ЗАСТОСУВАННЯ SMARTNOTEBOOK
НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ
На темуВиконала:
Сучасна освітня парадигма визначає здобувачів освіти суб'єктом пізнавальної діяльності, а не об'єктом педагогічного впливу, що зумовлює необхідність реорганізації освітнього процесу, спрямування його на пошук і розвиток задатків, здібностей і схильностей кожної дитини, закладених генетично.
Тому пошук та застосування інноваційних форм проведення уроків та позакласної робота є потребою часу. У всьому багатоманітті пропонованих нині технологій, методик, методів роботі з учнями важливо дібрати саме ті, що найбільш оптимально відповідають багатьом критеріям і показникам, серед яких провідними вважаємо психофізіологічні особливості дітей та оптимізацію освітнього процесу.
Педагогічна спільнота одним із найрезультативніших шляхів розвитку освіти визнає застосування ІКТ одним із найважливіших напрямків розвитку, оскільки система здобуття знань сьогодні розвивається достатньо специфічно: людина народжується в одному світі, вчиться в іншому, а от самостійно діяти йому доводиться в абсолютно іншому. Саме тому сучасна школа повинна формувати у здобувачів освіти навички майбутнього і для майбутнього, зокрема вміння адаптуватися в суспільстві та знайти себе в цьому світі, самостійно відшукувати та просіювати інформацію, аналізувати та передавати її іншим людям, опановувати нові технології.
Адекватною відповіддю на виклики часу є реалізація нової моделі освітнього процесу, орієнтованого на самостійну роботу учня, колективні форми навчання, формування необхідних навичок. Значну роль у цій трансформації може відігравати активне застосування в навчальному процесі програмового забезпечення SMARTnotebook.
У час інформаційно-комунікативних технологій учителям необхідно постійно враховувати, що нове покоління, яке виросло на мобільних телефонах, комп'ютерах та інших ґаджетах, вимагає постійної інноваційної стимуляції, динамічного освітнього процесу, де презентуються нові форми й методи діяльності. «Сьогодні існує великий технологічний розрив між учнями і школою. Нове «мультимедійне покоління» хоче бачити в школі найсучасніші технології. У багатьох учнів відсутність сучасних електронних інтерактивних засобів і новаторських програм відбиває інтерес до навчання», – стверджував К. Фонтено – очільник програми, що реалізується у США, – «Школа XXI століття».
І справді, зараз діти починають працювати з комп’ютером як споживачі та користувачі практично від народження, тоді як наша школа відстає з запровадженням ІКТ, зокрема мультимедіа, і це не сприяє мотивації учнів до навчання. З одного боку, сучасні освітні документи декларує цей перехід як пріоритетний, а з іншого, − використання мультимедійних технологій є проблемним з позиції недостатньої визначеності методів та форм навчання, здоров’язбережувальних підходів, технологій проведення сучасних уроків.
Провідну роль виконують освітні технології п’ятого покоління – діяльнісні (або діяльнісно-ціннісні). Вони, стверджує професор В.В. Гузєєв, базуються на «глобальній взаємодії через всесвітні інформаційні мережі й телекомунікації».
Тому завдання учителя, який прагне створити власний бренд, тобто вчителя сучасного, – «переключити» розуміння здобувачів освіти на те, що мультимедіа вкрай необхідно використовувати насамперед у навчанні.
Саме для цього широкого застосування на уроках та в позакласній роботі набуває робота мультимедійними комплексами, зокрема з інтерактивними дошками та програмовим забезпеченням SMARTnotebook. Воно являє собою набір інструментів, засобів та ресурсів для створення цифрових навчальних матеріалів та організації активної діяльності учнівської аудиторії.
У науково-методичній літературі висвітлено різні проблеми адаптації та використання мультимедіа в контексті шкільної освіти, методології та теорії комп’ютеризації освіти (В. Гузєєв, Ю. Жук, І. Зязюн, О. Пищик, О. Обухова та ін.). Не залишаються осторонь означеної проблеми й учені-методисти, які пропонують свої варіанти в системі інформатизації, зокрема О. Ісаєва, В. Шуляр.
Останнім часом з’явилося чимало розвідок практичного спрямування, які презентують спроби й досвід застосування мультимедіа в освітньому процесі як закладів загальної, так і вищої освіти.
Досвід роботи з використання програмового забезпечення SNB має педагогічний колектив Бердянської гімназії № 1 «Надія», обладнана мультимедійними комплексами з 2013 року, де сьогодні 70% навчальних приміщень має мультимедійне та інтерактивне устаткування.
Тому застосування саме SNB на уроках є однією із найбільш розповсюджених видів роботи в системі учитель↔учні, учні↔учні, учні↔учитель. В основі досліджуваної проблеми лежить вивчення шляхів застосування мультимедіа, зокрема SNB, у процесі навчання української мови і літератури, що окреслює проблемну ситуацію: як оптимально організувати взаємодію мультимедіа з колективом здобувачів освіт.
Ми припускаємо, що у підлітків середнього та старшого шкільного віку використання SNB розвиває навички аналізу, класифікації та синтезу як найнеобхідніших мисленнєвих операцій, впливає на вміння виробляти тактику й логіку побудови умовиводів тощо. У такому разі безперечним є використання мультимедіа на уроці як чинник мислення та розвитку учня-мовця, учня-читача.
Зважаючи на те, що в країнах Європи мультимедіа пріоритетно використовуються при вивченні курсу гуманітарних наук (на відміну від України, де, навпаки, предмети цього циклу традиційно вважаються «некомп’ютерними»), у більшості випадків використання мультимедіа обмежується ілюстративними та наочними функціями. Однак насправді її можливості значно ширші, а навчання роботи з мультимедійним обладнанням не вимагає великих зусиль.
Сьогодні учитель-словесник у переважній більшості випадків є достатньо досвідченим користувачем, здатним опановувати актуальне програмне забезпечення, до речі, навчальних посібників, інструкцій, відеоресурсів і симуляторів для цього в Інтернеті чимало на будь-який рівень користувачів. Та й інтерактивна дошка не вимагає особливих зусиль у роботі. Потрібен лише девайс (рука чи стилос). Потрібно лише правильно ними працювати6 одним дотиком змінювати матеріал, подорожувати віртуальними екскурсіями, додавати коментарі до текстів, робити кольорові внесення, рухати презентації тощо.
Найчастіше файли SMARTnotebook використовуються для створення уроків або презентацій. Кожен файл складається з декількох сторінок, кожна з яких має свої власні об'єкти, властивості та параметри; на кожну можна додати на сторінку об'єкти, намальовані від руки, використати фігури, лінії, текстові, графічні зображення та таблиці, цими об'єктами можна керувати і змінювати їх тип.
Існує функція прикріплення копій файлів, позначок файлів і посилань на веб-сторінки. Це дозволить швидко знайти і відкрити файли та веб-сторінки під час презентації.
Привернути увагу до конкретних частин кожної сторінки можна за допомогою засобів «Затемнення екрану (Завіса)», «Підсвічування», «Лупа» та «Показник» тощо.
Використання SMARTnotebook в поєднанні з іншими дозволяє скопіювати картинки, фони, файли і сторінки з галереї, яка відкриває доступ до роботи з іншими ресурсами. Можна скопіювати на свою сторінку картинки, фони, файли і сторінки з цієї колекції з кількох тисяч зображень та мультимедійних файлів, згрупованих за темами.
Основні теми галереї – колекція з кількох тисяч зображень та мультимедійних файлів, згрупованих за темами, які можна використовувати на розсуд учителя, динамічних творчих груп на різних етапах уроків.
Найважливіше, що це програмове забезпечення є єфективним для навчання і аудіалів, і візуалів, і кінестетиків (яких щороку стає все більше), і диджиталів.
За допомогою інтерактивної дошки SMART Board та можна привернути себе увагу всього класу, не відходячи від екрана.
Також на інтерактивній дошці можна відкрити відразу кілька вікон через підготовлений заздалегідь файл і фіксувати ідеї здобувачів освіти, записувати і зберегти всю необхідну інформацію в цьому файлі з подальшим збереженням на різних носіях.
SNB доцільно використовувати практично у всіх видах діяльності учнів, провідними з яких є:
При цьому важливо не забувати, що застосування SNB важливо чітко дозувати та структурувати, а й видозмінювати залежно від особливостей колективу здобувачів освіти, типу й етапу конкретного виду навчальних занять.
Програмове забезпечення SNB можна використовувати на всіх етапах уроку. Достатньо ефективним воно є під час актуалізації опорних знань, оскільки дозволяє швидко перевірити засвоєння матеріалу, необхідного для подальшої роботи.
Швидко перевірити теоретичні знання дозволяють анаграми й інші форми. Їх використання не просто економить час, миттєво візуалізує результат (хоча дозволяє залучити до перевірки одночасно двох дітей), побачити й виправити допущені помилки. Ця вправа може використовуватися у всіх класах.
Цікавою є форма, що умовно називається кульками: на старті вони розташовані в довільному порядку, та за допомогою девайса їх треба викласти у слово. У разі, коли слово незрозуміле, можна скористатися підказкою-ключем, а за бажання додати ілюстрацію як підказку.
Перевірити правильність виконаних завдань можливо і за допомогою вже названих анаграм, як-от:
Для активзації зацікавлення прихильників спортивних ігор застосовуємо формат футбольних чи волейббольних змагань, пропонованих цим програмовим забезпеченням:
Для індивідуальної відповіді на узагальнення матеріалу активно застосовую вправи на кшталт тестів, де з чотирьох запропонованих варіантів відповіді обрати один правильний. При цьому наступне питання ставиться лише в тому разі, коли отримано правильну вдповідь на попереднє. Це є своєрідною підготовкою учнів до складання ЗНО:
Разом із тим важливою характеристикою роботи з цим програмовим забезпеченням є можливість виділення окремих фрагментів демонстрованого матеріалу, наприклад, мовних, мовленнєвих і літерних явищ тощо у різний спосіб, як це демонструють приклади:
Одним із найбільш дієвих способів зацікавлення учнів є застосування так званої «шторки», яка дозволяє приховати певну частину матеріалу:
Проведені серед учасників освітнього процесу гімназії дослідження з вивчення доцільності застосування SNB засвідчили, що його використання на уроків підтримує до 90% здобувачів освіти незалежно від типу прийняття матеріалу: 95% диджиталів, 99% кінестетиків, 90% візуалів, 88% аудіалів, що спонукало вчителів до здійснення аудіосупроводження вправ. Добір звукового супроводження здійснюється відповідно до засвоюваного матеріалу й урахування музичних зацікавлень учнів.
У класах, де вчителі української мови застосовують на уроках SNB, показники навченості зростають у середньму до 10%.
Важливим ефектом застосування SNB є більш тісна співпраця з учнями, зокрема в підборі вправ, візуальних та звукових ефектів; виникає можливість взаємонавчання, що в умовах сучасного суспільства є високим показником ефективності освітнього процесу сучасної школи.
З точки зору педагогів, застосування SNB дозволяє не просто зробити уроки української мови і літератури більш ефективним, а й підняти власний авторитет в очах учнів, підвищити самооцінку.
Таким чином, застосування програмового забезпечення SNB є ефективним у викладанні української мови і літератури, однак у вітчизняній освіті сьогодні проблема використання мультимедійних технологій залишається відкритою. Мультимедійне обладнання є широко доступним сьогодні в небагатьох закладах освіти, тому говорити про системне масове застосування SNB на уроках української мови і літератури зарано, хоча сучасний учитель має постійно враховувати, що нове покоління, яке зросло на ґаджетах, вимагає постійних інновацій, починаючи насамперед зі школи.
Саме для цього широкого застосування набуває робота з мультимедійними комплексами, зокрема з програмовим забезпеченням SMARTnotebook – набором інструментів, засобів та ресурсів для створення цифрових навчальних матеріалів та організації активної діяльності учнівської аудиторії.
Аналіз питання розробки мультимедійного супроводження предметів гуманітарного циклу свідчить про недостатню його вивченість у літературі, однак певний практичний досвід роботи з використання програмового забезпечення SNB має педагогічний колектив Бердянської гімназії № 1 «Надія».
Файли SMARTnotebook переважно застосовуються для використання протягом проведення цілого уроку чи окремої презентації. Кожен файл складається з декількох сторінок, кожна з яких має свої власні об'єкти, що можна оформити на власний розсуд користувача. Крім того, діє функція прикріплення файлів і посилань на веб-сторінки, і це дозволяє швидко знайти і відкрити необхідні інтернет-сторінки.
Використання SMARTnotebook базується на використанні матеріалів галереї, яка відкриває доступ до роботи з іншими ресурсами.
Це програмове забезпечення є єфективним для навчання і аудіалів, і візуалів, і кінестетиків, і диджиталів. У підлітків середнього та старшого шкільного віку використання SNB розвиває навички аналізу, класифікації та синтезу як найнеобхідніших мисленнєвих операцій, впливає на вміння виробляти тактику й логіку побудови умовиводів тощо.
Дослідження з вивчення доцільності застосування SNB свідчать, його використання підтримує до 90% здобувачів освіти незалежно від типу прийняття матеріалу. У класах, де вчителі української мови застосовують на уроках SNB, показники навченості зростають у середньму до 10%. Важливим ефектом застосування SNB є більш тісна співпраця з учнями, що сьогодні є високим показником ефективності освітнього процесу сучасної школи.
Таким чином, застосування програмового забезпечення SNB є ефективним у викладанні української мови і літератури.