Застосування проектних технологій в екологічному вихованні учнів
«Тільки тоді, коли людина
самостійно зробить крок
назустріч Природі,
вона відчує свою значимість
у своєму відчутті єдності з нею».
О.В.Співак
На даний момент дуже гостро стоїть проблема гармонійної взаємодії людини з довкіллям. Внаслідок діяльності людини трансформувалися всі ділянки нашої планети, утворилася нова сфера впливу людини – ноосфера, де дуже високими темпами здійснюються деструктивні зміни, що призводять до зміни одних видів іншими. Людина прагне бути на вершині всього живого, але це прагнення відіграє злий жарт з нею і обертається бумерангом проти самої людини.
Наше життя стало відокремленим від дикої природи, а відношення людини до природних ресурсів стало споживацьким.
На різних етапах розвитку людина ставила перед собою вічні питання моральності і духовності. Сучасне суспільство опинилося в становищі екологічної безпритульності. Перед людиною постає завдання не лише зберегти природу, але й допомогти їй створити те, чого без розуму людині вона створити не може. Сьогодні ми опинилися на порозі найважливішого етапу виживання. Ми не вписуємося в понівечене власними зусиллями навколишнє середовище. Одним з шляхів подолання такого становища є об’єднання зусиль у справі екологічного виховання підростаючого покоління. Тому сьогодні необхідно підтримувати активність учнів, їх прагнення до самореалізації.
Екологічне виховання молоді – це система навчальних і виховних процесів, які забезпечують нормальне сприйняття взаємовідносин з живою природою, дають можливість гармонійно існувати в природному середовищі без шкоди для себе та для нього, формувати у молоді гармонійні відносини з довкіллям.
Тому в процесі своєї діяльності я підбираю такі педагогічні підходи, які через пізнання проблеми дають можливість зрозуміти учням проблеми екологічного характеру, поєднати уроки хімії з процесом екологічного виховання, що дають більш конкретну і наочну картину сприйняття підростаючим поколінням інформації, пов’язаної з проблемами екології.
Нові пріоритетні напрямки в освіті спонукають мене шукати ефективні підходи до вирішення екологічної проблеми, що виникла в наш час. Серед завдань освіти на перший план висувається розвиток індивідуального самовираження і критичного мислення.
Одним з основних методів екологічного виховання та навчання школярів є проектний метод навчання. Проектна діяльність активно сприяє екологічній освіті, формує відповідну екологічну культуру учнів, готує їх до реалій життя, до раціонального і творчого використання природних і людських ресурсів.
Екологічне виховання
Екологічний проект
навчальний виховний
(здійснюється на уроках (участь учнів в екологічних
згідно існуючої програми) проектах, конкурсах, гуртках,
виховних заходах)
Вважаю, що основними завданнями екологічних проектів є:
При таких завданнях особистість учня перебуває в центрі моєї уваги, але самостійна пізнавальна діяльність учня є визначальною. Намагаюся виступати в ролі організатора активної екологічної діяльності учнів, але виконання проектів завжди покладаю на учнів. Свій досвід і вміння спрямовую не тільки на контроль знань і вмінь школярів, але й на діагностику особистої діяльності учнів.
У своїй роботі під час роботи за методом проектів виділяю декілька етапів:
Користуюся алгоритмом дій при роботі над проектом
На уроках хімії використовую такі екологічні проекти:
Найбільш характерні для навчальних проектів форми роботи:
Основні етапи екологічних проектів:
Вважаю, що перевагами проекту є наступні аспекти: