Перегляд файлу

Тема: Розв'язування задач із теми "Теплові явища".

           Стандартний вигляд числа.

Мета: сформувати поняття "стандартний  вигляд числа", вміння  застосовувати теоретичний матеріал при розв'язуванні фізичних задач; розширити  знання учнів про теплові явища; розвивати  логічне мислення,  раціональні прийоми обчислень, міжпредметні зв'язки; мовленеву компетентність;  виховувати культуру спілкування, навички самооцінки, взаємооцінки.

 

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу,

                    інтегрований урок з математики та фізики.

Обладнання та матеріали: Роздатковий матеріал, підручник з алгебри,  мультимедійна дошка, ноутбук.

План-схема уроку

Етап уроку

Час

Форми й методи навчальної діяльності

І.

Організаційний момент.

1 хв

Створення позитивного емоційного настрою

ІІ.

Мотивація  навчальної діяльності.

2 хв

Готуємося до ЗНО

Оголошення теми , мети уроку

ІІІ.

Сприйняття нового матеріалу  

10 хв

Пояснення вчителя

Лекційно-проблемний метод

ІV.

Закріплення знань, умінь та навичок.  Розв’язування задач

 

15 хв

1.Усні вправи.

2. Робота з підручником

3. Робота в групах

V.

Рефлексія

5 хв

Розв'язування якісної задачі

з фізики

VІ.

Перевірка рівня засвоєння знань

7 хв

Фізико-математичний диктант

VІІ.

Підсумок уроку

3 хв

Взаємооцінювання.

Підбиття підсумків.

VІІІ.

Домашнє завдання.

2 хв

Репродуктивного характеру

 

ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент.

     Сьогодні ви бачите перед собою два вчителя -  фізики та математики. Це свідчить про

взаємозв'язок цих предметів і  відсутність можливості розв'язати фізичну задачу без математичних знань.

ІІ. Мотивація  навчальної діяльності

Увага на дошку. Перед вами завдання ЗНО 2014 року.

Слайд 1. Укажіть запис числа 0,351 у стандартному  вигляді.

 

А

Б

В

Г

Д

3,51 ∙ 10 -1

3,51 ∙ 10-1

3,51 ∙ 10 -2

3,51 ∙ 10 2

3,51 ∙ 10 -3

 

 

 

Слайд 2.

3 000 Дж =    ….. кДж

20 м2           = ….     см2

5 м3         = … мм3

 

Ми живемо у макро- та мікросвіті,  стикаємося з необхідністю оперувати макро-  і мікровенличинами. Для раціонального запису таких чисел  використовується спеціальний запис, який називається записом числа у стандартному вигляді.

Розв'язанню цієї проблеми і присвячується сьогоднішній урок.

Тема уроку:  Стандартний вид числа. Розв'язування задач із теми "Теплові явища".

Завдання уроку:

-         вивчити  поняття "стандартний вид  числа",

-         навчитися  застосовувати  теоретичний матеріал до розв'язування  фізичних задач

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу  Пояснення вчителя. Лекційно-проблемний метод

Означення: Стандартним  виглядом числа  називають його запис у вигляді добутку

                 ɑ ∙10n   ,  де  1 ≤ ɑ ˂10 і n є Z.

Опорна схема для  засвоєння навчального матеріалу.

кома

показник

степеня

 

  •  

 

 

Виконання завдань ЗНО та переведення одиниць вимірювання

ІV.Закріплення знань, умінь та навичок. Розв'язування  задач

4.1. Усні вправи.

Подати у стандартному вигляді число:

  1. 564 000 000;                       6)  15 780 000;
  2. 0,0036;                                7)  0, 000 458;
  3. 0,25 000;                             8)  0, 055;
  4. 17;                                       9)  0, 677;
  5. 13 000;                                10) 18 980.

 

4.2. Робота з підручником     

 

Виконати вправи № 22.15, 22.16, 22.18, 22.34..

( Учні виконують завдання з повним поясненням)

 

4.3. Розв’язування задач у групах

Розв'язати задачу, записати відповідь у стандартному вигляді.

1.    Якою кількістю теплоти можна нагріти 200 г води від 20 °С до 50 °С? 

          (В.2,52* 10 4Дж)

 

2. Щоб нагріти  100г  алюмінію на 90 °С, потрібно 8,1 кДж. Обчисліть питому

       теплоємність алюмінію. (В. 9* 102  Дж/(кг °С).

 

3. Під час  охолоджування мідного паяльника масою 200 г до температури 20 °С

      виділилося 30,4  кДж енергії. Визначте початкову температуру паяльника.

       (В. 4,2 *102 °С ).

 

4. Яку кількість  енергії треба  витратити, щоб  розплавити шматок  свинцю масою 200 г, взятий  за температури плавлення? λ= 250 000 Дж/кг.(В. 5*10 4 Дж).

 

5. Яка кількість теплоти  потрібно передати  шматку  льоду масою 5 кг при 0°С, щоб він повністю розтанув? (1,6 МДж)

V. Рефлексія

          Намажемо  скибочки батона маслом, викладемо  їх  на тарілку. Сніданок готовий. І зроблено  це не  без участі фізики. Коли він буде з'їдений, кожен з тих, хто поїв , одержить визначену кількість енергії для своєї внутрішньої  енергетичної установки. І цей запас енергії можна підрахувати.

  • 100 г хліба, окислюючись в організмі, дають 877 кДж енергії;
  • 20 г масла – 838 кДж ;
  • 2 яйця – 745 кДж;
  • 1 склянка  молока – 544 кДж.

У сумі запас енергії  складає …… (3 013 кДж). Щоб витратити  таку кількість

енергії, потрібно, наприклад , 353 рази рівномірно піднятися  по сходах на п'ятий поверх. Адже людина масою  60 кг на один підйом (15 м) витрачає 9 кДж енергії.

VІ. Перевірка рівня засвоєння знань

Фізико-математичний диктант

І, ІІ варіанти

  1. Приставка кіло (к) записується через стандартний вид числа … 103

Приставка мілі  (м)  записується через стандартний вид числа …10-3

  1. Приставка мега (М) записується через стандартний вид числа …106

Приставка мікро (мк) записується через стандартний вид числа ….10-6

  1. Записати в стандартному вигляді число 3 405  (3,4 ∙10 3)

Записати в стандартному вигляді  число 5 820 (5,8 ∙10 3)

  1. Записати в стандартному вигляді  0, 0256  (2,5 ∙10-2)

Записати в стандартному вигляді  0, 0432 (4,3 ∙10-2)

  1. Перевести одиниці  вимірювання       2 м2=…. см2    (20 000)

Перевести одиниці  вимірювання       2 = …см2   (30 000)

     6 . Перевести одиниці  вимірювання       35 МДж= …. Дж (35 000 000)

        Перевести одиниці  вимірювання       35мДж=…Дж  (0,035)

Взаємоперевірка диктанту

VI. Підсумок уроку

        Підбиття підсумку уроку. Виставлення оцінок.

VII. Домашнє завдання.

фізика         -  Повторити матеріал § 8,9;  виконати вправа 8(4) або вправа8(6),

                        експериментальне завдання с. 39.

математика – Пункт 22, №22. 32,  22.36.

 

 

Свеська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 2 "ліцей"

 

 

 

 

Розв'язування задач із теми "Теплові явища".

Стандартний вигляд числа.

 

 

 

    Підготували:

    вчитель математики Свеської

    спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №2

    "ліцей"

    Кацуба Алла Вікторівна,

    вчитель фізики та астрономії

    Свеської спеціалізованої школи

    І-ІІІ ступенів №2 "ліцей"

    Альохіна Лариса Олександрівна

 

 

 

 

 

 

 

Свеса 2018 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

. Прийом «Вишиванка»

Визначимо результативність уроку та ефективність ме­тодів і прийомів роботи на уроці. Учні на дошці приклеюють різнокольорові листочки, які відповідно означають:

червоний – урок цікавий;
синій – хочемо таких уроків;
зелений – урок результативний;
чорний – урок нецікавий.

 

 

І. Розминка

Складання девізу уроку з «розсипаних» слів Галілео Галілея : Велика, написана,  природи,  математичними,  символами, книга  . (Велика книга природи  написана  математичними  символами. )

Як ви це розумієте?

Так, сьогодні на інтегрованому уроці ми ще раз переконаємося в цьому.

II. Актуалізація опорних  знань.

-Як визначити кількість теплоти, необхідної  для процесу  нагрівання?

-На що  потрібно більшу кількість  теплоти – для  нагрівання на 1 °С склянки води чи чайника води? ( чайника води)

-На що потрібно  більшу кількість теплоти – для нагрівання на 1 °С  200 г води чи 200 г алюмінію? (води с=4 200 Дж/(кг °С); алюмінію  с=900 Дж/(кг °С)

-Яка кількість теплоти  буде потрібна для нагрівання  на 1 °С мідного бруска масою 2 кг?

(с= 380 Дж/(кг °С);  Q= 380 *2*1=760 Дж)

-Нагрітий камінь масою 5 кг, охолоджуючись у воді на 1°С, віддає  їй кількість теплоти, що дорівнює 2 100 Дж.  Чому дорівнює  питома теплоємність каменя?

( с=Q/ mt= 2 100/5*1= 420 Дж/(кг °С)).

-Як визначити кількість теплоти, необхідної для процесу плавлення?

-Яку кількість  енергії треба  витратити, щоб  розплавити шматок  свинцю масою 100 г, взятий  за температури плавлення? λ= 250 000 Дж/кг.(Q=λ*m$ Q= 25 000 Дж)

Під час розв'язування задач з фізики ми  зустрічаємося з великими цифрами. Якось не дуже раціонально їх записувати, треба  використовувати стислий запис числа, і в цьому допоможе математика.

III. Мотивація навчальної діяльності

Проблемне запитання:  Як стисло записати велике число, або,  навпаки,  дуже  маленьке число?

Тема уроку:  Стандартний вид числа.

Завдання уроку:

 

 

ІV. Сприйняття нового матеріалу Пояснення вчителя. Лекційно-проблемний метод

Проблемне питання 1.?

Проблемне питання 2..

Ігровий прийом «Фізичні  або математичні гонки» або вийди з кола

Учні об’єднуються у кілька груп. Групи отримують одна­кову кількість задач (задачі можуть бути однаковими), фіксується початок їх виконання. Хто швидше і якісні­ше виконає завдання?

Задача 1

 

 

Робота з підручником. Прийом «Ланцюжок»

 

 

V. Закріплення знань

1. Прийом «Незакінчене речення»

  1. Приставка кіло (к) записується через стандартний вид числа … 103
  2. Приставка мега (М) записується через стандартний вид числа …106
  3. Приставка мікро (мк) записується через стандартний вид числа ….10-6
  4. Приставка мілі  (м)  записується через стандартний вид числа …10-3
  5. м
  6. м
  7. м
  8.  

2. Розв’язування задач

Розв'язати задачу, записати відповідь у стандартному вигляді.

2.1.    Якою кількістю теплоти можна нагріти 200 г води від 20 °С до 50 °С? 

          (В.2,52* 10 4Дж)

2.2. Щоб нагріти  100г  алюмінію на 90 °С, потрібно 8,1 кДж. Обчисліть питому

       теплоємність алюмінію. (В. 9* 102  Дж/(кг °С).

2.3. Під час  охолоджування мідного паяльника масою 200 г до температури 20 °С

      виділилося 30,4  кДж енергії. Визначте початкову температуру паяльника.

       (В. 4,2 *102 °С ).

2.4. Яку кількість  енергії треба  витратити, щоб  розплавити шматок  свинцю масою 200 г, взятий  за температури плавлення? λ= 250 000 Дж/кг.(Q=λ*m;  Q= 50 000 Дж).

 

2.5. Яка кількість теплоти  потрібно передати  шматку  льоду масою 5 кг при 0°С, щоб він повністю розтанув? (1,6 МДж)

VI. Підсумок уроку

1. Прийом «Вишиванка»

Визначимо результативність уроку та ефективність ме­тодів і прийомів роботи на уроці. Учні на дошці приклеюють різнокольорові листочки, які відповідно означають:

червоний – урок цікавий;
синій – хочемо таких уроків;
зелений – урок результативний;
чорний – урок нецікавий.

 Підсумок уроку. Виставлення оцінок

VII. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Мікрофон»

VIII. Домашнє завдання

 

Опрацювати  § 18. Запитання 1-5, 8.

Висновок. Вправа «Результат»

Учні по черзі роблять висновок

Думаємо колективно,
Працюємо оперативно.
Сперечаємось доказово –
Це для всіх обов'язково.

 

150 мг =   0,15   г  = 1,5 * 10-2 г

0,02 км2= 20 000  м2= 2* 10 4 м2

86400 см3=   0,0864  м3=8,64*10-2  м3

 

528 м3= 528 000   дм3=5,28* 105 дм3

 

 

 

 

 

 

 

 

Розв'язати задачу, записати відповідь у стандартному вигляді.

2.1.    Якою кількістю теплоти можна нагріти 200 г води від 20 °С до 50 °С? 

 

2.2. Щоб нагріти  100г  алюмінію на 90 °С, потрібно 8,1 кДж. Обчисліть питому

       теплоємність алюмінію.

 

2.3. Під час  охолоджування мідного паяльника масою 200 г до температури 20 °С

      виділилося 30,4  кДж енергії. Визначте початкову температуру паяльника.

      

2.4. Яку кількість  енергії треба  витратити, щоб  розплавити шматок  свинцю масою   

      200 г, взятий  за температури плавлення? λ= 250 000 Дж/кг.

 

2.5. Яка кількість теплоти  потрібно передати  шматку  льоду масою 5 кг при 0°С, щоб

       він повністю розтанув? λ=332 кДж/кг

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розв'язати задачу, записати відповідь у стандартному вигляді.

2.1.    Якою кількістю теплоти можна нагріти 200 г води від 20 °С до 50 °С? 

 

2.2. Щоб нагріти  100г  алюмінію на 90 °С, потрібно 8,1 кДж. Обчисліть питому

       теплоємність алюмінію.

 

2.3. Під час  охолоджування мідного паяльника масою 200 г до температури 20 °С

      виділилося 30,4  кДж енергії. Визначте початкову температуру паяльника.

      

2.4. Яку кількість  енергії треба  витратити, щоб  розплавити шматок  свинцю масою   

      200 г, взятий  за температури плавлення? λ= 250 000 Дж/кг.

 

2.5. Яка кількість теплоти  потрібно передати  шматку  льоду масою 5 кг при 0°С, щоб

       він повністю розтанув? λ=332 кДж/кг

 

 

 

 

 

 

  • 100 г хліба, окислюючись в організмі, дають 877 кДж енергії;
  • 20 г масла – 838 кДж ;
  • 2 яйця – 745 кДж;
  • 1 склянка  молока – 544 кДж.

 

 

 

 

 

 

  1. Приставка кіло (к) записується через стандартний вид числа … 103

Приставка мілі  (м)  записується через стандартний вид числа …10-3

  1. Приставка мега (М) записується через стандартний вид числа …106

Приставка мікро (мк) записується через стандартний вид числа ….10-6

  1. Записати в стандартному вигляді число 3 405

                            число 5 820

  1. 0, 0256

0, 0432

  1. 2 м2=…. см220 000

2 = …см2   30 000

     6 . 35 МДж= …. 35 000 000 Дж

       

 

 

 

 

88 кДж= … 88 000 Дж

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                   Приставка кіло (к) записується через стандартний вид числа … 103

Приставка мілі  (м)  записується через стандартний вид числа …10-3

  1.                   Приставка мега (М) записується через стандартний вид числа …106

Приставка мікро (мк) записується через стандартний вид числа ….10-6

  1.                   Записати в стандартному вигляді число 3 405

                            число 5 820

  1.                   0, 0256

0, 0432

  1.                   2 м2=…. см220 000

2 = …см2   30 000

     6 . 35 МДж= …. 35 000 000 Дж

        88 кДж= … 88 000 Дж

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

103                       

106                       

 

3,405*103

2,56*10-2

20 000 см2

35 000 000 Дж

10-3  

10-6

 

 5,82*103

 4,32*10-2

  30 000 см2

88 000 Дж

                                                                                                                                  

docx
Пов’язані теми
Алгебра, Інші матеріали
Додано
24 лютого 2020
Переглядів
392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку