Департамент з гуманітарних питань Кам’янської міської ради
Комунальний заклад «Станція юних техніків»
Кам’янської міської ради
«інтегроване заняття як основна форма інтегрованої навчально-пізнавальної діяльності
в позашкільній освіті»
Керівник студії «Easy English»
Бусаргіна В.В.
м. Кам’янське – 2022р.
Протягом останнього часу STEM-освіта все ширше впроваджується як в шкільне так і позашкільне освітнє середовище, завдяки чому в процесі навчання посилюється симбіоз природничо-наукового компоненту та інноваційних технологій. Такий спосіб навчання готує підростаюче покоління до успішного подальшого працевлаштування, освіти після школи та подальшого розвитку молоді.
На думку американських вчених не варто зосереджувати увагу дітей лише в напрямку науки та лишати дітей можливості творити, адже тоді існує можливість втратити у молодого покоління навичок креативності, а це може призвести до непоправних наслідків.
Педагоги все частіше комбінують різні методи навчання та використовують технології навіть при вивченні творчих та мистецьких дисциплін: впроваджують фізичні досліди на уроках біології, вчать створювати музику не тільки за допомогою музичних інструментів, а й використовуючи ІКТ, малюють не тільки фарбами та олівцями, а використовуючи графічні редактори, адже розвиток суспільства провокує і розвиток видів навчальної діяльності. Такий прогрес дозволяє підтримувати у дітей високий рівень мотивації до навчання та дає змогу поглибити знання у різних сферах науки та мистецтва на одному занятті.
Впроваджуючи такі види діяльності почали з’являтись нові форми роботи, які стали найбільш цікавими для дітей. Прикладами такого мутуалізму стали вже досить популярні в позашкільній освіті заняття з комп’ютерної графіки (поєднання малювання та використання ІКТ) цифрової анімації (кіно та ІКТ); робототехніка (інженерія та програмування) та інші, адже мутуалізм має на увазі взаємовигідні відносини, коли один елемент вже не в змозі існувати окремо від іншого. Тож поєднання окремих наук стало звичним проявом для STEM-освіти.
Така еволюція технологій веде до того, що дитина матиме можливість бути широко обізнаною та ще в шкільному віці отримати достатній багаж знань щоб обрати майбутню професію чи вирішити який вид діяльності повністю задовольняє її потреби до саморозвитку.
Такі потреби майже повністю задовольняє проведення вже досить популярних інтегрованих занять, що широко впроваджуються в дошкільній, шкільній, позашкільній та навіть вищій освіті. Результатами таких занять є збудження уяви, досягнення високого рівня знань, формування системного мислення та позитивно-емоційного ставлення до процесу навчання.
Звісно, інтегровані заняття потребують значно більшої та ретельнішої підготовки, адже матеріал опрацьований педагогом при підготовці такого заняття не обмежується однією дисципліною та темою, а має більший діапазон, але і результат від такого заняття є значно вищим за якісними показниками.
В результаті такої роботи в дітей активно формуються ключові компетенції та навички практичного життя, забезпечується високий рівень соціально-особистісного розвитку, діти навчаються виконувати логічні операції (порівняння, аналіз, синтез, класифікація, узагальнення) та забезпечується можливість уникати перенавантаження дітей знаннями за рахунок зміни виду діяльності.
В роботу студії «Easy English» комунального закладу «Станція юних техніків» Кам’янської міської ради активно впроваджуються інтегровані заняття, адже студія працює за програмою «Початкове технічне моделювання з елементами англійської мови». Сама програма дає можливість комбінувати заняття з моделювання та вивчення іноземної мови. Заняття об’єднують блоки знань з різних галузей навколо однієї теми з метою інформаційного та емоціонального збагачення сприймання та мислення. Під час занять діти працюють з папером, пластиком, клеєм, ножицями, фарбами, олівцями та водночас збагачують свій словниковий запас не тільки рідної (української) мови а й іноземної (англійської). Завдяки повторюванню нових іноземних слів протягом усього заняття та вживання їх у реченнях лексика опановується швидше та запам’ятовується краще.
Практика показує, що інтегровані заняття більш цікаві для дітей, оскільки допомагають вирішувати на одному занятті більшу кількість завдань, використовувати більшу кількість методів, прийомів та технологій. Навчальний процес у роботі гуртка створив умови, за яких неучасть кожної дитини в процесі пізнання та навчання неможлива, адже серед всіх різноманітних видів завдань дитина обов’язково знайде те, що їй справді цікаво та до вподоби.
Структура таких занять потребує чіткого та продуманого взаємозв’язку матеріалів з різних галузей, тож у роботі гуртка широко впроваджені різні види форми навчальної роботи.
На організаційному етапі заняття вихованці вітаються, відповідають на запитання щодо дати проведення заняття, погоди та свого настрою англійською мовою. Таким чином проводиться підготовка до сприйняття іншомовного мовлення, повторення та активізація лексичного матеріалу набутого під час попередніх занять. Вихованці спілкуються між собою та обговорюють виготовлені поробки також використовуючи іноземні (англійські) слова, що покращує їх засвоєння.
Під час мотиваційного етапу педагог шляхом ігрового прийому стимулює у вихованців мотивацію до пізнання. Частіше за все для цього використовуються загадки, ребуси, кросворди, вірші чи відеоролики, які частіше за все звучать англійською. Для вихованців молодшої групи матеріали дублюються державною мовою, для старших вихованців перекладаються українською лише окремі (нові) елементи. Після цього педагог повідомляє тему та мету заняття, що випливає з завдання, яке виконали діти. Рідше пропонується просканувати QR-код для того, щоб отримати необхідну інформацію.
В ході практичної частини заняття діти за допомогою ігрових технологій вивчають нові слова та виконують поробки за програмою. Частіше за все в якості ігрового реквізиту використовуються поробки виконані раніше. Вихованці вчаться їх описувати, знаходити спільні та відмінні риси тих чи інших об’єктів. Приступаючи до творчої частини діти найчастіше захоплюються процесом. Сильніші вихованці зазвичай відмовляються від допомоги педагога, та досить швидко отримують гарний результат доповнюючи роботу креативними деталями на власний розсуд. Завдяки цьому становляться фіналістами та переможцями творчих виставок та конкурсів на ряду з учасниками з вузькопрофільних художніх та творчих закладів.
Під час занять використовується метод зворотнього навчання – Teаchback. За методом Teachback діти не просто сприймають інформацію, а й мають пояснити (своїми словами!), що саме вони вивчили та як можна використати отримані знання. Це чудовий спосіб визначити, чи добре вихованці засвоїли матеріал, чи зможуть вони користуватися новими отриманими знаннями.
Для перевірки знань гуртківців дуже рідко використовуються звичайні тести. Все частіше для узагальнення та закріплення знань гуртківців використовуються ІКТ технології, тож діти залюбки виконують завдання y Google-class, Learning apps, Quizizz та на інших онлайн-платформах.
Кожного разу вихованці з задоволенням відвідують заняття та чекають на них, адже знають, що на них чекатиме не «сухий» виклад матеріалу, а цікаві ігри, змагання, досліди, перегляд мультфільмів, розбір популярних пісень, цікаві факти з інших наук, які відповідають темі заняття та, звичайно, творча робота, в якій дитина матиме змогу проявити свій креатив та художній смак.
Отже, інтегровані заняття є різноспрямованими. Педагог має можливість об’єднати чи узагальнити матеріал, уточнити та поглибити знання діте й з тої чи іншої теми. Незважаючи на те, що такі заняття мають досить високий темп, вони вмикають активні дійові сили вихованців та розвивають творчий потенціал. Інтеграція занять дає можливості для самовираження, реалізації та імпровізації не тільки дітей, а й педагога.
Незважаючи на складність підготовки таких занять та необхідність постійного пошуку інноваційних методів та технік викладання, проведення інтегрованих занять дає високий рівень результативності та завжди викликають у дітей цікавість та бажання продовжувати навчання.
Перелік використаної літератури:
Інтернет ресурси:
Додаток 1
Впровадження ігрових форм роботи в роботу студії «Easy English»
Додаток 2
Узагальнення знань під час дистанційного навчання за допомогою освітнього ресурсу Learning Apps
Додаток 3
Творче домашнє завдання вихованця для закріплення теми «Colours»
1