В сучасній школі урок залишається основною формою навчального процесу, проте, позакласна робота відіграє значну роль у формуванні наукового світогляду учнів. Саме вона дає можливість занурити дітей у комфортне середовище в якому знання розширюються та поглиблюються, формуються як життєві так і предметні компетенції. Всі три форми позакласної роботи, індивідуальна, групова, масова, мають великий потенціал для розвитку пізнавальних інтересів учнів, індивідуальних здібностей, марального, естетичного, екологічного виховання. Заняття в гуртках, участь учнів у підготовці позакласних заходів, проектній діяльності, квестахтощо, робить процес оволодіння знаннями цікавим, не вимушеним, орієнтованим на індивідуальні здібності та нахили, що дає можливості розв’язати проблеми освітнього процесу в сучасній Україні, в період реформ:- уникнути перевантаження;- наблизити академічні знання до життєвих потреб;- задовольнити пізнавальні інтереси учнів;- розвивати компетентності та компетенції;- здійснювати профорієнтацію;- здобувати спеціальні знання
Що таке STEM – освіта?Сьогодні Україна знаходиться на шляху інтенсивного розвитку і потребує значної кількості висококваліфікованих спеціалістів у інноваційній сфері, які стануть запорукою успішного економічного розвитку та конкурентоспроможності нашої держави в найближчому майбутньому. Тому в Україні започаткувалася власна система роботи з інтелектуально обдарованими дітьми. Адже навчання – це не просто вміння передати знання від учителя до учнів, це спосіб розширення свідомості і зміни реальності. Одним із актуальних напрямків інноваційного розвитку освіти є STEM – орієнтований підхід до навчання. STEAM використовують для позначення нового напрямку в освіті. Абревіатура STEAM (S – science, T – technology, E – engineering, A – art, M – mathematics) – це природничі науки, технології, інженерія, мистецтво, математика – система освіти, що стимулює оволодіння знаннями. STEM-освіта допомагає опанувати ці науки не окремо, а за допомогою інтеграції всіх п’яти дисциплін у єдину систему навчання. STEM- навчання дозволить зміцнити та вирішити найбільш актуальні проблеми майбутнього.
Головна мета STEM-освіти полягає у реалізації державної політики з урахуванням нових вимог Закону України «Про освіту» щодо посилення розвитку науково-технічного напрямку в навчально-методичній діяльності на всіх освітніх напрямках; створення науково-методичної бази підвищення творчого потенціалу молоді та професійної компетентності педагогічних працівників. Завдання STEM-освіти – це конкурентоспроможність випускників на сучасному ринку праці здатність і готовність до:розв’язання до комплексних задач (проблем),критичного мислення,творчості,когнітивної гнучкості,співпраці,управління,здійснення інноваційної діяльностіЦілі STEM-освіти: спрямовані на формування 5 основних компетенцій:1. концептуальне розуміння – розуміння концепцій, операцій і відносин;2. операційна свобода – навички гнучкого і акуратного виконання операцій;3. стратегічна компетенція – здатність формулювати, представляти і вирішувати проблеми;4. адаптивне осмислення – логічне мислення, рефлексія, пояснення і аргументація;5. продуктивна свідомість – схильність розглядати предмет як розумний, корисний і цінний поряд з вірою в свою ефективність
В Україні вже робляться перші кроки впровадження системи навчання STEM. У початковій школі – це формування навичок дослідницької діяльності, але у формі, доступній віковому, психічному та ментальному розвитку; закладення основ обізнаності зі STEAM-галузями і професіями. У середній школі вводяться міжпредметні програми, збільшується поінформованість учнів зі STEAM-предметів та профорієнтації. У старшій школі забезпечується складна програма навчання з акцентом на застосування STEAM-предметів, учнівську молодь готують до успішної післяшкільної зайнятості та освіти. STEАM-освіта передбачає формування критичного мислення та навичок дослідницької діяльності. Це створення умов щодо збалансованого гармонійного формування науково-орієнтованої освіти на основі модернізації математично-природничого та гуманітарного циклів освіти. Це великий вибір можливостей професійного розвитку, надання учням доступу до технологій. STEAM вимагає від учнів вміння працювати як у команді, так і самостійно. Учні не є пасивними спостерігачами на уроці, а шукачами-дослідниками, творцями нового, тому вони краще запам’ятовують новий матеріал. STEAM-освіта за допомогою практичних занять демонструє дітям можливість застосування науково-технічних знань в реальному житті.
Позакласна робота з хімії в контексті STEM – освіти. STЕМ - освіта надає можливість учням бути більш упевненими у власних силах, йти до поставленої мети, долати поразки, не зупинятися перед перешкодами, вірити у свої сили, ухвалювати рішення, жити й працювати в колективі й зосереджувати свої зусилля на конкретних завданнях, виявляти проблему, вести самостійний чи спільний пошук способів її розв’язання, брати на себе відповідальність за результати дій і вчинків. Опираючись на власний досвід, робимо висновок: STEАM – нова, цікава тема, де відбуваються зміни в діяльності та мисленні учасників освітнього процесу з позитивним результатом. Крім того, стало зрозуміло, що не можна дати знання якоїсь окремої науки незалежно від інших наук. Тобто органічне поєднання відомостей інших навчальних предметів навколо однієї теми, є однією з найперспективніших інновацій, яка закладає нові умови діяльності вчителів та учнів, що має великий вплив на ефективність сприйняття учнями навчального матеріалу.
Новизна досвіду: Поєднання в методиці навчанні таких стадій: виклик, осмислення, рефлексія. За рахунок принципу автономності дитина вчиться бути самостійною, приймати власні рішення та брати за них відповідальність. Навички критичного мислення та глибокі наукові знання, отримані в результаті навчання за STEАM, дозволяють дитині вирости новатором. STEАM-підхід є необхідною складовою для задоволення зростаючих потреб суспільства практично у всіх сферах діяльності. Працюючи над даною темою можна визначити переваги впровадженням STEАM-освіти:перехід від продуктивного навчання до проблемного навчання;нової структури уроку, що базується на блоках матеріалу з інтегрованих предметів;логічного зв'язку предметів;універсальності мети уроку, реалізація за рахунок STEАM-освіти;пізнання світу, інформативна ємність уроку;створення учнями авторського варіанту структурно-логічної схеми. Виконуючи навчальні програми і здійснюючи при цьому міжпредметні зв’язки та використовуючи інноваційні технології, я розуміла, що таке поєднання досить гармонійне і відповідає всім вимогам сучасної освітньої діяльності:навчальний процес набуває більшої індивідуалізації та автономності, що дає можливість дитині приймати власні рішення, брати відповідальність за них;критичне мислення та знання отримані в результаті навчання в STEAM можуть стати поштовхом до новаторства;в перспективі висококваліфіковані спеціалісти – це фахівці STEAM сфери.
Мета моєї роботи полягає в інтегруванні елементів STEM – освіти в освітній процес, впровадження інноваційних технологій та підготовці випускників школи до вибору майбутніх професій. Я вважаю, що впровадження елементів STEAM – освіти розвиває таку діяльність, як пошукова , креативна, розвиток логічного мислення. STEAM – це один із напрямів реалізації дослідницької та пошукової діяльності в школі та поза нею. STEM – нова методика навчання учнів, яка має таку основу:
Професія учителя не можлива без постійного пошуку оптимальних методів, форм роботи, тому позакласна робота з хімії може стати територією творчості, методичних експериментів та професійного зростання. У моїй професійній діяльності позакласна робота з хімії реалізувалася у різних формах:індивідуальна (підготовка учнів до участі в предметній олімпіаді);групова (проведення квестів);робота в парах;займи позицію (проведення тематичних заходів, пізнавальних вікторин, конкурсів, КВК). Всі форми роботи різноманітні по своєму змістовому наповненню та цікаві, але я хочу поділитися досвідом створення та проведення квестів в контексті STEM – освіти. В 2017 році працюючи над проектом з екології, учениця 11 класу Корякіна Ангеліна досліджувала енергозбережувальні лампочки, до складу яких входить Ртуть. В 2018 році учениця 10 класу, досліджуючи врожайність грунтів у межаж проекту з біології, у хімічній лабораторії (ЗНУ) визначала р. Н зразків грунту.
Впровадження елементів STEAM – освіти в школі поступово реалізується у навчальній та позакласній роботі. Однією із сучасних форм проведення позакласного заходу є квест. Це – цікавий і, водночас, ефективний спосіб засвоєння школярами необхідних знань, умінь та навичок. Інтерактивні вправи, виконання яких передбачає участь у квесті, стимулюють інтерес учнів, забезпечують активне долучення всіх учасників, згуртовують колектив учнів. Учням дуже подобається в такий спосіб отримувати інформацію.
Квест – засіб активізації навальної діяльності учнів. Квест — це аматорське спортивно-інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими гравцями (визначення з Вікіпедії)На думку Примака Сергія Валерійовича, учителя інформатики, квест – це вид інноваційного навчання з елементами традиційного виду навчання (проблемного) у якому використовуються методи стимулювання засобами рольової гри (друга група методів навчання за Ю. К. Бабанським). Сьогодні в умовах величезних змін у соціальному, економічному та політичному житті України постала проблема радикальної перебудови у сфері виховання, мета якої формувати всебічно й гармонійно розвинену, творчу та активну людину. Завдання школи сьогодні–забезпечити всебічний розвиток особистості кожного учня, створивши необхідні для цього умови. Для цього є багато інтерактивних форм і методів навчання. Інтерактивність - здатність взаємодіяти або знаходитися в режимі діалогу з ким-небудь (людиною) або з чим-небудь (наприклад, комп'ютером).
Переваги використання квесту: виявляє: приховані якості учнів, потенційних лідерів, інтелектуалів, учнів-логістів, які вміють прорахувати на декілька ходів вперед; розвиває логічне мислення, інтуїцію, вміння швидко знаходити вихід із складної ситуації, знайти спільну мову з різними людьми; дозволяє учням пізнати один одного в умовах необхідності прийняття швидких рішень; дозволяє учням краще ознайомитися з темою, бо всі сценарії носять тематичний характер; проводить аналогії й асоціації між явищами; швидка актуалізація інформації; ігрові етапи дозволяють спільно пережити емоційні сплески, що психологічно зближує учнів, викликають масу позитивних емоцій і радісних спогадів, сприяють розвитку комунікабельності; інтелектуальні етапи розвивають ерудицію і виявляють спритність.Ідея пошукового квесту полягає у розвитку навчальної та пізнавальної активності учнів в стані підвищеної уваги, зосередженості, бажання отримати перемогу. В кожній грі мають бути правила. (Участь беруть три команди, розраховано на учнів 7 - 9 класів)
Правила учасникам гри.1. Вам необхідно виконати завдання квесту2. У квесті перемагає та команда, яка найменше потратить часу на виконання завдань і збереже якнайбільше ресурсів.3. Враховується лише час виконання завдання. Час потрачений на пошук локацій не враховується .4. На кожній локації будуть агенти , які фіксують час виконання завдання, слідкують за правильністю виконання, ведуть облік, надають передбачені грою підказки.5. Якщо завдання команда не може виконати, його виконує агент. В цьому випадку команда отримує штрафні 5 хв. В залік іде весь час потрачений на отримання результатів.6. По завершенню гри команда публічно презентує виконане завдання з останньої локації.7. Переміщаючись по школі у пошуках локацій користуйтеся схемою. Не забувайте, що командна робота має переваги. Успіхів!