Урок "Рід іменників. Іменники спільного роду"

Про матеріал
Тема "Рід іменників та іменники спільного роду" вивчається у 6 класі. На уроці учні повторюють та поглиблюють знання про рід іменників, виробляють уміння узгоджувати іменники з прикметниками та іншими частинами мови, правильно вживають іменники спільного роду у своєму мовленні; матеріал уроку виховує пізнавальний інтерес та любов до рідної мови.
Перегляд файлу

                                   

ТЕМА. Рід іменників. Іменники спільного роду

Мета: повторити й поглибити знання учнів про рід іменників; сформувати поняття про іменники спільного роду; розвивати вміння знаходити іменники жіночого, чоловічого, середнього і спільного роду у висловлюванні; виробляти вміння узгоджувати іменники з прикметниками та іншими частинами мови, правильно вживати їх у своєму мовленні; виховувати пізнавальний інтерес і любов до рідної мови.

Очікувані результати: учні правильно визначають належність іменників до певного роду; визначають іменники спільного роду, складають з ними речення.

Обладнання: підручник, роздавальний матеріал, медіа-презентація.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

                                       ХІД  УРОКУ

  1. Організаційний момент. Бажаю всім приємного настрою на уроці рідної мови.
  2. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Проблемне завдання: визначте рід іменників, які ви бачите на дошці: хвилина, озеро, брат, дрова, нежить, вода, степ, море, путь, листя, непосида.

  • Як ви це зробили?
  • З якими проблемами зіткнулися?
  • Чи легко однозначно визначити рід останнього іменника?
  • Яких знань вам не вистачає?

( Діти записують дату і тему уроку з дошки)                

  • Яке завдання ви поставите перед собою на уроці?        

 

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Евристична бесіда з учнями:

  • Яку частину мови ми вивчаємо?
  • Що таке іменник?
  • Назвіть морфологічні ознаки іменника.
  • Які назви предметів називаються загальними? Які – власними?Приклад
  • Яку орфограму треба запамятати?
  1. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.                     
  1. Слово вчителя. /// Граматика – дуже поважна пані. Тисячі років їй підкоряється Морфологія та Синтаксис. У давнину до письма ставилися як до мистецтва. Люди, які вміли писати, належали до особливої касти (жерці, писарі). У Давній Русі словом граматика називали писемні документи. І донині освічену людину називають саме грамотною. У народі кажуть: Грамоти вчиться – завжди пригодиться, грамотний – видющий і на все тямущий.    

 

Засвоюючи мову з дитинства. Ми звикаємо до неї, що, здається, у рідній мові ми все знаємо. Але володіти мовою і знати всі її таємниці – це різні речі. Отже, сьогодні на уроці  будемо пізнавати таємниці роду іменників.

Посміхніться один одному – і до праці.

 

  1. Робота з текстом. Уважно прочитайте текст. Доберіть до нього  заголовок. Визначте тему та основну думку. Знайдіть іменники. Визначте їх рід  (усно).

// Знання тобі дають у школі для того, щоб ти вмів добувати нові знання. Живи у світі думок, осягай ідеї. День без думки, без читання – марно прожитий день. Легке задоволення несе убогість думок і душ. (В.Сухомлинський)

  • Чи звернули ви увагу на автора цих рядків? Хто він?Яку книгу він написав? «Серце віддаю дітям»
  1. Робота з підручником. С.86                                                  

 (Ознайомтеся з теоретичним матеріалом самостійно. А потім задайте питання один одному, щоб перевірити свої знання. Зверніть увагу на слова, що в рамці).                                                         

  • Кожний іменник має граматичний рід. У назвах людей і тварин за допомогою роду розрізняють стать або вік: бабуся – дідусь, хлопець – дівчина, пан – пані. Проте є багато назв тварин, у яких розрізнення роду відсутнє: білка, бджола, жайворонок, короп. Це пов’язано з тим, що людина не мала потреби розрізняти стать таких істот. У назвах деяких неістот рід не має реального значення, бо ми не можемо пояснити, чому деякі іменники належать до певного роду: четвер, п’ятниця, клен, смуток, радість.
  • Іменники спільного роду виступають у реченні то як іменники чоловічого роду, то як іменник жіночого роду: Який ти бідолаха, Іване! Наша бідолаха Олена пішла доглядати малечу.
  • Деякі іменники належать лише до чоловічого роду, але можуть позначати осіб і жіночої статі: Марія Петрівна – досвідчений лікар. Це, мабуть, тому що раніше ці професії були виключно чоловічими.
  1. Узагальнення з теми. Робота з таблицею в підручнику.

5. Тренувальні вправи                                                       

  1. Узгодьте прикметники з іменниками, визначте рід іменників.

Далек… путь, гостр… біль, барабанн… дріб, багат… Сибір, широк… степ, запашн… какао, капосн… хлопя, морськ… сіль, широк… магістраль, гірк… полин, прозор… тюль, зл… собака.

  1. Від поданих слів утворіть іменники жіночого роду:

Поет -…, письменник - …, німець - …, англієць - …, лев - … заєць -… перепел -… індик -… ткач - … школяр - …

  1. Перекладіть слова з російської мови. Визначте рід іменників, складіть із ними словосполучення: адрес, надпись, картофель, корь, тополь, селёдка, боль. – Чи однакового роду одні й ті самі слова в рос. та укр.. мовах?

6.Прийшов час для перепочинку. «І таке буває!»  с.88

      (А наші діти кажуть, що ще й таке буває) – сценка про кмітливих і винахідливих дітей. – Що було смішне?

        Фізкультхвилинка для очей.

7. Вибірковий диктант (випишіть слова у дві колонки):

 1) запишіть тільки іменники спільного роду;

  2) випишіть ті іменники, які не мають роду.

/// Вестибюль, картопля,двері, сирота, дівча, вила,  бюлетень, нездара,сани,  депо, рояль, каліка,ножиці, майстер, плакса, фальш, професор, роззява, какаду, Суми.///

  • Які іменники належать до спільного роду?
  • Які іменники роду не мають?

7.1 Робота біля дошки по картках: пояснити прислівя (№1), визначити рід іменників та скласти речення (№2).

8.Мистецька сторінка. Т.Шевченко. Вірш «І золотої й дорогої».

  • Розгляньте малюнок. Кого ви там бачите?Який він?
  • А чому цей хлопчик один?
  • А чому Шевченко говорить: «Мені здалося, що це я…»?
  • Складіть речення зі словом «сирота» і запишіть його в зошити.

 

  1. Закріплення знань, умінь і навичок.
  1. Робота в парах. Зі словами «листоноша, староста» складіть речення, щоб іменники було вжито в чоловічому та жіночому родах. Один із вас складає речення так, щоб ці слова виступали іменниками жіночого роду, а другий – чоловічого. (Перевірте правильність виконання один в одного).

 

  1. Вправа «Найкмітливіший» (усно) (замініть подані конструкції іменниками спільного роду):

Синонім до слова «ледар» -,

Людина, яка говорить багато й беззмістовно - ,

Роботяща, працьовита людина -,

Людина з дефектом мови -,

Той, хто навчився чогось самостійно, без учителя –

Той, хто боїться фізичної (брудної) роботи -,

Дитина, яка втратила батьків -,

Неуважна людина -,

Людина, яка постійно живе в біді, горі –

  • Які із записаних слів мають негативне забарвлення? Чи хотіли б ви, щоб так називали вас?
  1. Розвиток мовлення. Складіть діалог «Життєва ситуація», скориставшись вправою 216. (підручник О.Авраменко, 6 клас)

 

  1. Підсумок уроку. Рефлексія.
  • Виконайте тестові завдання та оцініть свої знання.        
  1. Усі іменники належать до спільного роду в рядку:

А. Лівша, плакса, забіяка.

Б. Мряка, каша, нероба.

В. Зілля, дівча, хлоп’я.

2. Усі іменники належать до одного роду в рядку:

    А. Дуб, мати, озеро. 

   Б. Любов, зоря, груша.

   В. Основа, дощ, добро.

 

 

 

3. Усі іменники належать до одного роду в рядку:

    А. Орден, лелека, село.

    Б. Берег, життя. сонце.

    В. Вітер, край, мороз.

 

4. Усі іменники належать до одного роду в рядку:

    А. Свято, поле, імя.

    Б. Каліка, межа, пісня.

    В. Сік, біль, перо.

 

* Перевірка відповідей                                                          

 

Рефлексія. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 

- Що нового ви дізналися на уроці?

- Який вид роботи вам найбільше сподобався?

- Чи були в кого які труднощі на уроці?

 

- Молодці! Сьогодні так гарно працювали і …самостійно, і колективно, і в парах. Оцінки:

 

Пам’ятайте таку народну мудрість: Гарно того вчити, хто хоче все знати!

 

 

  1. Завдання додому: 1) На наступний урок: §25, вправи – 217 (гр.А),

                                                                                                215 (гр.Б);

                                  2) на наступну середу: скласти сенкан про іменник;

                                  3) на все життя: любити свою рідну мову і Батьківщину.

 

                                           «Дякую за співпрацю!»

 

 

 

 

docx
Додано
17 березня 2019
Переглядів
5946
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку