"Зародження опозиційного руху в Україні", історія України, 11 клас

Про матеріал

Урок з історії України для 11 класу, покликаний розвинути базові навички, в тому числі і критичне мислення. Під час уроку використовуються навчальні методики, що дозволяють учням поліпшити вміння аналізувати істричніпроцеси та навчитися відстоювати власну думку.

Перегляд файлу

Історія України 11клас.

Тема: Зародження опозиційного руху в Україні

Мета:

Розкрити ідеологію та діяльність дисидентських організацій в Україні.

Сприяти розумінню ролі дисидентського руху, причин його виникнення.

Формувати вміння робити висновки, розвивати навички роботи з історичними документами.

Виховувати школярів у дусі поваги до історичної боротьби, почуття патріотизму.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

Обладнання: Підручник 11кл. О.І.Полетун, Н.М.Гупан, дидактичні матеріали.

Основні терміни і поняття: Дисидентський рух, самвидав, репресії.

Основні дати і події: 1959-1961рр.- діяльність Української робітничо-селянської спілки, 1965р.- праця І.Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація?»

Очікувані результати: Учні зможуть: пояснювати змість понять «дисидентський рух», «самвидав»; розкривати ідеологію опозиційного руху, причини його виникнення; аналізувати документ; робити аргументовані висновки; висловлювати власну думку щодо виникнення та діяльності дисидентської організації; складати політичні портрети діячів дисидентського руху.

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку:

1. Організація класу.

 

2. Актуалізація опорних знань.

 

- Назвіть характерні риси суспільно-політичного життя в період хрущовської «відлиги»! (лібералізація, десталінізація, гуманізація, демократизація)

- Які наслідки мала лібералізація суспільно-політичного життя ? (часткова демократизація, відносна свобода, справедливість)

- Які парадокси «відлиги» ви можете назвати ? Які наслідки вони мали в суспільно-політичному житті ? (сприяли активізації опозиційного руху в Україні).

 

3. Вивчення нового матеріалу.

 

1. Передумови й причини виникнення українського дисидентського руху.

Дисидентський рух- це опозиційний рух проти панівного державного ладу, протистояння офіційній ідеології та політиці.

Опозиція- протиставлення одних поглядів чи дій у політиці іншим, висування альтернативної політики.

  • Учні розкривають причини дисидентського руху в Україні
  • Поліпшення внутрішньополітичного клімату за часів «відлиги», що призвело до нової хвилі національно-визвольної боротьби;
  • Антикомуністичні виступи в країнах Східної Європи (в Угорщині, Польщі, Чехословаччині);
  • Активний правозахисний рух, спричинений прийняттям Декларації прав людини(1948р.);
  • Монопольна влада партійно-радянської бюрократичної верхівки;
  • Постійні утиски та обмеження національного та культурно-духовного життя;

Учні записують причини в зошит.

2. Напрями і форми дисидентського руху(розкривають учні)

Напрями (течії) опозиційного руху:

  • Самостійницька (національно-визвольна)- представлена нелегальними групами й організаціями;
  • Національно-культурницька- представлена «шістдесятництвом»;
  • Правозахисна- захист прав людини;
  • Релігійно-захисна- реабілітація репресованої УГКЦ.

Форми: протести, «відкриті листи» до ООН, урядів демократичних країн, акції солідарності з іншими народами, створення дисидентських організацій, індивідуальні протести, «самвидав».

«Самвидав»- літературні публіцистичні твори, які розповсюджувались у рукописах без офіційного дозволу.

Запис учнями в зошит.

3. Дисидентство в Україні.

1)Особливості дисидентського руху в Україні (розкривають учні)

- національно-демократичне забарвлення;

- мирні, ненасильницькі форми боротьби;

- загальноукраїнське явище, поширене в усіх регіонах України;

- охоплення рухом різних соціальних прошарків населення і інтелігенції, студентства, робітництва.

- чітко визначені організаційні форми: гуртки, спілки, об`єднання.

(Запис в зошитах)

Для України 1960х рр. характерними були самостійницькі і національно-культурний напрями дисидентського руху.

2) «Шістдесятництво»-національно-культурний напрям дисидентського руху в Україні.

Шістдесятники- покоління молодих літераторів і митців 60х рр. 20ст., які протестували проти заідеологізованості в зображенні дійсності, боролися за відродження рідної мови і культури, піднесення національної самосвідомості й людської гідності.

  • Учні складають портрети найвідоміших представників «шістдесятництва», характеризують їхній творчий шлях, готують презентації.

3) Діяльність дисидентської організації  Українська робітничо-селянська спілка (УРСС) 1959-1961рр.

УРСС- перша підпільна організація партійного типу в Україні повоєнного періоду, що вдалася до ненасильницьких, правових методів здобуття незалежності.

Лідери: Л.Лук`яненко; І.Кандиба

  • Учні скаладають їхній політичний портрет.

Мета:

  • Ненасильницька боротьба за громадські права в Україні, за національні та культурні права, за економічні права;
  • Незалежна Україна з радянським ладом і соціалістичною економікою.
  • До якого напряму ви віднесли б цю організацію ?

 

4) Політична та ідеологічна реакція в першій половині 60х років. Придушення проявів визвольного руху в західних областях України.

* Розповідь учителя

Радянська влада вбачала в дисидентстві небезпеку для себе, тому в першій половині 60х років починаються репресії проти учасників руху.

 

22 грудня 1958р.- схвалення закону СРСР «Про кримінальну відповідальність за державні злочини»; в новому Карному(Кримінальному) кодексі УРСР ст.62- «антирадянська агітація та пропаганда» передбачалося покарання за «шкідництво» та «антирадянську агітацію та пропаганду». «Відкриття» КДБ 46 антирадянських груп із числа молоді та інтелігенції, які налічували 245 учасників.

 

Травень 1961р.- судовий процес у Львові над УРСС.

  • Робота з документами (с.152)
  • Яку звинувачення було висунуто членами УРСС ?
  • Висловіть своє ставлення до документу.
  • Робота з підручником (с143-144)
  • Якою була реакція дисидентів на репресії ? (більше згуртувалися, накопичили досвід, продовжили боротьбу)

 

1965р.- стаття Івана Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація?» - Якою була тема і мета цієї праці ? (проаналізував причини дисидентського руху, піддав критиці національну політику КПУ; сподівався мирним шляхом привернути увагу до національного питання і добитися позитивних змін).

 

4. Узагальнення знань і умінь учнів

1.Бесіда

- Причини і передумови руху?

- Напрями і форми руху ?

- Особливості дисидентського руху в Україні?

- Що таке «шістдесятництво» ?

- Схарактеризуйте діяльність УРСС ?

- Як реагувала радянська влада на дисидентський рух ?

2.Дискусія

- Як ви вважаєте, чи був дисидентський рух масовим ?

- У чому виявилася слабкість опозиційного руху ?

- Якою була ідеологія дисидентства ?(переконання необхідності докорінних змін у суспільстві)

 

5.Підсумок

 

6. Домашнє завдання:  Скласти політичний портрет одного із лідерів дисидентського руху. Повторити параграфи 12-18.                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 березня 2018
Переглядів
7215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку