Завдання з української мови
4 клас
(за підручником «Українська мова та читання»,
Л.Варзацька, Г.Зроль, Л.Шильцова)
МОВА І МОВЛЕННЯ
1. Прочитай. Cкористайся довідкою і устав пропущені прикметники. Вивчи вірш напам’ять.
Буду я навчатись мови _________________
у трави-веснянки, у гори,_______________
в потічка ________________ , що постане річкою,
в пагінця ______________, що зросте смерічкою.
Андрій Малишко
Слова для довідки: крутої, веселого, золотої, зеленого.
2. Прочитай, що означає слово «бестселер». Склади і запиши речення з цим словом.
Бестселер (від англійських слів best — кращий і sell — продаватися) — те, що видано великим тиражем і найбільше розкуповується (книга, платівка чи компакт-диск), а також фільм, що має успіх.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
3. Прочитай вірш. Підкресли слова, які свідчать про повагу і любов онуків до дідуся.
Любий, добрий наш дідусю, Ти нас батькові й матусі
ми, твої внучата, помагаєш вчити,
прибігаємо до тебе як зробитись чесним, добрим,
щастя побажати. як по правді жити.
Роман Завадович
4. Допиши речення. Підкресли в кожному з них граматичну основу.
Внучата прибігають ________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Дідусь навчає бути __________________________________________________________
__________________________________________________________________________
ТЕКСТ
1. Прочитай текст. Добери і запиши заголовок. Поміркуй, чому Сашко порівнює щедроти землі з материнською щедрістю.
_______________________________
А й справді, думає Сашко, щедра земля. Як його мама. І нікого не обійде тією щедрістю. Він примружив очі й спробував уявити все, що родить земля: яблука, груші, картоплю, сливи, помідори, буряки, абрикоси, кавуни, смородину, полуниці… Хіба все одразу й згадаєш?
2. Розглянь репродукцію картини Катерини Білокур і прочитай запропоновані варіанти заголовків до неї.
1. Дари осені. 2. Подих щедрої землі 3. Багатство осені.
3. Вибери найбільш влучний, на твою думку, заголовок (завдання 2) та склади і запиши твір-мініатюру.
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
4. Прочитай речення. За допомогою цифр розташуй їх у логічній послідовності, щоб утворився текст. Добери і запиши заголовок до нього.
____________________________
___ А насправді над поверхнею Сонця здіймаються велетенські сплески полум’я.
___ Неозброєним оком ми бачимо його як гладенький диск: золотистий, блідий чи багряний. ___ Споконвіку Сонце мандрує небесним шляхом — недосяжне і всюдисуще, звичайне і дивовижне, ласкаве й жорстоке. ___ Якби наша Земля потрапила в такий вогняний сплеск, усі її моря й океани вмить википіли б.
5. Прочитай тексти-описи. Визнач, який із них написано в науковому стилі, а який — у художньому.
БЕРЕЗА
Слово «береза» означає світла, білява. У цього дерева стрункий білий стовбур до
10-20 метрів заввишки. Кора біла, з чорними латочками. Гілля густе, тонке. Листя
дрібне, ромбічної форми, із зубчиками по краях.
Це ___________________________ текст.
Берізка нагадує чарівну, струнку дівчину. Гілочки, як довгі кучеряві коси, густо сплелися одна з одною. Осінь стиха мазнула жовтим пензлем. Здається, що вона вплела берізці у волосся золоті стрічки. Сонячні промінчики падають на ніжні, гладенькі листочки — і стоїть красуня, наче в іскрах золотих.
Це _____________________________ текст.
4. До виділених слів (у текстах завдання 1) добери і запиши антоніми.
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
5. Прочитай іще раз художній текст (завдання 1) і доповни порівняння за його змістом.
Берізка, як ______________________________________________________________
________________________________________________________________________
Гілочки, як ______________________________________________________________
________________________________________________________________________
РЕЧЕННЯ
1. Прочитай вірш. Визнач, скільки в ньому речень. До кожного речення постав письмово питання за зразком.
Тихо осінь ходить гаєм.
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає.
Дуб нахмурений стоїть.
Надія Приходько
Зразок. Як ходить осінь гаєм?
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
2. Прочитай рядки з вірша Олени Пчілки. За допомогою цифр розташуй їх у логічній послідовності. З’ясуй, скільки у вірші речень, усно визнач їх вид за метою висловлювання та інтонацією.
___ пожовклі падають листки,
___ жене понурії хмарки.
___ вітрець не віє вже тепленько, —
___ Садок марніє потихеньку,
3. Знайди (у вірші завдання 2) і запиши слово, яке відповідає даній звуковій моделі.
– • – = • = • - _________________________
4. Прочитай вірш. Підкресли букви, що позначають м’які приголосні звуки.
Темная діброва
стихла і мовчить.
Листя пожовтіле
з дерева летить.
Яків Щоголів
5. Прочитай. У кожному реченні підкресли головні та другорядні члени.
Тонко ковані золоті листочки шумлять, дзвонять, шелестять: осінь, осінь, осінь…Хмари гасають вороними кіньми, дикими табунами… з кованими уздами.
6. Прислухайся до осінньої музики. Доповни речення словами, що відповідають на вказані питання.
Я чую мелодію шурхоту (якого?)________________ (чого?) ______________________
З вишини долітає (який?) ___________________ клекіт (кого?) ___________________,
які відлітають у теплі краї.
7. Прочитай вірш. Знайди і підкресли однорідні присудки та однорідні другорядні члени речення.
…Всі квіти весняні,
веселі, кохані,
з-під листя виходять,
голівки підводять
од сну зимового
до сонця ясного!
8. Прочитай речення. Поміркуй і устав між однорідними другорядними членами відповідні сполучники.
Поставили на столі соснове гільце, обквітчане калиною ______ барвінком, поклали шишки _________ коровай.
9. Спиши речення, розкриваючи дужки. Підкресли однорідні члени речення й обведи сполучник, який їх поєднує.
Без (барвінок) та (калина) не обходяться весільні урочистості нашого (народ).
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
10. Із поданих слів побудуй і запиши речення. Підкресли в ньому граматичну основу. З’ясуй, яку роль у цьому реченні виконує сполучник та.
Барвінок, в, стелиться, низенько, та, призимку, не клякне, стебло.
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА.
ЧАСТИНИ МОВИ
1. Прочитай вірш. Розбери перше речення за частинами мови. Випиши сполучення
слів, ужиті в переносному значенні.
Осінь ходить по діброві,
золотить листки кленові.
Прощавай, наш рідний гай!
Летимо в далекий край.
Оксана Іваненко
2. Прочитай і відгадай загадку. Запиши слово-відгадку та побудуй його звукову модель.
Я руда і невеличка,
дуже схожа на лисичку,
та курей не поїдаю,
по деревах лиш стрибаю. ____________
3. Опиши білочку, використовуючи тільки прикметники.
Білочка (яка?) прудка,
__________________________________________________________________________
ІМЕННИК
1. Прочитай текст. Випиши іменники у дві колонки.
ГОРОБЕЦЬ
Я повертався з полювання. Попереду стежкою біг мій пес. Раптом собака стишив ходу. Почав підкрадатися, ніби почув дичину. Я пішов уздовж стежки і побачив горобчика. Вітер дуже розгойдував дерево, і гороб’ятко випало з гнізда. Мій собака поволі наближався до нього. Раптом де не взявся старий горобець і впав перед самою його мордою. Раз чи два стрибнув просто до пащі пса. Горобець (а може то була горобчиха) кинувся рятувати своє дитя. Він готовий був загинути, щоб урятувати гороб’ятко. Я відкликав собаку.
хто? що?
_________________________ _________________________
___________________________ __________________________
___________________________ __________________________
___________________________ ___________________________
___________________________ ___________________________
2. Випиши з тексту спільнокореневі слова. До якої частини мови вони належать? Підкресли іменники-синоніми.
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
3. Прочитай текст. Добери і запиши до нього заголовок. Відшукай іменники, що змінюються, і виділи в них закінчення.
__________________________
У Лисиці народилося п’ятеро лисенят. Щодня вона носила їм поживу. От побачила раз Лисиця мишачу нору, сіла біля тієї нори й чатує. А Мишці з мишенятами набридло там сидіти. От і надумала Мишка злякати Лисицю. Вона й каже з нірки: — Лисице, Вовк до твоїх лисенят у нору поліз! Лисиця й побігла своїх лисенят рятувати.
4. Підкресли в тексті (завдання 1) іменники у початковій формі. Обведи хмаринкою слово-звертання. У якому відмінку воно вжите?
5. Іменники з даних словосполучень постав у форму називного відмінка. Визнач їх рід, виділи закінчення (за зразком).
Пролітав над землею — земля — жін. р.
махнув крилом ___________________
росте у саду _____________________
сховався у норі ___________________
боїться тіні ______________________
допоміг з радістю ________________
сидить на стільці _________________
протікає під кручею ______________
ллється з відерця ________________
звили під стріхою ________________
6. Склади два-три речення з двома словосполученнями (завдання 1) за вибором.
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
7. Визнач відмінки іменників чоловічого роду способом підстановки іменників жіночого роду з закінченням –а, –я.
Білка бігала багато, бо шукала в лісі брата. (______________ ).
У мене нема брата (_____________ ).
Глядачі захоплено слухали віртуозну гру скрипаля. (_____________ )
Ведучий запросив на сцену відомого скрипаля. (________________ )
На сцену винесли квіти для артиста. (________________ )
Так глядачі вшановували артиста. (_______________ )
8. Поєднай подані іменники у словосполучення іменник + іменник. Запиши. Визнач відмінок другого іменника кожної пари слів.
крила (орел) клітка (лев)
грива (кінь) клекіт (лелека)
барліг (ведмідь) пісня (соловей)
хатка (бобер) політ (джміль)
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
9. Прочитай речення. Визнач у кожному з них відмінок іменника поле. Підкресли головні члени речення.
Перед нами відкривається широке поле.
Пішли діти в поле квіточки збирати.
Білий сніг укрив поле, наче скатертиною.
10. Склади і запиши подібні речення зі словами хліб, море (за зразком завдання 1).
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
11. Прочитай прислів’я. Визнач відмінок іменника, що повторюється в обох реченнях.
Ластівка день починає, а соловей кінчає. (_________ )
Весняний день рік годує. (____________ )
ПРИКМЕТНИК
1. Прочитай. Доповни текст словами з довідки.
У ВЕДМЕЖОМУ __________________
Ранньої зими залягають у лігва ведмеді. Старанно і вміло в лісовій ____________ лаштують вони зимові ____________. М’якою запашною __________ , корою молодих __________, сухим лісовим _____________ вистилають своє житло. З настанням морозів засинають ведмеді до весни. Пізньої зими у ведмедиць народжуються маленькі сліпі ____________. Тепло їм у затишному _____________. До весни підростуть вони, вийдуть на білий ____________.
Слова для довідки: лігво, глушина, барлоги, хвоя, ялини, мох, ведмежата, барліг, світ.
2. До кожного іменника добери і запиши кілька прикметників.
трава —
вода —
хмара —
село —
дім —
3. До іменників добери і запиши прикметники, які допомагають розрізняти предмети.
ріка —
гора —
зірка —
місто —
ліс —
схил —
4. Прочитай оповідання В. Сухомлинського «Снігур-різьбяр». Підкресли іменники та зв’язані з ними прикметники. Два словосполучення запиши, поставивши питання від іменника до прикметника.
Звідки падають на землю такі красиві сніжинки? А ось звідки. На високу-високу гору два ведмеді викотили брилу льоду. Чистого, прозорого. Там живе чудовий майстер Снігур-різьбяр. Маленькими ножиками й молоточками різьбить, викарбовує він із льоду красиві білі сніжинки. І сипле, сипле їх. І падають сніжинки на землю, і блищать, мов зірочки, на сонці. А як втомиться Снігур-різьбяр, тоді й снігу немає.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
5. До поданих прикметників добери і запиши антоніми.
складне (завдання) ____________________________________
важка (задача) ________________________________________
порожня (мова) _______________________________________
погані (плоди) ________________________________________
допитливий (учень) ___________________________________
6. Поєднай у пари слова. Допиши запитання і закінчення прикметників. Визнач їх рід і число.
заєць (________ ?) сір _____ . ___________________
мишка (________?) біл _____. ___________________
лисеня ( _______?) руд _____. ___________________
вовчик (________ ?) сір _____. ___________________
ведмеді (________ ?) бур _____. __________________
7. Прочитай текст. Підкресли прикметники. Визнач їх число і рід в однині.
Ти прийшла-таки до мене, зимова казко! Ти завітала до заснулого гаю. Де ти пройшла цієї місячної ночі, лягло на холодну землю, гіллясті дерева та кущі пухнасте срібло. Зелені сосни стояли по коліна в снігу, надівши на себе білі кожухи, вгинаючи під срібним хутром охололі плечі. А берези! Здавалось, вони піднялися із м’якої перини, білокорі, пружні, ковані із кришталю. Вони були схожі на царівен, на гордовитих дочок землі, що владарювали серед білого безгоміння.
1. Провідміняй подане словосполучення. Виділи закінчення прикметників.
Н. природне середовище
Р. __________________
Д. __________________
З. ___________________
О. __________________
М. __________________
К. ___________________
8. Запиши заклик до людей, уставляючи пропущені слова за змістом.
_________, бережіть ________ _________, як зіницю ока, бо ________ ___________ призведе до _________ _________, наслідки якої ___________ .
Живіть у ________ — __________так, щоб усьому, що нас оточує, не ___________ .
9. У маленького принца з казки Антуана де Сент-Екзюпері було правило: «Щойно встав уранці, дав собі лад — наведи лад і на своїй планеті». Чи подобається тобі таке ставлення до навколишнього середовища? Дай письмову відповідь.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
10. Чому птахів треба берегти? Склади і запиши речення із «розсипаних» слів.
Тому, що, труднощі, їх, вони, подолати, можуть, спіткають, у довкіллі.
У, дні, замело, все, коли, снігом, і,
до, дістатись, їжі, неможливо, частина, більша, гине, птахів.
Птахам, зимуючим, корм, ще, з, літа-осені, заготувати, слід.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
11. Прочитай текст. Випиши іменники з прикметниками, постав їх у називному відмінку, визнач рід, виділи закінчення.
В Африці живе великий птах марабу. Зростом він з дорослу людину. Розмах крил просто вражає, а шия у нього гола, щоб не бруднити пишного пір’я. Його сильного дзьоба бояться навіть леви. Марабу походжає біля людських жител, де він з’їдає відходи на смітниках. Тому цей птах — бажаний гість в африканських селах.
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
12. За твердженням і висновком склади текст-міркування на тему «Біла зима». Запиши тільки доведення.
Твердження. Дехто нарікає на зиму: вона несе холодні вітри, завірюхи, снігові замети, застуду. Але, якщо подивитися з іншого боку, можна зробити протилежний висновок.
Доведення.
— Чим красива зима?
— Що припасла зимуючим птахам?
— Що зберігає під сніговим покровом?
— Кому співає колискову пісню?
— Для чого сковує льодом водойми?
— Що дарує дітям?
Висновок. Отже, зима не тільки сувора, але й добра. А до незгод слід готуватися заздалегідь.
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
13. Випиши із складеного тексту (завдання 12) прикметники з іменниками, визнач їх рід, відмінок і виділи закінчення.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
14. Провідміняй словосполучення: літня жінка, літній чоловік, літнє сонце.
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
15. Прочитай початок оповідання Василя Сухомлинського «Бабусин борщ».
У бабусі дві онучки. Живуть вони у великому місті, а на літні канікули приїхали до неї в гості.Рада бабуся онучкам. Пригощає їх черешнями, свіжим медом і варениками. Та дівчаткам найбільше хочеться борщу: мама розповідала, що бабуся варить смачнийпресмачний борщ.Зварила бабуся борщ. Та от біда: забуватися стала. Поки варила — двічі посолила. Поставила на стіл дві миски борщу та й припрошує онучок…
16. Закінчи оповідання (завдання 15). Напиши, як повелися дівчатка, щоб не засмутити стареньку. Скористайся за потреби словами для довідки.
Слова для довідки: ложка за ложкою, добавки, та все дякують, а чи солила?...
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
ДІЄСЛОВО
1. Склади і запиши речення із «розсипаних» слів. Розбери його за членами речення та частинами мови.
Дарує, сонечко, ласку, людям, і, тепло.
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
2. Прочитай вірш. Розпізнай дієслова. Випиши їх. Постав до них запитання.
Я хустиночку (по)краю,
квіточок по ній (на)шию,
(по)мережу всю (по)краю,
(по)в’яжу собі (на)шию.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
3. Прочитай вірш. Підкресли в ньому граматичні основи речень. Познач число дієслів.
У куточку, під парканом
сніг біліє — там зима!
А де сонечко дістане,
снігу й крапельки нема.
Там вже травка зеленіє
й сині проліски цвітуть,
черв’ячок вже землю риє,
а пташки гніздечка в’ють.
4. Прочитай текст. Випиши дієслова у дві колонки: в однині, у множині.
ЧОГО СИНИЧКА ПОВЕСЕЛІШАЛА?
Рано-вранці синичка прокинулась на гілці високого ясеня. Подивилася на снігові кучугури, на заячі сліди. І раптом… дзвінко заспівала. Заспівала і здивувалася. — Чого мені так весело? Треба спитати в когось. І вона полетіла на лісову галявину. Там був справжній базар. Пташки щебетали, свистіли, тьохкали й кружляли над чорною смужкою посеред білого снігу. Синичка глянула на смужку і теж зраділа. — Тепер я знаю, чого мені весело! Незабаром весна!
Однина Множина
____________________________ ______________________________
____________________________ ______________________________
____________________________ ______________________________
____________________________ ______________________________
____________________________ ______________________________
____________________________ ______________________________
____________________________ ______________________________
5. Прочитай вірш. Підкресли в ньому дієслова. Визнач їх час.
Уже весняне сонце припікає.
Вже сон-трава перецвітати стала.
От-от зозулька маслечко сколотить,
в червоні черевички убереться
і людям одмірятиме літа.
Вже з вирію поприлітали гості.
Он жовтими пушинками вже плавають
на чистім плесі каченята дикі.
5. Устав у текст пропущені слова, скориставшись словами для довідки. Визнач час дієслів.
КОНВАЛІЯ
Незабаром ______________ конвалія. Спочатку два широкі листочки, між ними ______________ тоненьке стебельце. Потім на ньому ____________ маленькі кульки. А згодом вони _____________і всі ____________ квіточки, наче чашечки.
Слова для довідки: розцвіте, з’явиться, виросте, забіліють, розкриються, побачать.
6. Склади і запиши прислів’я з «розсипаних» слів. Підкресли дієслова.
вода, лежачий, Під, не, камінь, тече.
рубай, якому, Не, сучок, на, сидиш.
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
7. Прочитай. Устав пропущені слова, скориставшись словами для довідки.
__________ ламай калину біля хати,
бо вона заплаче, наче мати.
Краще ____________
Край дороги _________ рубай тополю,
може та тополя — твоя доля.
Краще _________
__________ стріляй у птаха на світанні,
може він — любов твоя остання.
Краще _________
Слова для довідки: не; їй онуків принеси; принеси ти їй води; з ним у небо полети.
8. Прочитай текст. Підкресли у ньому дієслова в неозначеній формі.
ТАЄМНИЦЯ МАЙСТЕРНОСТІ
(Притча) Один заможний господар спромігся придбати кузню. Учитись йому не було коли, то вирішив віддати в науку сина.За невелику платню коваль взявся навчити хлопця майстерності.А син той був ледарем, бо батько не примушував його працювати.
— Ну що ж, хлопче, бери тачку і гайда по вугілля.
— Я прийшов до вас вчитися, а не найнявся працювати.
— А як ти думаєш по-іншому опанувати наше ремесло?
— Ви робіть свою справу, а я буду дивитися, спостерігати.
Коваль тільки плечима знизав. Нарешті вийшов строк. Батько питає:
— Ану, сину, покажи, як ти навчився кувати!
Хлопець узяв молоток в руки. Гримав, гримав, а викувати нічого не зміг.
9. Поміркуй! Чому син не навчився ковальської справи (за текстом завдання 1)? Дай письмову відповідь, використавши опору.
Щоб чогось ________________________ , треба не тільки ___________________, __________________, а ____________самому. А також ___________ пояснення майстра,
____________ помилки. __________________, коли щось незрозуміло.
10. Прочитай слова народної пісеньки-веснянки. Пікресли дієслова, визнач їх час, число та особу. Виділи закінчення.
Орю я, орю я
та в городі кониками,
за городом воликами.
Сію я, сію я
та в городі петрушечку.
Полю я, полю я
та в городі рученьками,
за городом ноженьками.
11. Доповни діалог-інтерв’ю відповідями на питання. Підкресли дієслова, визнач їх особу, число, час. Виділи закінчення.
— Яку книгу ви зараз читаєте?
— Ми __________________________________________________________________
________________________________________________________________________
— Про що розповідає та що описує автор книги?
— Автор ______________________________________________________________
______________________________________________________________________
— Які риси характеру виховує книга?
— Книга ______________________________________________________________
______________________________________________________________________
— Чого вчить книга?
— Вона _______________________________________________________________
______________________________________________________________________
— Дякую. Приємно було з вами спілкуватись.
— Так, ми віримо, _____________________________________________________
_____________________________________________________________________
12. Прочитай текст. Підкресли в ньому дієслова, визнач їх час, особу, число. Виділи закінчення.
Незабаром засміється ласкаве сонечко. Його проміння розбудить все навколо. Забринять краплинками сліз бурульки. Заплачуть сніги. Задзюрчить пустотливий струмок. Від ласкавого дотику золотого проміння прокинеться красуня-берізка. Заблищать кришталеві краплинки на її косах-вітах. Заструменить по всіх її жилах цілющий сік. Завирує життя, заб’є воно ключем.
13. Прочитай уривок з тексту. Визнач час, особу, число дієслів, виділи закінчення.
— Дерева — це краса! Це чисте повітря. Це життя! — пояснює вчителька. — І якщо кожен з вас посадить і виростить хоча б по деревцю, то наше місто заквітне, як сад.
14. Постав дієслова майбутнього часу (з тексту завдання 12) у форму теперішнього часу. Чи змінилися закінчення?
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________