Тема уроку. Звірі взимку
Мета уроку. Сформувати в учнів уявлення про те, як зимують звірі; розвивати увагу, спостережливість, логічне мислення, навички колективної роботи та роботи в парах; виховувати допитливість, любов і бережливе ставлення до тварин та бажання допомагати їм узимку.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу із застосуванням елементів ноосферної освіти, інтерактивних технологій, ІКТ
Обладнання. Мультимедійний супровід; картки із зображенням звірів для гри «Поїзд»: аудіозапис звуків кроків по снігу, спокійної фонової мелодії; шаблони образів; клей; фломастер; печиво у формі ведмедя;
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Гармонізація настрою. СЛАЙД 1.
Холодно зараз у лісах і лугах.
Холодно зайчикам, лискам, птахам,
Затишно, тепло в класі у нас.
Доброго дня вам, вітаю я вас.
Станьмо в пари,розітрімо свої долоні. Тепло,яке відчули,передамо один одному потиском руки. Заплющим оченята і пошепки за мною промовимо:
У нас гарний настрій. Ми всі готові до уроку. Бажаємо собі і друзям успіху!
ІІ. Фенологічні спостереження
- У нашому класі панує затишна і тепла атмосфера. А яка погода на нас чекає за даними метеоцентру?
1. Хвилинка-цікавинка. СЛАЙД 3
Учень:
- За даними метеоцентру на сьогоднішній день в нашому класі очікується такий прогноз погоди: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, опади у вигляді великої кількості посмішок і блискавки від сяяння розумних оченят.
2. Аналіз погоди. СЛАЙД 4
- А яка погода сьогодні за вікном?
Відповіді учнів за планом: пора року, місяць, день тижня, стан неба, вітер, опади, температура повітря, інші явища…
IIІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
- А чи ви чули спів пташок йдучи до школи?Чому?
- Бесіда про пташок. Так діти,птахи відлетіли у вирій,але деякі прилетіли. Давайте за допомогою Лего ми повторимо з вами які птахи перелітні,які зимуючі,а які осілі. Коли я називатиму перелітну пташку,ви піднімаєте червону цеглинку,зимуючу пташку-жовту цеглинку і осілу – зелену.
(Зозуля,соловей,ластівка,Дрізд,перепілка,Журавель,лелека,горобець,сорока,ворона,дятел,синиця,снігур ,омелюх.)
- Роздивіться слайд. Назвіть зображених на ньому пташок. Яка пташка, на вашу думку, на ньому зайва? Чому? СЛАЙД 5
- Чим живляться осілі птахи взимку?
- Чим люди можуть допомогти?
-А які птахи прилітають до нас?(Снігурі)
- І один із снігурів сьогодні вранці поклав нам конвертики. Зараз вони знаходяться у вас на партах. Давайте поглянемо що у них?
ІV. Визначення теми уроку.
Робота в парах. Інтерактивна гра «Потяг» (у дітей на партах набір карток із зображенням різних предметів, до яких можна підібрати загальну назву, а одне із зображень зайве – його і мають відібрати учні. Далі учні показують один одному відібрані картки, об’єднують їх за видовими ознаками, підбирають загальну назву і визначають тему уроку)
Сьогодні ми будемо говорити про тварин взимку. СЛАЙДИ 6,7
V. Визначення завдань уроку.
1. Словникова робота. СЛАЙД 8
- Дітки, я пропоную нам всім разом вирушити в експедицію у зимовий ліс. А хто знає, що таке експедиція?...
- Як ви вважаєте, про що ми будемо робити під час експедиції?
Під час експедиції ми будемо досліджувати,спостерігати,отримувати нові знання.
- Як ви будете працювати? Будемо активно працювати,уважно слухати,а також будемо допитливими.
- Отож, вирушаємо у путь! (звуки кроків по снігу)
VI. Вивчення навчального матеріалу
1.Інтерактивна гра «Входження в картину»
- Ось ми і опинилися у чарівному зимовому лісі, засніжені дерева сплять, навколо тиша, тільки чутно як де – не де поскрипує сніг.
Погляньте на екран,що ви бачите?Яких саме тварин?
Що ви можете про них сказати?
- Зайчик не боїться холоду,тому що у нього тепле хутро. Вдень зайці ховаються під кущами,горбиками,або зариваються у сніг. Вдень вони можуть дрімати. Взимку мало помітні,тому що хутро стає світлішим,а незадовго до заходу сонця заєць виходить на пошуки їжі,обгризають кору,пагони молодих дерев,знаходять копиці сіна пожухлий бурян.
- Для білочки взимку ні мороз,ні вітер не страшний,тому що у неї є гніздечко,зроблене з гілок і хмизу. Живиться білочка осінніми запасами жолудями,горіхами,насінням шишок. Шубка взимку у неї сіренька,щоб бути менш помітною для ворогів. Спритно пересувається по деревах за допомогою довгих пальців і гострих кігтів,має пухнастий довгий хвіст.
- Лисиця не боїться холоду,має пухнасте і густе хутро,під час снігопаду і сильного морозу вона ховається у норі. Полює на мишей,птахів,зайців,шукає їжу біля осель людей.
- Вовки збираються у невеликі групи. Вночі виходять на полювання,а вдень ховаються в ущелинах,чагарниках. Полюють на птахів,оленів,кабанів,зайців.
- Дикі кабани також бродять групами,шукаючи корм долають великі відстані. Їм доводиться добувати корм з-під снігу. Розгрібаючи сніг,опале листя знаходять жолуді,горіхи ліщини,гризуть також кору дерев.
- Ведмеді взимку сплять Вистачає запасів жиру,які нагуляли влітку і восени,до сплячки.
- Козулі взимку живуть невеликими табунами,бродять у пошуку їжі. У цю пору у них густе,світліше хутро ніж восени.
2.Бесіда
- Про яких звірів зараз йшла мова?
- Що ви про них запам’ятали?
3. Створення образу.
1) Робота в парах. СЛАЙД 18
Завдання:
4. Фізкультхвилинка
5. Смачна пауза. Створення проблемної ситуації.
- Трішки порухалися,треба запастися силами,для цього підкріпимося печивом.(діти ласують печивом із силуетами ведмедиків, наприклад «Зоологічне» або «Барні») СЛАЙД 22
6. Виступ доповідачів:
1) Зима страшна для тварин не так холодом, як голодом. Особливо важ-
ко знайти їжу під час снігопадів, у сильні морози.
Взимку тварини худнуть, витрачається жир під шкірою, витрачаються й
сили. Тому на допомогу тваринам приходять люди. СЛАЙД 23
2) Про охорону тваринного світу піклується і наша держава. В Основ-
ному законі нашої держави — Конституції, говориться, що тваринний світ є одним з основних компонентів навколишнього середовища, національним багатством України. В інтересах нинішнього і майбутніх поколінь в Україні здійснюються заходи щодо охорони і відтворення тваринного світу. СЛАЙД 24
3) Коли наступає зима люди розкладають на полях та у лісі кормушки для звірів, наповнюють їх сіном для оленів і зайців, насипають у кормушки овес і пшеницю. А ще підвішують годівниці для птахів на дерева. Туди насипають різні крупи, кладуть сало, калину, насіння. Також підкормлюють білочок, для цього насипають у годівниці горішків. Це не просто цікаве спостереження, а й можливість врятувати чиєсь життя. СЛАЙД 25
7. Висновок.
- Який ми можемо зробити висновок? Чи легко звірям взимку обходитись без допомоги людей?
- Тваринам потрібна допомога людей! СЛАЙД 26
VII. Підсумок уроку.
1. Гра «Мікрофон»
- Ну що ж, наша експедиція завершилася і настав час з’ясувати, чи збулися ваші очікування, отримали ви знання, які сподівалися отримати на початку уроку? СЛАЙД 27
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Значення якого слова дізналися?
2. Рефлексія.
1) Гра «Закінчи речення» СЛАЙД 28