Засідання школи молодого педагога

Про матеріал
Матеріали можна використовувати при плануввнні роботи школи молодого педагога у школі чи позашкільному навчальному закладі
Перегляд файлу

ЗАНЯТТЯ ШКОЛИ МОЛОДОГО ПЕДАГОГА

 

Тема.  Переваги інтерактивних методів навчання та їх класифікація.

Мета. Сприяти  адаптації молодих спеціалістів у педагогічному колективі, розвитку своїх професійних якостей; розвивати готовність молодих спеціалістів до впровадження новітніх освітніх технологій і методик у навчально-виховний процес гуртка, прагнення до оволодіння педагогікою співробітництва.

Форма проведення: методичний діалог.

План проведення:

1. Вступне слово.

2. Класифікація методів навчання.

3. Ефективність інтерактивного навчання

4.  Принципи інтерактивного навчання

5.  Інтерактивні методи навчання

6. «Асоціативний кущ»

7.  Інтерактивна гра «Так чи ні»

8.  Рефлексія. Інтерактивна вправа «Клубочок  думок»

 

 

Хід заходу

«Якщо у тебе є одне яблуко і в мене є яблуко,

 і ми обміняємося ними, то у кожного з нас буде по одному яблуку…

Якщо у тебе є ідея і у мене є ідея, і ми обміняємося цими ідеями,

то у кожного з нас буде по дві ідеї»

Бернард Шоу

 

1. Вступне слово.

Епіграфом до нашого заняття я взяла цитату відомого англійського письменника, драматурга Бернарда Шоу: «Якщо у тебе є одне яблуко і в мене є яблуко, і ми обміняємося ними, то у кожного з нас буде по одному яблуку…Якщо у тебе є ідея і у мене є ідея. І ми обміняємося цими ідеями,

то у кожного з нас буде по дві ідеї».

І це невипадково. Для того, щоб зрозуміти ідею, треба не тільки досконало вивчити її, а й почути думку інших, обговорити деталі, відпрацювати в команді. Тож  бажаю плідної  праці, хай це заняття буде корисним для кожного з нас.

 

2. Класифікація методів навчання

  Залежно від характеру взаємодії вчителя та учнів розрізняють пасивні, активні й інтерактивні методи навчання.

Пасивні методи – це навчання, у якого вчитель є головною дійовою особою. Він керує ходом занятт, а учні виступають у ролі пасивних слухачів. Зв'язок педагога з учнями здійснюється за допо­могою опитувань, самостійних, контрольних робіт, тестів тощо.

Активні методи – це навчання, у процесі якого учні та вситель взаємодіють один з одним. І учні тут не пасивні слухачі, а активні учасники. Якщо пасивні методи припускають авторитарний стиль взаємодії, то активні методи переважно акцентують на демократичному стилі.

Інтерактивні методи – форма навчання, у процесі якого учні і вчитель перебувають у режимі бесіди, діалогу між собою. Це співпраця, взаємонавчання: вчитель – учень, учень – учень. При цьому вчитель і учень – рівноправні, рівнозначні суб’єкти навчання. Інтерактивна взаємодія виключає домінування одного учасника освітнього процесу над іншим, однієї думки над іншою. Під час такого спілкування учні вчаться бути   толерантними, демократичними, спілкуватися один з одним, слухати один одного, поважати думку іншого, критично мислити, ухвалювати обґрунтовані рішення.

Хочу випередити запитання «Чим відрізняються активні методи від інтерактивних».

На відміну від активних методів, інтерактивні  орієнтовані на ширшу взаємодію учнів не тільки з учителем, а й один з одним, на домінування активності учнів у процесі навчання. Роль учителя на інтерактивних заняттях зводиться до керування діяльністю учнів на шляху досягнення цілей уроку.

  Ефективність інтерактивних методів навчання ми розглянемо далі.

3. Ефективність інтерактивного навчання

Науковцями і практиками визнано, що отримання знань, формування вмінь і навичок, розвиток особистісних якостей, набуття певних компетентностей особистості учня є найефективнішими, якщо в освітньому процесі використовують інтерактивні форми і методи.

За допомогою інтерактивних технологій учні мають змогу:

  • аналізувати навчальну інформацію, творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу й у такий спосіб зробити засвоєння знань доступнішим;
  • навчитися формулювати власну думку, правильно її висловлювати, доводити власну позицію, аргументувати й дискутувати;
  • навчитися слухати іншу людину, поважати альтернативну думку;
  • моделювати різні соціальні ситуації, збагачувати власний соціальний досвід через включення в різні життєві ситуації, їх моделювання;
  • вчитися будувати конструктивні взаємини у групі, уникати конфліктів, розв’язувати їх, шукати компроміси, прагнути діалогу та консенсусу;
  • розвивати навички проектної діяльності, самостійної роботи, виконання творчих робіт.

 

Дослідження, проведені Національним тренінговим центром (штат Меріленд, США) у 1980-х роках, показує нам, що інтерактивне навчання уможливлює різке збільшення відсотка засвоєння матеріалу, бо впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття та волю. Результати цих досліджень зображено на схемі, яка дістала назву «Піраміда навчання».

http://multycourse.com.ua/public_html/files_uploaded/4_4_4.png

Піраміда навчання

Як бачимо зі схеми піраміди, що найменших результатів можна досягти за умов пасивного навчання (лекція – 5 %, читання – 10 %, зорове і слухове сприймання – 20 %, демонстрація – 30 %), а найбільших – інтерактивного (групова дискусія – 50 %, практичні вправи – 75 %, навчання інших або негайне застосування знань – 90 %). Це середньостатичні дані, тому в конкретних випадках результати можуть різнитися, але в середньому таку закономірність може простежити кожен педагог.

Сучасний учитель — це гнучкий, спостережливий та чуйний професіонал, що завжди намагається зацікавити своїх учнів та захопити їх освітнім процесом. І це означає, що під час уроків учитель використовує інтерактивні методи навчання.

4. Принципи інтерактивного навчання

На таких заняттях роль педагога є провідною і дуже відповідальною. Він повинен:

  • Заохочувати активність учнів.
  • Використовувати питання, що стимулюють спілкування, дискусію..
  • Використовувати прийоми, що наштовхують учнів на правильні відповіді, а також утримують їх увагу.
  • Підтримувати робочу атмосферу.
  • Включатися до роботи на одному рівні з учнями.

На гурткових заняттях можна застосовувати різні інтерактивні методи, які дають змогу підвищувати ефективність засвоєння знань, поліпшити контроль над виконанням завдань, викликати інтерес до навчання.

Для ефективного застосування інтерактивних методів потрібно спланувати роботу так, щоб:

  • дати учням випереджувальні завдання (прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання);
  • на одному занятті використовувати 1- 3 інтерактивних методи;
  • визначити хронометраж, ролі учасників, підготувати запитання.

5.  Інтерактивні методи навчання

Існує велика кількість інтерактивних методів навчання, і кожен учитель обирає з них ті, які імпонують саме йому. Готуючись до нашого засідання, я зупинилась на тих інтерактивних методах, які використовуються частіше, тобто є найпопулярнішими:

  1. Робота у групах;
  2. Мозковий штурм;
  3. Рольові ігри;
  4. Коло ідей (залучення до дискусії);
  5. Мікрофон;
  6. Навчаючи – учусь.
  7. Акваріум
  8. Асоціативний кущ

Розглянемо детальніше метод  «Акваріум»:

Учасники об'єднуються у групи по 4-6 осіб та ознайомлюються із завданням. Одна з груп займає місце в центрі кабінету, отримує інструкцію щодо проведення групової дискусії: «Прочитайте завдання вголос, обговоріть його в групі, за 3-5 хвилин дійдіть спільного рішення або підсумуйте дискусію». Після завершення відведеного часу група повертається на місце. Коротке обговорення того, що почули всі: чи погоджуєтеся ви з думкою групи?  Чи була ця думка достатньо аргументованою? Потім інша група займає місце в центрі кола. Наступна група може обговорювати інше питання або іншу проблему.

Рефлексія: для чого ми це робили?

Розглянемо детальніше метод  «Асоціативний кущ»

Наприклад, перед малюванням весняного пейзажу пропануємо дітям скласти асоціативний кущ до слова «весна».

Цей метод полягає в тому, щоб за короткий проміжок часу учні пригадали та сформулювали засвоєні раніш знання з теми, запропонованої вчителем. Дані відповіді у формі коротких тез записуються на дошці навколо розглянутого поняття чи явища. Результатом є схема – опора, що актуалізує знання учнів і готує їх до сприйняття нового матеріалу з даної теми.

1. Напишіть центральне слово або фразу посередині аркуша паперу, на дошці або в зошиті.

2. Запропонуйте учням називати слова та фрази, що спадають їм на думку із заданої теми.

3. Записуйте висловлені учнями слова та фрази довкола центрального слова.

4. Коли всі ідеї записані на аркуші (дошці), починайте встановлювати там, де це можливо, зв'язки між поняттями.

Цей метод дуже поширений, на перший погляд, простий, але активізує чуттєвий досвід учнів, їх пізнавальну діяльність, підвищує зацікавленість.

Пропоную потренуватись та скласти «Асоціативний кущ» до слова ПОРТРЕТ.

6. «Асоціативний кущ»

Групова робота учасників заняття ШМП

 

Приклад групової роботи учасників заняття ШМП з можливими варіантами записів.

7. Інтерактивна гра «Так чи ні»

Інтерактивні ігри набирають свою популярність у процесі проведення гурткових занять. Тож спробуємо з вами зіграти, для цього прослухаєсо українську народну пісню «Грицю, Грицю, до роботи».

Правила гри: відповідати на запитання тільки одним словом Так чи Ні.

  1. «Грицю, Грицю, до роботи» - українська народна пісня. Так чи ні?(так)
  2. Ця пісня написана в мажорі. Так чи ні? (так)
  3. Вона виконується в повільному темпі. Так чи ні?(ні, вона виконується в швидкому темпі).
  4. Це спокійна, наспівна пісня. Так чи ні? (ні)
  5. Музична особливість цієї пісні – маршовість. Так чи ні? (ні, музична особливість – танцювальність).
  6. Це двочастинний музичний твір. Так чи ні? (ні, цей твір складається з однієї частини.).

Рефлексія.

8.Рефлексія. Інтерактивна вправа «Клубочок  думок»

 

Ми з вами побачили і обговорили всього лише кілька прийомів і методів роботи на уроці з використанням інтерактивних технологій та методів навчання.  Підводячи підсумок нашого заняття, давайте висловимо одним словом чи словосполученням свої враження від заняття, передаючи клубочок.

 

 (  Відповіді учасників: сучасно, корисно, актуально, цікаво,...)

  Цей «Клубочок   думок » об'єднав нас в одне єдине ціле - сучасний учитель.

Василь Олександрович Сухомлинський сказав: «Усе з чогось починається: школа – з порога, урок – з дзвінка, знання – з учителя».  Від учителя залежить якість освіти, рівень духовної культури суспільства. А в школі ХХІ століття працювати вам, молодим учителям.

Дякую за увагу!

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
25 травня 2022
Переглядів
230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку