Засідання клубу за інтересами «ЗСЖ" Конфлікти у нашому житті. Як їх уникнути?

Про матеріал
Головна мета - згуртувати класний колектив та виховувати в учнів акторські вміння, відкритість та почуття взаємоповаги , вміння керувати своїми емоціями, щоб уникати конфліктних ситуацій, ввічливість, тактовність, доброзичливість, взаєморозуміння.
Перегляд файлу

Засідання клубу за інтересами «ЗСЖ»( Здоровий спосіб життя)

підготував учитель географії Клочков Михайло Михайлович

 

 Учасники:  9 -11класи

Запрошений гість: практичний психолог

Тема:  Конфлікти у нашому житті. Як їх уникнути?

Ціль: згуртувати класний колектив та виховувати в учнів акторські вміння, відкритість та почуття взаємоповаги.

Мета: навчальна – нагадати учням, що таке конфлікт, ознайомити про причини їх виникнення, стадії розвитку, вплив на здоров'я людини; допомогти визначити шляхи розв'язання конфлікту в будь-якій життєвій ситуації; навчити уникати конфліктів та аналізувати їх.

  розвивальна – розвивати в учнів вміння керувати своїми емоціями, щоб уникати конфліктних ситуацій, розвивати акторські вміння учнів;

  виховна – виховувати взаємоповагу, ввічливість, тактовність, доброзичливість, взаєморозуміння.

Форма проведення :  година спілкування

Обладнання: музичний запис «Сакура», роздатковий матеріал (лезка, аркуші для тестування, пам'ятки-правила), картки для роботи в групах, ватман «Типи поведінки», схема «Конфлікт», «Виходи з конфлікту», паперові журавлики щастя.

Підготовчий етап:

  1.   Вибір теми виховної години.
  2.   Підбір літератури.
  3.   Визначення творчої групи класу.
  4.   Підбір обладнання (музика, картки із завданнями, графічні малюнки).
  5.   Виготовлення наочності.
  6.   Проведення репетицій.
  7.   Підготовка приміщення.

                                Структура заходу

      І. Організація класу

ІІ. Мотивація заняття. Оголошення теми, мети заходу

1 .Порівняльний аналіз

2. Оголошення теми, мети заходу

III. Виховний захід

  1. Вступне слово вчителя
  2. Прийом «Асоціативний кущ» («Конфлікт»)
  3. Прийом «Рефлексія» («Згадай конфлікт»)
  4. Прийом «Мікрофон»
  5. Слово вчителя
  6. Вправа «Встанови відповідність»
  7. Тест «Чи вмієте ви контролювати себе?»
  8. Робота зі схемою «Виходи з конфлікту»
  9. Психологічне дослідження «Типи поведінки»
  10.             Робота в групах
  11. Правила розв’язання конфлікту

IV. Підсумок заходу

1. Прийом «Рефлексія» («Згадай конфлікт»)

2. Заключне слово вчителя

 

                      Перебіг  заняття

І. Організація класу

II. Мотивація заняття. Оголошення теми, мети заняття

                             1. Порівняльний аналіз

З самого народження і протягом всього життя людину оточує океан звуків: сумних та веселих, радісних та тривожних.

Пропоную вам прослухати 2 фрагменти. Цікаво, які емоції вони у вас викличуть?

(Учні прослуховують 2 фрагменти ~ дитячий сміх і пронизливий крик. Роблять відповідні висновки,)

Так, дійсно, перший фрагмент асоціюється у нас із радістю, щастям, проте другий - з чимось тривожним, неприємним, таким, що може породити конфлікт.

 

2. Оголошення теми, мети заходу

Отож, тема заходу - Конфлікти у нашому житті. Як їх уникнути?

Ми нагадаємо, що таке конфлікт, ознайомимось із стадіями його виникнення, навчимось аналізувати конфліктні ситуації.

 

ПІ. Виховний захід

Вступне слово вчителя: Протягом життя людина переживає тривоги і радощі, розпачі і насолоди, кохання та ненависть. Усі ці емоції та почуття властиві дитині, підлітку, молодій, зрілій та літній людині. Однак, якщо дорослі у своїх вчинках здебільшого керуються не емоціями, а розумом, то підлітки та молоді люди часто не можуть порозумітися навіть у простих життєвих ситуаціях. І все це через невміння почути і зрозуміти один одного. Так виникають конфлікти.

2. Прийом «Асоціативний кущ» («Конфлікт»)

 Діти, а що, на вашу думку означає слово «конфлікт»?

Дійсно, конфлікт - це сутичка, розбіжність у поглядах, суперечка.

 

3. Прийом «Рефлексія» («Згадай конфлікт»)

 Діти, перед вами лежать шматочки лезки. Це - невеликий проміжок життя. Пригадайте найбільші конфлікти, які відбулися з вами протягом цього року, і зав'яжіть стільки вузликів, скільки було конфліктів.

Відкладіть лезку на край парти. До неї ми повернемось дещо пізніше.

4. Прийом «Мікрофон»

А зараз уявімо, що я - репортер газети, беру у вас інтерв'ю для нової статті. Я задаватиму питання, а ви по черзі відповідатимете на них.

- Діти, хто з вас не мав претензій до інших людей?

- Яку людину можна назвати конфліктною?

- Чи подобається вам спілкуватися з такою людиною? Чому?

- Чи потрібно відстоювати свою думку, коли вона не збігається з думкою батьків, інших дорослих, учителя, друга?

(Учитель підсумовує сказане)

Кожен з нас має претензії до інших людей. Дехто може промовчати, а хтось відкрито про це заявляє. Але в будь-якому випадку робити це потрібно ввічливо, тактовно і доброзичливо, тобто без нервового напруження. Таким чином можна уникнути багатьох неприємностей.

 

5. Слово вчителя

Для того, щоб запобігти конфлікту і не дати йому розгорітися, необхідно знати, як конфлікт розвивається.

Тому розглянемо стадії конфлікту (Вчитель пояснює і паралельно записує на дошці в стовпчик)

  1.           Конфліктна ситуація (Вас образили на перерві)
  2.           Усвідомлення конфлікту (Ви відчули дискомфорт у спілкуванні з образником)
  3.           Початок відкрититого протистояння (Ви наважилися на заявку, погрозу, попередження)
  4.           Роздмухування конфлікту (Ви і ваш образник відверто заявляєте про свої позиції і висуваєте свої вимоги)
  5.               Завершення конфлікту (У разі позитивного розв'язання - почуття задоволення, полегшення. Якщо конфлікт не вирішено - спустошеність, бажання помститися).

6. Вправа «Встанови відповідність»

{Вчитель навпроти кожної зі стадій конфлікту хаотично, в неправильній послідовності прикріплює ілюстрації. Завдання учнів - правильно встановити відповідність.)

 Діти, перед вами на дошці 5 картинок. Вам необхідно встановити відповідність між ними і стадіями конфлікту.

7. Тест «Чи вмієте ви контролювати себе?»

Для того, щоб розпочався конфлікт, достатньо дрібниці - невдало сказаного слова або невдалої дії. Буває, що виниклий конфлікт триває роками, навіть тоді, коли причина його виникнення вже здається неістотною. І хоча учасники конфлікту це розуміють, але їм не вистачає мудрості помиритися.

Тому зараз ми проведемо невеликий тест «Чи вмієте ви контролювати себе?». Буде подано 10 питань, вам необхідно відповісти лише «так» чи «ні».

  1.           Мені дуже важко наслідувати інших людей.
  2.              Я міг би, за бажанням, прикинутися дурником, аби привернути до себе увагу та розсмішити друзів.
  3.           З мене міг би вийти непоганий актор.
  4.           Іншим людям іноді здається, що я занадто переживаю через дурні прикрощі.
  5.           У компанії я рідко буваю у центрі уваги.
  6.           У різноманітних ситуаціях і в спілкуванні з іншими людьми я часто поводжуся по-різному.
  7.           Я можу відстоювати лише те, у чому щиро переконаний.
  8.           Щоб досягти успіху у справах і в стосунках з людьми, я намагаюся бути таким, яким мене бажають бачити.
  9.           Я можу бути доброзичливий з людьми, які мені неприємні.

10.   Я завжди такий, який здаюсь.

Якщо ви відповіли «ні» на питання 1, 5, 7 - нарахуйте собі по 1 балу. На всі інші, якщо ви відповіли «так» - теж по 1 балу. Підбиття результатів:

0-3 бали - Ви не вважаєте за потрібне змінювати свою поведінку залежно від ситуації. Ви здатні до щирого саморозкриття у спілкування. Дехто вважає вас «незручним» у спілкуванні через вашу прямолінійність.

4-6 балів - Ви щирі і стримані у прояві своїх емоцій. Вам варто у своїй поведінці більше рахуватися з людьми, які вас оточують.

7-10 балів - Ви легко входите в будь яку роль, гнучко реагуєте на зміни ситуації, навіть здатні передбачити враження, яке ви справляєте на людей, що вас оточують.

8. Робота зі схемою «Виходи з конфлікту»

(Вчитель пояснює і водночас на дошці з з’являється схема)

Уміння конструктивно розв'язувати конфлікт набути не просто. Щодня ви спостерігаєте різні життєві ситуації і бачите, що розвиток конфлікту певною мірою залежить від поведінки людей, які беруть у ньому участь.

Поміркуйте, чи є у вашому класі учні, які майже ніколи не конфліктують, бо уникають конфліктів. Є люди, що пристосовуються до ситуації, аби не довести її до конфлікту, поступаючись власними інтересами.

Однак більшість ваших однолітків постійно свариться з однокласниками, вчителями, батьками. Це поведінка нападу та суперництва, яка найчастіше і є причиною важкого розв'язання конфлікту.

9. Психологічне дослідження «Типи поведінки»

 Ви бачите перед собою 5 казкових звірів. Який звір із запропонованих вам найбільше імпонує?

(Учні обирають звіра, якому симпатизують)

Мабуть, ви зрозуміли, що  це дослідження пов'язане з темою нашого сьогоднішнього заходу, адже кожен із звірів - це відображення однієї з 5 типів поведінки розв'язання конфлікту.

(Учитель показує на дошці зачитує)

Черепаха (утеча) - черепахи втікають і ховаються у свій панцир, щоб обминати конфлікти. Вони відмовляються від власної мети та стосунків. Вони тримаються далі як від спірних питань, через які виникає конфлікт, так і від людей, до яких він причетний. Вони почувають себе безпомічними. Вони вважають, що намагатися вирішувати конфлікт - справа повністю безнадійна. Вони переконані, що легше втекти (фізично та психічно) від конфлікту, аніж зіткнутися з ним.

Акула (примус) - акули намагаються перемагати опонентів тим, що силоміць примушують їх приймати потрібний їм варіант розв'язання конфлікту. Для них найважливішою є власна мета, а стосунки з людиною мають невелике значення. Акули переконані, що конфлікти вирішуються тоді, коли один перемагає іншого. Вони хочуть бути переможцями. Вони намагаються здобути перемогу, приголомшуючи суперників, нападаючи раптово, а також залякуючи або загрожуючи їм з позиції сили.

Плюшевий ведмедик (згладжування) - для ведмедиків стосунки найважливіші, а власна мета не має великого значення. Ведмедики хочуть подобатися, хочуть, щоб усі їх любили і цінували. Вони вважають, що краще уникнути конфлікту, загладити його заради гармонії, і впевнені, що конфлікти не можна обговорювати без шкоди для стосунків. Вони бояться завдати болю, образити, зіпсувати стосунки під час конфлікту. Щоб зберегти стосунки вони готові поступитися своїми домаганнями.

Лисиця (компроміс) - лисиці невибагливі як у досягненні своєї мети, так і в стосунках з іншими людьми. Вони шукають компромісу. Вони готові пожертвувати частиною своїх домагань під час конфлікту і переконують іншу особу поступитися теж якоюсь часткою своїх домагань. Вони шукають такого варіанта розв'язання конфлікту, коли б обидві сторони мали якусь користь від цього, тобто «золоту середину» між двома протилежними позиціями.

Сова (конфронтація) - сови дуже високо цінують власну мету та стосунки. Вони розглядають конфлікт як проблему, яку треба розв'язувати, а також як засіб поліпшення. стосунків шляхом послаблення напруження між двома людьми. Вони намагаються розпочати дискусію і не заспокоюються доти, доки не буде знайдено спільного рішення, яке б задовольнило б обидві сторони в конфлікті, і доки напруга не спаде і негативні емоції не будуть повністю переборені.

 

10. Робота в групах

Проте ви повинні пам'ятати, що розважлива поведінка людини, вміння володіти собою, розуміти співрозмовника, доводити свою позицію може запобігти конфлікту. Тому пропоную попрацювати в групах.

У мене є 3 ситуації, які я даю по одній на ряд. Вам необхідно розглянути ситуацію, обдумати її та обрати правильний варіант відповіді у запропонованому завданні. Завдання (спільне для всіх варіантів): Виберіть із запропонованої ситуації правильний варіант:

A)підліток уникає конфлікту;

Б) підліток пристосовується до ситуації;

B)підліток нападає першим.

Ситуація №1

Дівчата домовилися про зустріч. Одна з них прийшла трохи раніше, а інша запізнилась на півгодини і замість вибачення чи пояснення почала згадувати подрузі, як вона колись спізнилася до неї на день народження. (Варіант «В»)

Ситуація №2

На перерві хлопчик розклав на парті фотографії своїх улюблених співаків модної групи. Однокласники обступили його, розглядаючи фото. До них підійшов підліток з іншого класу і нахабно забрав собі найкраще фото. Всі обурилися, але власник фотографій заспокоїв їх, сказавши, що в нього є ще таке саме. (Варіант «Б»)

Ситуація №3

Дівчата почали обговорювати однокласницю, критикуючи її зачіску та одяг. Поряд стояла подружка цієї однокласниці. її обурили несправедливі слова дівчат, їй подобалося, як її подруга стежить за своїм зовнішнім виглядом, але вона промовчала, щоб не наразитися на критику щодо себе. (Варіант «А»)

 

10. Правила розв'язання конфліктів

 

(Пам 'ятки - правила роздруковані окремо для кожного учня)

Якщо конфлікт уже розпочався, чи є способи його розв'язання? Звичайно, є. Розв'язувати конфлікт потрібно конструктивно і для цього слід виконувати такі правила:

  1.           Краще вирішувати проблему за допомогою переговорів, аніж не помічати її чи сваритися. Переконайте в цьому інших учасників конфлікту.
  2.           Домовтеся про час і місце переговорів.
  3.               обговоріть правила проведення переговорів, наголосіть на тому, що вони мають відбуватися в спокійному тоні.
  4.          Намагайтеся вирішити проблему, а не виграти за будь-яку ціну.
  5.          Дотримуйтеся принципів конструктивного ведення переговорів:

- обговорюйте проблему, а не людей;

- з'ясуйте глибинні причини виникнення конфлікту;

- запропонуйте якнайбільше ідей щодо розв'язання конфлікту;

- розгляньте, наскільки ці ідеї відповідатимуть вашим інтересам.

6. Прийміть рішення, яке б влаштовувало обох, і домовтеся його виконувати.

                              V. Підсумок заходу

1. Прийом «Рефлексія» («Згадай конфлікт»)

Діти, пам'ятаєте на початку нашого уроку ми зав'язали вузлики-конфлікти на лезці. Подумайте, чи змогли б ви зараз уникнути або пом'якшити цей конфлікт. Спробуйте розв'язати вузлики.

Чи змінилася лезка? Так, вона стала довшою, деформувалася. Так і з нашою душею. Конфлікти залишають свої зміни, деформацію в серці кожної людини.

Тож намагайтеся уникати конфліктів, а якщо це неможливо - то хоча б спробуйте правильно його розв'язати.

 

2. Заключне слово вчителя

(Учитель вмикає композицію «Сакура», і під її акомпанемент розповідає)

На закінчення нашого заходу я б хотіла розповісти вам одну легенду, яка прийшла до нас з Японії.

Японці вірять, що 1000 журавликів, зроблених власноруч, можуть врятувати людину від біди, принести мир, щастя і спокій у вашу оселю.

Я дарую вам цих журавликів від щирого серця. І хочу, щоб конфлікти, неприємності не мали місця у вашому житті.

А хто сьогодні вважає себе щасливим, підніміть журавликів до неба, нехай летять. Бажаю всім успіху!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 січня 2022
Переглядів
469
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку