Урок з історії України для 11 класу, покликаний розвинути базові навички, в тому числі і критичне мислення. Під час уроку використовуються навчальні методики, що дозволяють учням поліпшити вміння аналізувати істричніпроцеси та навчитися відстоювати власну думку.
Історія України 11клас.
Тема: Зародження опозиційного руху в Україні
Мета:
Розкрити ідеологію та діяльність дисидентських організацій в Україні.
Сприяти розумінню ролі дисидентського руху, причин його виникнення.
Формувати вміння робити висновки, розвивати навички роботи з історичними документами.
Виховувати школярів у дусі поваги до історичної боротьби, почуття патріотизму.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Обладнання: Підручник 11кл. О.І.Полетун, Н.М.Гупан, дидактичні матеріали.
Основні терміни і поняття: Дисидентський рух, самвидав, репресії.
Основні дати і події: 1959-1961рр.- діяльність Української робітничо-селянської спілки, 1965р.- праця І.Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація?»
Очікувані результати: Учні зможуть: пояснювати змість понять «дисидентський рух», «самвидав»; розкривати ідеологію опозиційного руху, причини його виникнення; аналізувати документ; робити аргументовані висновки; висловлювати власну думку щодо виникнення та діяльності дисидентської організації; складати політичні портрети діячів дисидентського руху.
Хід уроку:
1. Організація класу.
2. Актуалізація опорних знань.
- Назвіть характерні риси суспільно-політичного життя в період хрущовської «відлиги»! (лібералізація, десталінізація, гуманізація, демократизація)
- Які наслідки мала лібералізація суспільно-політичного життя ? (часткова демократизація, відносна свобода, справедливість)
- Які парадокси «відлиги» ви можете назвати ? Які наслідки вони мали в суспільно-політичному житті ? (сприяли активізації опозиційного руху в Україні).
3. Вивчення нового матеріалу.
1. Передумови й причини виникнення українського дисидентського руху.
Дисидентський рух- це опозиційний рух проти панівного державного ладу, протистояння офіційній ідеології та політиці.
Опозиція- протиставлення одних поглядів чи дій у політиці іншим, висування альтернативної політики.
Учні записують причини в зошит.
2. Напрями і форми дисидентського руху(розкривають учні)
Напрями (течії) опозиційного руху:
Форми: протести, «відкриті листи» до ООН, урядів демократичних країн, акції солідарності з іншими народами, створення дисидентських організацій, індивідуальні протести, «самвидав».
«Самвидав»- літературні публіцистичні твори, які розповсюджувались у рукописах без офіційного дозволу.
Запис учнями в зошит.
3. Дисидентство в Україні.
1)Особливості дисидентського руху в Україні (розкривають учні)
- національно-демократичне забарвлення;
- мирні, ненасильницькі форми боротьби;
- загальноукраїнське явище, поширене в усіх регіонах України;
- охоплення рухом різних соціальних прошарків населення і інтелігенції, студентства, робітництва.
- чітко визначені організаційні форми: гуртки, спілки, об`єднання.
(Запис в зошитах)
Для України 1960х рр. характерними були самостійницькі і національно-культурний напрями дисидентського руху.
2) «Шістдесятництво»-національно-культурний напрям дисидентського руху в Україні.
Шістдесятники- покоління молодих літераторів і митців 60х рр. 20ст., які протестували проти заідеологізованості в зображенні дійсності, боролися за відродження рідної мови і культури, піднесення національної самосвідомості й людської гідності.
3) Діяльність дисидентської організації Українська робітничо-селянська спілка (УРСС) 1959-1961рр.
УРСС- перша підпільна організація партійного типу в Україні повоєнного періоду, що вдалася до ненасильницьких, правових методів здобуття незалежності.
Лідери: Л.Лук`яненко; І.Кандиба
Мета:
4) Політична та ідеологічна реакція в першій половині 60х років. Придушення проявів визвольного руху в західних областях України.
* Розповідь учителя
Радянська влада вбачала в дисидентстві небезпеку для себе, тому в першій половині 60х років починаються репресії проти учасників руху.
22 грудня 1958р.- схвалення закону СРСР «Про кримінальну відповідальність за державні злочини»; в новому Карному(Кримінальному) кодексі УРСР ст.62- «антирадянська агітація та пропаганда» передбачалося покарання за «шкідництво» та «антирадянську агітацію та пропаганду». «Відкриття» КДБ 46 антирадянських груп із числа молоді та інтелігенції, які налічували 245 учасників.
Травень 1961р.- судовий процес у Львові над УРСС.
1965р.- стаття Івана Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація?» - Якою була тема і мета цієї праці ? (проаналізував причини дисидентського руху, піддав критиці національну політику КПУ; сподівався мирним шляхом привернути увагу до національного питання і добитися позитивних змін).
4. Узагальнення знань і умінь учнів
1.Бесіда
- Причини і передумови руху?
- Напрями і форми руху ?
- Особливості дисидентського руху в Україні?
- Що таке «шістдесятництво» ?
- Схарактеризуйте діяльність УРСС ?
- Як реагувала радянська влада на дисидентський рух ?
2.Дискусія
- Як ви вважаєте, чи був дисидентський рух масовим ?
- У чому виявилася слабкість опозиційного руху ?
- Якою була ідеологія дисидентства ?(переконання необхідності докорінних змін у суспільстві)
5.Підсумок
6. Домашнє завдання: Скласти політичний портрет одного із лідерів дисидентського руху. Повторити параграфи 12-18.