Сучасне суспільство з кожним роком все більше і більше потребує особистості учнів з високим рівнем культури , вихованості та духовності. Життя постійно вимагає від молодого покоління конкурентноспроможності, професійної і соціальної мобільності, високої якості освіти та самовдоско -налення.
Застосування методики розвитку життєвих навичок учнів на уроках основ здоров’я.
Сучасне суспільство з кожним роком все більше і більше потребує особистості учнів з високим рівнем культури , вихованості та духовності. Життя постійно вимагає від молодого покоління конкурентноспроможності, професійної і соціальної мобільності, високої якості освіти та самовдоско -налення.
Стан здоров’я підростаючого покоління є інтегральним показником суспільного розвитку держави.В Україні він катастрофічно погіршується. Через низький рівень мотивації підлітків на здоровий спосіб життя, їх надмірне психоемоційне навантаження , падіння моральних устоїв, складну криміногенну ситуацію в країні, збільшуються прояви негативної поведінки серед учнів, їх пристосування до шкідливих звичок.
І тому одним з пріоритетних завдань сучасної загальноосвітньої школи є популярізація серед молоді здорового способу життя ,формування і розвиток в учнів життєвих навичок , які сприяють збереженню та зміцненню здоров`я. Необхідно формувати у підлітків так звану культуру здоров`я, яка є сукупністю духовних цінностей і яка допоможить їм у подальшому дорослому житті.
В Херсонському ліцеї Херсонської обласної ради вже декілька років активно застосовуються у навчально - виховній роботі методики розвитку життєвих навичок, спрямовані на підтримку здоров`я учнів.
Формування в учнів компетентного ставлення до власного здоров'я і розвиток необхідних життєвих навичок насамперед передбачають на уроках:
-дотримання правил спілкування;
-проведення сюжетно-рольових ігор;
-чергування інтелектуальної,емоційної та рухової діяльності;
-використання групової і парної роботи,що сприяє підвищенню рухової активності, вчить поважати думки інших і висловлювати власні.
Формування і розвиток необхідних життєвих навичок учнів реалізується саме через предмет основи здоров’я.Він суттєво відрізняється від інших предметів. Основи здоров'я - інтегрований предмет, що за змістом об'єднує питання здоров'я та безпеки життєдіяльності. Його завданнями є формування в учнів свідомого ставлення до свого життя і здоров'я, оволодіння основами здорового способу життя, життєвими навичками безпечної та здорової поведінки, формування в учнів здоров'язберігаючої компетентності.
Відомо,що в учнів розвинута інтуїтивна здатність чути емоційний стан учителя. І тому з перших хвилин уроку треба створити середовище доброзичливості, позитивного емоційного налаштування . Слід пам’ятати, що психологічний стан і психологічне здоров’я учнів впливає і на фізичне здоров’я . Велике значення для попередження втоми учнів є чітка організація навчальної праці на уроках основ здоров’я.
Під час вивчення нового матеріалу добре, коли весь матеріал уроку записаний на дошці або на плакаті й при підведенні підсумків уроку є можливість охопити ще раз поглядом виведені схеми, співвідношення, таблиці, графіки тощо.
На уроках основ здоров’я слід приділяти увагу профілактиці стресів.
Добрі результати дає робота в парах, групах як на місцях так і біля дошки. За таких обставин, більш «слабкий» учень відчуває підтримку товариша. Антистресовим моментом на уроці є стимулювання учнів до різноманітних способів ров’язання різних життєвих ситуацій, не боячись помилитися, отримати неправильну відповідь.
Застосування методики розвитку життєвих навичок учнів передбачає широке використання інтерактивних форм навчання. Методи навчання, які я використовую на уроках , базуються на принципі активної участі самих учнів:
- обговорення у класі актуальних проблем; "мозкова атака"; рольова гра; робота та виконання вправ у малих групах;аудіовізуальна діяльність; дебати, дискусії; проведення тренінгів; конкурси, вікторини; змагання кмітливих та винахідливих; спільне виготовлення плакатів; розгляд та аналіз конкретних життєвих ситуацій; навчання однолітків та молодших школярів за методом "рівний - рівному";проектна методика.
Навчати здорового способу життя варто не лише на уроках, а й у позаурочний час. Прикладом такої роботи є тренінги життєвих навичок для учнів ,які сприяють ефективній соціалізації підлітків, розвивають комунікативні навички, розширюють світогляд.
Необхідні життєві навички формуються в діяльності; теорія є лише передумовою формування вмінь та навичок. Не менш важливим є набуття практичного досвіду через реальне виконання відповідних вправ, дій, відпрацювання моделей поведінки. З цією метою на уроках основ здоров'я я провожу практичні заняття.
Добираючи додаткові матеріали до уроків, завжди звертаю особливу увагу на відповідність їх змісту віковим особливостям, реальним потребам учнів та їх навчальним можливостям. Лише за цих умов реалізація освітньої траєкторії учнями за схемою: „знання- уміння - ставлення - життєві навички" сприятиме формуванню здоров’язберігаючих компетенцій учнів.
Застосування методики розвитку життєвих навичок учнів , завжди потребує багаторазового відпрацювання, тому на уроках « Основ здоров`я” в основному, переважають інтерактивні методи навчання, що базуються на активній участі самих учнів в процесі набуття знань.
Часто я практикую з учнями виконання ними практичних вправ у малих групах і у парах. Ця робота найбільш улюблена учнями і найчастіше використовується на уроках основ здоров`я .Можна, звичайно проводити дискусії із цілим класом, але саме в групі , в парах вони набагато ефективніше, тому,що це стимулює вільний обмін думками учнів, розвиває життєві навички активного слухання та упевненої поведінки.
На уроках основ здоров`я учні , розглядають, аналізують та вибирають стилі поведінки у конкретних життєвих ситуаціях за допомогою блок- схем, крос-тестів. Наприклад,на уроці у 8-му класі я,використовую крос-тест в якому розглядаються ситуації ,близькі до реальних та можливі варіанти дій в них. Це не лише цікава гра а й джерело корисної інформації. І якщо у звичайному тесті , відповідаючи учень виграє , то у крос- тесті корисно і помилятися. Наприклад, у крос – тесті до теми «Безпека на дорогах»у 8-му класі, учні ефективніше розуміють необхідність дотримання норм безпечної поведінки на дорогах, а також поглиблюється популяризація правил дорожнього руху серед учні
Але чудовим способом відпрацювання навичок безпечної поведінки у ситуаціях близьких до реальних є рольові ігри. Наприклад, до теми «Особливості дії тютюнового диму,алкоголю і наркотиків на розвиток репродуктивної системи підлітків» у 8-му класі завжди відпрацьовуємо алгоритм відмови від небезпечних пропозицій, який розігруємо з учнями методом «стоп кадру», зупиняючи сценки на кожному етапі , обговорюючи те , що робить кожен із персонажів .Такі рольові ігри сприяють більш кращому розумінню суті небезпечних для здоров’я ситуацій,допомагають розвинути спостережливість учнів і розвивають життєві навички учнів.
Дуже часто на уроці використовую різні пам’ятки з правилами поведінки у небезпечних і ризикованих ситуаціях.
Застосування методики розвитку життєвих навичок учнів передбачає виконання ними різних проєктів ,презентацій, пошук інформації за темою.
Ця проектно-пошукова робота формує в учнів уміння вибирати безпечні обачливі стилі поведінки у різних життєвих ситуаціях, допомагає оволодіти навичками здорового способу життя,навчає методам самозахисту в умовах загрози для життя та розвиває творчі здібності учнів.
На уроках з основ здоров’я реалізую міжпредметні зв’язки з анатомією та фізіологією людини, гігієною, географією, музикою, історією та фізкультурою. Фізкультхвилинки, руханки ,які проводяться на уроці, дають змогу учням позбутися втоми, ослабити психологічну напруженість, викликану інтенсивністю занять і просто дати дитині можливість порухатися.
Уміння застосовувати методики розвитку життєвих навичок учнів є важливою складовою професійної компетентності сучасного педагога. Застосування їх є важливою складовою навчально-виховного процесу. Вважаю, що уроки основ здоров’я мають сприяти збереженню, формуванню і зміцненню здоров’я, формуванню позитивної мотивації на здоровий спосіб життя,повинні навчити дитину культурі здоров’я.
Працювати потрібно в тісному взаємозв’язку з учнями, батьками, медичними працівниками, усіма тими, хто зацікавлений у збереженні і зміцненні здоров’я дітей. Упевненість у собі, у своїх силах, щоденне піклування про власне здоров’я й здоров’я своїх близьких звільнить учнів від хвороб, принесе радість, щастя, наповнить кожен день життєдайною силою. Саме від нас, дорослих, залежить , яке здоров’я матимуть наші діти.
Завдяки використанню у процесі вивчення предмета «Основи здоров’я», вищезгаданих здоров’язбережувальних методик і технологій в учнів поступово формується,так званий пакет здоров’язбережувальних компетентностей, що допоможуть їм швидко зорієнтуватися і прийняти правильне рішення у найскладніших життєвих ситуаціях.
СПИСОК ВИКОРИСТАННИХ ДЖЕРЕЛ:
1. Ващенко О., Свириденко С. Готовність вчителя до використання здоров’язберігаючих технологій у навчально-виховному процесі // Здоров’я та фізична культура. – 2006. – №8. – С. 1-6.
2. Гондюл І.Л. Школа сприяння здоров`ю – дорога в майбутнє// Педагогічна майстерня . -2012 - №3-С.8-16.
3. Здоровязберігаючі технології: Здоровя’ збережна організація навчального процесу// Завуч – 2013 - №9- С.27-30
4. Кійло О. Здоров`язбережні технології: формування здорового способу життя учнів// Завуч – 2012 - №24 –С. 15-20
5. Климов Є. Створення емоційно-позитивного навчання засобами здоровязбережених технологій// (Шк. Світ) -№3 -С.23-26
6. Котовська А. Здоров`язберігаючи технологій на уроках// Директор школи (Шк. Світ) – 2012- №18-С. 42-48
7. Мєр`ємова В. Розуміння здоров`я як незаперечної цінності життя//
Завуч (Шк. Світ) -2014 - №15- С.7-8
8. Мирна І. Формування в учнів здоров`язберігаючих компетентностей // Математика (Шк. Світ)- 2012 - №37-С. 3-12
9. Омельченко Л.П., Омельченко О.В. Здоров’ятворча педагогіка. – Х.: "Основа", 2008. – 205 с
10. Холодова Н.О. Безпека життєдіяльності дитини – це стиль життя// Педагогічна майстерня – 2014 - №5 – С.32-37