Тема. Час дієслова. Змінювання дієслів за часами.
Мета:виробляти вміння розрізняти часові форми дієслова; розвивати навички правильного їх уживання у зв'язних висловлюваннях; виховувати в учнях засобами уроку впевненість у своїх силах; розвивати логічне мислення.
Обладнання: таблиця часів дієслова, підручник з української мови (Вашуленко, Дубовик, Мельничайко) 4 клас
Методи і прийоми:розповідь,бесіда,метод вправ
Тип уроку:урок вивчення нового матеріалу
I. Організація класу.
II. Актуалізація знань
1. Вправа «Інтерв’ю».
Діти,давайте пригадаємо те,що ви вивчили на попередньому уроці.
— Наведіть приклади неозначеної форми дієслова.
— Продовжте речення: «Неозначена форма дієслова є ... .» (...початковою формою дієслова.)
2. Учнівський диктант.
— Діти,зараз я вам буду диктувати прислів’я і приказки.Ваше завдання уважно слухати ,записувати у зошит ,а потім назвати в них дієслова в неозначеній формі.
• Життя прожити — не поле перейти.
• Ліпше без вечері лягати, та без боргів уставати.
• Хочеш знати — не соромся питати.
• Не кайся рано встати, а кайся довго спати.
• Гарно того вчити, хто хоче все знати.
• Якщо хочеш старість спокійну мати, мусиш замолоду працювати.
• Щоб довго жити, треба працю любити.
• Хто хоче робити, роботу знайде.
— Візьміть у руки олівець.Підкресліть дієслова в неозначеній формі.
— Чи можна визначити за цими дієсловами, коли відбулась дія і хто її виконує? Чому? (Не можна, бо неозначена форма дієслова не вказує ні на час, ні на особу.)
III. Повідомлення теми і завдань уроку.
— Діти, а сьогодні ми ознайомимось із дієсловами, які вказують на час дії і на особу, яка виконує дію.
IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
Діти , відкрийте підручник на сторінці 143, вправа 283.
— Розгляньте малюнки. Дайте відповідь на питання до малюнків письмово.
- Що зробив Тарас?Що робить Тарас?Що зробить Тарас?
Назвіть дієслова ,яві ви вжили.
— Запишіть дієслова, які ви вжили для складання речень. (Написав, вкладає (кладе), кине.)
— Коли відбувається дія у кожному з трьох випадків?
У першому — дія відбулась раніше (написав).
У другому дія відбувається тепер (кладе).
У третьому — дія ще відбудеться (кине).
На дошці висить велика таблиця, з якою працюватимуть всі колективно.
а) Розгляд таблиці з коментарем вчителя і допомогою учнів.
-Діти уважно подивіться на таблицю на дошці, така ж сама є у ваших підручниках на сторінці 143.Давайте розглянемо перший рядок нашої таблиці.Яке питання стоїть?Коли відбувається дія?
Діти,уважно прочитайте правило під таблицею мовчки.
Після прочитаного правила мовчки ,вчитель ставить запитання
-За чим змінюються дієслова?
-Які є три форми часу?
-Що ви можете сказати про дієслова минулого часу?Теперішного?Майбутнього?
б) Цікаво знати.
Діти,а чи знаєте ви що…
• Мова ескімосів Північної Америки і Ґренландії має 63 форми теперішнього часу дієслова.
• Багато часів мають дієслова і в англійській мові. Тут виділяють аж шістнадцять часових форм.
3. Ознайомлення з правилом про часи дієслова (с. 143, 144).
Фізкультхвилинка.
— Впізнайте дієслова у фізкультхвилинці-вірші, визначте їх час.
Трава низенька-низенька,
(присідають) дерева високі-високі,
(стають на пальці ніг, руки піднімають угору)
вітер дерева колише, гойдає,
(нахил тулуба вліво і вправо)
птахи летять, відлітають,
(помахи руками, як крилами)
а діти тихенько за парти сідають.
4. Творча вправа (вправа 283).
а) Доповніть таблицю дієсловами минулого, теперішнього і майбутнього часу (усно).
-Діти ,знайдіть у підручнику вправу 283.Нам потрібно усно заповнити її дієсловами
б) Складіть і запишіть речення з різними часовими формами одного і того самого дієслова. Наприклад:
Тато розповідав цікаву історію.
Тато розповідає цікаву історію.
Тато розповідатиме цікаву історію.
— Як можна назвати слова, наведені в таблиці?
-Настпна вправа 284.Нам спочатку потрібно прочитати текст мовчки.
Тепер нам потрібно з нього в три стовпчики виписати слова минулого,теперішнього,майбутнього часу.
5. Каліграфічна хвилинка.
жд жда aт ждати ждати
— Змініть і запишіть це слово у трьох часових формах.
— До слова ждати підберіть синонім і теж запишіть у трьох часових формах. (Чекали, чекають, чекатимуть.)
6. Самодиктант (текст заздалегідь записаний на дошці).
а) Читання вірша і з’ясування незрозумілих слів.
Як довго ждали ми своєї волі слова,
і ось вона співа, бринить.
Бринить-співає наша мова,
чарує, тішить і п’янить.
Олександр Олесь
б) Вивчення вірша по рядочках, запам’ятовування розділових знаків.
-Прочитайте перший рядок ,давайте всі разом прочитаємо.Теперь повторюємо його.Хто мені розкаже перший рядок вірша? (І так вчимо останні рядки)
в) Запам’ятовування орфограм.
г) Запис вірша з пам’яті.
-Діти,я гадаю ви добре вже вивчили вірш , будь ласка візьміть руки і запишіть наш вірш у зошит.
ґ) Самоперевірка написаного.
Давайте ві разом прочитаємо наш вірш.
д) Підкреслення дієслів, визначення часу дієслів за допомогою поставлених до них питань.
-Діти,а зараз нам необхідно знайти дієслова у вірші та визначити їх час.
7. Вправа для самостійної роботи .
Вправа 285
Прочитайте лічилку і запишіть у зошит дієслова з довідки,яка знаходиться одразу після тексту.
V. Підсумок уроку.
1. Бесіда.
— Як змінюються дієслова? (За часами.)
— Які часові форми має дієслово? (Т. ч., .чин. ч., майб. ч.)
2. Вибірковий диктант.
— Я зачитую три часові форми одного дієслова, а ви записуєте так:
1 ряд — дієслова минулого часу,
2 ряд — дієслова теперішнього часу,
3 ряд — дієслова майбутнього часу.
Орють, оратимуть, орали. Сіяв, сіє, сіятиме, Зійшло, сходить, зійде. Виполюю, буду полоти, полола. Виростатиме, виростало, виростає. Буду збирати, збирала, збираю.
-Давайте перевіримо,чи правильно ви виконали завдання.Спечатку перший ряд читає слова ,чкі він записав,потім – другий,а за ним і третій ряд.
-Діти ви сьогодні молодці!Ми з вами дуже добре попрацювали.До побачення!
.