Застосування елементів STEАM-освіти при організації позакласних заходів з хімії

Про матеріал
Що таке STEM – освіта? Сьогодні Україна знаходиться на шляху інтенсивного розвитку і потребує значної кількості висококваліфікованих спеціалістів у інноваційній сфері, які стануть запорукою успішного економічного розвитку та конкурентоспроможності нашої держави в найближчому майбутньому. Тому в Україні започаткувалася власна система роботи з інтелектуально обдарованими дітьми. Адже навчання – це не просто вміння передати знання від учителя до учнів, це спосіб розширення свідомості і зміни реальності. Одним із актуальних напрямків інноваційного розвитку освіти є STEM – орієнтований підхід до навчання. STEAM використовують для позначення нового напрямку в освіті. Абревіатура STEAM (S – science, T – technology, E – engineering, A – art, M – mathematics) – це природничі науки, технології, інженерія, мистецтво, математика – система освіти, що стимулює оволодіння знаннями. STEM-освіта допомагає опанувати ці науки не окремо, а за допомогою інтеграції всіх п’яти дисциплін у єдину систему навчання. STEM- навчання дозволить зміцнити та вирішити найбільш актуальні проблеми майбутнього.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Застосування елементів STEАM-освіти при організації позакласних заходів з хіміїПідготувала вчитель хімії Поляк Тетяна Петрівна

Номер слайду 2

В сучасній школі урок залишається основною формою навчального процесу, проте, позакласна робота відіграє значну роль у формуванні наукового світогляду учнів. Саме вона дає можливість занурити дітей у комфортне середовище в якому знання розширюються та поглиблюються, формуються як життєві так і предметні компетенції. Всі три форми позакласної роботи, індивідуальна, групова, масова, мають великий потенціал для розвитку пізнавальних інтересів учнів, індивідуальних здібностей, марального, естетичного, екологічного виховання. Заняття в гуртках, участь учнів у підготовці позакласних заходів, проектній діяльності, квестахтощо, робить процес оволодіння знаннями цікавим, не вимушеним, орієнтованим на індивідуальні здібності та нахили, що дає можливості розв’язати проблеми освітнього процесу в сучасній Україні, в період реформ:- уникнути перевантаження;- наблизити академічні знання до життєвих потреб;- задовольнити пізнавальні інтереси учнів;- розвивати компетентності та компетенції;- здійснювати профорієнтацію;- здобувати спеціальні знання

Номер слайду 3

Що таке STEM – освіта?Сьогодні Україна знаходиться на шляху інтенсивного розвитку і потребує значної кількості висококваліфікованих спеціалістів у інноваційній сфері, які стануть запорукою успішного економічного розвитку та конкурентоспроможності нашої держави в найближчому майбутньому. Тому в Україні започаткувалася власна система роботи з інтелектуально обдарованими дітьми. Адже навчання – це не просто вміння передати знання від учителя до учнів, це спосіб розширення свідомості і зміни реальності. Одним із актуальних напрямків інноваційного розвитку освіти є STEM – орієнтований підхід до навчання. STEAM використовують для позначення нового напрямку в освіті. Абревіатура STEAM (S – science, T – technology, E – engineering, A – art, M – mathematics) – це природничі науки, технології, інженерія, мистецтво, математика – система освіти, що стимулює оволодіння знаннями. STEM-освіта допомагає опанувати ці науки не окремо, а за допомогою інтеграції всіх п’яти дисциплін у єдину систему навчання. STEM- навчання дозволить зміцнити та вирішити найбільш актуальні проблеми майбутнього.

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Головна мета STEM-освіти полягає у реалізації державної політики з урахуванням нових вимог Закону України «Про освіту» щодо посилення розвитку науково-технічного напрямку в навчально-методичній діяльності на всіх освітніх напрямках; створення науково-методичної бази підвищення творчого потенціалу молоді та професійної компетентності педагогічних працівників. Завдання STEM-освіти – це конкурентоспроможність випускників на сучасному ринку праці здатність і готовність до:розв’язання до комплексних задач (проблем),критичного мислення,творчості,когнітивної гнучкості,співпраці,управління,здійснення інноваційної діяльностіЦілі STEM-освіти: спрямовані на формування 5 основних компетенцій:1. концептуальне розуміння – розуміння концепцій, операцій і відносин;2. операційна свобода – навички гнучкого і акуратного виконання операцій;3. стратегічна компетенція – здатність формулювати, представляти і вирішувати проблеми;4. адаптивне осмислення – логічне мислення, рефлексія, пояснення і аргументація;5. продуктивна свідомість – схильність розглядати предмет як розумний, корисний і цінний поряд з вірою в свою ефективність

Номер слайду 6

В Україні вже робляться перші кроки впровадження системи навчання STEM. У початковій школі – це формування навичок дослідницької діяльності, але у формі, доступній віковому, психічному та ментальному розвитку; закладення основ обізнаності зі STEAM-галузями і професіями. У середній школі вводяться міжпредметні програми, збільшується поінформованість учнів зі STEAM-предметів та профорієнтації. У старшій школі забезпечується складна програма навчання з акцентом на застосування STEAM-предметів, учнівську молодь готують до успішної післяшкільної зайнятості та освіти. STEАM-освіта передбачає формування критичного мислення та навичок дослідницької діяльності. Це створення умов щодо збалансованого гармонійного формування науково-орієнтованої освіти на основі модернізації математично-природничого та гуманітарного циклів освіти. Це великий вибір можливостей професійного розвитку, надання учням доступу до технологій. STEAM вимагає від учнів вміння працювати як у команді, так і самостійно. Учні не є пасивними спостерігачами на уроці, а шукачами-дослідниками, творцями нового, тому вони краще запам’ятовують новий матеріал. STEAM-освіта за допомогою практичних занять демонструє дітям можливість застосування науково-технічних знань в реальному житті.

Номер слайду 7

Позакласна робота з хімії в контексті STEM – освіти. STЕМ - освіта надає можливість учням бути більш упевненими у власних силах, йти до поставленої мети, долати поразки, не зупинятися перед перешкодами, вірити у свої сили, ухвалювати рішення, жити й працювати в колективі й зосереджувати свої зусилля на конкретних завданнях, виявляти проблему, вести самостійний чи спільний пошук способів її розв’язання, брати на себе відповідальність за результати дій і вчинків. Опираючись на власний досвід, робимо висновок: STEАM – нова, цікава тема, де відбуваються зміни в діяльності та мисленні учасників освітнього процесу з позитивним результатом. Крім того, стало зрозуміло, що не можна дати знання якоїсь окремої науки незалежно від інших наук. Тобто органічне поєднання відомостей інших навчальних предметів навколо однієї теми, є однією з найперспективніших інновацій, яка закладає нові умови діяльності вчителів та учнів, що має великий вплив на ефективність сприйняття учнями навчального матеріалу.

Номер слайду 8

Новизна досвіду: Поєднання в методиці навчанні таких стадій: виклик, осмислення, рефлексія. За рахунок принципу автономності дитина вчиться бути самостійною, приймати власні рішення та брати за них відповідальність. Навички критичного мислення та глибокі наукові знання, отримані в результаті навчання за STEАM, дозволяють дитині вирости новатором. STEАM-підхід є необхідною складовою для задоволення зростаючих потреб суспільства практично у всіх сферах діяльності. Працюючи над даною темою можна визначити переваги впровадженням STEАM-освіти:перехід від продуктивного навчання до проблемного навчання;нової структури уроку, що базується на блоках матеріалу з інтегрованих предметів;логічного зв'язку предметів;універсальності мети уроку, реалізація за рахунок STEАM-освіти;пізнання світу, інформативна ємність уроку;створення учнями авторського варіанту структурно-логічної схеми. Виконуючи навчальні програми і здійснюючи при цьому міжпредметні зв’язки та використовуючи інноваційні технології, я розуміла, що таке поєднання досить гармонійне і відповідає всім вимогам сучасної освітньої діяльності:навчальний процес набуває більшої індивідуалізації та автономності, що дає можливість дитині приймати власні рішення, брати відповідальність за них;критичне мислення та знання отримані в результаті навчання в STEAM можуть стати поштовхом до новаторства;в перспективі висококваліфіковані спеціалісти – це фахівці STEAM сфери.

Номер слайду 9

Мета моєї роботи полягає в інтегруванні елементів STEM – освіти в освітній процес, впровадження інноваційних технологій та підготовці випускників школи до вибору майбутніх професій. Я вважаю, що впровадження елементів STEAM – освіти розвиває таку діяльність, як пошукова , креативна, розвиток логічного мислення. STEAM – це один із напрямів реалізації дослідницької та пошукової діяльності в школі та поза нею. STEM – нова методика навчання учнів, яка має таку основу:

Номер слайду 10

Професія учителя не можлива без постійного пошуку оптимальних методів, форм роботи, тому позакласна робота з хімії може стати територією творчості, методичних експериментів та професійного зростання. У моїй професійній діяльності позакласна робота з хімії реалізувалася у різних формах:індивідуальна (підготовка учнів до участі в предметній олімпіаді);групова (проведення квестів);робота в парах;займи позицію (проведення тематичних заходів, пізнавальних вікторин, конкурсів, КВК). Всі форми роботи різноманітні по своєму змістовому наповненню та цікаві, але я хочу поділитися досвідом створення та проведення квестів в контексті STEM – освіти. В 2017 році працюючи над проектом з екології, учениця 11 класу Корякіна Ангеліна досліджувала енергозбережувальні лампочки, до складу яких входить Ртуть. В 2018 році учениця 10 класу, досліджуючи врожайність грунтів у межаж проекту з біології, у хімічній лабораторії (ЗНУ) визначала р. Н зразків грунту.

Номер слайду 11

Впровадження елементів STEAM – освіти в школі поступово реалізується у навчальній та позакласній роботі. Однією із сучасних форм проведення позакласного заходу є квест. Це – цікавий і, водночас, ефективний спосіб засвоєння школярами необхідних знань, умінь та навичок. Інтерактивні вправи, виконання яких передбачає участь у квесті, стимулюють інтерес учнів, забезпечують активне долучення всіх учасників, згуртовують колектив учнів.  Учням дуже подобається в такий спосіб отримувати інформацію.

Номер слайду 12

Квест – засіб активізації навальної діяльності учнів. Квест — це аматорське спортивно-інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими гравцями (визначення з Вікіпедії)На думку Примака Сергія Валерійовича, учителя інформатики, квест – це вид інноваційного навчання з елементами традиційного виду навчання (проблемного) у якому використовуються методи стимулювання засобами рольової гри (друга група методів навчання за Ю. К. Бабанським). Сьогодні в умовах величезних змін у соціальному, економічному та політичному житті України постала проблема радикальної перебудови у сфері виховання, мета якої формувати всебічно й гармонійно розвинену, творчу та активну людину. Завдання школи сьогодні–забезпечити всебічний розвиток особистості кожного учня, створивши необхідні для цього умови. Для цього є багато інтерактивних форм і методів навчання. Інтерактивність - здатність взаємодіяти або знаходитися в режимі діалогу з ким-небудь (людиною) або з чим-небудь (наприклад, комп'ютером).

Номер слайду 13

Переваги використання квесту: виявляє: приховані якості учнів, потенційних лідерів, інтелектуалів, учнів-логістів, які вміють прорахувати на декілька ходів вперед; розвиває логічне мислення, інтуїцію, вміння швидко знаходити вихід із складної ситуації, знайти спільну мову з різними людьми; дозволяє учням пізнати один одного в умовах необхідності прийняття швидких рішень; дозволяє учням краще ознайомитися з темою, бо всі сценарії носять тематичний характер; проводить аналогії й асоціації між явищами; швидка актуалізація інформації; ігрові етапи дозволяють спільно пережити емоційні сплески, що психологічно зближує учнів, викликають масу позитивних емоцій і радісних спогадів, сприяють розвитку комунікабельності; інтелектуальні етапи розвивають ерудицію і виявляють спритність.Ідея пошукового квесту полягає у розвитку навчальної та пізнавальної активності учнів в стані підвищеної уваги, зосередженості, бажання отримати перемогу. В кожній грі мають бути правила. (Участь беруть три команди, розраховано на учнів 7 - 9 класів)

Номер слайду 14

Правила учасникам гри.1. Вам необхідно виконати завдання квесту2. У квесті перемагає та команда, яка найменше потратить часу на виконання завдань і збереже якнайбільше ресурсів.3. Враховується лише час виконання завдання. Час потрачений на пошук локацій не враховується .4. На кожній локації будуть агенти , які фіксують час виконання завдання, слідкують за правильністю виконання, ведуть облік, надають передбачені грою підказки.5. Якщо завдання команда не може виконати, його виконує агент. В цьому випадку команда отримує штрафні 5 хв. В залік іде весь час потрачений на отримання результатів.6. По завершенню гри команда публічно презентує виконане завдання з останньої локації.7. Переміщаючись по школі у пошуках локацій користуйтеся схемою. Не забувайте, що командна робота має переваги. Успіхів!

Номер слайду 15

Дякую за увагу!

pptx
Пов’язані теми
Хімія, Презентації
Додано
19 березня
Переглядів
161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку