Різнорівневі завдання з відповідями з української мови та літератури олімпіадного зразка. Містять тести, завдання на редагування, аналіз речення; бліц-завдання з теорії літератури, аналіз ліричного твору, теми творчих робіт
Підготувала:
Красіна Тетяна Анатоліївна,
учитель української мови та літератури
КГ №49 Покровського району
Завдання
11 клас
Українська мова
І. Виберіть одну правильну відповідь 6 б.
1. Визначте рядок, у якому всі слова пишуться з м’яким знаком.
А селянс..кий, Уман...щина, мовец.., кавказ..кий, Марин..ці;
Б нян..чин, брин..чати, порад..ся, мен..ший, забуд..ко;
В Гор..кий, Хар..ків, різ..блений, пол…с..кий, їдал..ня;
Г київс..кий, нян..ці, дізнаєт..ся, Гал..чин, прізвис..ко;
Д батал..йон, козац..кий, лял..чин, сяд..мо, спіл..ці.
2. У якому рядку в усіх словах відбувається спрощення на письмі?
А швидкіс..ний, пропус..ний, хвас..ливий, шіс..надцять;
Б рідкіс..ний, корис..ливий, проїз..ний, перехрес..ний, вартіс..ний;
В щас..ливий, ненавис..ний, контрас..ний, облас..ний, свис..нути;
Г почес..ний, якіс..ний, пес..ливий, ціліс..ний, сер..це;
Д компос..ний, захис..ний, доблес..ний, гіган..ський, хвас..ливий.
3. Визначте рядок, у якому всі іншомовні слова пишуться з буквою и.
А к..пар..с, Мадр..д, Д..дро, Лейпц..г, Адр..ат..ка;
Б Ч..каго, Ж..ронда, Пак..стан, К..плінг, С..дней;
В Афр..ка, С..ц..лія, такс..ст, д..зель, Мавр..танія;
Г Алж..р, Корс..ка, Ват..кан, аргент..нець, Сев..лья;
Д С..рія, Кр..т, Ш..ллер, Флор..да, Корд..льєри.
4. У якому рядку похідні прикметники від поданих іменників потрібно писати із суфіксом –ськ-?
А гайдамаки, Прага, Житомир, киргизи, ткач;
Б Кабул, Рига, Великі Луки, Вінниця, Воронеж;
В Тулуза, Оренбург, Бремен, Токмак, Волноваха;
Г товариш, Золотоноша, Чорнухи, Орлеан, Іртиш;
Д Глибока, Овруч, Сосниця, Хмільник, Ямпіль.
5. Визначте рядок, у якому всі слова слід писати через дефіс.
А зеленаво/жовтий, кисло/солодкий, зелено/листий, народно/визвольний;
Б екс/чемпіон, авто/сервіс, хліб/сіль, котрий/небудь;
В хтозна/який, вряди/годи, довго/таки, міні/футбол;
Г гуси/лебеді, південно/західний, життє/радісний, трудо/день;
Д віце/адмірал, густо/синій, повік/віки, швидко/плинний.
6. У якому рядку всі слова пишуться з часткою не окремо?
А проблеми не/розв’язані, не/виконавши, не/скошена трава, не/озорий лан;
Б ще не/прочитана книга, не/уцтво, говорив не/чутно, не/мічний старий;
В не/забаром весна, не/для нас, не/загартований організм, не/порушно;
Г не/під силу; не/голосно, а тихо; не/помиті вікна, не/питаючи броду;
Д не/до/вподоби, не/побачив, ще не/засіяна нива, не/гаючи часу.
ІІ. Завдання із лексики 4 б.
1 кардинальний А істотний
2 превентивний Б всеосяжний
3 тотальний В передовий
4 фіктивний Г підроблений
Д запобіжний
ІІІ. Завдання із фразеологізмами 4 б.
Діжка Діогена, сізіфова праця, дамоклів меч, скриня Пандори (розкрити значення 4 приклади по 1 б.)
ІV. Завдання із числівниками 4 б.
(записати цифри словами, визначити відмінок 4 приклади по 1 б.)
Авіалайнер із 524 пасажирами, вручити 240 учасникам, грошова винагорода у розмірі 1970 гривень, у 58 учнів.
V. Виконайте повний синтаксичний розбір речення 8 б.
Ніякі бесіди ніяке тлумачення не розкривають тієї емоційної наснаги слова яку несе в собі мелодія пісні якщо ви хочете щоб рідне слово назавжди ввійшло в духовне життя дитини стало її багатством не забувайте рідну пісню ( В.Сухомлинський).
(поставити розділові знаки, визначити члени речення, надписати над кожним частину мови, накреслити схему, дати характеристику реченню)
VІ. Редагування або переклад 4 б.
Перекладіть українською мовою словосполучення.
Принять меры, принимать решение, занимать должность, согласно договору, повестка дня, выносить на обсуждение, выносить благодарность, личное дело.
Усього 30 б.
Українська література
І. Розгорнута відповідь 4 б.
Пояснити зміст літературних термінів
Вітаїзм, «кларнетизм», «розстріляне відродження», трагічний оптимізм.
ІІ. Бліц-опитування 4 б. (8 завд. по 0, 5 б. )
(відповідь одним словом).
ІІІ. Аналіз поезії 10 б.
Одчиняйте двері —
Наречена йде!
Одчиняйте двері —
Голуба блакить!
Очі, серце і хорали
Стали,
Ждуть...
Одчинились двері —
Горобина ніч!
Одчинились двері —
Всі шляхи в крові!
Незриданними сльозами
Тьмами
Дощ...
(П.Тичина)
Тема, ідея, образи, проблематика, художні засоби, розмір поезії
VІ. Творче завдання 12 б.
Напишіть есе на тему «Молодий я, молодий», в якому розкрийте роль молоді (Вашу роль) в розбудові сучасного демократичного українського суспільства. У творі проаналізуйте позицію митців слова щодо оцінки суспільних подій в Україні в різні часи.
Усього 30 б.
Відповіді
11 клас
Українська мова
І. 1 Д. 2 Б. 3 В. 4 Г. 5 В. 6 Д.
ІІ. 1 А, 2 Д, 3 Б, 4 Г.
ІІІ. Діжка Діогена – скромне, невибагливе, аскетичне житло.
Сізіфова праця – безплідна, важка, нескінченна, нікому не потрібна праця.
Скриня Пандори – джерело нещасть, бід.
Дамоклів меч – постійна смертельна небезпека.
ІV. Авіалайнер із п’ятьмастами двадцятьма пасажирами (Ор.), вручити двомстам сорока учасникам (Дав.), грошова винагорода у розмірі однієї (одної) тисячі дев’ятисот сімдесяти гривень (Род.), у п’ятдесяти восьми (п’ятдесятьох вісьмох) учнів ( Род.)
V. Ніякі (займ.) бесіди (імен.), ніяке (займ.) тлумачення (імен.) не (частка) розкривають (дієслово) тієї (займ.) емоційної (прикм.) наснаги (імен.) слова (імен.)/1, яку (займ.) несе (дієслово) в (прийменник) собі (займ.) мелодія (імен.) пісні (імен.)/2: якщо (сполучник) ви (займ.) хочете (дієслово)/3, щоб (сполучник) рідне (прикм.) слово (імен.) назавжди (прислівник) ввійшло (дієслово) в (прийменник) духовне (прикм.) життя (імен.) дитини (імен.), стало (дієслово) її (займ.) багатством (імен.)/4, не (частка) забувайте (дієслово) рідну (прикм.) пісню (імен.) ( В.Сухомлинський)/5.
Речення розповідне, неокличне, складне з різними видами зв’язку: безсполучниковим і підрядним.
[…], (яку): якщо (…), щоб (…), […].
VІ. Вжити заходів, ухвалити рішення, обіймати посаду, згідно з угодою (відповідно до угоди), черга (порядок) денна (денний), ставити на обговорення, оголошувати подяку, особова справа.
Українська література
І. Трагічний оптимізм – це ідейна риса творчості поетів “празької школи”: поєднання трагічного світовідчуття, готовності покласти своє життя у подвигу задля України з оптимістичною вірою у її майбутнє.
Кларнетизм – термін, запропонований Ю. Лавріненком для позначення стильової якості синтетичної лірики раннього Павла Тичини і походить від назви його збірки «Сонячні кларнети» (1918); український варіант міжнародного символізму.
«Розстріляне відродження» — духовно-культурне та літературно-мистецьке покоління 20-х рр. XX ст. в Україні, яке дало високохудожні твори у галузі літератури, філософії, живопису, музики, театру, і яке було знищене сталінським режимом.
Вітаїзм (від лат. vitalis — життєвий). Стильова течія початку XX ст., проявилася в кількох модерністських напрямах (неоромантизм, футуризм, експресіонізм). Головна ознака — відтворення безперервного потоку життя, погляд на людину як на біологічну істоту. В українській літературі вітаїзм також стверджував життєвість, незнищенність нації. Представлений творами М. Хвильового, Є. Маланюка, О. Ольжича, У. Самчука.
ІІ
ІІІ. Тема: Крах надій, викликаних революцією, на позитивні суспільні зміни.
Ідея: Надії на краще життя потопають у крові жертв, і замість нового суспільства українська нація блукає у кривавій пітьмі.
Вид лірики: громадянська.
Образи: персоніфікований образ революції у вигляді нареченої, на яку чекає молодий у храмі для обряду вінчання. Символічні образи «горобиної ночі» та «шляхів у крові» - доля пореволюційної України, дощ – сльози мільйонів українців.
Поезію можна поділити на два протилежні за настроєвою тональністю уривки. Перший – очікування революції – зображений піднесено. «Голуба блакить» символізує мир та здійснення мрій. Використана синекдоха «Очі, серце і хорали /Стали, /Ждуть...» зображує людей в єдиному пориві їхніх думок і сподівань, які вони покладають на революцію. Другий – «одчинились двері» - звучить трагічно. Це усвідомлення наслідків революції, яка затопила все в крові (домінує червоний і чорний колір). Використано гіперболізований епітет «незриданними сльозами» з синекдохою «тьмами дощ», який підкреслює глибину розчарування та оплакування жертв.
Віршовий розмір: 3-стопний хорей.