У даній методичній розробці розміщено авторську методику одного з засобів організації самостійної роботи студентів з метою покращення роботи опорно-рухової системи, функціональних можливостей та фізичної підготовки учнів та студентів. Читач знайде тут детальну інформацію про організацію заочного проекту – гри та його результати.
Комплекс пройшов апробацію у 18 групах коледжу на уроках фізичного виховання. Рекомендується викладачам фізичного виховання, педагогам-організаторам, студентам.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ КОЛЕДЖ СЕРВІСУ ТА ДИЗАЙНУ
Циклова комісія суспільно-гуманітарних та економічних дисциплін
Журавель Л.О.
Заочний проект-гра
«ПЕРЕМОГА НАД СОБОЮ» -
(авторська розробка)
м. Біла Церква
2017 рік
УДК 616.711, 007.53: 615.825
Затверджено
цикловою комісією суспільно-гуманітарних
та економічних дисциплін
(Протокол № 5 від 26.01.2017 року)
Укладачі: Л.О. Журавель, викладач фізичного виховання вищої категорії, викладач - методист.
Заочний проект- гра «Перемога над собою»: методичні рекомендації / Л.О. Журавель. Біла Церква, 2017. – 15 с.
У даній методичній розробці розміщено авторську методику одного з засобів організації самостійної роботи студентів з метою покращення роботи опорно-рухової системи, функціональних можливостей та фізичної підготовки учнів та студентів. Читач знайде тут детальну інформацію про організацію заочного проекту – гри та його результати.
Комплекс пройшов апробацію у 18 групах коледжу на уроках фізичного виховання. Рекомендується викладачам фізичного виховання, педагогам-організаторам, студентам.
ЗМіСТ
1. Постановка проблеми та її значення………………………………………..4-5
2. Особливості організацїї проекту……………………………………………6-8
3. Завдання для самостійної роботи студента………………………………...8-10
4. Умови виконання комплексу……………………………………………….11-13
5. Переможцы проекту. ………………………………………………………..14 5. Додатки………………………………………………………………………15-17
Постановка проблеми та її значення.
Навчальні заняття з фізичного виховання не завжди спроможні поповнити дефіцит рухової активності студентів, забезпечити відновлення їх розумової працездатності, запобігти професійним захворюванням, що розвиваються на фоні хронічної втоми. В першу чергу потерпає хребет. При тривалому сидінні навантаження на нього збільшується в двічі. За невдалої робочої пози і постійного навантаження на ноги, плечі, шию, руки м’язи цих частин тіла тривало перебувають у стані скорочення. Оскільки тканини м’язів довгий час не мають можливості розслабитись, у них погіршується кровопостачання, порушується обмін речовин, накопичуються продукти розпаду. Усе це призводить до ослаблення м’язів, які знаходяться в стані постійної втомлюваності, що може спричинити зміни кістяка і переродження м’язових тканин. За статистикою найпоширенішим серед учнів захворюванням опорнорухової системи є остеохондроз. Тривала робота за комп’ютером або швейною машинкою може негативно впливати на хребет: довгочасне перебування в одній позі приводить до постійного навантаження на одні групи м’язів і його відсутності на інші. Неправильна постава викликає сильне розтягнення м’язів, які підтримують хребет. Унаслідок цього може виникати біль, а відсутність навантаження призводить до застійних явищ у м’язах. Результатом є скривлення хребта і руйнування міжхребцевих дисків (остеохондроз). З остеохондрозом тісно пов’язані й інші захворювання. Грудний синдром виникає внаслідок здавлювання грудної клітки у процесі тривалого сидіння і є ознакою недостатньої вентиляції легенів та постійної нестачі кисню. Причиною виникнення застійного або венозного синдрому є поступовий розвиток дефіциту венозного відтоку, переважно в ногах, у результаті чого можуть з’явитися набряки й оніміння. Наступною загрозою є синдром зап’ясного каналу, або тунельний синдромом зап’ястя, який може бути наслідком хронічної травми, трапляється у людей внаслідок тривалої роботи з мишею: постійні напруга і здавлювання приводить до мікротравм, здавлювання нерва прилеглими оточуючими тканинами, через що виникають набряки.
Захворювання рук і кистей достатньо розповсюджені серед людей, що працюють за комп’ютером.
Як запобігти захворюванням опорно-рухового апарату учнів під час роботи за комп’ютером та швейною машинкою? У першу чергу потрібно вести рухливий спосіб життя: чергувати інтелектуальну працю з фізичною активністю. Довготривалий дискомфорт в умовах недостатньої фізичної активності викликає розвиток загальної втоми, зниження працездатності, болі в області шиї, спини, попереку. Важливим для збереження здоров’я під час роботи за столом є правильне положення тіла. Оптимальним під час роботи є положення тіла, за якого спина і шия знаходяться на одній лінії, а ноги — на підлозі та зігнуті під прямим кутом. Важливо, щоб спина мала гарну опору. Голову потрібно тримати прямо, з невеликим нахилом уперед.
Для зміцнення ослаблених м’язів допоможуть фізичні вправи, які необхідно виконувати самостійно вдома щодня. Самостійні заняття фізичною культурою та спортом допомагають не тільки зміцнити м’язи, а й ліквідувати недоліки рухової діяльності, сприяють підвищенню рівня фізичної підготовки, розвитку функціональних можливостей організму, більш активному засвоєнню навчальної програми та складанню контрольних нормативів. Під час проведення самостійних занять підвищується можливість оволодіти низкою нових рухових умінь і навичок, які не передбачені програмою з фізичного виховання, розвиваються такі моральні якості, як працьовитість і дисциплінованість.
За цих умов доцільно використовувати такі підходи, засоби впливу на студентів, котрі б відповідали принципу – “спонукати”, а не “примушувати”, підвищували інтерес до фізичних вправ, забезпечували перебудову мотиваційної сфери студентів, формувати позитивну спрямованість на самостійну оздоровчу діяльність, що значною мірою залежить від умінь педагога готувати студентів до самостійних занять фізичною культурою.
Але як мотивувати студентів до самостійних занять? Які завдання вони виконуватимуть без примусу?
Практика свідчить, що завдання для самостійної роботи з фізичного виконання виконують вдома в кращому випадку 1-3 студента з групи. Це як правило студенти, які сумлінно навчаються. А решта? Як спонукати інших – сором’язливих, слабких у навчанні, з низькою фізичною підготовкою, невпевнених у собі, студентів, з заниженою самооцінкою?
На своїх уроках я помітила, що те, в що звичайній, неігровій ситуації для студента нецікаве, неприємне, стомлює, у грі завдяки її емоційній привабливості, успішно і легко долається як на уроках гімнастики так і на уроках спортивних ігор, легкої
атлетики. Гра вважається найбільш ефективним засобом фізичного виховання, тому, що найголовніша її функція – педагогічна.
Завдяки ігровому методу можна вирішувати різні завдання: навчальні, оздоровчі, виховні. Розумно організована гра є дійовим методом формування важливих рис особистості, виховує свідому дисципліну, наполегливість, сумлінне ставлення до виконання завдання, відповідальність.
Ігровий метод один з масових, емоційних і привабливих методів фізичної культури. дозволяє удосконалювати рухові якості: спритність, швидкість, координацію рухів. Висока ефективність методу пояснюється тим позитивним емоційним фоном, яким супроводжується будь-яка гра.
Враховуючи вищесказане виникла ідея - запропонувати студентам самостійні завдання у формі гри, мотивувати їх до виконання завдань вдома, а в кінці гри – нагородити кращих, тобто переможців. Студенти після апробації вправ назвали гру «Перемога над собою».
Особливості організації проекту.
Так виник новий проект – гра «Перемога над собою». Він проводиться з метою: залучення доступними засобами юнаків та дівчат до щоденних свідомих (без примусу)занять фізичними вправами з метою покращення роботи опорно-рухового апарату, функціональних можливостей, сприяти формуванню у молоді звички, потреби до регулярного фізичного навантаження, виховувати свідоме
ставлення до власного здоров’я, дисциплінованість, впевненість в собі, наполегливість та задоволення від отриманого результату, працездатність, саморегуляцію, творчу самореалізацію, емоційно-вольову стійкість.
Як організувати студентів для участі в проекті - грі?
Для цього потрібно наступне:
Після цього:
1. Студентів, що виявили бажання взяти участь у проекті, зареєструвати у спеціальному журналі, зважити, виміряти об’єми.
2. Надати студентам рекомендації щодо правильного харчування та водного режиму.
3. При визначенні переможців враховувати динаміку результатів протягом проекту.
4. Ті учасники, хто протримається 4 тижні, вважаються фіналістами проекту. Серед них виявити переможців.
5. Нагородити переможців заочного проекту – гри «Перемога над собою» відмінною оцінкою з фізичного виховання за семестр, дипломом переможця та цінним подарунком.
6. Оголосити прізвища переможців та їх результати.
Звичайно, Ви подумаєте і скажете, що нічого не вийде, що студенти не будуть знімати на камеру виконання вправ та й робить нічого не будуть. А ми вирішили
спробувати. Це нова ідея, нова гра для молоді. Тому, якщо навіть декілька студентів візьмуть участь у проекті – ця форма роботи має право на життя.
Умови проекту. Учасник має щодня протягом місяця виконувати комплекс з шести вправ за певною схемою. Щотижня надавати відео виконання завдань.
УВАГА! До комплексу включено особливі вправи, що задіюють максимальну кількість м’язів та мають відчутний вплив вже при невеликому дозуванні.
Тому комплекс отримав назву «Інтенсив».
Завдання для самостійної роботи студента
. 1. Присідання - 20 разів.
Техніка виконання вправи: стійка ноги нарізно. Присідаємо до паралелі з підлогою, тримаючи спину прямо. Слідкуємо, щоб коліна не виходили за проекцію ступні. Присів – вдих через ніс, встав – видих через рот.
ДІЯ ВПРАВИ НА ОРГАНІЗМ: зміцнення м’язів ніг, сідниць, тренування
кульшових, колінних, гомілкових суглобів, серцево-судинної, дихальної систем.
Профілактика застійних явищ в тазових органах.
2. Відтискання від підлоги – 10 разів. Дівчата можуть відтискатися стоячи в упорі на колінах.
Техніка виконання вправи: з положення упор лежачи на підлозі відтискаємося так, щоб лікті утворили прямий кут. 1- зігнули руки, вдих, 2 - вирівняли руки, видих. Важливо виконувати не швидко, а - якісно.
ДІЯ ВПРАВИ НА ОРГАНІЗМ : зміцнення м’язів плечового поясу, тренування фалангів пальців, променево-зап”ясного, ліктьового, плечового суглобів, формування правильної постави.
3. Гіперекстензія (англ. гиперєкстензія - перерозгинання, перерозтягнення)– 20 разів.
Техніка виконання вправи: лежачи на стегнах, руки вподовж тулуба, долоні
повернуті донизу. 1 – підняти голову, плечі, лопатки вгору - видих, 2 – вихідне положення, вдих.
ДІЯ ВПРАВИ НА ОРГАНІЗМ. - профілактика остеохондрозу, формування правильної постави. Вправа для розвитку випрямлячів спини, а також
сідничних м'язів і згиначів стегна. По-перше, вправа має низький ризик травми хребта, що не перевантажує суглоби, підтримує тонус м'язів, зміцнює сухожильний корсет хребта, тому рекомендується для виконання початківцям і людям зі слабкою спиною, через те, що гиперекстензія знижують ризик травмування хребта і сухожиль.
По-друге, дана вправа буде корисною для учнів та студентів, які ведуть малорухливий сидячий спосіб життя, адже найчастіше вони страждають такими недугами як остеохондроз і сколіоз або якщо у вас грижа або протрузія, при регулярному виконанні це призведе до здорового хребта, і гарного зовнішнього вигляду (адже гіперекстензіі формують красиву і здорову поставу).
4. Бьорпі (бурпі) - (дівч – 5), (юн. - 10 разів)
Техніка виконання вправи:
А - упор присівши.
Б - перехід стрибком в упор лежачи, лягти на підлогу, відтиснутися.
С - повернення стрибком в упор присівши.
D - вистрибування з присіду вгору, оплеск над головою.
ДІЯ ВПРАВИ НА ОРГАНІЗМ- інтенсивне тренування для всього тіла. Це складна пліометрічна вправа з дисципліни. Складна – тому, що вона є міні-комплексом з більш простих вправ (відтискань, присідань, вистрибування), які виконуються без перерв. Пліометрічна - так як розвиває вибухову м'язову силу, швидкість і витривалість. Бьорпі є одним з кращих вправ для спалювання калорій, а значить і жиру. Дозволяє опрацьовувати відразу всі основні групи м'язів - ноги, прес, руки.
Виконуючи бурпі, ви не тільки тримайте себе в формі, але і розвиваєте свої м'язи. Ця вправа з вагою тіла, в якому ви самостійно контролюєте навантаження, можете підбирати темп виконання, і навіть замінювати окремі елементи вправи на свої власні, які підходять саме вам. Крім сили м'язів, бурпі дозволяють істотно збільшити витривалість, обсяги легенів, і зміцнити серцево-судинну систему.
5. Сітапи - Sit-ups (прес) - 20 разів.
Техніка виконання вправи. Лежачи на килимку на підлозі, прямі руки торкаються підлоги за головою, ноги в колінах трохи зігнуті, ступні паралельно стоять на підлозі, вдих. Різким рухом підняти тулуб в положення сидячи, руки торкаються ступень або підлоги перед собою – видих.
ДІЯ ВПРАВИ НА ОРГАНІЗМ : зміцнення м’язів черевного пресу, кишечника, ніг, тренування серцево-судинної, дихальної системи. Під час підйому в сід стискаються та тренуються деякі органи травної системи: печінка, жовчний міхур, шлунок. Ліквідується застій жовчі.
6. Планка – 30 сек.-1хв.
Техніка виконання вправи: вихідне положення упор лежачи на ліктях.
Втягнути живіт і намагатися простояти в такому положенні задану кількість часу.
ДІЯ ВПРАВИ НА ОРГАНІЗМ : регулярне виконання вправи зміцнює м’язи спини, черевного пресу, ніг. виховує силу волі, наполегливість, уміння досягати мети.
Умови виконання комплексу
Перший тиждень - щоденно виконувати комплекс одне коло.
Другий тиждень. Щоденно виконувати той же комплекс два кола. Між колами відпочинок 1 хвилина.
Третій тиждень. Щоденно виконувати то й же комплекс три кола. Між колами відпочинок 1 хвилина.
Четвертий тиждень. Щоденно виконувати то й же комплекс чотири кола. Між колами відпочинок 1 хвилина.
П’ятий тиждень. То й же комплекс - чотири кола. Між колами відпочинок 1 хвилина.
Кожну п’ятницю також учасник отримує спец.завдання на виліт. На виконання два дні. У понеділок вони мають представити відео виконання спеціального завдання.
Якщо його не зробили(причина не має значення) – вибувають з проекту.
Хід проекту та отримані результати
Установлено, що найпоширенішими засобами стимулювання інтересу до активності студентів у процесі фізичного виховання є різні форми заохочень. Вони полягають у позитивній оцінці навчальної діяльності та поведінки
студентів і спрямовані на те, щоб викликати у них бажання до подальших досягнень, активності та зацікавленості у вивченні предмета.
Однією з форм заохочення було обрано відмінну оцінку за семестр. Це хороша мотивація до участі у проекті. Для учасників проекту найважливішим завданням було витримати чотири тижні. Вони задавали питання: «Можна не робити щодня вправи? Ви ж нас не можете контролювати». Відповідь була такою:
комплекс вправ підібрано так, що задіяти максимальну кількість м’язових груп. Тому перші дні можуть боліти м’язи. Щоденні виконання завдання будуть тренувати організм, адаптувати його до наступного навантаження, підвищувати рівень функціональних можливостей та фізичної підготовки. Якщо не тренуватися щодня, не можливо без шкоди для організму рухатися далі.
Перший тиждень учасники проекту виконували самостійно вдома комплекс, який складався з шести вправ. Одне коло. Це займало близько 3 хвилини. Щоп’ятниці вони отримували на вихідні до того комплексу з шести вправ додаткове завдання на виліт. Одним з таких завдань було - після виконання одного кола комплексу з шести вправ без відпочинку зробити 10 бьорпі. Обов’язковою умовою проходження на наступний тиждень було відео виконання завдання на виліт у вихідні.
Це відео слугувало контролером самостійного виконання завдання учасниками проекту. Після першого тижня студенти почали вибувати з проекту з різних причин: не було чим знімати відео, не було кому, захворів, не зміг виконати вправу або виконував неправильно.
Перевіряючи цей комплекс двічі на місяць на уроці – переконалися, що легко виконують його ті, хто тренується самостійно вдома. Решта припиняли виконання після другого і навіть першого кола.
Цей проект є дослідницькою роботою: було знайдено засоби мотивації студента до самостійних занять, відбувалося постійне спостереження за виконанням завдань, Їх аналіз. Давалися рекомендації щодо харчування, водного режиму, виконання завдань, засобів відновлення після навантаження. Студенти зважувалися до і після проекту, перевірялися зміни в об’ємах.
Переможцями першого туру проекту - гри «Перемога над собою» стали:
І місце - Косенко Дарина, студентка групи С 7-8.
ІІ місце – Буравченко Анастасія, студентка групи М-1.
ІІІ місце – Єрмійчук Марина, студентка групи ХМ-2.
Серед юнаків переміг Косенко Анатолій, студент групи Д -1.
У другому турі проекту, який проходив протягом березня перемогла студентка групи К 11-12 Долинська Неля.
Після участі у проекті студенти написали в анкетах, що вони схудли, підвищилися функціональні можливості: витривалість, сила рук та черевного пресу. У дівчат зменшилася талія на 2-3 см, у юнаків збільшився об ем біцепса та квадріцепса. Учасники переконалися, що у них є сила волі, вони можуть без контролю виконувати
самостійну роботу з фізичного виховання і отримувати задоволення. Косенко Анатолій одразу після перемоги у проекті почав займатися боксом. Дівчата продовжують виконувати одне – два кола для підтримання форми.
Завдяки участі у проекті студенти навчилися долати психологічні перешкоди, аналізувати свій стан до і після виконання комплексу, правильно харчуватися і вживати достатню кількість води.
Кожен переможець отримав головний приз – струнке треноване тіло.
Апробація комплексу проводилася у 18 групах коледжу протягом року. Суттєво покращилися результати фізичної підготовки на кінець 2017-2018 навчального року в групах: С 7-8(І курс), К 13-14, К15-16, М-1, М-2, С 3-4, Д-2: в стрибках в довжину, згинанні та розгинанні рук в упорі лежачи, витривалість.
Додаток 1.
Затверджую
Директор коледжу
Положення
про проведення заочного проекту - гри
«Перемога над собою» у 2017 н.р.
1. Мета та завдання. Мотивувати доступними засобами учнів та студентів до щоденних самостійних без примусових занять фізичними вправами, сприяти формуванню у молоді звички, потреби до регулярного фізичного навантаження, виховувати свідоме ставлення до власного здоров’я, дисциплінованість, впевненість в собі, наполегливість та задоволення від отриманого результату.
2. Місце і час проведення Перший заочний проект проводиться з 30.01 2017 року до 27.02.2017 року . Наступна гра – конкурс стартує 01.03.2017 до 31.03.2017 року
3. Учасники проекту У випробуванні - грі беруть участь всі бажаючі юнаки та дівчата основної медичної групи, які пройшли відбір на уроках фізичного виховання.
4. Керівництво проведення заочної гри - конкурсу
Безпосередньо підготовка та організація заочної гри-конкурсу покладається на оргкомітет.
5. Умови проведення проекту – гри.
Викладачі фізичного виховання на уроках знайомлять учнів та студентів з положенням та умовами проведення проекту, пропонують виконати шість простих загальновідомих вправ(однакових для всіх) для тестування. Ті студенти, які виконали безпомилково усі шість вправ, вважаються такими, що пройшли відбір і за бажанням можуть брати участь в грі – конкурсі «Перемога над собою». Для участі потрібно зареєструватися у організаторів проекту.
Учасники проекту повинні щодня виконувати комплекс вправ згідно умов. Кожну п’ятницю також учасник отримує спец.завдання на виліт. На виконання два дні. У понеділок вони мают
представити відео виконання спеціального завдання. Якщо його не зробили(причина не має значення) – вибувають з проекту.
6. Визначення переможців. При визначенні переможців враховується динаміка результатів
протягом проекту, тому учасники надають до оргкомітету такі показники, як:
фото і відео виконання завдань, фото «До» та зміненої статури учасника, результати вимірювань та зважувань, показники фізичної підготовки. Ті учасники, хто протримається 4 тижні, вважаються фіналістами проекту. Серед них буде проведено випробування, яке й виявить переможців.
7. Нагородження.
Переможці заочного проекту – гри «Перемога над собою» отримують відмінну оцінку з фізичного виховання за ІІ семестр, диплом переможця та цінний подарунок.
Додаток 2.
Учаснику, ознайомся з правилами проекту.
Все просто - збери волю в кулак і зроби наступні кроки:
Для змінення твого тіла та покращення фізичної підготовки виконай певні умови:
Твоя постійна мотивація
Нагородження
Додаток 3.
Протокол
результатів фіналістів першого туру заочного проекту-гри «Перемога над собою»,
який проводився з 30.01.2017 по 26.02.2017 року
|
Прізвище, ім’я |
Група |
Результат завдання на виліт – 3 хвилини бьорпі |
Результати зважувань |
Результати вимірів |
Міс це |
||
|
|
|
(Підтверджено відео) |
До |
Після |
До |
Після |
|
1. |
Буравченко Анастасія
|
М-1 |
35 разів |
63кг |
61.300 |
Ог –85см От- 69см Ос-100см |
Ог –89см От- 67см Ос-100см |
ІІ |
2. |
Єрмійчук Марина |
ХМ-2 |
25 разів |
53кг |
51.200 |
ОГ-90см От-68см Об-88 см |
Ог-91см От-66см Об -88см |
ІІІ |
3. |
Косенко Анатолій |
Д-1 |
42 рази |
71.800 |
70.100
|
Ог -96см О біцепса 31.5см Об’єм стегна - 51см |
ОГ-98см О біцепса 32см Об’єм стегна - 53см |
І |
4. |
Косенко Дарина |
С 7-8 |
46 разів |
51кг |
49кг |
Ог-88 От- 69 Ос-95 |
Ог-89 От-67 Ос-94 |
І |
Результати розглянули, розподіл місць підтверджуємо:
Керівник фізичного виховання _____________________
Викладач фізичного виховання ______________________
Викладач фізичного виховання______________________
-
1