Імунна система поєднує органи й тканини, які забезпечують захист організму від генетично чужорідних клітин або речовин, що потрапляють ззовні або утворюються в організмі. До органів імунної системи належать усі органи, у яких відбувається утворення та диференціювання клітин, що здійснюють захисні реакції організму.
Тема: Амфотерні оксиди й гідроксиди
Мета: сформувати поняття про амфотерність, повторити й поглибити знання про оксиди, характерні властивості основ і кислот; сформувати навички складання рівнянь хімічних реакцій за участю амфотерних сполук; показати умовність розподілу гідроксидів на кислоти і основи; розвивати вміння логічно мислити, висловлювати гіпотези, спостерігати та робити висновки.
Матеріали: розчини солей цинку, луги, кислоти.
Обладнання: періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, штатив з пробірками.
Базові поняття й терміни: кислотні й основні властивості, оксиди, кислоти, основи, солі, амфотерність.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи навчання: пояснювально-ілюстративні – розповідь, бесіда; наочні – демонстрація; репродуктивні, частково пошукові, проблемні; практичні – розв’язання завдань.
Структура уроку:
І. Актуалізація опорних знань
ІІ. Вивчення нового матеріалу:
ІІІ. Закріплення та узагальнення знань.
ІУ. Домашнє завдання.
У. Підбиття підсумків уроку.
Хід уроку:
Актуалізація опорних знань
Завдання «Третій зайвий»: в кожному рядку викресліть формулу речовини, яка належить не до того класу, до якого належить решта. Завдання виконується по горизонталі.
BaS |
CO2 |
CaO |
HNO3 |
H2O |
HCl |
Na2SO4 |
HCl |
BaCl2 |
Ca(OH)2 |
NaOH |
Al(NO3)3 |
P2O5 |
MgCl2 |
SO2 |
Завдання «Мікрофон»:
Вивчення нового матеріалу
Мотивація
Розповідь вчителя:
В природі існує велика кількість явищ, які знаходяться «на межі». Наприклад, є ніч і є день, а між ними – сутінки; є літо, є зима, а між ними – осінь чи весна. Серед хімічних речовин існують речовини, які належать і не до кислот, і не до основ, а за своїми хімічними властивостями знаходяться на межі між ними.
Демонстраційний дослід:
Одержання цинк гідроксиду та його розчинення в розчині кислоти та в розчині лугу.
Учні приходять до висновку, що дійсно цинк гідроксид – речовина, яка виявляє властивості і основи, і кислоти одночасно.
Оголошення теми уроку, визначення мети.
Розповідь вчителя:
Аналогічні властивості виявляють також інші основи, а саме: алюміній гідроксид, плюмбум гідроксид, станум гідроксид, ферум (ІІІ) гідроксид, хром (ІІІ) гідроксид та деякі інші.
Пропонуємо учням заповнити таблицю:
Амфотерний оксид |
Амфотерний гідроксид |
Відповідна йому кислота |
Кислотний залишок |
|||
формула |
назва |
формула |
назва |
формула та валентність |
назва |
|
ZnO |
Zn(OH)2 |
Цинк гідроксид |
H2ZnO2 |
Цинкатна кислота |
ZnO2 |
Цинкат |
SnO |
Sn(OH)2 |
Станум (ІІ) гідроксид |
H2SnO2 |
Станатна кислота |
SnO2 |
Станат |
PbO |
Pb(OH)2 |
Плюмбум (ІІ) гідроксид |
H2PbO2 |
Плюмбатна кислота |
PbO2 |
Плюмбат |
Al2O3 |
Al(OH)3 |
Алюміній гідроксид |
H3AlO3 |
Алюмінатна кислота |
AlO3 |
Алюмінат |
Учні в зошитах записують самостійно рівняння реакції :
Zn(OH)2 + H2SO4 = ZnSO4 + 2H2O
та з допомогою вчителя рівняння:
H2ZnO2 + 2NaOH = Na2ZnO2 + 2H2O
Учні дають назви утворених солей.
Вчитель пропонує учням сформулювати визначення амфотерних гідроксидів та записати його у зошитах:
Амфотерними гідроксидами називаються ті гідроксиди, які здатні виявляти кислотні або основні властивості в залежності від природи речовини, з якою вони реагують.
Пояснення вчителя:
Аналогічно в хімічних реакціях поводяться і оксиди, які відповідають амфотерним гідроксидам, саме з цією метою ми внесли їх формули у таблицю. Пояснюємо механізм реакції та записуємо її на дошці:
ZnO + H2SO4 = ZnSO4 + H2O
ZnO + 2NaOH = Na2ZnO2 + H2O
Закріплення та узагальнення знань.
Zn → ZnO → ZnCl2 → Zn(OH)2 → ZnCl2 → Zn(OH)2 → K2ZnO2
Домашнє завдання.§18, №2, №3* диференційоване завдання
Підбиття підсумків уроку.