ТЕМА. Рід іменників. Іменники спільного роду
Мета: повторити й поглибити знання учнів про рід іменників; сформувати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники жіночого, чоловічого, середнього і спільного роду у висловлюванні; виробляти вміння узгоджувати іменники з прикметниками та іншими частинами мови, правильно вживати їх у своєму мовленні; виховувати пізнавальний інтерес і любов до рідної мови.
Очікувані результати: учні правильно визначають належність іменників до певного роду; визначають іменники спільного роду, складають з ними речення.
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал, медіа-презентація.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
Проблемне завдання: визначте рід іменників, які ви бачите на дошці: хвилина, озеро, брат, дрова, нежить, вода, степ, море, путь, листя, непосида.
( Діти записують дату і тему уроку з дошки)
Евристична бесіда з учнями:
Засвоюючи мову з дитинства. Ми звикаємо до неї, що, здається, у рідній мові ми все знаємо. Але володіти мовою і знати всі її таємниці – це різні речі. Отже, сьогодні на уроці будемо пізнавати таємниці роду іменників.
Посміхніться один одному – і до праці.
// Знання тобі дають у школі для того, щоб ти вмів добувати нові знання. Живи у світі думок, осягай ідеї. День без думки, без читання – марно прожитий день. Легке задоволення несе убогість думок і душ. (В.Сухомлинський)
(Ознайомтеся з теоретичним матеріалом самостійно. А потім задайте питання один одному, щоб перевірити свої знання. Зверніть увагу на слова, що в рамці).
5. Тренувальні вправи
Далек… путь, гостр… біль, барабанн… дріб, багат… Сибір, широк… степ, запашн… какао, капосн… хлоп’я, морськ… сіль, широк… магістраль, гірк… полин, прозор… тюль, зл… собака.
Поет -…, письменник - …, німець - …, англієць - …, лев - … заєць -… перепел -… індик -… ткач - … школяр - …
6.Прийшов час для перепочинку. «І таке буває!» с.88
(А наші діти кажуть, що ще й таке буває) – сценка про кмітливих і винахідливих дітей. – Що було смішне?
Фізкультхвилинка для очей.
7. Вибірковий диктант (випишіть слова у дві колонки):
1) запишіть тільки іменники спільного роду;
2) випишіть ті іменники, які не мають роду.
/// Вестибюль, картопля,двері, сирота, дівча, вила, бюлетень, нездара,сани, депо, рояль, каліка,ножиці, майстер, плакса, фальш, професор, роззява, какаду, Суми.///
7.1 Робота біля дошки по картках: пояснити прислів”я (№1), визначити рід іменників та скласти речення (№2).
8.Мистецька сторінка. Т.Шевченко. Вірш «І золотої й дорогої».
Синонім до слова «ледар» -,
Людина, яка говорить багато й беззмістовно - ,
Роботяща, працьовита людина -,
Людина з дефектом мови -,
Той, хто навчився чогось самостійно, без учителя –
Той, хто боїться фізичної (брудної) роботи -,
Дитина, яка втратила батьків -,
Неуважна людина -,
Людина, яка постійно живе в біді, горі –
А. Лівша, плакса, забіяка.
Б. Мряка, каша, нероба.
В. Зілля, дівча, хлоп’я.
2. Усі іменники належать до одного роду в рядку:
А. Дуб, мати, озеро.
Б. Любов, зоря, груша.
В. Основа, дощ, добро.
3. Усі іменники належать до одного роду в рядку:
А. Орден, лелека, село.
Б. Берег, життя. сонце.
В. Вітер, край, мороз.
4. Усі іменники належать до одного роду в рядку:
А. Свято, поле, ім’я.
Б. Каліка, межа, пісня.
В. Сік, біль, перо.
* Перевірка відповідей
Рефлексія. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Який вид роботи вам найбільше сподобався?
- Чи були в кого які труднощі на уроці?
- Молодці! Сьогодні так гарно працювали і …самостійно, і колективно, і в парах. Оцінки:
Пам’ятайте таку народну мудрість: Гарно того вчити, хто хоче все знати!
215 (гр.Б);
2) на наступну середу: скласти сенкан про іменник;
3) на все життя: любити свою рідну мову і Батьківщину.
«Дякую за співпрацю!»