Завдання 5-11 класс олімпіади

Про матеріал
Олімпіади 5-11 класс , мова та література , також використовуйте для контрольних робіт
Перегляд файлу

 

УКРАЇНСЬКА МОВА І ЛІТЕРАТУРА

 

Українська мова

8 клас

1. Запишіть речення, розставте пропущені розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції, зробіть морфологічний розбір виділеного слова).

Солов’їну барвінкову українську рідну мову в дар дали мені батьки.

________________________________________________________________________________________________________________________________________

7 балів

2. Від поданих іменників утворіть кличний відмінок.

Настя – __________, вітер – ____________, Фрідріх – __________, маляр – __________, друг – __________, читач – ____________, жнець – ___________, боєць – ____________, швець – ____________, українець – ______________.

5 балів

3. Правильно запишіть слова. Поясніть їх правопис.

Полу_кіпок, на_пів_сон, пів_години, пів_яблука, пів_Європи.

________________________________________________________________________________________________________________________________________

5 балів

4. Від поданих сполучень слів утворіть складні прикметники.

Правий берег – ______________________________________________________,

Дитячі ясла – ________________________________________________________,

55 весел – ___________________________________________________________,

3 ядра – _____________________________________________________________,

1000000 голосів – ____________________________________________________,

50 кілометрів – ______________________________________________________,

100 років – __________________________________________________________,

важко хворіти – ______________________________________________________,

12 тонн – ___________________________________________________________,

народна поезія – _____________________________________________________.

5 балів

 

Усього – 22 бали

Українська література

8 клас

І. Напишіть твір-роздум на одну із тем:

1. «Пробивається дух український крізь пісню…»

2. «Хай гірким наш хліб солодкий стане для тих, хто нашу мову зневажа» (Микола Адаменко).

12 балів

ІІ. За наведеним фрагментом заповніть паспорт твору.

«І поки над білим світом // Світить сонце буде, – //Твої думи, твої пісні// Не забудуть люди».

Паспорт літературного твору

 

Назва твору

 

Автор

 

Літературний рід

 

Жанр

 

Тема

 

Ідея

 

6 балів

ІІІ. Як Ви розумієте поняття «свобода творчості»? (За твором Лесі Українки «Давня казка»).

________________________________________________________________________________________________________________________________________

4 бали

ІV. Пригадайте поезії, вивчені вами у 8 класі, та їхніх авторів. Заповніть таблицю, ілюструючи кожен вид лірики одним прикладом.

 

Вид лірики

Автор, назва твору

інтимна

 

пейзажна

 

громадянська

 

філософська

 

4 бали

V. Виконайте ідейно-художній аналіз ліричного твору.

Вже осінні дощі

Над полями танцюють з вітрами,

Кожний щедрий гектар

Пшеницями й житами пропах.

І навколо шумить з краю в край

 далина тракторами,

Тільки чорні пари масляніють в

стернистих степах.

 

І зернини течуть

В свіжі ріллі живими струмками,

Знову битву за хліб

Починають старі і малі …

Хліб – Владико земний,

Ти годуєш планету віками,

Не для війн – для життя

Виростаєш на грудях землі.

Дмитро Луценко

12 балів

____________________________________________________________________

Усього – 38 балів

Українська мова

9 клас

 

1. Запишіть слова відповідно до орфографічних норм.

Різ_б_яр, рутв_яний, інтерв_ю, к_юре, міл_ярд, торф_яний, дон_чин, оболон_с_кий, без_язикий, пісен_ці, камін_чик, Лук_ян, св_ятковий, підв_язати, миш_як, Г_юстон, б_язевий, пот_м_яніти, Ул_янон_ці, ад

5 балів

2. Запишіть речення, розставте пропущені розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір виділеного слова).

 

Місяць підіймається вище і краплі зриваючись із дерев мерехтять самоцвітами.

________________________________________________________________________________________________________________________________________10 балів

 

3. Утворіть від поданих власних назв іменники на позначення осіб чоловічої та жіночої статі за національною чи територіальною ознакою.

Афіни – ____________________________________________________________,

Бразилія – __________________________________________________________,

Вінниця –___________________________________________________________,

Кіпр – ______________________________________________________________,

Камчатка – __________________________________________________________.

5 балів

4. Запишіть правильно слова.

У_решті_решт, уві_сні, військово_морський, сама_самотою, суспільно_корисний, всесвітньо_історичний, віч_на_віч, десь_інде, військово_полонений, з_діда_прадіда.

4 бали

Усього – 24 бали

 

Українська література

9 клас

І. Напишіть твір-роздум на одну з тем:

1. Культ романтичних почуттів в українських піснях про кохання.

2. «Тоді лише пізнається цінність часу, коли він утрачений» (Григорій Сковорода).

12 балів

ІІ. За наведеним фрагментом заповніть паспорт твору.

«Рано взялись ви землю Половецьку мечами разити, а собі слави шукати».

 

Паспорт літературного твору

Назва твору

 

Автор

 

Літературний рід

 

Жанр

 

Тема

 

Ідея

 

    6 балів

ІІІ. Доведіть, що твір «Ой летіла стріла» за жанром – балада. ________________________________________________________________________________________________________________________________________

3 бали

ІV. Яким афоризмом можна визначити «силу» байки Григорія Сковороди «Бджола та Шершень»? Розкрийте її суть.

А Любов виникає з любові.

Б Хто труда не докладе, той до добра не прийде.

В Дерево по плодах пізнається.

Г Мудра людина, яка у природженому ділі трудиться.

Д Досвід – батько мистецтву, знанню та звичці.

________________________________________________________________________________________________________________________________________

3 бали

V. Виконайте ідейно-художній аналіз поезії Дмитра Луценка.

РІЧКА УДАЙ

Вона тече з Чернігівського краю,

Вливається, як посестра, в Сулу.

Брати мої, я щиро вам пораю

Відвідати цю річеньку малу.

 

На ній нема турбін і дужих гребель,

З глибин віків, як всі річки малі,

Її ховають лози й тихі верби,

Як первісточку матері-землі.

 

Від щедрості її гаї й долини

Барвистими шовками майорять

Над нею в жовтні кетяги калини

Червоними жаринами горять.

Дуби стоять кремезні, як Антанти,

І на могутніх бронзових плечах

Тримають споконвіку неба шати,

Щоб килим лугу в спразі не зачах.

 

Тонка й прозора жилка України

Віками в’ється в радості й журбі.

Та живлять і її дрібні краплини

Серця дніпрових велетів-турбін.

 

 

 

____________________________________________________________________

12 балів

Усього – 36 балів

Українська мова

10 клас

1. Запишіть речення, розставте пропущені розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням, зробіть морфологічний розбір виділеного слова).

Їй здавалося що в людській душі немає вузликів яких би не можна розв’язати.

________________________________________________________________________________________________________________________________________

7 балів

2. Визначте рід поданих іменників.

Аташе ______, тріо _______, біль ______, путь ________, Міссісіпі ______,

 Токіо ______, кюре _____, кольрабі _____, авеню ______, тюль ______.

5 балів

3. Правильно запишіть подані слова.

Інженер_механік, відео_телефон, люби_мене (назва рослини), 125_річчя, напів_сон, стоп_кран, супер_дівчина, сліпо_глухо_німий, івано_франківець, Івано_Франківськ.

3 бали

4. Поясніть значення фразеологізмів. Уведіть їх у речення.

Мишей топтати – ____________________________________________________.

Голкою ніде ткнути – _________________________________________________.

Ловити витрішки – ___________________________________________________.

Купило притупило – __________________________________________________.

Зняти полуду з очей – _________________________________________________.

5 балів

5. Відредагуйте вислови.

Об’єм роботи – ____________________________________________________, виступив у якості начальника – _________________________________________,

23 мільйона – _______________________________________________________, дати прес-конференцію –  _____________________________________________, здача з десяти гривні– ________________________________________________, отримати освіту –_____________________________________________________.

3 бали

Усього – 23 бали

Українська література

10 клас

І. Напишіть твір-роздум на одну з тем:

1. Розкриття української ментальності в повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».

2. «Україні обридли красиві слова – потрібні красиві вчинки» (Микола Адаменко).

12 балів

ІІ. За наведеним фрагментом заповніть паспорт твору.

«Таких парубків часто й густо можна зустріти по наших хуторах та селах. Одно тільки в нього неабияке — дуже палкий погляд, бистрий, як блискавка. Ним світилася якась незвичайна сміливість і духова міць, разом з якоюсь хижою тугою...»

Паспорт літературного твору

Назва твору

 

Автор

 

Літературний рід

 

Жанр

 

Тема

 

Ідея

 

Літературний герой (за наведеною характеристикою)

 

7 балів

ІІІ. Що Іван Франко назвав «школою життя»? Назвіть «учнів» цієї «школи».

________________________________________________________________________________________________________________________________________

3 бали

ІV. Доведіть, що твір Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля» за жанром – трагікомедія.

____________________________________________________________________

3 бали

V. Виконайте ідейно-художній аналіз поезії Миколи Адаменка.

***

Я знаю: мова мамина – свята.

В ній вічний, незнищенний дух свободи.

Її плекали душі і вуста

Мільярдів. Це – жива вода народу.

 

Її зневажить – зрадити народ,

Котрий до сонця зводиться крізь муки,

Це – забруднити плеса чистих вод,

Це – потоптати материнські руки

Які нас від напастей берегли,

Останню дрібку хліба віддавали,

Щоб ми нівроку дужими були

Й матусиних пісень не забували.

Зневажить мову мамину – біда,

Котра пустими зробить наші душі,

І ми нащадкам зможем передать

Лиш те, що корені калини сушить.

 

Зневажить мову – зрадити себе

(А зрадників хто може поважати?),

І стане чорним небо голубе,

Вмиратиме у муках рідна мати.

 

____________________________________________________________________

12 балів

Усього – 37 балів

Українська мова

11 клас

1. Запишіть речення, розставте пропущені розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть повний синтаксичний розбір. Зробіть морфологічний розбір виділеного слова.

 

Сінокіс ніхто не міг поділити бо кожен боявсь що йому припаде та третина якраз на коліні Десни яку щороку ріже нещадно весняна вода.

________________________________________________________________________________________________________________________________________

9 балів

2. Поставте іменники в родовий відмінок однини.

Сибір – ___________, клуб – ____________, Зелений Гай – _________________, Париж – ____________, Алтай – __________, портфель – _____________, Тетерів – _________, дах – ________, млин – ___________, грип – ____________

3 бали

3. Підкресліть правильний варіант уживання літери.

 (К, к)онституційний (С, с)уд (У,у)країни; (Я, я)рославів (В, в)ал (вулиця);

(К, к)озинські (Г, г)орби (урочище); (З, з)бройні (С, с)или (У, у)країни;

(К, к)абінет (М, м)іністрів (У, у)країни; (Н, н)ародна (П, п)алата (Р, р)еспубліки (І, і)ндії; (Д, д)ержава (Б, б)ахрейн, (В, в)еликобританія.

2 бали

4. Поясніть значення фразеологізмів.

Перері́зати хліб – ____________________________________________________

Як мусі в меду – _____________________________________________________.

Клепати язиком – ____________________________________________________.

Убити грінку – ______________________________________________________.

Пальма першості – ___________________________________________________.

Лежати на перинах – _________________________________________________.

У три горла – ________________________________________________________.

Як у віночку – _______________________________________________________.

Ні пава, ні ґава – _____________________________________________________.

Вальпургієва ніч – ___________________________________________________.

5 балів

5. Відредагуйте вислови.

Проводити міроприємства – ___________________________________________,

125 років з дня народження – __________________________________________,

виручка за товар – ____________________________________________________,

відчитатися перед колективом – ________________________________________,

при роботі з документом – _____________________________________________,

ліки для гіпертонії – __________________________________________________,

більше того – ________________________________________________________,

приємні миттєвості – _________________________________________________.

4 бали

Усього – 23 бали

 

Українська література

11 клас

І. Напишіть твір-роздум на одну з тем:

 1. Феномен «кларнетизму» в поезії Павла Тичини.

 2. «В живому слові – серця стук і пульсування крові» (Микола Адаменко).

12 балів

ІІ. За наведеним фрагментом заповніть паспорт твору.

«Мої товариші сидять за широким столом, що з чорного дерева. Тиша. Тільки дальній вокзальний ріжок телефонного апарату знов тягне свою печальну, тривожну мелодію. Зрідка за вікном проходять інсургенти».

 

 

Паспорт літературного твору

Назва твору

 

Автор

 

Жанр

 

Присвята

 

Тема

 

Ідея

 

6 балів

ІІІ. Дайте власну версію пояснення назви збірки Павла Тичини «Соняшні кларнети».

________________________________________________________________________________________________________________________________________4 бали

ІV. Доведіть, що твір Максима Рильського «Солодкий світ!..» за жанром – сонет.

____________________________________________________________________3 бали

V. Виконайте ідейно-художній аналіз поезії Миколи Адаменка.

 

ТРОЯНДИ Й КОЛЮЧКИ

Україна … Вінок із трояндами й колючками.

Колючки ті – неначе гострі ножі.

Півполя родючого стоптано нами,

Півполя стоптали люди чужі.

На лугах половина трави від сліз зів’яла,

Із квітів веселка – в ній жертовні і піт і кров.

 

Одні дерева через нашу байдужість

Мерцями стали,

Інші такі буйноцвітні – їх причастила любов.

То пречиста веселка семибарвно чарує очі,

То тумани глухі закривають мабуть,

То старими шляхами блукають якісь поторочі,

То натхненні пророки до храму прокладують путь.

Підроста наша юнь – в ідеалі струнка, чорноброва,

То надія твоя, Україно, що немов провідниця-зоря …

Та якщо у серцях до Вітчизни не буде любові,

Забур’яниться поле і щастя втече за моря.

 

 

 

 

 

 

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

12 балів

 

Усього – 37 балів

1

 

 

docx
Додав(-ла)
Чухлата Олена
Додано
21 жовтня 2022
Переглядів
1214
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку