ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення педагогічної ради
від «___» _____ 202__ р.
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 5 КЛАСУ
Розроблена на основі модельної програми
«Зарубіжна література, 5-6 клас для закладів загальної середньої освіти»
(автор: Волощук Є.)
2 години на тиждень – 70 годин на рік
2022
І. Вступ
Предмет «Зарубіжна література» відіграє важливу роль у системі мовно-літературної освіти. Насамперед тому, що за допомогою найкращих творів світового красного письменства він відкриває українському школяреві розмаїття культур різних країн, складність і багатогранність людських стосунків та почуттів, історію духовного розвитку людства, відображену в літературних творах.
Модельну навчальну програму (далі – МНП) із зарубіжної літератури для 5–6 класів (груп) закладів загальної середньої освіти з українською мовою навчання розроблено відповідно до Закону України «Про освіту» (2017 р.), Закону України «Про повну загальну середню освіту» (2020 р.), Державного стандарту базової середньої освіти (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898). Ця програма є–складовою частиною типової освітньої програми для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти (затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2021 р. № 235).
Пропоновану МНП зорієнтовано на реалізацію загальної мети мовно-літературної освітньої галузі, сформульованої в Держаному стандарті базової середньої освіти так: «Метою мовно-літературної освітньої галузі є розвиток компетентних мовців і читачів із гуманістичним світоглядом, які володіють українською мовою, читають інформаційні та художні тексти, зокрема класичної та сучасної художньої літератури (української та зарубіжних), здатні спілкуватися мовами корінних народів і національних меншин, іноземними мовами для духовного, культурного та національного самовираження та міжкультурного діалогу, для збагачення емоційно-чуттєвого досвіду, творчої самореалізації, формування ціннісних орієнтацій і ставлень».
Мета предмета «Зарубіжна література» для адаптаційного циклу (5–6 класи) полягає в тому, аби забезпечити перехід учнів на новий, складніший рівень осмислення художніх творів, ознайомити їх з низкою творів, які належать до літературного канону зарубіжної літератури і водночас зберегти та розвинути інтерес до читання, що був закладений в початковій школі. Для цього матеріал предмета «Зарубіжна література» згруповано за жанрово-тематичним принципом, запропоновано вивчення елементів теорії літератури, уведено поняття
«зарубіжної літератури», звернено увагу на відмінності між давньою та сучасною літературою тощо. Відповідно до мети можна сформулювати завдання для адаптаційного циклу:
- прищеплювати учням любов і потребу в читанні, розширювати їхнє читацьке видноколо, вчити розглядати книжку як засіб пізнання світу й власної особистості;
учити сприймати художній твір не лише як розповідь про певні події, а як мистецьке явище;
- сприяти усвідомленню різноманітності літератур і культур світу;
- розвивати вміння аналізувати художній текст, сприяти виробленню уявлень про розвиток зарубіжних літератур в історичному часі й просторі, а також про окремі жанри й тропи;
- учити виявляти моральний сенс прочитаних творів та співвідносити чесноти книжкових персонажів із власним повсякденним досвідом;
- розвивати абстрактне мислення, творчу уяву, естетичне почуття, здатність до моделювання нескладних життєвих ситуацій;
- удосконалювати рівень володіння літературною українською мовою, розвивати мовлення, інтерес до вивчення іноземних мов, спілкування та читання іноземними мовами;
- виховувати толерантність до думок інших людей, зокрема представників інших культур і традицій, здатність до міжкультурного діалогу.
З відповідним компетентісним потенціалом мовно-літературної освітньої галузі та основними складниками базових знань користувач МНП може ознайомитись у Додатку 1 до Державного стандарту. Компетентісний потенціал предмета «Зарубіжна література» (адаптаційний цикл) представлено нижче, після опису структури МНП.
Вимоги до обов’язкових результатів навчання з мовно-літературної освітньої галузі для класів (груп) з українською мовою навчання вказано в Додатку 2 до Державного стандарту. Зазначені вимоги насамперед передбачають, що учень:
«- взаємодіє з іншими особами в усній формі, сприймає і використовує інформацію для досягнення життєвих цілей у різних комунікативних ситуаціях;
- приймає, аналізує, інтерпретує, критично оцінює інформацію в текстах різних видів, зокрема інформаційних та художніх текстах класичної та сучасної художньої літератури (української та зарубіжних), медіатекстах, та використовує інформацію для збагачення власного досвіду і духовного розвитку;
- висловлює власні думки, почуття, ставлення та ідеї, взаємодіє з іншими особами у письмовій формі, зокрема інтерпретуючи інформаційні та художні тексти класичної та сучасної художньої літератури (української та зарубіжних); у разі потреби взаємодіє з іншими особами в цифровому просторі, дотримується норм літературної мови;
- досліджує індивідуальне мовлення, використовує мову для власної мовної творчості, спостерігає за мовними та літературними явищами, аналізує їх».
Концепція пропонованої МНП із зарубіжної літератури для
5–6 класів закладів загальної середньої освіти з українською мовою навчання спирається на низку положень, які відповідають сучасним викликам літературної освіти.
1.Особистісний підхід («учнєцентризм»), який передбачає передусім спрямованість навчального процесу на всебічний розвиток
особистості учня/учениці, творчий розвиток і забезпечення можливостей для самореалізації учня/учениці та врахування вікових особливостей школярів адаптаційного циклу навчання (5–6 класи).
2.Естетичний принцип. Художня досконалість творів, їхнє значення для розвитку світової культури та формування ціннісних орієнтирів – один з найважливіших критеріїв включення того чи того тексту до МНП.
Поєднання класичної та сучасної літератури. Художні твори, що ввійшли до МНП, належать до шкільного літературного канону, тобто до сукупності текстів, які вже понад чверть століття вивчаються в українських школах і пройшли випробування часом. Водночас є нагальна потреба осучаснити й розширити шкільний літературний канон за рахунок тих творів світового письменства, які ще не здобули сталої наукової оцінки, але припали до душі юним читачам.
3.Репрезентативний принцип. На відміну від предмета «Українська література», який охоплює найзначніші періоди та постаті рідної літератури, предмет «Зарубіжна література» вибірково знайомить з репрезентативними взірцями різної тематики, жанрів,
національних традицій тощо.
Підсилений етичний складник. Цей принцип у пропонованій МНП зумовлено тим, що зі збільшенням свобод у суспільстві зростає потреба посилити відповідальність особистості за власний моральний вибір. І саме літературні твори з порушеними в них моральними питаннями та проблемами, дослідженням людських характерів, взаємин та суспільного життя надає для такого виховання величезні можливості, зокрема і для виховання толерантності й гуманізму. З огляду на те, що християнство має фундаментальне значення для розвитку європейської та української культури та моральних цінностей, а більшість включених до програми творів слов’янських, європейських або американських авторів у той чи той спосіб пов’язані з християнською моральною системою та образністю, до програми було введено рубрику «Біблійні перекази», яка знайомить з найвідомішими сюжетами та образами – звісно, без догматизму і нетолерантності стосовно інших релігій. У цьому контексті підручники та уроки за пропонованою МНП можна доповнити рубрикою
«Християнські сюжети та образи в зарубіжній літературі».
- зв'язок з предметом «Українська література», який реалізується через порівняння текстів, дослідження численних контактів українських авторів із зарубіжними, ознайомлення з працею українських майстрів перекладу та роботами дослідників української та зарубіжної літератур;
- перетини між українською та зарубіжною літературами у межах рубрики «Література рідного краю», репрезентованої творами регіональних письменників, які писали мовою національних меншин;
- зв'язок з вивченням іноземних мов, передусім за рахунок долучення уривків з оригіналів;
- зв'язок із всесвітньої історією та історією культури, що дозволяє вибудувати історико-культурний контекст художніх творів, що вивчаються;
- зв'язок літератури з різними видами мистецтва, що суттєво доповнює культурологічний контекст
- зв'язок літератури з предметами природознавчого та суспільствознавчого циклів.
МНП містить пояснювальну записку та основну частину, у якій представлено очікувані результати навчання, зміст навчального предмета та види навчальної діяльності.
Зазначені структурні компоненти МНП послідовно описуються для кожного класу та щільно взаємопов’язані.
У рубриці «Очікувані результати навчання» (ОРН) враховано «Методичні рекомендації для розроблення модельних навчальних програм», згідно з якими ОРН – «це компетентності, яких набувають учні на певному етапі освітнього процесу» та які «відображають обов’язкові результати навчання (загальні, конкретні орієнтири для оцінювання) з відповідної освітньої галузі, визначеної Державним стандартом базової середньої освіти». Для предмета «Зарубіжна література» основу ОРН надає Додаток 2 Державного стандарту. У МНП збережено формулювання, орієнтовані на детальніший опис обов’язкових результатів навчання – рівень орієнтирів для оцінювання. У кожному класі ОРН структуровано за чотирма групами результатів навчання учнів (далі – ГРН) згідно з Додатком 2 до Державного стандарту. У дужках подано домінантну характеристику кожної з ГРН.
- ГРН 1 «Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації для досягнення життєвих цілей у різних комунікативних ситуаціях» (сприйняття та комунікація);
- ГРН 2. «Сприймання, аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів (зокрема художніх текстах, медіатекстах) та використання її для збагачення власного досвіду» (читання, аналіз, інтерпретація);
- ГРН 3. «Висловлювання думок, почуттів і ставлень, письмова взаємодія з іншими особами; взаємодія з іншими особами в цифровому середовищі, дотримання норм літературної мови» (письмо);
- ГРН 4. «Дослідження індивідуального мовлення, використання мови для власної мовної творчості, спостереження за мовними та літературними явищами, проведення їх аналізу» (мова та мовлення).
Ці домінантні характеристики ГРН вказані у програмі за відповідними номерами у рубриці «Очікувані результати навчання».
Оскільки види навчальної діяльності (ВНД) слугують досягненню ОРН при вивченні змісту навчального предмета, то домінантні характеристики ГРН використовуються у програмі також для їхнього структурування. Відтак для кожної конкретної теми подано 4 типи ГРН, яким відповідають 4 типи ВНД.
Формулювання ОРН у 5 та 6 класах відрізняються рівнем складності.
У рубриці «Зміст навчального предмета» представлено
теми основних розділів, короткі анотації до них, рекомендоване коло читання та додаткові орієнтири для вчителя / автора підручника, що стосуються теорії літератури, культурного контексту, міжпредметних зав’язків та українознавчого потенціалу предмета. Готуючи матеріали цієї рубрики, укладачка спиралася передусім на програму із зарубіжної літератури 2001 р. (за редакцією Д. В. Затонського, К. О. Шахової, Є. В. Волощук, керівник авторського колективу – Б. Б. Шалагінов), а також найкращі доробки й напрацювання наступних програм, до творення яких долучалися відомі українські науковці, методисти та вчителі. Цей змістовий компонент програми вибудовано на основі концентричного принципу, доповненого лінійними елементами: програма кожного класу починається з літературних явищ давнини й завершуються творами другої половини ХХ – початку ХХІ ст. Авторка також намагалася врахувати розвиток літературознавчої і методичної думки ХХІ ст., сучасний європейський досвід, а також еволюцію уподобань генерації «цифрової доби».
Матеріал подано для кожного класу окремо, його поділ на семестри та розподіл годин за темами здійснює вчитель. Матеріал розділу викладено від теми до теми. Після кожної теми учитель/автор підручника знайде коротку анотацію, яка окреслює основний зміст теми. Услід за анотацією користувач МНП знайде рубрику «Коло читання», що стосується безпосередньо текстів, які можуть вивчатися в межах конкретної теми. «Коло читання» складається з інваріантного та варіантного компонентів.
До інваріантного компоненту входять твори, пропоновані як
обов’язкові до читання (обов’язковий мінімум).
Варіативний компонент програми складається з двох частин.
«Варіативний компонент 1. Рекомендовані твори»: тут пропоновано низку творів на вибір, аби полегшити вчителеві / авторові пошук відповідних текстів.
У «Варіативному компоненті-2» назви творів не вказані, натомість зазначено їхнє тематичне або жанрове спрямування, що відповідає темі розділу (наприклад, народні чи літературні казки), які вчитель / автор підручника добирає самостійно. Наявність такого
«віконця» дасть змогу вчителеві / авторові підручника не лише реалізувати власну академічну свободу, а й оперативно реагувати на нові твори, що будуть створені протягом наступних років, з’являтимуться на книжковому ринку України та викликатимуть живий інтерес учнів (як, скажімо, це свого часу відбулося з книжками Джоан Роулінґ).
Варто зазначити, що вчитель може обрати один із творів, який рекомендує укладачка програми (варіативний компонент 1),
або запропонувати твір на власний вибір (варіативний компонент 2), з огляду на особисті вподобання і потреби конкретного класу, розподіл годин на вивчення теми, або ж узяти твори з обох рубрик.
Услід за пропонованими текстами («Коло читання») даються додаткові орієнтири для вчителя/автора підручника:
- теорія літератури (ТЛ), де подано терміни, що дасть змогу опанувати матеріал предмета «Зарубіжна література»;
- культурний контекст (КК) висвітлює передусім зв’язки літератури з іншими видами мистецтва та явищами культури (пов'язаний із загальною культурологічною орієнтацією предмета);
- міжпредметні зв’язки (МЗ) – рубрика, що вияскравлює зв’язки літературної теми з матеріалом інших навчальних предметів (детальніше про це див. «Інтердисциплінарний потенціал предмета») ;
- український мотив (УМ) - рубрика, що розкриває українознавчий потенціал предмета: зв’язки зарубіжних письменників з Україною, майстерність українських перекладачів, твори іншомовних авторів, біографічно пов’язаних з українськими територіями тощо.
Види навчальної діяльності враховують традиції вітчизняної методики й включають, окрім завдань для фронтальної, групової парної та індивідуальної роботи, також елементи онлайн-діяльності. Різноманітні види навчальної діяльності забезпечують оптимальне наближення змісту навчального матеріалу до учня і допомагають досягти очікуваних результатів навчання. Варто підкреслити, що перелік видів навчальної діяльності в МНП має рекомендаційний характер і передбачає активну співтворчість вчителів учителів / авторів підручників.
Отже, структурні компоненти програми взаємопов’язані: очікувані результати навчання досягаються в процесі вивчення відповідних художніх текстів (рубрика «Зміст навчального матеріалу») за допомогою рекомендованих видів навчальної діяльності.
На основі концепції МНП для 5–6 класів буде розроблено МНП для наступного циклу навчання – 7–9 класів.
Компетентнісний потенціал предмета «Зарубіжна література» для адаптаційного циклу навчання (5–6 класи)
Уміння: читати художні тексти класичної та сучасної зарубіжної літератури, розуміти, аналізувати та оцінювати твори; дотримуватися культури мовлення.
Ставлення: цінування української мови, готовність спілкуватися державною мовою, прагнення до ненасильницької комунікації.
2.Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної)
Ставлення: готовність спілкуватися рідною мовою, потреба в читанні рідною мовою текстів зарубіжних авторів.
Ставлення: розуміння важливості оволодіння іноземними мовами для міжкультурного спілкування, виявлення розуміння і толерантності до представників інших народів, носіїв іншої мов, культур, звичаїв і способу життя.
Уміння: установлювати причинно-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію, логічно обґрунтовувати висловлену думку.
Ставлення: готовність до пошуку різноманітних способів розв’язання комунікативних проблем.
Уміння: висловлювати гіпотези, описувати процеси власної діяльності з використанням мовних і мовленнєвих засобів.
Ставлення: прагнення поглиблювати уявлення про цілісну наукову картину світу.
Уміння: презентувати власні ідеї та інноваційні погляди зрозуміло та грамотно.
Ставлення: відкритість до інновацій, готовність продукувати нові ідеї.
Уміння: використовувати потенціал художніх текстів, зарубіжної літератури щодо висвітлення діяльності людини як частини природи, формування екологічної культури.
Ставлення: інтерес до здобутків українських і зарубіжних авторів, які зробили вагомий внесок у формування та поширення природоохоронних ідей.
Уміння: грамотно й безпечно комунікувати в інформаційному просторі, використовувати сучасні цифрові технології для розширення читацького досвіду та кола читацьких інтересів у царині зарубіжної літератури.
Ставлення: задоволення пізнавального інтересу в інформаційному середовищі, прагнення особистісного розвитку як читача творів зарубіжної літератури за допомогою цифрових технологій.
Уміння: визначати власні комунікативні потреби, цілі та способи їх досягнення, користуватися різними видами бібліотек та вміння орієнтуватися в бібліотечних ресурсах.
Ставлення: прагнення вдосконалювати власне мовлення впродовж життя, розуміння ролі читання художніх текстів українських і зарубіжних авторів для гармонійного розвитку та самовдосконалення, прагнення збагачувати свій читацький і мовленнєвий досвід
Ставлення: сприйняття громадянських цінностей, актуалізованих у художніх текстах зарубіжних авторів, шанування української культури, толерантне ставлення до інших культур, відкритість до культурного різноманіття за допомогою вивчення зарубіжної літератури.
Ставлення: готовність до налагодження контактів з іншими особами за допомогою різноманітних мовних засобів, прагнення до пізнання суспільного досвіду України та інших держав через мову та культуру, зокрема літературні твори українських і зарубіжних авторів.
Уміння: застосовувати мову для духовного, культурного та національного самовираження, читати, аналізувати та інтерпретувати тексти українських і зарубіжних авторів, сприймати та осмислювати цінності, актуалізовані в художніх текстах українських і зарубіжних авторів, використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях для формування власного світогляду, створювати тексти з вираженням власних ідей, досвіду й почуттів, добирати художні тексти для задоволення власних пізнавальних та естетичних потреб.
Ставлення: потреба в читанні художньої літератури для задоволення та рефлексії над прочитаним, цінування художньої літератури як мистецтва слова в контексті духовних надбань людства, зацікавленість світовими культурними здобутками, готовність сприймати літературний твір як структуру, відкриту до читацьких інтерпретацій у часі та просторі.
Уміння: презентувати власну ідею та ініціативи зрозуміло та
грамотно, представляти державною / рідною/ іноземною мовою власні вміння.
Ставлення: готовність брати відповідальність за себе та інших, розуміння ролі комунікативних умінь, читацького досвіду для успішної самореалізації.
Загалом програма спрямована на те, аби поєднати наявний досвід шкільного викладання зарубіжної літератури з концептуальними засадами та стратегіями Нової української школи, а вироблений вітчизняною методикою інструментарій – з сучасними європейськими підходами. Максимально розвантажуючи інваріантний перелік творів, вона водночас пропонує широкі можливості для його доповнення й збагачення тими творами, які вчителі та автори підручників обирають на основі рекомендованих творів або самостійно. Відтак МНП становить собою документ, відкритий для подальших трансформацій, професійного діалогу та активної співтворчості усіх користувачів.
ІІ. Зміст навчання зарубіжної літератури
Програма
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст навчального предмета |
Види навчальної діяльності (рекомендовані) |
ВСТУП (2 години) |
||
Учень / учениця:
уважно слухає інформацію, зважаючи на мету та умови спілкування; розуміє та відтворює зміст почутої інформації, толерантно реагує, використовуючи формули мовного етикету, етично висловлює власне ставлення до почутого; наводить приклади творів улюблених зарубіжних авторів й аргументує свій вибір; наводить кілька аргументів і прикладів на підтвердження власної позиції щодо становища художньої літератури в сучасному інтермедійному просторі, використовуючи типові мовленнєві конструкції та доречні цитати зі вступної статті підручника для увиразнення власних поглядів, ідей, переконань.
|
-Зарубіжна література – надбання світової культури. Оригінальна та перекладна література. Автор і перекладач художнього твору. Національна та зарубіжна літератури. Іншомовна література рідного краю.
-Друкований та цифровий текст. Складники друкованого тексту. Літературні твори в сучасному інтермедійному просторі.
ТЛ. Поняття «зарубіжна література», початкові поняття про оригінал та переклад. |
аудіювання вступної інформації та наведених (уривків) перекладів художніх творів; вступна бесіда про специфіку предмета «Зарубіжна література», відповідні теоретико- та історико-літературні поняття – з наведенням та обґрунтуванням прикладів улюблених творів зарубіжних авторів; дискусія про місце художньої літератури в сучасному інтермедійному просторі (література й кіно, образотворче мистецтво тощо); перегляд слайд-презентації навчального матеріалу до Вступу.
|
читає художні, науково-публіцистичні тексти та медіатексти, переказує (стисло, вибірково) їхній зміст відповідно до поставлених запитань та завдань;
пояснює поняття «оригінал», «переклад», «зарубіжна література», «національна література»; формулює висновки щодо значення зарубіжної літератури, художнього перекладу, літератури національних меншин та іншомовної літератури рідного краю; пояснює відмінності між оригінальною та перекладною, національною та зарубіжною літературами, автором та перекладачем; порівнює різні переклади (фрагменту) художнього твору, літературний твір та його інтерпретації в різних видах мистецтва; друкований та цифровий твір;
пояснює функції основних складників друкованого твору (заголовка, змісту, анотації тощо) та використовує ці знання на практиці в роботі з підручником із зарубіжної літератури; повідомляє про інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо), які використовує для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів.
записує повідомлення про інформаційні ресурси зарубіжної літератури.
|
КК. Література та інші види мистецтва. УМ. Українські перекладачі зарубіжної літератури. МЗ. Історія та природознавство. |
виразне читання (фрагментів) художніх перекладів; читання (виразне, коментоване, вибіркове) та переказ (стислий, вибірковий) вступного розділу підручника, виконання відповідних запитань і завдань, зокрема спрямованих на опанування змісту передбачених літературознавчих понять та розрізнення оригінальної та перекладної, зарубіжної та національної літератур, автора та перекладача; завдання на порівняння: а) різних перекладів художнього твору, б) літературного твору та ілюстрації до нього, в) літературного твору й знятої на його основі мультиплікаційної стрічки, г) друкованого та цифрового твору; ознайомлення з підручником із зарубіжної літератури та складниками друкованого й цифрового тексту; завдання на практичне використання складників друкованого тексту; віртуальна екскурсія сайтами, релевантними для вивчення дитячої зарубіжної літератури; екскурсія шкільною / місцевою бібліотекою.
складання та доповнення переліку інформаційних онлайн-ресурсів зарубіжної літератури.
виокремлення та пояснення окремих мовних явищ в опрацьованих прикладах художніх перекладів. |
ТЕМА 1. БІБЛІЙНІ ПЕРЕКАЗИ ( 2 години) |
||
Учень / учениця:
уважно слухає науково-популярну інформацію та окремі біблійні перекази (або їхні фрагменти); переказує (стисло, вибірково) зміст почутої інформації та художніх творів, підпорядковуючи переказ темі та основній думці; вичерпно відповідає на запитання за змістом почутої інформації; у разі потреби грамотно перепитує для уточнення деталей почутих (уривків) художніх текстів, науково-популярної інформації та медіатекстів.
читає і переказує (стисло, вибірково) біблійні перекази, а також науково-популярні тексти за темою відповідно до поставлених завдань характеризує порушені в біблійних переказах моральні проблеми та встановлює інакомовне значення окремих образів з опрацьованих біблійних переказів; формулює висновки щодо моральних проблем, порушених у біблійних переказах, обґрунтовуючи їхнє значення для власного життя; |
-Біблія – духовна скарбниця людства. Біблійні історії про творення світу й перших людей. Причини втрати первісної гармонії людини з Богом і світом. Народження Ісуса Христа в Новому Заповіті. Значення образів та деталей у розповіді про Різдво. Утвердження цінності співчуття та милосердя в оповідях Ісуса Христа.
-Народження Христа. -Притча про доброго самарянина.
ТЛ. Поняття про інакомовне значення художнього образу. КК. Біблійні сюжети в образотворчому мистецтві. МЗ. Історія, історія культури. УМ. Українські переклади Біблії. |
аудіювання науково-популярної інформації та окремих біблійних переказів (або їхніх фрагментів); визначення теми та основної думки почутого та вибірковий переказ змісту почутого відповідно до них; завдання на опрацювання запитань щодо змісту почутого та формулювання питань для уточнення почутої інформації.
читання (виразне, коментоване, оглядове, вибіркове) та переказ (вибірковий, детальний) біблійних сюжетів та науково- популярного тексту (з відповідного розділу підручника); бесіда за прочитаними біблійними переказами з обговоренням моральних проблем, порушених у біблійних переказах, та інакомовного значення окремих біблійних образів; завдання на формулювання висновків змісту біблійних |
пояснює назви «Біблія», «Старий Заповіт», «Новий Заповіт»; порівнює біблійні перекази з ілюстраціями до них.
записує власні міркування щодо опрацьованого твору
створює стисле письмове повідомлення про зміст біблійного виразу «добрий самарянин» та наводить приклади його використання в життєвих ситуаціях. |
|
переказів та пояснення змісту назв «Біблія», «Старий Заповіт», «Новий Заповіт»»; завдання на пошук ілюстрацій до біблійних переказів в інтернет-мережі та порівняння біблійних переказів та ілюстрацій до них.
запис власних міркувань щодо притчі про доброго самарянина та утверджених у ній цінностей милосердя і співчуття (під керівництвом учителя).
письмова відповідь на запитання: «Що означає біблійний вираз «добрий самарянин?»
|
ТЕМА 2. У СВІТІ КАЗОК (36 годин) |
||
Учень / учениця: 1) Сприйняття та комунікація розрізняє відому й нову для себе інформацію в почутих повідомленнях про фольклор, наводить приклади улюблених фольклорних та літературних казок; уважно слухає приклади діалогічних та монологічних висловлювань у казках, зважаючи на їхню мету і на її основі прогнозує перебіг подальшої комунікації та / або її результат. |
2.1.Казки народів світу (16 годин)
Усна народна творчість та її жанри (загадки, прислів'я, приказки, пісні, казки тощо). Казки народів світу. Типи фольклорної казки (чарівна, про тварин, соціально-побутова). Сюжет чарівної казки. «Чарівні помічники». Чесноти та вади казкових персонажів. Протистояння добра та зла в казкових сюжетах; характерні мотиви народних |
1) Сприйняття та комунікація вступна бесіда, спрямована на актуалізацію раніше набутих знань фольклорних творів (зокрема загадок, прислів'їв, приказок, пісень, народних казок); наведення прикладів улюблених фольклорних казок; перегляд слайд-презентації навчального матеріалу; аудіювання та виразне читання діалогів і монологів з казок, визначення мети, умов спілкування, особливості казкового стилю та деталей, які заважають спілкуванню. |
2) Читання, аналіз, інтерпретація: читає художні та науково-популярні тексти відповідно до поставленої мети читання, розрізняючи відому й нову інформацію; переказує зміст прочитаних художніх творів, використовуючи засоби унаочнення та візуалізації (у вигляді малюнків або коміксів);
за допомогою таблиць та схем або малюнків визначає типи фольклорних казок, пояснює особливості побудови сюжетів, образів та мови фольклорних казок, відмінності між народною та літературною казками, наводячи відповідні приклади;
встановлює причинно-наслідковий зв'язок між подіями в прочитаних творах; характеризує емоційний стан, риси характеру, поведінку та вчинки казкових персонажів, а також порушені в казках моральні проблеми; наводить приклади з художніх текстів відповідно до питань та завдань; виявляє ставлення оповідача до персонажів у літературних казках; формулює висновки щодо повчального змісту казок та їхніх художніх особливостей; висловлює в усній формі своє ставлення до повчального змісту казок, аргументуючи власну оцінку цитатами з тексту та прикладами зі свого життєвого досвіду, а також обґрунтовуючи значення цих цінностей для власного життя;
пояснює зміст понять «фольклор», «прислів’я», «приказка», «загадка», «народна пісня», «народна казка», |
казок. Повчальний зміст казок. Фантастичні елементи в казках. Антитеза як характерний прийом казки. Загальнолюдські ідеали та національний колорит народних казок. «Мандрівні сюжети».
-Загадки, прислів’я та приказки різних народів. -Індійська народна казка «Фарбований шакал». -Німецька народна казка «Пані Метелиця». -Казка про Сіндбада- мореплавця. -Польська народна казка «Цвіт папороті».
-ПЧ. Японська народна казка «Іссумбосі або Хлопчик Мізинчик»
ТЛ. Поглиблення понять «фольклор», «прислів’я», «приказка», «загадка», «народна пісня», «народна казка». Типи фольклорних казок. Поняття «антитеза», «гіпербола», «мандрівні сюжети».
КК. Казкові персонажі в живописі, музиці та балеті. Кінострічки та мультиплікаційні фільми, зняті за народними казками. УМ. Зв’язки між індійською народною казкою «Фарбований шакал» та казкою «Фарбований лис» Івана Франка.
|
2) Читання, аналіз, інтерпретація: читання (виразне, коментоване, оглядове, вибіркове, навігаційне) художніх творів та науково-популярних текстів; переказ (стислий, вибірковий) змісту (фрагментів) фольклорних та літературних казок на основі власноруч створених малюнків або коміксів; опрацювання таблиць та схем у підручнику, які пояснюють типи фольклорних казок, особливості побудови їхніх сюжетів і мови, а також відмінності між народною та літературною казками; наведення відповідних прикладів з прочитаних казок; комплексне аналітичне обговорення сюжету, героїв, учинків та подій, а також художніх особливостей твору з наведенням прикладів відповідно до поставлених запитань, зокрема – щодо виявлення авторського ставлення до героїв у літературних казках; формулювання висновків щодо повчального змісту казок та їхніх художніх особливостей; аргументований виступ у дискусії щодо моральних проблем, порушених у художніх творах та їхнє значення для власного життя; завдання на визначення і використання передбачених літературознавчих понять, а також на обґрунтоване визначення типів фольклорних казок та мандрівних казкових сюжетів; |
«літературна казка», «мандрівні сюжети», «антитеза» та «гіпербола»; знаходить прийоми антитези та гіперболи, а також фантастичні елементи в казкових творах, пояснює їхню роль у творах; порівнює персонажів одного казкового твору, героїв або сюжети кількох чарівних казок, сюжети народної та літературної казок, визначаючи спільні та різні риси; зіставляє народні та / або літературні казки з їхніми кіно- та мультиплікаційними версіями; за мотивами прочитаних (фрагментів) народних або літературних казок створює власний медійний продукт.
3) Письмо: складає простий план опрацьованої казки (з допомогою вчителя); письмово доповнює / змінює або трансформує стислі діалоги та монологи казкових персонажів відповідно до теми й мети висловлення; |
2.2. Візерунки літературної казки (20 годин) Літературна казка, її відмінності від фольклорної казки. Видатні автори літературних казок. Літературна казка, її відмінності від фольклорної казки. Видатні автори літературних казок. -Шарль Перро (1628–1703). Казка «Попелюшка». Стислі відомості про автора. Фольклорні традиції та самобутня поетична фантазія в казці «Попелюшка». Критика жадібності, невситимої жаги прагнення багатства й влади у творі. Центральні образи казки.
-Ганс Крістіан Андерсен (1805–1875). «Снігова королева» Стислі відомості про автора. Справжні й штучні цінності; протистояння щирого серця бездушній владі в казках Андерсена. Утвердження перемоги ідей світлих сил. Поєднання побутового й фантастичного, роль художніх деталей. -Оскар Вайлд (1854–1900). «Хлопчик- зірка» Стислі відомості про автора. Протиріччя між зовнішньою та внутрішньою красою в казці; конфлікт краси й добра. Моральні помилки Хлопчика-зірки, його шлях від себелюбства до людяності. Роль стосунків Хлопчика- зірки з матір’ю в контексті його життєвих випробувань. Поетизація оповіді у творі.
|
завдання на визначення антитез та гіпербол, а також фантастичних елементів у казкових творах, пояснення їхньої ролі у творах; словесні ілюстрації до антитез та гіпербол; завдання на порівняння: а) образів доньки та падчерки у казці «Пані Метелиці», б) персонажів або сюжети кількох чарівних казок , в) фольклорної та літературної казок;
пошук кінострічок та мультиплікаційних фільмів, знятих за народними та / або літературними казками в інтернет-мережі; їх обговорення і зіставлення з літературними текстами; створення коміксу / театральної сценки або радіовистави за фрагментами або мотивами опрацьованих народних або літературних казок.
3) Письмо: складання простого плану фольклорної або літературної казки;
доповнення / змінювання / створення діалогів та монологів або переробка монологів у діалоги та діалогів у монологи (на матеріалі окремих епізодів народних та літературних казок);
аналіз письмових робіт з погляду їхнього оформлення згідно з усталеними мовними |
оформлює власне висловлення згідно з усталеними словотвірними, лексичними, орфографічними, граматичними, пунктуаційними та стилістичними нормами й добираючи доречні засоби мовної виразності. 4) Мова та мовлення: порівнює та зіставляє окремі мовні явища в різних художніх творах; відтворює антитези в письмових завданнях щодо казок. |
ТЛ. Поняття «літературна казка», «автор», «епітет». Поглиблення поняття про прозову та віршовану мову. КК. Сюжети літературних казок у музиці, живописі, кіно та мультиплікаційних стрічках. МЗ. Етнографія. |
нормами та доречними засобами мовної виразності.
4) Мова та мовлення: порівняння прикметників у художніх описах у перекладі «Казки про рибалку та рибку» Пушкіна; завдання на застосування антитез у письмових роботах. |
ТЕМА 3. У СВІТІ ПРИРОДИ (10 годин) |
||
Учень / учениця:
слухає та виразно читає вірші про природу, зважаючи на особливості поетичної мови й регулюючи власні емоції під час художньої декламації; дає вичерпнуті відповіді на запитання до почутих (уривків) художніх творів; дотримуються норм у виборі мовних засобів та використовує окремі засоби виразності під час обговорення творів; унаочнює зміст почутих (уривків) творів про природу за допомогою малюнків; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії сприймання поетичних творів про природу; визначає спільне і різне у висловлюваннях інших осіб під час обговорення творів про природу, указуючи на конструктивні думки та критично й толерантно ставлячись до різних поглядів.
читає художні та науково-публіцистичні тексти відповідно до поставленої мети читання та зважаючи на особливості прозової та віршованої мови;
|
Розкриття багатства, краси й одухотвореності світу природи в літературних творах. Неоднозначні стосунки людини та природи. Художня література й сучасне екомислення.
3.1. Оповідання про природу (5 годин)
-Ернест Сетон-Томпсон (1860–1946). «Лобо – володар Курумпо». Стислі відомості про автора. Зображення поведінки та звичок звірів в оповіданні «Лобо – володар Курумпо». Риси характеру Лобо, його почуття. Стосунки людей та звірів. Ставлення оповідача до Лобо.
ТЛ. Поняття «пейзаж», «тема» та «ідея» твору, «оповідання». КК. Художні кінострічки за творами про звірів. МЗ. Природознавство. |
аудіювання та виразне читання віршів, яке передбачає регулювання власних емоцій; розгорнуті відповіді на запитання до почутих (уривків) художніх творів з дотриманням норм у виборі мовних засобів і використанням окремих засобів виразності (метафор, порівнянь, епітетів, антитез тощо);
створення малюнків та / або словесних ілюстрацій до почутих поетичних творів з розгорнутим коментуванням;
аргументований виступ у дискусії щодо тематики художніх творів про природу з визначенням спільного й відмінного у висловлюваннях інших учасників дискусії та з дотриманням конструктивного, критичного й толерантного підходу до інших поглядів.
читання (виразне, коментоване, оглядове, вибіркове, навігаційне) художніх творів та науково-популярних текстів; |
переказує (стисло, вибірково, близько до тексту) зміст прочитаних прозових творів про природу відповідно до завдання; характеризує порушені в прозових творах проблеми взаємин людини та природи й проєкціює на них власний або відомий життєвий досвід; пояснює причини вчинків персонажів прозових творів про природу й розкриває авторське ставлення до героїв, наводячи доречні цитати; знаходить у прозових творах про природу пейзажні картини й коментує їхній зміст;
характеризує настрій поетичних творів, розкриває втілені в них почуття і думки; проводить паралелі між змальованими поетичними образами та власним сприйняттям природи; визначає тему та основну думку поезій про природу; розрізняє основну та другорядну інформацію, мікротеми та важливі деталі у віршах про природу; розкриває актуальність опрацьованих творів про природу в контексті власного ставлення до природи та викликів сучасності; пояснює зміст передбачених літературознавчих понять;
визначає рими в поетичних творах про природу; |
Роберт Бернс (1759–1796). «Моє серце в верховині». Стислі відомості про автора. Краса рідних краєвидів у вірші «Моє серце в верховині». Настрій твору. Джон Кітс (1795–1821). «Про коника та цвіркуна». Стислі відомості про автора. «Поезія землі» у вірші. «Голоси» та картини природи. Оспівування «дрібниць» природного життя. 3.3.Розмаїття природного життя у віршах єврейських поетів з України (2 години) Краса землі у творчості єврейських поетів, що народилися в Україні й писали мовою їдиш.
-Лейб Квітко (1890–1952). «Жук». Стислі відомості про автора. Співчутливе зображення життя «маленьких мешканців» природного світу. Багатство природного життя у творі.
-Перец Маркіш (1895–1952) «Врожай». Стислі відомості про автора. Закоханість у природу рідного краю. Засоби одухотворення рослинної природи у вірші.
|
переказ (стислий, вибірковий) змісту (фрагментів) прозового твору про природу на основі складеного простого плану; комплексне аналітичне обговорення: а) сюжету, героїв, вчинків та подій, а також художніх особливостей прозових творів про природу; обговорення причин вчинків та поведінки персонажів, обґрунтування відповідей цитатами; висловлення власної думки щодо порушених у творі моральних проблем; зіставлення зображених ситуацій з власним або відомими життєвим досвідом; коментування змісту та художньої ролі описів природи в прозовому творі; б) основного настрою, почуттів та думок поетичних творів, центральних поетичних образів – з проведенням паралелей між змістом віршів та власним сприйняттям природи; завдання на визначення теми та основної думки, основної і другорядної інформації, мікротеми та важливих художніх деталей поетичного твору;
аргументований виступ у дискусії щодо актуальності опрацьованих прозових і поетичних творів про природу в контексті власного ставлення до природи та викликів сучасності;
відповіді на запитання щодо змісту понять «рима», «порівняння», «метафора», «епітет», «пейзажна лірика»; |
розпізнає порівняння, епітети, метафори в поетичних творах та пояснює їхню роль розрізняє прозову та віршовану мову й визначає відмінності між оповіданнями та віршами про природу; порівнює пейзажі у віршах про природу різних авторів, визначаючи спільні та різні елементи; порівнює картини природи у віршах, музиці та образотворчому мистецтві; представляє самостійно прочитаний твір (оповідання або вірш) про природу, використовуючи різні способи й засоби візуалізації його змісту; на основі прочитаних творів про природу створює індивідуальний або колективний медійний продукт, дотримуючись основних засад академічної доброчесності в процесі його створення та презентації 3) Письмо: самостійно складає план опрацьованого прозового твору й добирає цитати до нього; виконує невеличкі письмові творчі завдання щодо відтворення / створення / заміни рими у фрагменті поетичного тексту, а також створення порівнянь / метафор / епітетів. |
ТЛ. Поняття «рима», «порівняння», «метафора», «епітет», «пейзажна лірика»; поглиблення поняття «віршована мова». КК. Пейзажна лірика та образотворче мистецтво. Українські краєвиди в живописі. УМ. Поглиблення поняття про художній переклад. МЗ. Література та природознавство. |
завдання на визначення та / або створення рим, порівнянь, епітетів та метафор – з подальшим коментуванням їхньої художньої ролі;
завдання на порівняння: а) прозових і поетичних описів природи, б) пейзажів у поезіях різних авторів, в) пейзажів у літературних, музичних та образотворчих творах;
пошук в інтернет-мережі прикладів музичних та образотворчих творів про природу, а також поетичних пейзажних творів для самостійного читання;
створення презентації самостійного прочитаного пейзажного твору з використанням цифрових технологій;
створення на основі опрацьованих творів про природу індивідуального або колективного медіапродукту (аудіотвору, мультфільму, відеоролика).
3) Письмо: самостійне складання простого плану опрацьованого твору з наведенням цитат до нього;
письмові завдання на відтворення / створення / заміну рими у фрагменті поетичного тексту, а також створення порівнянь / метафор / епітетів. |
4) Мова та мовлення: вирізняє окремі мовні явища в перекладах поетичних творів про природу; творчо використовує порівняння, метафори та епітети, обираючи із запропонованих варіантів доречні нестандартні рішення та обґрунтовуючи зроблений вибір. |
|
4) Мова та мовлення: завдання на порівняння засобів мовної виразності в перекладах кількох поетичних творів;
завдання на творче застосування порівнянь та епітетів з обґрунтуванням пропонованих творчих рішень. |
ТЕМА 4. У СВІТІ ДИТИНСТВА (20 годин) |
||
Учень / учениця:
уважно слухає фрагменти художніх творів та медіатексти, зважаючи на мету, умови спілкування та особливості текстів; формулює тему та ідею художніх творів;
визначає основну та другорядну інформацію, мікротеми, важливі деталі в почутих уривках художніх творівта медіатекстах; наводить аргументи та приклади на підтвердження власної позиції обговорюваних проблем, використовуючи вербальні та невербальні засоби для ефективної комунікації зі співрозмовниками та регулює власні емоції під час презентації власного зору погляду.
читає художні твори відповідно до поставленої мети і ставить до них запитання; |
4.1. Яскраві миті дитинства (10 годин)
-Марк Твен (Семюель Ленґгорн Клеменс) (1835–1910). «Пригоди Тома Соєра» (фрагменти). Стислі відомості про автора. Світ дитинства у творі. Витівки та пригоди героїв; їхня дружба й стосунки зі світом дорослих. Образи Тома Соєра й Гекльберрі Фінна. Зображення американського життя у творі. Своєрідність гумору.
-Елеонор Портер (1868 – 1920). Роман «Полліанна (фрагменти). Ідея радості життя й відкриття світу у творі. Щирість, мужність, оптимізм героїні, ії вплив на життя міста.
|
презентація сюжетів творів з виразним читанням окремих їхніх фрагментів, формулюванням теми та ідеї художніх творів, переглядом відповідної слайд-презентації, а також відеофрагментів кіно- та мультиплікаційних версій цих творів; завдання на визначення основної та другорядної інформації, мікротем та важливих деталей у почутих фрагментах художніх текстів та медіатекстах; участь у дискусії щодо порушених у художніх творах проблем з наведенням аргументів, прикладів і цитат на підтвердження власної позиції, використанням вербальних і невербальних засобів комунікації.
читання (виразне, коментоване, оглядове, вибіркове, навігаційне) художніх творів та |
переказує (поглиблено) зміст окремих епізодів художніх творів; обґрунтовує значення досвіду, здобутого у прочитаних фрагментах художніх творів для вирішення життєвих ситуацій, використовуючи різні жанри, форми та способи представлення повідомлень; пояснює зміст поняття «портрет літературного персонажа»; характеризує емоційний стан літературних персонажів, їхню поведінку та вчинки, виявляючи ставлення оповідача; знаходить і коментує портрет літературного персонажа та встановлює зв'язок між ним та його внутрішнім світом; пояснює порушені в художньому творі проблеми, проєктуючи власну поведінку в ситуаціях, подібних до тих, що зображено в художньому творі; висловлює в усній та / або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у художньому тексті людей, подій, ситуацій, явищ та аргументовано формулює висновки щодо цього; наводить приклади використання гумору в прочитаних художніх творах і пояснює його роль; порівнює літературних персонажів одного твору та / або різних творів; |
ТЛ. Поняття про портрет та внутрішній світ героя. Поняття «гумор». УМ. Подорож Марка Твена українськими містами. КК. Персонажі Марка Твена на кіноекрані. МЗ. Історія, суспільствознавчі науки.
4.2. Бестселери дитячої літератури ХХ–ХХІ ст.(10 годин)
-Туве Янссон (1914–2001). «Капелюх Чарівника» (уривки) Стислі відомості про авторку. Історія створення книжки «Капелюх Чарівника». Мумі-троль та його оточення. Казковий світ Долини Мумі-тролів. Цінності дружби, доброти, співчуття та щирих стосунків у книжці.
-ПЧ. Роальд Дал. «Чарлі і шоколадна фабрика» |
науково-популярних текстів та постановка запитань до прочитаного; поглиблений переказ змісту прочитаних епізодів; обґрунтування значення досвіду, почерпнутого з опрацьованих художніх творів для вирішення життєвих ситуацій (у формі інтерв’ю з літературним персонажем); завдання на пошук портрету літературного персонажа у творі та розкриття зв’язку між ним та внутрішнім світом героя; комплексне аналітичне обговорення героїв, рис їхніх характерів, учинків та взаємин з іншими персонажами; завдання на виявлення авторського ставлення до героїв; аргументований виступ у дискусії щодо моральних та соціальних проблем, порушених у художніх творах з проєктуванням власної поведінки в аналогічних ситуаціях; усне висловлення щодо власних вражень від обговорюваних епізодів художніх творів та особистого ставлення до персонажів, формулювання власних висновків щодо творів; підготовка й проведення інтерв’ю з літературним персонажем; наведення прикладів використання гумору в опрацьованих творах, пояснення його художньої ролі ; завдання на порівняння образів Тома Соєра й Гекльберрі Фінна; складання порівняльної таблиці (з допомогою вчителя); |
обирає для самостійного читання популярні літературні твори для дітей за допомогою інформаційних ресурсів, обґрунтовує свій вибір і складає перелік творів, які рекомендує іншим до читання.
створює переказ окремих епізодів прочитаного твору на основі самостійно складеного простого плану; створює письмовий відгук про опрацьований художній твір; з допомогою вчителя знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові та мовному оформленні письмових робіт; пояснює окремі виправлення в письмових роботах з урахуванням вивчених правил; коригує і вдосконалює письмові роботи на основі здійсненого аналізу; демонструє здатність до конструктивної взаємодії в процесі редагування.
наслідує окремі стильові риси опрацьованого художнього тексту. |
ТЛ. Поглиблення поняття про портрет та внутрішній світ героя. КК. Кіно- та мультиплікаційні стрічки за творами Туве Янссон. |
складання та аргументована презентація переліку популярних творів для дітей за допомогою інформаційних ресурсів.
написання переказу окремих епізодів прочитаного твору на основі самостійно складеного плану;
створення письмового відгуку про опрацьований художній твір;
аналіз письмових робіт з погляду їхнього оформлення згідно з усталеними мовними нормами та доречними засобами мовної виразності.
включення стильових рис опрацьованого художнього твору в його письмовому переказі. |
Твори для вивчення напам’ять:
«Моє серце в верховині» Роберта Бернса. 1-2 поезії про природу на вибір учителя з рекомендованого переліку до теми «У світі природи».
Календарне планування уроків
зарубіжної літератури у 5 класі НУШ
на 2022-2023 навчальний рік,
розроблено за модельною навчальною програмою
«Зарубіжна література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти
(авторка Волощук Є.В.)
(2 год. на тиждень – 70 годин)
До підручника «Зарубіжна література 5 клас». Автор Волощук Є.В.
Назва теми |
Кількість годин |
Вступ |
2 години |
Біблійні перекази |
2 години |
У світі казок |
36 годин |
У світі природи |
10 годин |
У світі дитинства |
20 години |
Всього |
70 годин |
|
|
Тема уроку |
Дата
|
Примітки |
|||
І семестр |
|||||
Вступ. Зарубіжна література – надбання світової культури ( 2 години)
|
|||||
|
|
Вступ. Зарубіжна література – надбання світової культури. |
|
|
|
|
|
Друкований та цифровий текст. Складники друкованого тексту. |
Оригінал Переклад |
|
|
Тема 1. Біблійні перекази ( 2 години)
|
|||||
|
|
Біблія – духовна скарбниця людства. Біблійні історії про творення світу й перших людей. |
Біблія |
|
|
|
|
Народження Христа. Притча про доброго самарянина. |
|
|
|
Тема 2. У світі казок ( 36 годин)
|
|||||
2.1. Казки народів світу (16 годин) |
|||||
|
1. |
Усна народна творчість та її жанри (загадки, прислів'я, приказки, пісні, казки тощо). Казки народів світу. Види казок |
Фольклор |
|
|
|
2. |
Пригоди казкових тварин. Індійська народна казка «Фарбований шакал». |
Казка |
|
|
7. |
3. |
Повчальний зміст казок. Фантастичні елементи в казках. Загальнолюдські ідеали та національний колорит народних казок. «Мандрівні сюжети». |
Мандрів. сюжет |
|
|
8. |
4. |
Німецька народна казка «Пані Метелиця» Засудження в казці жорстокості і лінощів |
Тема |
|
|
9. |
5. |
Сюжет чарівної казки. «Чарівні помічники». Протистояння добра та зла. Виразне читання |
Антитеза |
|
|
10. |
6. |
Чесноти та вади казкових героїв Мотив винагороди за чесну працю |
Ідея |
|
|
11. |
7. |
РМ. Уславлення доброти, працьовитості та справедливості. Переказ уривку казки (усно) |
|
|
|
12. |
8. |
Діагностика прогресу набуття учнями знань і компетентностей (аудіювання за змістом казки) |
|
|
|
13. |
9. |
Арабська народна казка «Синдбад мореплавець» Виразне читання казки |
Культура мовлення |
|
|
14. |
10. |
Утвердження жаги відкриття світу, мужності та людяності |
|
|
|
15. |
11. |
Пригоди Синдбада |
|
|
|
16. |
12. |
Утілення в образі Синдбада віри в перемогу людини над обставинами |
|
|
|
17. |
13. |
Польська народна казка «Цвіт папороті» |
Словни кова робота |
|
|
18. |
14. |
Робота над змістом Виразне читання казки |
|
|
|
19. |
15. |
Казкові персонажі казки |
|
|
|
20. |
16. |
РМ. Складання плану (простий ) письмово |
|
|
|
2.2. Візерунки літературної казки ( 20 годин) |
|||||
21. |
1. |
Літературна казка, її відмінність від фольклорної казки. Видатні автори літературних казок |
|
|
|
22. |
2. |
Шарль Перро «Попелюшка» |
Літературна казка |
|
|
23. |
3. |
Фольклорні традиції та самобутня фантазія в казці «Попелюшка» |
|
|
|
24. |
4. |
Робота над змістом казки Центральні образи казки. |
|
|
|
25. |
5. |
Засудження жадібності, гонорливості, хитрості |
|
|
|
26. |
6. |
Сюжети літературних казок у музиці, живописі, кіно та мультиплікаційних стрічках. |
|
|
|
27. |
7. |
Діагностика прогресу набуття учнями знань та компетентностей ( літературний диктант ) |
|
|
|
28. |
8. |
ПЧ. Японська народна казка «Іссумбосі або Хлопчик Мізинчик» |
|
|
|
29. |
9. |
Г.К.Андерсен «Снігова королева» Зміст казки |
|
|
|
30. |
10. |
Протистояння гарячої любові і холодного прагнення влади |
|
|
|
31. |
11. |
РМ. Складання характеристики героя (усно) |
|
|
|
32. |
12. |
Перемога щирої дружби, стійкість у випробуваннях і наполегливість у досягненні мети |
|
|
|
33. |
13. |
Утвердження перемоги ідей світлих сил. Поєднання побутового й фантастичного, роль художніх деталей. |
|
|
|
34. 34. |
14. |
Самостійна робота (робота з текстом) |
|
|
|
35. |
15. |
Оскар Уайльд Казка «Хлопчик-Зірка» Виразне читання казки Уайльда Казкові персонажі |
|
|
|
36. |
16. |
Еволюція образу головного героя. Основний конфлікт у творі |
Еволюція |
|
|
37. 37. |
17. |
Засудження пихатості й бездушності у казці |
|
|
|
38. |
18. |
Сила материнської любові, її спроможність змінити невдячність , нелюбов сина |
|
|
|
39. |
19. |
Ідея широкого каяття та прощення Символічний зміст назви Моральні помилки Хлопчика-зірки, його шлях від себелюбства до людяності. |
|
|
|
40. |
20. |
Діагностика прогресу набуття учнями знань та компетентностей ( твір письмовий ) |
|
|
|
Тема 3. У світі природи (10 годин)
|
|||||
3.1. Оповідання про природу (5 годин)
|
|||||
41. |
|
Е.Сетон-Томпсон Оповідання «Лобо» Зображення поведінки та звичок звірів в оповіданні |
Оповідання |
|
|
42. |
|
Авторські спостереження за світом природи . Стосунки людей та звірів |
Тема, ідея |
|
|
43. |
|
Риси характеру Лобо, його почуття |
|
|
|
44. |
|
Ставлення оповідача до головного героя -Лобо |
Оповідач |
|
|
45. |
|
Утвердження любові до всього живого |
|
|
|
3.2. Краса природи в західноєвропейській поезії (3 години)
|
|||||
46. |
|
Краса рідних краєвидів у вірші Р.Бернса «Моє серце в верховині..»,Джон Кітс «Про коника та цвіркуна» |
Епітет порівняння |
|
|
|
|
Поняття про засоби художньої виразності |
Рима |
|
|
47. |
|
Виразне читання вірша Р.Бернса напам’ять |
|
|
|
( 2 години)
|
|||||
48. |
|
Краса землі у творах єврейських поетів. Лейб Квітко «Жук», Перец Маркіш «Врожай» |
Метафора |
|
|
50. |
10. |
Діагностика прогресу набуття учнями знань та компетентностей ( тести ) |
|
|
|
Тема 4. У світі дитинства ( 20 годин)
|
|||||
4.1. Яскраві миті дитинства (10 годин)
|
|||||
51. 5 |
1. |
Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра» Світ дорослих і світ дітей у творі |
Повість |
|
|
52. |
2. |
Том Сойєр і Гекльберрі Фінн |
Портрет |
|
|
53. |
3 |
Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність) |
Сюжет |
|
|
54. |
4. |
РМ. Порівняльна характеристика Тома та Гека за поданим планом (письмово) |
|
|
|
55. |
5. |
Пригоди героїв у творі |
|
|
|
56. |
6. |
Ставлення автора до своїх героїв |
|
|
|
57. |
7. |
Елеонор Портер. Роман «Полліанна». Полліана та її друзі |
Роман |
|
|
58. |
8. |
Щирість, мужність, оптимізм героїні, її вплив на життя міста |
|
|
|
59. |
9. |
Ідея радості життя й відкриття світу у творі |
|
|
|
60. |
|
Анкета головного героя ( робота груп ) |
Анкета |
|
|
4.2. Бестселери дитячої літератури XX-XXІ ст. ( 10 годин)
|
|||||
61. |
1. |
Туве Янсон «Капелюх чарівника». Чарівність художнього світу у творі |
|
|
|
62. |
2. |
Персонажі повісті, втілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей |
Фантастика |
|
|
63. |
3. |
Пригоди Мумі-тролів |
|
|
|
64. |
4. |
Виразне читання уривків твору |
|
|
|
65. |
5. |
Дивовижні пригоди маленьких героїв |
|
|
|
66. |
6. |
Узагальнення та систематизація знань з теми «У світі дитинства» |
|
|
|
67. |
7. |
Діагностика прогресу набуття учнями знань і компетентностей (тести ) |
|
|
|
68 |
8. |
ПЧ. Роальд Дал. «Чарлі і шоколадна фабрика» |
|
|
|
69. |
9. |
Урок-тренінг. Вікторина «Літературними стежками» |
|
|
|
70. |
10. |
Підсумковий урок. |
|
|
|
ІІІ. Перелік навчально-методичного і матеріально-технічного забезпечення навчального процесу
ІV. Система оцінювання результатів навчання
Базується на положеннях Рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 01 квітня 2022 р за. № 289 та Загальних критеріях оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти (додаток №2 до наказу №289)
Основними видами оцінювання результатів навчання учнів, що проводяться закладом, є формувальне, поточне та підсумкове: тематичне, семестрове, річне.
Система оцінювання (бальна/рівнева):
1,2,3 – П
Якщо рівень результатів навчання учня (учениці) визначити неможливо з якихось причин, у класному журналі та свідоцтві досягнень, табелі навчальних досягнень роблять запис «не атестований(а) (н/а)».
Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами здійснюють відповідно до індивідуальної програми розвитку, що розробляється на основі висновку фахівців інклюзивно-ресурсного центру, де зазначено труднощі функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я, що можуть впливати на ефективність застосування певних форм оцінювання.
Добір форм оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами здійснюють індивідуально з обов’язковим урахуванням їх можливостей функціонування, життєдіяльності та здоров’я.
При оцінюванні рівня сформованості предметних компетентностей учнів з особливими освітніми потребами вилучають ті складові (знання, вміння, види діяльності та інше), опанування якими є утрудненим або неможливим для учня з огляду на труднощі функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров'я
Критерії поурочного оцінювання на уроках зарубіжної літератури
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
|
Початковий рівень |
1 |
Учень/учениця на елементарному рівні відтворює матеріал, називаючи окремий літературний факт або явище (автора й назву твору, окремих літературних персонажів тощо) |
2 |
Учень/учениця розуміє навчальний матеріал і може відтворити фрагмент з нього окремим реченням (називає окремі факти з життя і творчості письменника, головних персонажів твору, упізнає за описом окремого персонажа твору, упізнає, з якого твору взято уривок тощо) |
3 |
Учень/учениця розуміє навчальний матеріал і за допомогою вчителя дає відповідь у формі висловлювання (відтворює зміст у певній послідовності, називає на репродуктивному рівні жанр твору, упізнає літературний факт за описом або визначенням) |
|
Середній рівень |
4 |
Учень/учениця має уявлення про зміст твору, може переказати незначну його частину та з допомогою вчителя визначає основні сюжетні елементи, на репродуктивному рівні відтворює фактичний матеріал |
5 |
Учень/учениця знає зміст твору, переказує окрему його частину, знаходить у тексті приклади відповідно до сформульованого завдання, висловлює оцінювальне судження і доводить його одним-двома аргументами, завершує відповідь простим узагальненням, дає визначення літературних термінів |
6 |
Учень/учениця знає зміст твору, може переказати значну його частину, з допомогою вчителя виділяє головні епізоди, уміє формулювати думки, називає риси характеру літературних героїв, встановлює окремі причиново-наслідкові зв’язки, дає визначення літературних термінів з прикладами |
|
Достатній рівень |
7 |
Учень/учениця володіє матеріалом і навичками аналізу літературного твору за поданим учителем зразком, наводить окремі приклади з тексту |
8 |
Учень/учениця володіє матеріалом, за зразком аналізує текст, виправляє допущені помилки, добирає докази на підтвердження висловленої думки, застосовує відомі факти, поняття для виконання стандартних навчальних завдань |
9 |
Учень/учениця володіє матеріалом та навичками комплексного аналізу літературного твору, застосовує теорію в конкретних ситуаціях, демонструє правильне застосування матеріалу, складає порівняльні характеристики, добирає аргументи на підтвердження власних міркувань |
|
Високий рівень |
10 |
Учень/учениця володіє матеріалом та навичками комплексного аналізу літературного твору, виявляє початкові творчі здібності, самостійно оцінює літературні явища, працює з різними джерелами інформації, систематизує, узагальнює та творчо використовує дібраний матеріал |
11 |
Учень/учениця на високому рівні володіє матеріалом, вміннями й навичками комплексного аналізу художнього твору, використовує засвоєні факти для виконання нестандартних завдань, самостійно формулює проблему й вирішує шляхи її розв’язання, висловлює власні думки, самостійно оцінює явища літератури й культури, виявляючи власну позицію щодо них |
12 |
Учень/учениця вільно володіє матеріалом та навичками текстуального аналізу літературного твору, виявляє особливі творчі здібності та здатність до оригінальних рішень різноманітних навчальних завдань, до перенесення набутих знань та вмінь на нестандартні ситуації, має схильність до літературної творчості |
Орієнтовна кількість слів для вивчення напам’ять уривків прозових текстів
Клас |
5-й |
6-й |
7-й |
8-й |
9-й |
Кількість слів |
50–60 |
60–70 |
70–80 |
80–90 |
90–100 |
Рекомендуємо вчителям самим визначати уривки прозових творів (один раз на рік). Для вивчення уривка прозового тексту напам’ять краще вибирати пейзажі, описи зовнішності (характеру) літературного героя чи описи інтер’єру (екстер’єру) будівлі.
Критерії оцінювання виразного читання напам’ять художніх творів
Бали |
Критерії оцінювання |
|
Початковий рівень |
1 |
Учень/учениця монотонно читає напам’ять лише окремі фрази художнього тексту. |
2 |
Учень/учениця невиразно читає напам’ять невеличкий фрагмент рекомендованого для вивчення твору. |
3 |
Учень/учениця читає напам’ять недостатній за обсягом уривок твору зі значною кількістю фактичних мовленнєвих помилок. |
|
Середній рівень |
4 |
При читанні напам’ять твору учень/учениця допускає значну кількість помилок різного характеру. |
5 |
Учень/учениця читає вивчений напам’ять твір зі значними змістовими неточностями, порушенням правил техніки мовлення. |
6 |
Учень/учениця читає напам’ять художній твір з окремими орфоепічними та змістовими огріхами. |
|
Достатній рівень |
7 |
При читанні напам’ять твору учень правильно, чітко передає зміст твору, але виконує його невиразно, монотонно. |
8 |
Вивчений напам’ять твір учень/учениця читає з окремими декламаційними огріхами. |
9 |
Учень/учениця виразно читає напам’ять вивчений твір, але час від часу допускає змістові неточності. |
|
Високий рівень |
10 |
Учень/учениця виразно, без помилок та неточностей, декламує твір напам’ять. |
11 |
Вивчений напам’ять твір учень/учениця декламує, виявляючи індивідуальне розуміння тексту, своє ставлення до прочитаного. |
12 |
Читання напам’ять твору учнем/ученицею відзначається високим рівнем артистизму, мовленнєвої вправності. Учень/учениця виявляє особисте ставлення до прочитаного, може сформулювати і висловити своє «надзавдання» (мету) читання твору. |
V. Список літератури та інформаційних ресурсів
1. «Про освіту» Закон України (Прийняття від 05.09.2017. Набрання чинності 28.09.2017) [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://osvita.ua/legislation/law/2231/
2. Модельні навчальні програми для 5-9 класів нової української школи [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5-9-klasiv-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku?fbclid=IwAR0Su0XZPqxv3Rp0dsyWvSEg3V7nV5NoRkq8qpUgeJD636tTFRtDHre69Hg
3. Новий освітній стандарт для 5-9 класів – що це за документ і що він змінює [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://nus.org.ua/questions/novyj-osvitnij-standart-dlya-5-9-klasiv-shho-tse-za-dokument-i-shho-vin-zminyuye/
4. Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу в першому (адаптивному) циклі / 5 класах закладів загальної середньої освіти за Державним стандартом базової середньої освіти в умовах реалізації концепції НУШ (МОН України №4.5/2303-21 від 06.08.2021) [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/83419/
5. Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти. Наказ МОН № 289 від 01.04.2022 року [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86195/
6. Підручник «Зарубіжна література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти ( автор: Волощук Є.В.)
7. Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти,