«ЗАПОБІГТИ, ВРЯТУВАТИ, ДОПОМОГТИ!!!» (До дня цивільного захисту населення).

Про матеріал
Сценарій спортивно-масового заходу для учнів 5 – 11 класів. «ЗАПОБІГТИ, ВРЯТУВАТИ, ДОПОМОГТИ!!!» (До дня цивільного захисту населення).
Перегляд файлу

 

ЧЕРВОНЕНЬКА ЗОШ  І-ІІІ СТУПЕНІВ

 

 

 

 

 

 

«ЗАПОБІГТИ, ВРЯТУВАТИ, ДОПОМОГТИ!!!»

(До дня цивільного захисту населення).

 

 

 

Сценарій спортивно-масового заходу для учнів

5 – 11 класів.

 

 

 

 

      

Підготувала вчитель фізкультури

 Червоненької ЗОШ І-ІІІ ступенів

 Захаркевич  В.Л.

 

 

смт Червоне 

 

 

Мета: сприяти формуванню в дітей комплексу навиків і вмінь діяти індивідуально та колективно у будь-яких екстремальних ситуаціях; розвивати фізичні показники, загартованість; стимулювати розвиток витривалості, мужності, рішучості, кмітливості; формувати в дітей навики орієнтування в повсякденному житті, під час надзвичайних ситуацій, що спричинені техногенними, природними катастрофами. Перевірити якість засвоєння учнями знань, набутих умінь та навичок із цивільного захисту. Формувати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; правильно й критично оцінювати свою поведінку в надзвичайній ситуації, а також вчинки товаришів, знаходити правильне рішення.

Виховувати працелюбність, чесність, відвагу, дисциплінованість, увагу до ближнього, потребу жити в мирі та злагоді, займатися фізкультурою та спортом для зміцнення здоров`я; здатність приходити на допомогу людям; у разі потреби діяти обізнано, вивірено, спокійно, особисто й колективно. Виховувати почуття співпричетності до долі та проблем інших, відповідальність за близьких, оточуючих, власну Батьківщину.

Форма проведення: змагання

З учнів 5-11 класів формується дві команди по 2 учні з кожного класу (хлопчик і дівчинка). Перед початком змагань проводиться жеребкування, в якому визначається порядок проходження етапів командами. На проходження кожного етапу відводиться 10-20 хв. Робота на ІІ, ІІІ, ІV та  V етапі проходить одночасно. По закінченню, за 10 хв команди переходять до наступного етапу.

І етап. Евакуація.

(відповідальні – ___________________)            

1. Теоретична частина (команди в письмовій формі надають відповіді. Максимальна оцінка за відповідь — 3 бали, за помилкову відповідь — 0 балів. Час на підготовку відповіді — 10-15 хвилин)

 1. Назвати 5 прикладів сильнодіючих отруйних речовин

2. Назвати 5 прикладів стихійних лих.

3. Що таке бактеріологічна зброя?

4. Назвати основні види біологічних засобів ураження

5. Назвати уражальні чинники ядерного вибуху.

6. Які шляхи передачі холери?

7. Одиниці вимірювання радіації?

8. Чим небезпечна проникаюча радіація?

9. Як називаються прилади, призначені для виявлення і вимірювання радіоактивних випромінювань?

10. Як подається сигнал ЦО?

11. Ваші дії при сигналі ЦО ,,Увага всім”

12.   Як виготовити ватно-марлеву пов’язку?

13. Назвіть засоби захисту органів дихання людини.

14. Назвіть медичні засоби індивідуального захисту.

Відповіді:

1. Хлор, аміак, сірководень, двоокис сірки, синильна кислота, фосген, бензол.

2. Пожежа, повінь, землетрус, селеві потопи, зсуви, снігові замети, ураган, шквал.

3. Бактеріологічною зброєю називають спеціальні боєприпаси і бойові прилади із засобами доставки, споряджені біологічними засобами.

4. З класу бактерій – збудники чуми, сибірської виразки, холери:

з класу вірусів – збудники натур. Віспи, енцефалітів, жовтої пропасниці.

5. Ударна хвиля: світлове випромінювання і проникаюча радіація.

6. Вживання зараженої води та їжі.

7. Рентген, рад, бер, грей, кюрі.

8. Під впливом радіації руйнуються окремі складні молекули і елементи клітинних структур. Це призводить до порушення нормального обміну речовин, зміни характеру життєдіяльності клітин, окремих органів і систем організму.

9. Дозиметри.

10. Завивання сирени, переривчаті гудки підприємств і  сигнали транспортних засобів означають попереджувальний сигнал ,,Увага всім!”.

11. Потрібно увімкнути радіо, телевізор для прослуховування  термінових повідомлень. Діяти слід вказаним інструкціям .

12. Ватно-марлева пов’язка виготовляється із шматка марлі розміром 100х50 см. Його розстеляють на столі, посередині на площі 30х20 см кладуть шар вати завтовшки 1-2 см. Вільний край марлі по довжині загинають з обох боків на вату, а на кінцях роблять розрізи (30-35 см). 

13. Протипилова тканинна маска, ВМП, респіратори, протигази, камера захисна дитяча.

14. Аптечка індивідуальна, індивідуальний протихімічний пакет і пакет перев’язувальний індивідуальний.

 

 

 

2.  Тестування.

Командам пропонуються запитання про порядок дій людини, яка опинилася у небезпечній ситуації і три варіанта відповіді. Максимальна оцінка за відповідь — 3 бали, за помилкову відповідь — 0 балів. Час на  відповіді —10 хвилин. Ведучий роздає командам анкети із запитаннями. Команди відмічають правильну відповідь і повертають анкети ведучому.

1. Якщо виникне пожежа, як ви будете діяти?

а) зателефоную по 101;

б) покличу на допомогу сусіда;

в) втечу, нікому нічого не сказавши.

2. Якщо кімната почала наповнюватися їдким димом, що ви будете робити?

а) відчиню вікно, залишу відкритими двері;

б) буду просуватися до виходу;

в) закрию рот і ніс вологою ганчіркою і буду просуватися до виходу.

3. Загорілася електромережа, ваші дії?

а) буду гасити її водою;

б) знеструмлю мережу, потім почну гасити;

в) буду кликати на допомогу.

4. Що робити, якщо на вас загорівся одяг?

а) буду бігати, зриваючи одяг;

б) впаду, буду кататися, збиваючи полум’я;

в) завернуся у ковдру.

5. Що треба робити, якщо при приготуванні їжі загорілася олія на сковороді?

а)  вимкну вогонь, накрию сковороду кришкою;

б) буду гасити водою;

в) спробую винести сковороду на сходи до сміттєпроводу і вилити туди олію.

6. Ви розпалюєте газову колонку або духовку газової плити. Сірник згас, а ви не встигли запалити газ, що ви будете робити?

а) дістану новий сірник і ще раз спробую підпалити;

б) перекрию газ;

в) перекрию газ та перевірю тягу.

7. Якими будуть ваші дії, якщо вис відрізало вогнем у квартирі на п’ятому поверсі?

а) вологими рушниками та простирадлами закрию щілини по периметру двері, скоротивши приток диму;

б) відкрию вікно і покликаю на допомогу;

в) зроблю мотузку з простирадл, прив’яжу до батареї опалення і стану спускатися;

г) стану голосно кричати.

8. Що ви будете робити, якщо побачите як на лісовій полянці горить минулорічна трава?

а) пройду мимо;

б) намагатимусь загасити вогонь, закидаючи його землею;

в) повідомлю про пожежу дорослим

9. Ви побачили, що маленькі діти кидають у вогонь папір, аерозолі. Що ви будете робити?

а) зупиню, роз’ясню, що це — небезпечно;

б) пройду мимо;

в) намагатимусь звернути увагу дітей на інші біль безпечні заняття.

 

 

 

 

3.  Практична частина

Всі члени команди знаходяться в спортивному залі, за сигналом тривоги – евакуюються, дотримуючись всіх правил. Враховується чіткість, правильність, швидкість. (20 бал.)

 

 

Лінійка. Виступ директора школи та представників пожежної охорони району та області.             

 

 

 

ІІ етап. Медична підготовка.

(відповідальні –  ________________.)

 

  1. Практична частина.

2 учні 5—11 класів надають медичну допомогу ,,потерпілому”:

  • накладання шини  на зламану ногу; (10 балів)
  • накладання пов’язки на голову. (10 балів)

Теоретична частина. Максимальна оцінка за відповідь — 3 бали, за помилкову відповідь —

  0 балів. Час на підготовку відповіді — 1 хвилина).

1. Надання першої  медичної допомоги при венозній кровотечі(накладання джгута)

(При венозній кровотечі кров витікає струмочком темного кольору. В таких випадках треба підняти вгору кінцівку на 3-5 сек.  Накласти джгут вище місця поранення. Джгут накладається на кінцівку, на яку попередньо накладається шар бинта. Джгут накладається взимку на 30-40 хв, влітку на 1,5-2 год. Перед  накладанням джгут розтягують і роблять 2-3 оберти навколо кінцівки; затягуючи лише до зупинки кровотечі. Під джгут кладуть записку із зазначеним часом та датою накладання. Якщо джгут відсутній використовують підручні матеріали).

 2. Надання першої медичної допомоги та симптоми при струсі головного мозку.

 (Ознаки: головний біль, запаморочення, нудота, блювота, послаблення пульсу, висока температура, шумне дихання, червоне обличчя,  різний розмір зіниць, втрата орієнтації, знепритомніння, втрата пам’яті.

Перша медична допомога: повний спокій, холод на голову, транспортування до лікарні дуже обережно з підкладанням під голову гумового круга. Голову повернути вбік, щоб не було потрапляння блювотних мас в трахею).

 3. Як перевірити правильність накладання джгута?

  (Відсутність пульсу та кровотечі на тій кінцівки, на яку було накладено джгут).

 4. Правила асептики при обробці рани.

 (Не можна торкатися рани руками. Забруднену шкіру біля рани слід протерти стерильною ватою з перекисом гідрогену. Краї рани змастити зеленкою, але щоб вона не потрапила в рану, бо буде опік. Не вилучати голими руками з рани зайві предмети. Закрити рану стерильною серветкою, а потім зверху накласти вату та забинтувати і направити до лікарні).

 5. Надання першої медичної допомоги при опіках.

 Негайно припинити дію травмую чого предмету. Якщо це опік кислотою – промити розчином лугу і навпаки. Накласти стерильну повік від вогню, то накинути на потерпілого якусь ковдру, або покласти його  на землю чи пісок. Накласти стерильну пов’язку на місці опіку та дати знеболююче.

 6. Надання першої медичної допомоги при електротравмі.

Припинити дію електричного струму. Вимкнути рубильник, чи відкинути електричний дріт сухою дерев’яною палкою(треба вдягти гумові калоші). Якщо потрібно – зробити штучне дихання та дати понюхати нашатир, валідол(серцеві препарати), щоб покращити роботу серця. Негайно в лікарню. Може бути слабкість, головний біль, зниження пам’яті, зору, слуху.

 7. Надання першої медичної допомоги при отруєнні грибами.

 Отруєння – це порушення функцій організму, спричинене потраплянням з навколишнього середовища токсичних речовин, що не можуть бути знешкоджені внутрішніми силами організму. Отруєння грибами відбувається через вживання отруйних грибів.

Особливо небезпечні – бліда поганка, мухомори. Отруйні речовини, які містяться всередині гриба не руйнуються під час термічної обробки. Через 6-8 годин починається блювання, сильний біль у животі, пронос, холодний піт, уповільнення пульсу, судоми, послаблення серцевої діяльності.

Перша медична допомога: негайно промити шлунок, блідо-рожевим розчином перманганату калію. Дати активоване вугілля, терміново хворого в лікарню).

 8. Надання першої медичної допомоги при втраті свідомості.

 При втраті свідомості треба звільнити потерпілого від тісного одягу, дати понюхати нашатир. При відсутності ознак життя зробити штучне дихання. Якщо потерпілий прийшов до свідомості – дати серцеві препарати, гаряче пиття.

 9. За якими ознаками можна визначити живий потерпілий чи ні.

  1.Перевірити пульс на сонній артерії.

   2.Реакція зіниць на світло(звужуються).

   3.За допомогою дзеркала(піднести до носа і рота(якщо  пітніє  то живий.

10. Що таке кома?

  Стан повної втрати свідомості, больової чутливості, рефлексів.

11. Що таке лейкоз?

  Злоякісне захворювання системи крові.

12. Як зупинити носову кровотечу?

 Кровотеча з носа може виникнути через слабкість судин під час різкого чихання, в разі  підвищення носового тиску та травмах.

  Перша медична допомога.

 Накласти холодний компрес на перенісся та потилицю. Спокійно посидіти кілька хвилин з ледве закинутою головою назад.

 

 

 

ІІІ етап. Надзвичайна ситуація

(відповідальні –  ____________________________)

     1.Практична частина

  • Одягання протигазів (10 б.)
  • Виконання команд ,,Спалах зліва”, ,,Спалах справа”, ,,Спалах з тилу”, ,,Спалах з фронту” (10 б)

2.Теоретична частина. (Максимальна оцінка за відповідь — 3 бали, за помилкову відповідь — 0 балів. Час на підготовку відповіді — 1 хвилина)

  1. Перелічіть засоби оповіщення населення про аварію.
  2. Які захворювання можуть викликати мікроорганізми, що знаходяться у воді?
  3. Чи можна закопувати у землю людину, в яку влучила блискавка? Чому?
  4. Чим не можна гасити пожежу, яка виникла від загорання електричної мережі?
  5. Що таке пожежа? Назвіть три умови виникнення пожежі.
  6. Назвіть способи запобіганню ураженню блискавкою.
  7. Як правильно користуватися газовими приладами та відключати їх від мережі під час виникнення небезпечної ситуації.
  8. Ваша поведінка у випадку загрози смерчу.
  9. Ваша поведінка у випадку повені.
  10. Як берегтися від хімічного ураження органів дихання та шкіри?
  11. Назвіть ознаки отруєння хлором.
  12. Назвіть правила транспортування утопаючого.
  13. Як гасити одяг, що загорівся на іншій людині та на собі?
  14.  Які попередні ознаки стихійного лиха, що наближається? (землетрусу)
  15. Назвіть сигнали попередження  населення про надзвичайну ситуацію.

 

 

ІV етап.  Рух велосипедистів з перешкодами.

(відповідальні – _________________________.)

В змаганнях бере участь по два учасники (хл. та дів.) від команди. Результати оцінюються за кращим часом проходження  дистанції всіма учасниками.

 За перемогу в  конкурсі – 10 балів.

 За неправильні дії, за кожну помилку надається штрафний – 0,5 бала.

  1. старт,
  2. «змійка»,
  3. проїхати по дошці,
  4. «вісімка»,
  5. фініш. 

 

 

 

 V етап.

(відповідальні –  _____________________________.)

 

1. Конкурс плакатів  «Пожежна безпека» (5-11 класи).

2. Конкурс малюнків на асфальті «Пожежна безпека» (1-4 класи).

 

 

 

 

Після проходження командами п”ятого етапу проводиться заключний – спортивний. Це комбіновані естафети, в яких   беруть участь дві команди.

 

Вид змагань: «Аварійно-рятувальні роботи в зоні техногенної аварії»

  1. Дистанція «Рятувальні роботи у зоні техногенної аварії»

(відповідальні – _________________________________..)

 

Умови. Бере участь 5 учасників, з них 1 дівчина (або більше). Форма одягу: спортивне взуття, костюм спортивний чи футболка з довгими рукавами, штани спортивні (трико).

Костюми Л-1 та протигази розкладено в зоні одягання ЗГЗ самостійно учасниками в зручному для них положенні. Ноші розкладено. Протигаз для постраждалого знаходиться в довільному місці без сумки. Напрямок вітру вказано до старту. Початок зараженої зони позначено маркуванням. Місце одягання 313 є і місцем зняття ЗГЗ (протигази ГП-5, ГП-9У та костюми Л-1 є особистим спорядженням). Роботу кожного учасника контролює окремий суддя. Постраждалий (учасник № 5) знаходиться умовно в непритомному стані (у лежачому положенні), він не може допомагати рятувальникам одягати на себе протигаз та виконувати інші дії.

Завдання. Команда у складі 4 осіб (з них 1 дівчина (або більше) є рятувальниками, п'ятий учасник команди – постраждалий. За сигналом стартера 4 учасники команди (рятувальники) одягають костюми Л-1, протигази, беруть ноші та протигаз для постраждалого, входять у зону зараження, одягають протигаз на постраждалого, кладуть його на ноші, транспортують із зони зараження всією командою (4 учасники). Після виходу із зони зараження, враховуючи напрямок вітру та положення один до одного та постраждалого, учасники знімають ЗГЗ.

Одягання ЗО виконується на правильність, всі помилки виправляються під час одягання, це враховується в загальний час роботи команди на етапі. Зняття ЗГЗ виконується  на правильність без врахування загального часу, з штрафними балами. Штрафний час додається до загального часу проходження етапу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця 1

 

Загальнокомандні штрафи (1 бал = 5 сек.)

 

№ п/п

Назва штрафу

Кількість

штрафів

Штраф в балах

Штраф в секундах

1

Не знято 313 з постраждалого в першу чергу

 

1

5

2

Падіння постраждалого з нош

 

3

15

3

Торкання постраждалим землі під час транспортування

 

1

5

 

 

 

Особисті штрафи (1 бал = 5 сек.)

Зняття ЗІЗ

 

№ п/п

Назва штрафу

Кількість штрафів

Штраф в балах

Штраф в секундах

1

Не враховано напрямок вітру

 

3

15

2

Торкання зараженого одягу учасником (відкритих частин тіла)

 

1

5

3

Зняття протигаза після повного зняття костюма Л-1

порядок зняття

1

5

4

Фільтруючий елемент протигаза торкається незахищеної частини тіла

 

1

5

 

 

 

 

 

 

 

  1. Дистанція: «Бойове розгортання та гасіння пожежі»

(відповідальні – ________________________________..)

 

Умови. Бере участь команда у кількості 6 учасників, з яких - одна дівчини (або більше) та один умовно постраждалий (далі - постраждалий).

До комплекту озброєння входить триходове розгалуження РТ-80, пожежний рукав діаметром 51 мм, ствол РСК-50, кошма, вогнегасник ОП-5, 4 комплекта бойового одягу (пояс, каска, краги пожежного) встановленого зразка та медичні ноші.

Пожежно-технічне озброєння (ствол, рукав) укладається командою перед стартом.

На дистанції розташовано відповідно до схеми (додаток 1) технічне обладнання: кошма, палаюча шина, вогнегасник ОП-5 або ОП-3, спортивний паркан, бум, та медичні ноші для постраждалого.

Постраждалий перебуває за 15 м від лінії фінішу (в лежачому положенні на ношах), він не має права допомагати учасникам у подоланні дистанції.

Завдання. Команда у складі 5 учасників,  розташовується на своїх етапах, є рятувальниками, шостий учасник команди - постраждалий .

За командою судді на старті,  1 учасник  шикується на лінії старту, шостий учасник команди приймає лежаче положення на ношах.

За сигналом судді на старті

1 учасник команди стартує, добігає до столу, на якому знаходиться телефонний апарат, набирає 101, розповідає, що за адресою________________  _______________________ горить адмін будинок, в будинку находяться люди. Телефонує ПІП, номер телефону. Кладе трубку телефона і долає відстань до наступного учасника.

2 учасник -  долає «бум»,

3 учасник -  долає паркан, не впираючись ногами у стійку або укоси хрестовини паркану.

4 учасник - бере 2 рукава діаметром 51мм, з’єднує, приєднує до триходового розгалуження РТ - 80, приєднує ствол, долає визначену відстань, (ствол обов’язково повинен бути приєднаний до рукава ), роз’єднує ствол і передає наступному учаснику,

 5 учасник -  одягає бойовий одяг (пояс, каска, краги пожежного) долає відстань до місця для гасіння бере  вогнегасник ОП-5, що міститься на відстані 5 метрів від палаючої суміші, гасять її, добігає до постраждалого( до цього часу всі учасники повертаються до старту) беруть постраждалого на медичних ношах та перетинають лінію

 

Додаток 2.

Схема дистанції «Бойове розгортання та гасіння пожежі»

 

1. Старт. Виклик пожежної 101.

2. Подолання буму.

3. Подолання  паркану.

4. Розгортання рукава.

5.Одягання бойового одягу

і гасіння пожежі

6. Транспортування

,,потерпілого” із зони вогню.

7. Фініш

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Нарахування штрафних балів  

Таблиця 2.

Штрафи за проходження дистанції «Бойове розгортання та гасіння пожежі»

 


 

п/п

Назва штрафу

Штраф у балах

Штраф у секундах

1

Торкання постраждалим землі під час транспортування

1

10

2

Втрата спорядження

1

10

 

3

Не загвинчене з’єднання рукавів

3

30

4

Допомога постраждалим команді

3

30

 

5

Рух без каски або робота з полум’ям з не закритим забралом

5

50

6

Падіння постраждалого з ношів

 5

50

 

7

Не проходження учасником етапу

10

100

 

8

Не загашено полум’я або не виконання завдання

10

100

 

 

 

 

Підведення підсумків проведення дня ЦО.

 

Нагородження переможців.

 

 

 

 

Література

 

1.  Закон України «Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру» від 08.06.2000, № 1809-IІІ.

 

2.  Закон України «Про Цивільну оборону України» від 03.02.1993, № 2974-XII.

а) Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про цивільну оборону України» № 555-ХІV, 24.03.1999.

випр. №2470 – ІІІ від 29.05.2001 року.

 

3. Наказ Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах  захисту  населення  від  наслідків  Чорнобильської  катастрофи  «Про затвердження порядку здійснення підготовки населення на підприємствах, в установах та організаціях до дій при виникненні надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру» від 23.04.2001 N 97.

 

4.  Наказ Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах  захисту  населення  від  наслідків  Чорнобильської  катастрофи  «Про затвердження Порядку створення і функціонування територіальних підсистем єдиної державної системи цивільного захисту» від 03.11.2004, № 145.

 

5.  Наказ МОН України  «Про Положення про Функціональну підсистему “Освіта і наука України” єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру»  від  03.09.2009 № 814. 

 

6.  Наказ МОН України  «Про затвердження Типової програми навчання працівників органів управління освітою і наукою, навчальних закладів, установ, організацій і підприємств галузі» від 17.01.2002  № 28. 

 

7.  Наказ МОН України  і начальника штабу – заступника начальника ЦО України «Про підготовку і проведення Дня ЦО в загальноосвітніх навчально-виховних закладах» від 02.06.1995 №143/179.

 

8.  Лист МНС «Рекомендації щодо підготовки і проведення об’єктових тренувань щодо порядку дій органів управління і сил ЦО у надзвичайних ситуаціях» від 12.04.1998  № 01 – 1979 / 12.

 

9.  Мурашко Н., «Цивільна оборона в ЗНЗ», Бібліотека «Шкільного світу», «Шкільний світ» - Київ - 2008.

 

10. Осипенко С.І., Іванов А.І., «Організація функціонального навчання у сфері цивільного захисту», навчальний посібник,  Київ - 2007.

 

11. Деревянко В.В.,  Кондратенко Т.Г.,  Негрієнко А.О.,  Семінович А.М., «Дитячій безпеці – «Школа безпеки», навчально-методичний посібник, Київ – 2008.

 

12. Іванов А.В. «Практична підготовка в загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладах з питань  основ безпеки життєдіяльності і цивільного захисту. «День цивільного захисту», методична розробка, Київ – 2010.

 

 

 


 

 

doc
Додано
20 грудня 2021
Переглядів
1539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку