Заняття ознайомлення з природою в різновіковій групі
дошкільного підрозділу
“ Збережемо природу разом”
Вихователь: Вергелєс О.М
Мета:Навчити дітей любити і охороняти природу.
- виховувати дбайливе ставлення до рослин і тварин, - формувати уявлення про те, що рослини і тварини потребують охорони і захисту,
- дати поняття про Червону Книгу: ознайомлення з рослинами і тваринами, які занесені в Червону Книгу. - ознайомити з творістю Вировець Лариси
Обладнання: ілюстрації тварин та рослин, які охороняються законом, магнітофон, зразок Червоної книги України
Хід заняття
1
Вступна бесіда за темою заняття
Вихователь: Сьогодні ми будемо говорити про природу, про дбайливе ставлення до природи, про її захист. А також познайомимося з Червоною книгою України - Що таке природа?
- За що ми любимо природу?
- Які книги читали про природу?
- Які тварини є в нашому куточку природи?
А тепер повернемося в велику природу. Згадайте, як ми ставимося до дерев та чагарників? Діти, а чи можна кривдити птахів? Чому не можна їх ображати? Як треба піклуватися про птахів та тварин? Ви знаєте , що природа це не тільки територія дошкільного підрозділу? Це і ліси, і ставки, і ріки, і гори, і все, що там живе і росте. Давайте поговоримо про ліс. Ми говоримо: «Ліс - це царство природи.
- Що росте у лісі? - Хто живе у лісі?
- Хто піклується про ліс? (лісник) - Як лісівники дбають про - Яку користь дає ліс?
Правильно, ліс - це і чисте свіже повітря, і волога, і будівельний матеріал. Ліс - це і дрова. Ліс - це і ягоди, і гриби, і горіхи. Тому ліс потрібно берегти і охороняти.
Але не всі по-справжньому люблять і бережуть природу. Є люди, які вирубують цінні дерева, вбивають рідкісних тварин. А скільки шкоди приносять лісі туристи! Ламають гілки дерев, рвуть квіти, залишають після себе купи сміття, палять багаття і забувають або не хочуть їх загасити, від чого може виникнути пожежа. А після пожежі ліс довго буває мертвим. Послухайте вірш Вировець Лариси, який так і називається «Мертвий ліс» (запис на магнітофоні).
2
МЕРТВИЙ ЛІС
Дитинко, мила, я уже не в змоз і тебе плекати: видно, сповила дурне гніздо у злих вітрів на розі, де квітне лиш осот та омела.
Настирні ночі совами кружляють – застигла свіжа кров на пазурах. Чому не стане пасткою гілля їм , у цвинтарних колючих кущерях?!
Повітря димне з присмаком полину, і щемний біль близ лівого плеча: куди мені сховати полохливе,
грайливе, безпорадне дитинча?
Куди летіть, які долати мури, кого благати, не втирати сліз? Одне лиш небо – хиже і похмуре, і мертвий ліс навколо.
Мертвий ліс...
3.
Вихователь:
- Як ви думаєте, чому ліс став мертвим?
- Про яку грайливе дитя йдеться мова у віші?
- Як потрібно берегти ліс від пожежі? (відповіді дітей). Правильно. Адже людина багатьом зобов'язаний лісі. Народ здавна складав про ліс вірші, пісні, прислів'я, приказки. А які прислів'я про ліс пам'ятаєте ви?
Діти:
- Гаї та ліси - всьому краю краса.
- Рослини - землі прикраси.
- Люби ліс, люби природу, будеш вічно милий народу.
- Ліс - багатство і краса, бережи свої ліси.
- Ворог природи той, хто лісу не береже.
Все в світі взаємопов'язане: життя людини і життя лісу та його мешканців.
Ліс - це повітря для легень, волога і тінь.
Ліс - комора, віддає безкоштовно свої дари: горіхи, ягоди, гриби.
Ліс - це домівка для звірів, комах і птахів.
4. Ознайомлення дітей з Червоною книгою України (тварини)
(перегляд відеопрезентації та бесіда за її змістом)
5.Фізхвилинка
Вліз опеньок на пеньок, Простояв один деньок,
А потім схилився, Трохи не звалився.
Тоненький, тоненький, Ніжка як соломинка.
2 частина
І зараз, коли деякі рослини і тварини можуть зникнути, з'явився закон про охорону природи. Рідкісні тварини, рослини, комахи занесені в особливу книгу - Червону Книгу. Червоний колір - це колір небезпеки.
(Діти роблять Червону книгу свого рідного краю з підготовленого вихователем матеріалу). (колективна робота) А тепер послухайте вірші :
1. Дерево, трава, квітка, і птах Не завжди вміють захиститися. Якщо будуть знищені вони На планеті ми залишимося одні.
2. Нор звіриних, пташиного гнізда Розоряти не будемо ніколи. Нехай пташенятам і маленьким звірятам Добре живеться з нами поруч.
3 частина
Рефлексія.
Про що ми говорили сьогодні на занятті? Що нового дізналися? Чи навчилися ми методам охорони природи.