Засідання “круглого столу” за темою
“Проблема насильства в сім’ї та жорстокості неповнолітніх”.
(для 9-11 класів)
Мета: сприяти правовому вихованню учнів; формувати уявлення про можливі джерела небезпеки; розвивати творче мислення; виховувати позитивнее ставлення до власного життя, життя оточуючих та негативнее ставлення до правових порушень.
Обладнання: плакати і малюнки на тему “Молодь протии насилля”, презентації.
Девіз: “Насилля і крик – ознаки слабкості”.
О. Дюма
Хід заходу.
Учитель: Захист прав дітей, молоді, питання жорстокості, є важливою проблемою. Вважаю, що це - повинна вирішуватися постійно, а зараз особливо. Тема до якої ми звернулися, звучить так: “проблема насильства в сім’ї і жорстокості неповнолітніх”. Проведемо “круглий стіл” у формі рольової гри. Одні учні будуть виступати в ролі консультантів – інші робітників юридичної фірми, а третю групу складуть журналісти. Зустрічаймо їх.
На сцену піднімаються учні, займають свої місця.
Ведуча: (ставить питання учням).
Ведуча: на ці питання ми підготували для вас відповіді.
Послухайте інформацію про те, що таке насильство і якими бувають його прояви.
1-Й УЧЕНЬ-КОНСУЛЬТАНТ. Насильство є фактором примусового контролю, який чинить одна людина над іншою. Це реальна дія чи загроза фізичної, психологічної, економічної або сексуальної образи з боку однієї особи щодо іншої. Найчастіше, як свідчить статистика, воно проявляється в сім’ї. Насильство в сім’ї – серйозна і досить поширена проблема в світі. За даними досліджень департаменту юстиції США, близько 95% жертв насильства в сім’ї – жінки.
2-Й УЧЕНЬ-КОНСУЛЬТАНТ. Згідно з міжнародними стандартами, існує більше 20 видів насильства.
Основні види насильства:
Фізичні:
Емоційна образа:
Психологічний та економічний тиск:
Ведуча: як правило, насильство не існує саме по собі, його супутники – алкоголізм і наркоманія.
3-Й УЧЕНЬ-КОНСУЛЬТАНТ. Алкоголізм знімає стримуючі механізми: насильник може бути жорстокішим або більш різко виражає свій гнів, якщо перебуває у стані сп’яніння.
Наркотичні речовини підвищують небезпеку нанесення більш серйозних пошкоджень.
На жаль, нерідко підлітки починають вживати наркотики або вживати для тог, щоб забути і не думати про образу.
Ведуча: насильство, агресія, жорстокість часто йдуть поруч. На превеликий жаль, ці негативні явища спостерігаються і в навчальних закладах. Із наступного повідомлення ви дізнаєтесь про чинники, що провокують жорстокість.
4-Й УЧЕНЬ-КОНСУЛЬТАНТ. Основними чинниками, що провокують жорстокість у навчальних закладах, є такі:
Ведуча: про вплив засобів масової інформації повідомлення зробить нам консультант.
5-Й УЧЕНЬ-КОНСУЛЬТАНТ. Ця проблема є надзвичайно актуальною не лише для України, Але ц для світової громадскості загалом. Тому розглянемо її детальніше.
Телебачення практично щодня демонструє акти насильства (мультфільми, кіно, різноманітні програми). Це все зміцнює думку про те, що насильство є нормою поведінки. Агресія на екрані робить дітей більш агресивними в житті. Так, український глядач сцени агресії бачить в середньому кожні 16 хв., а в період з 19.00 до 23.00 год. – цей інтервал скорочується до 12 хв. Для порівняння: у Росії цей показник становить 15 і 10 хв., а в США відповідно 15 і 6 хв.
Дослідники застерігають і протии надмірного захоплення учнів, комп’ютерними іграми. Гра подає “вбитих” і “поранених”, формує у свідомості дитини переконання, що “чим більше я вб’ю, тим краще”.
Фільми жахів також шкідливі для дітей і підлітків.
Учені дійшли висновку, що чим більше Людина (особливо діти і підлітки) бачать сцени вбивства, насильства, крові на екранах телевізорів чи моніторах комп’ютерів, тим більше цинічною, агрессивною і жорстокою вона стає.
(ведуча дякує консультантам за цікаві повідомлення і пропонує надати слово групі учнів – журналістів, які наведуть конкретні приклади насильства і жорстокості. Відкриваємо рубрику “Стався такий випадок”.)
Учні – журналісти називають повідомлення, вміщені у виданнях:
(використання матеріалів преси.)
Учитель: шановна ведуча, будь ласка, дайте мені слово.
Звичайно, факти про які ми щойно дізнались жахливі. Я спостерігала за реакцією в залі і, на щастя, не бачила жодного байдужого обличчя. Добре, що ваші серця не скам’яніли від жорстокості. Сподіваюсь, що кожен з вас виростить добрим батьком і лагідною матір’ю.
Але мушу зазначити, що, на жаль, і в нашій школі спостерігаються приклади насильства.
Ведуча: ми живемо з вами у правовій державі, де права дітей і підлітків захищає закон. Саме про відповідальність за вчинення злочинів слухайте наших “юристів”.
1-Й УЧЕНЬ-ЮРИСТ. Звичайно, насильство, жорстока поведінка – це не тільки соціальна проблема. Згідно з офіційною інформацією "Кількість потерпілих від злочинів у січні - червні 2017 року становила 223,7 тис. осіб, серед яких 2,6 тис. - неповнолітні та 1,2 тис. - діти до 14 років". Також однією з гострих проблем українського суспільства є проблема правопорушень неповнолітніх. За статистичними даними злочинність неповнолітніх має таку структуру: злочини, пов’язані з наркотиками – 2,8 %; хуліганство – 6,2 %; крадіжки – 70,5 %; злочини проти життя та здоров’я – 2,1 %; інше – 9,4 %. Злочинність серед молоді все більше набуває групового характеру. Питома вага злочинів, учинених групами, становить понад 70 %. Щодня підлітки в Україні вчиняють понад 100 злочинів, у тому числі одне вбивство або злочин із заподіянням тяжких тілесних ушкоджень, одне зґвалтування, два-три розбійні напади, вісім пограбувань, сімдесят крадіжок приватного та державного майна [2]. Ця статистика свідчить про надзвичайну актуальність визначеної проблеми. Від того, як вона вирішується, залежить не лише стан і тенденції правопорушень у майбутньому, а й розвиток морального середовища у суспільстві в цілому.
Також зареєстровано про недопущення насильства в сім’ї.
Ви всі добре знаєте, що в ККУ, ст. 20 говориться, про кримінальну відповідальність неповнолітніх, яка в деяких випадках настає з 14 років.
2-Й УЧЕНЬ-ЮРИСТ. Наші кореспонденти інформували про покарання за вчинені злочини. Мушу додати, що це Були статті 116, 123, 127 і 129 ККУ. 15.11.2001р. в Україні був прийнятий закон “Про попередження насильства в сім’ї, де в ст.15 зазначається, що члени сім’ї, які вчинили насильство над дітьми, несуть кримінальну, адміністративну або громадсько-правову відповідальність згідно із законом.”
Ведуча: А тепер свої поради вам пропонує психолг.
“Як стримати наростаючу агресію”
У випадку назрівання конфлікту необхідно:
Пам’ятки “Тобі, наш друг”.
Підсумок проведення заходу.