Урок з української мови на тему "Складнопідрядне речення" (11 клас)

Про матеріал

Конспект уроку розрахований на вчителів української мови та літератури, які працюють в одинадцятому класі. Містить у собі завдання поглибити та систематизувати знання одинадцятикласників про основні види складнопідрядних речень; сприяти формуванню загальнопізнавальних вмінь знаходити в тексті складнопідрядні речення , аналізувати їх, правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції, доречно розставляти розділові знаки в реченнях, сприяти розвитку творчих вмінь трансформувати, конструювати складнопідрядні речення з різними типами підрядних речень; спираючись на мовленнєво-комунікативний дидактичний матеріал, розширювати світогляд учнів щодо відтворення та збереження народних свят та традицій.

Перегляд файлу

Зимовий калейдоскоп

 ( фрагмент уроку з української мови в одинадцятому класі)

 Тема: Складнопідрядні речення.

 Мета:    поглибити та систематизувати знання одинадцятикласників про основні види складнопідрядних речень; сприяти формуванню загальнопізнавальних вмінь знаходити в тексті складнопідрядні речення , аналізувати їх, правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції, доречно розставляти розділові знаки в реченнях, сприяти розвитку творчих вмінь трансформувати, конструювати складнопідрядні речення з різними типами підрядних речень; спираючись на мовленнєво – комунікативний дидактичний матеріал, розширювати  світогляд учнів щодо відтворення та збереження народних свят та традицій; розвивати  творчу активність учнів, виховувати естетичне  сприйняття навколишнього середовища, прагнення пізнати надбання наших пращурів.

Внутрішньопредметні зв’язки: література.

Культура мовлення та стилістика: інтонація складнопідрядного речення; синоніміка й варіативність складнопідрядних речень

Правопис: розділові знаки між частинами  складнопідрядного речення

Тип уроку: урок узагальнення та систематизація знань.

ТЗН: слайди із текстами, презентація «Зимові свята».

 

                                                            Звичаї народу – це ті прикмети, по яких

                    розпізнається народ не тільки в сучасному,

                                            а і в його історичному минулому.

Учитель. Доброго дня, дорогі діти та шановні гості!

Взимку, коли сніг вже давно вкрив своєю ковдрою подвір’я та дахи будинків, коли чудернацькі коштовні візерунки прикрашають вікна осель, у нашій країні відзначають два найбільші свята – Новий рік та Різдво. Ці свята пов’язані з великою кількістю традицій та народних звичаїв. Люди здоровлять один одного, зичать радості, щастя, добробуту.

А ви добре знаєте традиції та обряди , які пов’язані із зимовими святами?

От ми сьогодні й перевіримо.

І.Почнемо з орфографічної хвилинки.

Словниковий диктант ( перевіряємо ланцюжком)

Син Божий, Новий рік, Різдво Христове, Святий вечір, свято Маланки, свято Василя, Водохреща, Святий Дух, Івана Хрестителя, свято Миколая, Великий піст, Мати Божа.

Учитель. Діти, ви здогадалися, чому саме ці слова звучать сьогодні? Що їх об’єднує? 

 ІІ. Загадкова торбинка. (Я наколядувала й хочу поділитися з вами. Поясніть значення даних слів.) Символічно - одні дівчата!!!!!!!!!!

Дідух – символ урожаю, добробуту, багатства, безсмертного предка, зачинателя роду, духовного життя українців, оберега роду.

Узвар – напій із сухих фруктів.

Святки – святі дні (12 днів).

Коляда -старовинний обряд славлення різдвяних свят піснями (колядками).

Квач- дитяча гра.

Сапянці – чоботи або черевики, пошиті із сап'яну.

Кварта - кружка , десята частина відра.

ІІІ. Гра «Квач». Гравець переслідує іншого. Щоб зробити крок, треба дати відповідь на запитання учнів.

Орієнтовні питання до гри.

  • Яке речення називається складнопідрядним?
  • Чим різниться складнопідрядне речення від складносурядного?
  • З яких частин складається складнопідрядне речення?
  • Назвіть види складнопідрядних речень
  • Яка різниця між сполучниками підрядності та сполучними словами?
  • Де стоять вказівні слова у складнопідрядному речення?
  • Які є різновиди складнопідрядних речень з кількома підрядними?

ІV.Третє зайве.

   1.Свята вечеря – це  спільна вечеря всього роду,символ домашнього         вогнища, бо до неї готувалися завжди завчасно і старанно всі члени сім’ї.

   2.Церемонія підготовки до святкової вечері складалася із цілого ряду дійств, які мали забезпечити протягом року благополуччя в господарстві, достаток, здоров’я членів родини.

    3.Ми не уявляємо собі Різдва без куті, тому що кутя – це символ урожаю.

  V.Словникова робота. Випишіть слово, яке написано правильно, і обведіть у ньому останню букву.

І варіант

1.пріоритет,пречепити, призвище.

2.бессправний,розчистити,сшиток.

3.різьбяр, курйоз, моркяний;

4.вижчий, нижче, блищчати.

ІІ варіант

1.причудово, приорітетний, пригірок;

2.сцідити, безсовісно, розчулений;

3.звязати, мавпячий, Вєтнам;

4.дорожча, дуще, тящий.

Ключ. 1 група (тире). 1.пріоритет; 2.розчистити; 3.різьбяр; 4.нижче.

2 група (кома). 1.пригірок; 2.безсовісно; 3.Вєтнам; 4.дорожча.

Бесіда

  • Які слова утворюються з останніх букв виписаних слів? (кома, тире)
  • Які із цих знаків частіше використовуються в складнопідрядних реченнях?

Зараз ми перевіримо, як ви вправно вмієте ставити  розділові знаки у складнопідрядних реченнях.

VІ. Робота в парах. Поставити розділові знаки в тексті

      І.Святки (святі дні)      дванадцять днів після свята Різдва Христового до свята Богоявлення (Водохреща). Вони називаються і святими вечорами можливо в спогад подій Різдва і Хрещення Спасителя   що відбулися в нічний або вечірній час. Святити дванадцять днів після свята Різдва Христова церква почала з давніх часів.

У давнину різдвяні святки в Україні тривали з 6 до 19 січня. Це було головне зимове багатоденне свято. Протягом цього часу українці вітали один одного з Різдвом  бажали доброго врожаю, щедрого року, багатства і добробуту у дім господарів. А щоб всі побажання втілювалися у життя існували свої традиції і звичаї  які передавалися з покоління в покоління.

     ІІ .На Меланку до схід сонця йшли дівчата до криниці  щоб набрати «непочатої» води. У роті приносили воду до тієї хати де ввечері збиралися ворожити  вчиняли на ній тісто та випікали балабушки  які повинні були визначити їхню долю.

    Кожній дівчині цікаво було дізнатися  чи вийде вона заміж наступного року яким буде її майбутній чоловік або наречений яке в нього буде ім 'я та яка вдача. Отже  дівочі ворожіння заслуговують на особливу увагу.                     ІІІ. Вітаємо усіх християн зі святом Святого Василя! Це одне із трьох Великих зимових свят Різдво свято Святого Василя й Водохреща.    Цього дня діти прокидаються дуже рано бо в них важлива справа — посівати треба. Із самого ранку хлопці набирали в рукавички й кишені зерна й  дочекавшись закінчення ранкової церковної відправи починали засівати. Народна традиція велить посівати спочатку в рідній оселі  а вже потім іти до чужих людей.

 У перший день Нового року дорослі й діти ходили від хати до хати  символічно засіваючи хлібні зерна і бажаючи господарям щастя здоров'я  щедрого врожаю. Широке розповсюдження мали побажання виконувані речитативом.

VІІ. Лінгвоестафета. Робота біля дошки. Синтаксичний розбір речення (учні по черзі  працюють біля дошки)

Лише тоді, коли ми повернемося до своїх духовних джерел, яскравий світ новорічної ялинки стане справжнім святом в оселі.

VІІІ. Робота з текстом.                                   

 

                                     Свят-Вечір

   1.Зима. 2.Навколо біліють сніги. 3.Мороз, ніби пензлем, розмалював вікна. 4.Нерухомі, білі, немов кришталеві, стоять дерева, як у казці, і сяють само-цвітами.

  5.У цей «таємничий» вечір магічними діями  господарі захищають свою господу від «злої сили», щоб позбутися її не тільки на цей вечір, а й на весь рік.

  6.Господар і господиня з новоспеченим  «святочним» хлібом, медом та маком обходять двір, комори та обкурюють все це ладаном.7.Біля обори, де стоять корови, господиня густо посипає насінням дикого маку, щоб відьми, його визбируючи, не могли приступити до худоби.

  8.У хаті господиня кладе під скатерку на чотири кути столу по голівці часнику, щоб злу силу відігнати. 9.Мати виставляє полумиски з вечерею на стіл, а на сіно, що на покуті біля «вівтаря», ставить горщик з кутею та узваром.

  10.Хоч діти вже дуже голодні, все ж вони не відважуються просити у матері їсти – терплять.11. Вся родина пильно дивиться крізь вікно на небо, шукає вечірню зорю, що має сповістити про велике чудо – народження Сина Божого.

Виконання завдань.

1.У яких складнопідрядних реченнях є підрядні мети?

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

 

 

 

 

х

 

х

х

 

 

 

2. У яких складнопідрядних реченнях є підрядні допустові?

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

х

 

3.У яких складнопідрядних реченнях є підрядні місця?

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.У яких складнопідрядних реченнях є підрядні означальні?

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

 

 

 

 

 

 

х

 

х

 

х

5.Назвіть речення з кількома підрядними.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.У яких реченнях є порівняльний зворот?

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

 

 

 х

 х

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. А чи знаєте ви твори українських письменників, у яких є розповідь про різдвяні свята. Давайте згадаємо.

ІХ. Установити відповідність.

   1.Молодець Сашечко та по торгу               А. М. Коцюбинський  “Тіні 

 ходить, Святий вечір…»- заспівало                      забутих предків”

зразу аж чотири дівки, і вже хто їх

знає, чи то  від морозу, чи такі дівчата

і слова колядки у зимовий вечір, тільки

спів лунає так дзвінко і гучно і світ став

одразу такий урочистий , що в мене ,

малого, аж дух захопило.

  2. На святий вечір Іван був завжди в         Б. В. Багряний “Тигролови”

дивнім настрої. Неначе переповнений

чимось таємничим й священним , він

 все робив поважно, неначе службу божу

служив… Обкурював ладаном хату й

кошари, щоб одігнати

звіра й відьом.                                                                              

3. Святкували Різдво. Сірки святкували ,  В.О.Довженко “Зачарована Десна”

 як з діда – прадіда велося: з кутею на

 Святвечір і з усім тим зворушливим

 і романтичним  ритуалом , що такий

 пам'ятний з дитинства. З віршуванням,

 з колядками.

Відповідь:1-В; 2-А; 3-Б.

Х.Творча карусель. Зимовий етод.

 ХІ.Заплету віночок.Учні, використовуючи складнопідрядні речення, зізнаються у любові до України, заплітаючи вінок .

ХІ.Власне висловлення, яке учні писали вдома «Народні традиції – це культурна спадщина народу чи пережиток минулого?

Учитель. Молодці, діти, ви сьогодні добре попрацювали , виконуючи різні вправи, довели , що на зовнішньому тестуванні легко справитесь із зав-даннями про складнопідрядне речення, а також показали, як ви  знаєте, поважаєте, шануєте народні традиції. Ви молодці, ви є справжніми українцями.!!!!!!!!!

ХІІ. Учениця розповідає вірш Д. Білоуса «Чи знаєм ми наші обряди і звичаї»

 Чи знаєм ми наші обряди і звичаї,

Чи їх не затьмарили  канони чужі?

Пригадую : скільки краси таємничої

У Щедрому вечорі – святі душі…

І скільки пориву в розміренім цокоті

Копит за вікном, у розгоні саней…

А в хаті наш батько сідає на покуті,

 і ми за столом, ціла купа дітей.

Між батьком і нами – кутя і крученики,

 шкварки й холодець, -все аж очі вбира,

яєчня, ковбаси, в макітрі- вареники,

коржів,пирогів отакенна гора!

І як наша мати зуміла настачити?

Ось батько з-за тих пирогів до рідні

(навмисне пригнувшись):-

Чи ви мене бачите?

А ми в один голос:- Не бачимо! Ні..

-Мабуть,- каже батько, - були не ледачими..

Помолимо ж бога та вдарим чолом,

Щоб ви мене, діти, й на той рік не бачили,

 Як сядемо знов за святковим столом.

Вертаюсь до мови тієї чарівної

І щиро бажаю, щоб вічно жили

Такі дорогі родові наші звичаї

І гнулися в нас від достатку столи.

ХІІІ. Учениця.Дякуємо, шановні гості, що завітали до нашої світлиці.. І як справжні господарі , які не відпускають гостей без гостинців,  ми хочемо вас пригостити короваєм .

(Звучить пісня, діти пригощають солодощами).

 

 

1

 

docx
Додано
14 січня 2019
Переглядів
3058
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку