть приклади зв’язків в живій природі.
  5. Наведіть приклади ланцюга живлення в природі рідного краю.

V. Домашнє завдання.

Розв’язати задачу:

  1. Протягом дня шпак з'їдає 140 г їжі. Скільки кілограмів їжі йому потрібно на тиждень?

Список використаних джерел:

  1. http://narodna-osvita.com.ua/755-vzayemozvyazki-mzh-organzmami-u-prirod-ekosistemi.html
  2. http://osvitaportal.com.ua/index.php/vykladachu/predmety/pryrodoznavstvo/item/676-pryrodoznavstvo-3-klas-konspekt-uroku-prezentatsiia-zhyvlennia-tvaryn-lantsiuhy-zhyvlennia-u-pryrodi
  3. http://www.ukrreferat.com/index.php?referat=52113&pg=35
  4. http://subject.com.ua/textbook/nature/4klas/2.html
  5. http://young-teacher.com.ua/?p=305
  6. https://www.youtube.com/watch?v=Jnn0ajqZimY

 

doc
Додано
8 жовтня 2021
Переглядів
2946
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку