ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ У ВЛАСНОМУ ДОСВІДІ
8 клас
Тема уроку: Розв’язування раціональних рівнянь
Мета: навчальна - узагальнити знання про рівняння, продовжувати формувати навички розв’язування раціональних рівнянь (лінійних і дробових), розглянути різні способи їх розв’язування;
розвивальна - розвивати пізнавальний інтерес, формувати уміння правильно й чітко висловлювати свої думки;
виховна - прищеплювати любов до знань, розширювати світогляд.
Тип уроку: формування знань, вмінь і навичок.
Обладнання: картки-сигнали, портрети вчених-математиків, проектор.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Давайте, створимо позитивну ауру в класі: посміхнемося один одному. А я вам бажаю, щоб ці 45 хв. пройшли з користю і цікаво. Тож, починаємо урок.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Відкрийте зошити і перевірте виконання домашньої роботи у сусіда. Чи є учні, що не виконали домашнього завдання? Чи є проблеми?
ІІІ. Повідомлення мети і плану уроку
Сьогодні на уроці йтиметься про рівняння.
Рівняння використовували вже близько 4000 років тому для практичних потреб людей. Перші згадки про рівняння вчені знайшли у Вавилоні. Рівняння були відомі китайським, індійським, єгипетським стародавнім вченим. Ще Евклід писав «Рівняння ─ мова алгебри». Сучасну символіку, запис, формули і саме розв’язування рівнянь ми маємо завдяки вченим Західної Європи – Ф. Вієту, Р. Декарту, Л. Ейлеру, І. Ньютону та ряду інших вчених.
На уроці ми систематизуємо знання про рівняння, удосконалимо вміння розв’язувати дробові раціональні рівняння та складати рівняння за текстом задачі.
ІV. Актуалізація опорних знань
Прийом « Мікрофон» (фронтальне опитування учнів):
Рівняння: Корені:
Е) 6
6) Які рівняння називаються рівносильними?
7) Гра « Вірю, не вірю»(за допомогою сигнальних карток▲ – ні,● – так ), завдання проектуються.
Чи вірите ви,що пара рівнянь є рівносильними?
А) 2х−4 = 9 і 2х = 5
Б) 3х+1 = 5 і 3х = −6
В) 7х + 9 = х −1 і 6х = −10
Г) + 9 = 0 і = −2
8) Які види рівнянь ми вже розв’язували?
(Лінійні або ті, що зводились до них та познайомились з дробово-раціональними)
V. Удосконалення знань і вмінь
Прокоментувати алгоритм розв’язування рівнянь та розв’язати їх самостійно ( рівняння проектуються):
Варіант 1 Варіант 2
(х - 6) – (2х – 9) = − 12 100: (6х – 5 ) = 4
х – 6 – 2х +9 = − 12 6 х – 5 = 100 : 4
х = 15 6 х = 30
х = 5
Відповідь : 15 Відповідь : 5
виразом , то воно називається дробово-раціональним)
- До якої системи слід перейти, розв’язуючи рівняння ви= 0 (наприклад:
─ Чи є дані рівняння дробово-раціональними ? (Двоє учнів розв’язують біля дошки, інші − працюють у зошитах)
Варіант 1 Варіант 2
+ = 2 + =
Відповідь: 4 Відповідь: 8
− Як можна раціонально розв’язати таке дробове рівняння (один з учнів розв’язує біля дошки)?
=
Відповідь :
А зараз ускладнимо собі завдання і розв’яжемо дробове рівняння, що містить модуль.
Один учень одержує завдання на карточці і працює біля дошки.
Колективне розв’язування:
= 0
Відповідь: −; .
Мало навчитися лише розв’язувати рівняння, набагато цікавіше і складніше навчитися їх складати самим.
Ще Ньютон у своєму підручнику «Загальна арифметика» писав, щоб розв’язати текстову задачу, досить перекласти її з рідної мови на мову алгебраїчну.
Зробимо це на прикладі текстової задачі про життя давньогрецького математика Діофанта, про якого не так багато відомо, але він залишив слід в алгебрі своїми відомими діофантовими рівняннями. Текст задачі взято з епітафії на його могилі.
Задача (проектується на екран)
«Подорожній! Прах Діофанта гробниця ховає : вдивися і камінь Мудрим мистецтвом розкриє покійного вік.
З волі богів шосту частину життя був він дитина,
А ще половину шостої – стрів із пушком на щоках.
Тільки минула сьома , з коханою він одружився,
З нею п'ять років проживши, сина діждався мудрець.
Та півжиття свого тішився батько лиш сином :
Рано могила дитину у батька забрала.
Років двічі по два батько оплакував сина.
А по роках цих і сам стрів він кінець свій печальний…»
Працюєте у парах. Яка пара упорається швидше? ( гра « Двоє як один» )
х + х + 5 + х + 4 = х (× 84)
14х + 7х +12х +420 + 42х + 336 -84х = 0
х = 84 (роки)
Відповідь : 84 роки
VII. Підсумки уроку
Ми повторили та узагальнили знання про рівняння, переконалися, що багато видатних математиків присвятили їм своє життя. Пам’ятайте, що більшість реальних процесів можна записати рівнянням.
В зошиті зробіть самооцінку своїх знань та вмінь на уроці.
Наприклад :
Я знаю ☺
Я вмію ☺
Усе зможу ☺
Учні здають зошити на перевірку. При оцінюванні враховуватиметься робота на уроці і в зошиті.