Урок з алгебри та початків аналізу у 10 класі
Сисоєнко В. М.
Учитель математики Новокиївського НВК
Каланчацької селищної ради Херсонської області
Тема: Застосування методу оцінки до розв’язування ірраціональних рівнянь.
Мета: Повторити властивості окремих функцій, показати застосування властивостей області визначення та значень до розв’язування ірраціональних рівнянь. Формувати загальні та математичні компетентності, навички логічного мислення, прогнозування та передбачення, роботи в групі, оцінки та самооцінки. Виховувати чесність, справедливість, адекватність оцінки та самооцінки.
Обладнання: мультимедійне обладнання, презентації.
Тип уроку: урок формування нових знань, умінь і навичок.
Оцінювання навчальних досягнень.
Кожен учень має листок самооцінки та взаємооцінки. В кінці уроку він здійснює самооцінку власних досягнень на уроці за 12-бальною шкалою: «самооцінка – «…балів». У листку він відзначає прізвища учнів, які відповідають, і оцінює їх відповідь в межах 2 – 5 балів. В кінці уроку здійснює оцінку рівня навчальних досягнень здобувачів освіти класу, які, на його думку, працювали ефективно і заслуговують на оцінку за урок за 12-бальною шкалою. Загальну оцінку роботи виставляє вчитель за результатами власних спостережень, оцінки та взаємооцінки учнів.
Епіграф уроку:
«Недостатню мати розум,
головне добре його використовувати»
Рене Декарт
Підготовча робота до уроку.
Клас поділяється на групи за принципом добровільності. Кожна група шляхом жеребкування витягує випереджаюче завдання: дослідити і презентувати графік та властивості наступних функцій:
Хід уроку
1.3. Оголошення мети уроку:
Учитель: На уроці будемо вчитися застосовувати властивості області визначення та значень функцій до розв’язування ірраціональних рівнянь.
. (1)
. (2)
Учитель: метод, яким ми будемо користуватися, називається методом оцінки лівої та правої частини рівнянь, який ґрунтується на властивості області значень функції.
Оцініть ліві частини рівнянь і знайдіть їх розв’язки.
Відповідь: рівняння розв’язку не мають.
(3)
Розв’язання:
Ліва частина приймає значення .
Оцінюючи праву і ліву частини рівнянь, одержимо:
Відповідь: 2.
(4) ОДЗ:
Розв’язання.
Позначимо: ;
Маємо:
Відповідь: 3.
(5)
Розв’язання:
Ліва частина рівняння приймає значення , а права Отже, спільне єдине значення: 2. Маємо:
Учитель: Сутність методу оцінки – у використанні оцінки значень обох частин рівняння з метою переходу до рівносильної системи рівняння або обґрунтування відсутності коренів.
Мультимедійна презентація узагальнюючого теоретичного обґрунтування коренів рівняння методом оцінки обох частин рівняння.
Не має розв’язку, якщо:
2.1. Не має розв’язку, якщо:
2.2. Рівносильне системі рівнянь
якщо
Вказівка: виділити повні квадрати підкореневих виразів лівої частини рівняння.
3.
Учитель: Як ви думаєте, чи складно розв’язати рівняння?
Попробуйте усно його розв’язати, використовуючи метод оцінки.
Відповідь: рівняння розв’язку не має.
Якщо, права частина рівняння дорівнює 6, запропонуйте шлях розв’язання.