Застосування проектних технологій в екологічному вихованні учнів

Про матеріал
У роботі вказані основні завдання екологічних проектів, а саме: навчити учнів самостійно набувати необхідні знання, критично мислити, бачити труднощі у вирішенні екологічної проблеми, грамотно працювати та обробляти матеріал.
Перегляд файлу

Застосування проектних технологій в екологічному вихованні учнів

 

«Тільки тоді, коли людина

 самостійно зробить крок

назустріч Природі,

вона відчує свою значимість

 у своєму відчутті єдності з нею».

О.В.Співак

 

 На даний момент дуже гостро стоїть проблема гармонійної взаємодії людини з довкіллям. Внаслідок діяльності людини трансформувалися всі ділянки нашої планети, утворилася нова сфера впливу людини – ноосфера, де дуже високими темпами здійснюються деструктивні зміни, що призводять до зміни одних видів іншими. Людина прагне бути на вершині всього живого, але це прагнення відіграє злий жарт з нею і обертається бумерангом проти самої людини.

 Наше життя стало відокремленим від дикої природи, а відношення людини до природних ресурсів стало споживацьким.

 На різних етапах розвитку людина ставила перед собою вічні питання моральності і духовності. Сучасне суспільство опинилося в становищі екологічної безпритульності. Перед людиною постає завдання не лише зберегти природу, але й допомогти їй створити те, чого без розуму людині вона створити не може. Сьогодні ми опинилися на порозі найважливішого етапу виживання. Ми не вписуємося в понівечене власними зусиллями навколишнє середовище. Одним з шляхів подолання такого становища є об’єднання зусиль у справі екологічного виховання підростаючого покоління. Тому сьогодні необхідно підтримувати активність учнів, їх прагнення до самореалізації.

 Екологічне виховання молоді – це система навчальних і виховних процесів, які забезпечують нормальне сприйняття взаємовідносин з живою природою, дають можливість гармонійно існувати в природному середовищі без шкоди для себе та для нього, формувати у молоді гармонійні відносини з довкіллям.

 Тому в процесі своєї діяльності я підбираю такі педагогічні підходи, які через пізнання проблеми дають можливість зрозуміти учням проблеми екологічного характеру, поєднати уроки хімії з процесом екологічного виховання, що дають більш конкретну і наочну картину сприйняття підростаючим поколінням інформації, пов’язаної з проблемами екології. 

 Нові пріоритетні напрямки в освіті спонукають мене шукати ефективні підходи до вирішення екологічної проблеми, що виникла в наш час. Серед завдань освіти на перший план висувається розвиток індивідуального самовираження і критичного мислення.

 Одним з основних методів екологічного виховання та навчання школярів є проектний метод навчання. Проектна діяльність активно сприяє екологічній освіті, формує відповідну екологічну культуру учнів, готує їх до реалій життя, до раціонального і творчого використання природних і людських ресурсів.

Екологічне виховання

 

 

 

Екологічний проект

 

 

 

навчальний   виховний

(здійснюється на уроках  (участь учнів в екологічних

згідно існуючої програми)       проектах, конкурсах, гуртках,

                                                        виховних заходах)

 

 

Вважаю, що основними завданнями екологічних проектів є:

  • навчити учнів самостійно набувати необхідні знання, вміло застосовувати їх на практиці для розв’язання екологічних проблем;
  • критично мислити, уміння бачити труднощі у вирішенні екологічної проблеми, бачити шляхи її подолання;
  • грамотно працювати та обробляти інформацію;
  • бути комунікабельним, контактним з різними соціальними групами, вести грамотно дискусію;
  • самостійно працювати над розвитком власного інтелекту, над підвищенням рівня свого екологічного виховання;
  • при вирішенні конкретної екологічної проблеми, бачити глобальність екологічної тематики в цілому;
  • відчувати свою значимість, приймаючи участь в екологічних проектах.

При таких завданнях особистість учня перебуває в центрі моєї уваги, але самостійна пізнавальна діяльність учня є визначальною. Намагаюся виступати в ролі організатора активної екологічної діяльності учнів, але виконання проектів завжди покладаю на учнів. Свій досвід і вміння спрямовую не тільки на контроль знань і вмінь школярів, але й на діагностику особистої діяльності учнів.

У своїй роботі під час роботи за методом проектів виділяю декілька етапів:

  1. формулювання проблеми та вибір теми. Учні формулюють проблему та пропонують теми проектів, а вчитель допомагає у виборі однієї з них.
  2. постановка завдань та визначення мети проекту. При цьому обов’язково визначаються завдання та термін обмірковування.
  3. розробка плану діяльності. Тут відбувається вибір методів і засобів для роботи над проектом.
  4. виконання проекту. Сюди входить вислуховування та обґрунтування ідей, загальна дискусія.
  5. підбиття підсумків.

 

Користуюся алгоритмом дій при роботі над проектом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 На уроках хімії використовую такі екологічні проекти:

  1. дослідницький (добре продумана структура, актуальність проблеми дослідження, експериментальних і дослідницьких робіт, аргументація теми, формування проблеми, оформлення результатів);
  2. рольові, ігрові (учасники виконують певні ролі, зумовлені змістом процесу: екологи, технологи, хіміки, біологи, медики і т.д.);
  3. інформаційні (спрямовані на збір інформації про певний об’єкт явища, їх аналіз, узагальнення фактів);
  4. прикладні проекти (чітко продумана діяльність учнів з відомим  результатом: наприклад, логічне пояснення якихось законів, що вже відомі).

Найбільш характерні для навчальних проектів форми роботи:

  • групове обговорення;
  • «мозкова атака»;
  • «круглий стіл»;
  • самостійна робота учнів;
  • консультації з керівником проекту, експертом;
  • лабораторна або практична робота;
  • творчий звіт;
  • презентація проекту.

 Основні етапи екологічних проектів:

  1. пошуковий: визначення теми, пошук інформації, покрокове планування;
  2. аналітичний: аналіз інформації, побудова алгоритму діяльності;
  3. практичний: виконання роботи;
  4. презентаційний: захист проекту;
  5. контрольний: аналіз результатів.

Вважаю, що перевагами проекту є наступні аспекти:

  1. учні вчаться здобувати знання самостійно, розв’язуючи при цьому поставлені перед ними задачі;
  2. здобувають різні комунікативні навички і вміння спілкуватися під час виконання ними соціальних ролей;
  3. знайомляться з різними точками зору на одну проблему;
  4. набувають вміння користуватися дослідницькими методами, збирати необхідну інформацію, факти, висувати гіпотези, робити висновки.

 

doc
Додано
23 листопада 2021
Переглядів
593
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку