Застосування методики казкотерапії до учнів початкової школи
Вступ
Казкотерапія - це один з ефективних методів роботи з учнями початкових класів, які зазнають тих чи інших емоційних та поведінкових труднощів .Застосування казкотерапії в початковій школі може мати різні цілі, такі як:
Основні переваги казкотерапії включають:
Інтеграція знань: казки допомагають учням впоратися з негативними станами, такими як ліню, небажання до нового, невпевненість .
Моральне виховання: казки спираються на те, що найкраще, що вже є у кожної дитини, і допомагають формувати повагу до однолітків та старшого покоління, дружні стосунки з однокласниками, вміння вислухати, відповідальність та емпатія.
Розвиток ключових компетентностей: казкотерапія допомагає молодшим школярам розвивати ключові компетентности, такі як креативність, проблемовирішення та соціальна адаптація.
Педагогам та батькам важливо замислитися над проблемою морального виховання підростаючого покоління, оскільки дитина молодшого шкільного віку покладена велика відповідальність, яку деякі не завжди готові впоратися.
Казкотерапія може бути корисним інструментом для підтримки емоційного комфорту та підримки внутрішнього балансу учнів.
Наші прабатьки через казкові оповіді передавали життєвий досвід молодшому поколінню. Воліли виховати його на народних ідеалах і поняттях про добре та погане. Прищеплювали молодому поколінні моральні якості, правила поведінки, розвивали внутрішній світ і передавали духовні знання.
Кожен педагог та працівник соціальної сфери повинен визначати мету до якої буде прагнути у своїй професійній діяльності та у процесі формування особистості дитини.
Кожен з працівників освітньої сфери повинен знати та уміти підбирати методи для виховання та навчання учнів. І змінюватися методи будуть, в залежності від віку та психологічних особливостей дітей інтересів в школі та за її межами, стосунків між однолітками та батьками. Одним з універсальних методів роботи є – казкотерапія. Вона підходе, як для дітей молодшого шкільного віку, так і для підлітків.
Для казкотерапії важливо створити умови які б допомагали дитині подолати те, що може стримувати її розвиток. Гра з казкою допомагає впоратися з негативним станом, лінню, небажанням пізнавати щось нове, невпевненістю,
Аналіз досліджень та публікацій. В дослідженнях Л. Виготського, Л. О. Запорожця, Божович, Д. Ельконіна виділяється, що молодший шкільний вік є періодом засвоєння і формування етичних норм.
Сутність методу казкотерапії
Казка… Її можливості великі. Кожен дорослий задумується над тим, щоб виховати дитину щасливою, здоровою. Що потрібно для того, щоб дитина змогла впоратися з багатьма життєвими перешкодами, цінувала дружбу, мала уявлення про честь і вірність?
Казкотерапія…Що ж це таке? Це один із варіантів арт-терапії, терапія середо-вищем, або казковою атмосферою. Це читання, розказування дітям казок, які роблять так, щоб дитина бачила в них себе, свої клопоти, переживання та знаходить способи їх розв’язання.
Казкотерапія – це здоров’язбережувальна технологія, яка є природовідповідною, інтерактивною, має потенціал оздоровлення.
Чому необхідно застосовувати казкотерапію, особливо в роботі з дітьми з ООП ?
Створює особливу казкову атмосферу, яка робить мрію дитини дійсністю та дозволяє приймати правильні рішення надалі.
Дозволяє дитині вступити у боротьбу зі своїми страхами, комплексами, негативними рисами характеру, а потім вийти з неї переможцем.
Надає малюку почуття впевненості і захищеності.
Використовується для розвитку мовлення та корекції поведінки.
Застосовується для роботи з психосоматичними захворюваннями як засіб створення наміру та бажання одужати.
Як працювати з казками в терапевтичних і виховних цілях?
Можна використовувати народні або відомі авторські казки, сюжет яких відповідатиме потребам дитини. Або ж можна самостійно вигадувати психотерапевтичні казки та працювати з ними.
Робота з казками може бути у таких формах :
1.придумування казок;
2.переписування або дописування казок;
3.казкова лялькотерапія;
4.розігрування казок;
5.казкове малювання;
Придумування казок
Мета: виявити внутрішні конфлікти та ускладнення.
Дитина може складати казку, самостійно обираючи тему або за заданою першою фразою. У першій фразі дорослий може повідомити про головних героїв і місце дії. У власній казці дитина відображає свою проблемну ситуацію і способи її розв’язання. Потім разом з дитиною ви можете проаналізувати казку, поставивши їй ряд запитань по змісту казки. Аналіз проводиться щоб краще зрозуміти “зашифрований” зміст у тексті казки, яку склала дитини.
Переписування казок
Переписування і дописування авторських та народних казок має сенс тоді, коли дитині чимось не подобається сюжет, розвиток подій, ситуацій, кінцівка казки тощо. Переписування казок — важливий діагностичний матеріал. Переписуючи казку, дописуючи свій кінець або вставляючи необхідні персонажі, дитина саме обирає найбільш відповідний її внутрішньому стану! розвиток подій і знаходить той варіант розв’язанні ситуацій, що дозволяє їй позбутися внутрішнього напруження — у цьому полягає психокоригувальний сенс і переписування казки.
Постановка казок за допомогою ляльок
Мета: удосконалювати і проявляти через ляльку ті емоції, які зазвичай з якихось причин дитина не може собі дозволити проявити. Працюючи з лялькою, дитина бачить, що кожна її дія негайно відбивається на поведінці ляльки. Це допомагає їй самостійно коригувати свої рухи і робити поведінку ляльки максимально виразною.
Розігрування казок
Мета: розвивати фантазію, уяву, здатність до творчої самореалізації, зв’язне мовлення.
Дитині або групі дітей пропонується розповісти казку від першої або від третьої особи. Можна запропонувати дитині розповісти казку від імені інших дійових осіб, які беруть або не беруть участі в казці. Наприклад, як би казку про Колобка розповіла Лисиця або інший герой.
Найважливіше завдання казкотерапії – збагатити душу дитини добром. У дитини казки розкривають уяву, а дорослого повертають в дитинство, створюючи терапевтичний ефект. Спілкування дітей з казкою допомагає їм впоратися зі своїми проблемами, негативними станами, невпевненістю, лінню, небажанням пізнавати щось нове. У казковій формі проблему легше побачити і легше сприйняти. Для казкового героя легше знайти вихід із складної ситуації, – адже в казці все можна! Вплив казки відбувається на двох рівнях: вербальному і практичному 4.
Універсальність казки:
Казка інформативна
Казка безмежна
Казка феєрична
Казка емоційна
Казка мудра
Потреба в автономності
Потреба в компетентності
Казка для дитини – це не просто вигадка, фантазія, а особлива реальність світу почуттів. Вона вміє заволодіти увагою дитини, порушити її допитливість. Для молодшого школяра вона стає засобом усвідомлення, обдумування і пояснення явищ дійсності; адаптуватися до суспільства. Казка потрібна дитині, вона є для засобом пізнання навколишнього світу і самого себе 4.
Казкотерапія – мова вчителя з душею дитини. Суть методу казкотерапії, що казка доступно пояснює, що таке добре, а що таке погано. На прикладі позитивних персонажів дитина вчиться бути хорошою, а негативні герої казок визивають лише негативну реакцію. Казка – це думка, втілена в художнє слово. Вона запалює вогник дитячої творчості. Під її впливом дитина починає бачити навколо себе незвичайні зв’язки між предметами, переживає радість поділитися своєю думкою з товаришами. Казки допомагають дитині подолати невпевненість, страхи, допомагають фантазувати, приймати нестандартні рішення.
Казки, спрямовані на розвиток у дитини сміливості, рішучості, завзятості в досягненні своєї мети.
Казки, спрямовані на розвиток у дитини фантазії та творчих здібностей.
Рекомендації учителям щодо складання терапевтичної казки
Вчені вважають колективне створення терапевтичної казки дуже дієвою формою розв’язання спільної проблеми.
- Що дитина любить найбільше? (Казку).
- З чого добуває свої пізнання? (З казки).
- Кого наслідує? (Героїв казки).
Через казку дитина вчиться помічати прекрасне, розуміти добро і зло, учиться бути товариською, доброзичливою, перемагає свої комплекси, вчиться бути людиною. Де б дитина не була б, а казка завжди поруч.
- Зараз кожна група придумає свою терапевтичну казку. Допоможуть вам рекомендації щодо створення казки. (створення казок дітьми)
(Прослуховування казок)
- Які ж основні ідеї казки?
- Які ключові компетентності вона розвиває?
Навколишній світ живий! Ця ідея важлива для бережливого, осмисленого ставлення до навколишнього світу.
Речі, які ожили, здатні діяти самостійно. Ця ідея важлива для формування поваги до життя та діяльності кожної людини.
Розмежування добра і зла, перевага добра. Ця ідея формує соціально-позитивні стереотипи поведінки.
Найцінніше дається у випробовуванні. Ця ідея важлива для механізму збагачення і формування досягнення мети 4.
Практика застосування казкотерапії до учениці 1 класу
Казкотерапія — це метод, що використовує казкову форму для корекції емоційних порушень і вдосконалення взаємостосунків з навколишнім світом. Метою і завданням є – зменшення агресивності у дітей, усунення тривожності і страхів, розвиток емоційної саморегуляції і позитивних взаємостосунків з іншими дітьми. На заняттях можна використовувати різноманітні прийоми — розповідь, пояснення, показ, складання казок дітьми тощо. Казка допомагає дітям зрозуміти емоційні відносини між людьми та виховує в них позитивні риси характеру.
Казкотерапія допомагає розв’язати такі проблеми:
• труднощі в навчанні;
• інтеграція особистості у соціум;
• розвиток творчих здібностей;
• розширення свідомості;
• вдосконалення взаємодії з навколишнім світом;
• психологічна підготовка до напружених емоційних ситуацій.
Казка може стати чудовим інструментом для педагога, психолога, батьків, з її допомогою легше знайти спільну мову з дитиною.
Казка
Жила-була дівчинка. Була та дівчинка дуже гарною і розумною, але дуже соромилася розмовляти.
Як розказувала бабуся маленької красуні, що при її народженні фею не запросили на родини, а та натомість , зі злості, забрала у дівчинки голос.
Довго ворожили над дитям добрі чаклуни, а все що могли зробити, це повернути її голос частково. І кожного разу, коли дівчинка хвилювалася, голос зникав.
Ось одного разу, проїздом через ті краї, їхав заморський чаклун. Почула про те мама дівчинки і попросила у нього допомоги. Довго чаклун ворожив над дитиною і нарешті дав свій вирок. Він наклав на дівчинку своє закляття "Подиху". Кожного разу, як тільки дівчинка хотіла щось сказати, вона повинна була видихнути все повітря з легень і аж потім говорити.
З тих пір пройшло багато часу,а закляття діє і досі. Дівчинка одужала і в неї більше ніколи не зникав голос.
Дана авторська казка була написана і застосована до дівчинки 1 класу, яка має проблеми з мовленням. Після огляду логопеда, дитині були рекомендовані вправи, які задіюються в казці.
Використані джерела:
1. Казкотерапія для дітей з особливими освітніми потребами https://www.ircentr.space/kazkoterapiya-dlya-ditej-z-osoblyvymy-osvitnimy-potrebamy/zagalna/
2. МАТВЕЙКО Оксана Василівна ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДУ КАЗКОТЕРАПІЇ З ДІТЬМИ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ https://www.ukrlogos.in.ua/10.11232-2663-4139.04.23.html
3. Казкотерапія на уроках у початковій школі https://vseosvita.ua/library/kazkoterapia-na-urokah-u-pocatkovij-skoli-343592.html
4. Петриченко Ірина Георгіївна МАЙСТЕР-КЛАС НА ТЕМУ: ІНТЕРАКТИВНИЙ ПРАКТИКУМ. КАЗКОТЕРАПІЯ У ФОРМУВАННІ ТА РОЗВИТКУ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ https://vseosvita.ua/library/embed/01009mc5-2ea2.docx.html