Збірка містить зразок планування тижня дорожнього руху та окремі розробки позакласних заходів з безпеки життєдіяльності школярів, щодо вивчення правил дорожнього руху учнями школи. Оскільки такі тижні є традиційними в навчальних закладах України, то маю надію, що збірка стане у нагоді і для класних керівників, і для вчителів "Основ здоров'я" та усіх інших, хто працює із дітьми або кому цікава дана тематика.
Управління освіти
Жмеринської міської ради
Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 3
Звіт про проведення
Тижня безпеки дорожнього руху
Підготувала заступник директора з навчально – виховної роботи
Тризно Л.В.
Згідно плану роботи Жмеринської ЗОШ І – ІІІ ступеня на 2016 – 2017 навчальний рік у навчальному закладі був проведений тиждень «Безпеки дорожнього руху» в період з 14 по 20 листопада 2016 року (на виконання наказу Департаменту освіти від 09.11.2016 р. № 34 – 2 – 02\4388 «Про проведення Тижня безпеки дорожнього руху).
Тиждень було проведено відповідно до плану Тижня безпеки дорожнього руху.
№ |
Зміст |
Клас |
Відповідальні особи |
Примітка |
14.11 |
Відкриття тижня «Про безпеку навколо нас» |
1 – 11 класи |
Педагог – організатор Харчук Т.І., вчитель БЖД Ковальська Н.Г. |
Лінійка |
15.11 |
Бесіда з БЖД «Я пішохід. Правила користування громадським транспортом. Світлофор – твій помічник» |
1 – 11 класи |
Класні керівники |
|
16.11 |
Подорож до Країни Дорожніх Знаків. Практикум «Дорожня абетка», «Захистись – засвітись», «Живи цікаво та безпечно» |
1 – 4 класи 5 – 11 класи |
Класні керівники |
|
17.11 |
Конкурс малюнків «Пригоди Світлофорчика» |
1 – 7 класи |
Вчитель образотворчого мистецтва |
|
18.11 |
Єдиний урок «Безпека на дорозі – безпека життя». Підбиття підсумків |
1 – 11 класи |
Класні керівники |
|
Метою проведення даного тижня є поліпшення якості навчально-виховної роботи з дітьми з питань особистої безпеки. Різноманітною за змістом і формою профілактичною роботою з питань попередження дорожньо-транспортного травматизму було охоплено 100% учнів навчального закладу.
Протягом тижня учні мали можливість якомога більше дізнатися про правила дорожнього руху України, дію світлофора, дорожніх знаків, права та обов'язки пішоходів тощо. Під час проведення загальношкільної лінійки діти були ознайомлені з планом проведення тижня. Класними керівниками були проведені наступні години спілкування «Щоб не трапилось біди, правил дорожніх дотримуйся завжди», «Будь обережним на дорозі», «Безпечна дорога до школи», «Твій друг – дорожній рух!» та інші. Під час цих виховних годин вчителі використовували різноманітні форми та методи роботи з дітьми такі як перегляд відео сюжетів, формулювання проблемних питань, складання пам’яток, читання та обговорення казок, відгадування загадок, інсценізації, виконання практичних завдань, різноманітні ігри, вікторини, тренінгові вправи.
Школярі уважно прослухали і зробили для себе висновки, щодо необхідності дотримання правил дорожнього руху, це може зберегти їх життя і здоров’я, а також життя і здоров’я інших учасників дорожнього руху та відвернути інші негативні наслідки.
На базі шкільної бібліотеки була організована виставка-огляд літератури з теми «Моя безпека на дорозі».
Заступником директора з виховної роботи Тризно Любов’ю Володимирівною та вчителем ОБЖ Ковальською Наталією Григорівною був проведений батьківський всеобуч та розроблені пам’яки для батьків «Дитина та вулиця».
Під час практичного заняття з медичною сестрою діти мали можливість ознайомитися з правилами надання першої допомоги потерпілому під час дорожньо-транспортних катастроф.
Свої таланти діти могли продемонструвати взявши участь у виставці-конкурсі малюнків в «Пригоди Свілофорчика».
По закінченні Тижня всі класні керівники та класоводи підготували та здали матеріали щодо проведення Тижня (додатки).
ДОДАТКИ
Класний керівник 8 В класу
Королюк Г.В.
Мета: обґрунтувати важливість дотримання безпечної та відповідальної поведінки на дорозі задля збереження життя та здоров’я школярів.
Завдання:
– розкрити сутність поняття «безпека»;
– визначити фактори ризику, що викликають дорожню аварійність;
– сприяти розумінню особистої відповідальності кожного з учасників дорожнього руху за безпеку на дорозі.
Ключові слова: безпека, безпека на дорозі, людина як учасник дорожнього руху, дорога, транспортний засіб, особиста відповідальність.
Необхідне забезпечення: презентація «Правила дорожнього руху», інтерактивна вікторина «Найрозумніший пішохід».
Хід уроку
Вступне слово вчителя
(5 хв.)
Проблема безпеки дорожнього руху виникла із появою колеса та створенням транспортних засобів, які перевозили людей та вантажі. Розкопки міста Помпеї показали, що чотири тисячі років тому вже використовувались правила дорожнього руху: збереглися дорожні знаки та дорожня розмітка. Минав час, збільшувалися швидкості, зростала кількість транспортних засобів і, разом з тим, загострювалася проблема безпеки дорожнього руху.
Зараз у світі щорічно майже 1,3 млн людей гине у дорожніх аваріях – більше 3000 людей на день – і більш, ніж половина цих людей не пересуваються автомобілем. Ще 20-50 млн чоловік у разі аварій зазнають травм.
Дорожньо-транспортний травматизм відноситься до числа трьох найпоширеніших причин загибелі осіб у віці від 5 до 44 років. У разі відсутності невідкладних та дієвих кроків дорожньо-транспортний травматизм стане, за прогнозами фахівців, п’ятою з найпоширеніших причин смерті в світі, яка щорічно забиратиме 2,4 млн. людських життів.
Все це дало поштовх до того, що в березні 2010 року в резолюції Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй 2011-2020 рр. було оголошено Десятиліттям дій з безпеки дорожнього руху з метою стабілізації, а потім і скорочення прогнозованого рівня смертності від ДТП в усьому світі.
Життя людини має дуже велику цінність. А безпека на дорозі – це і є, насамперед, безпека життя. Саме це твердження є темою нашого сьогоднішнього уроку.
А зараз ми дізнаємось ,яких саме правил дорожнього руху повинні дотримуватися всі.
Виступ 7 учнів
1 учень
ДОРОЖНІ ЗНАКИ
Руху правила єдині,
Їх повинні поважати,
Знати їх усі повинні —
І дорослі, і малята.
Добрий друг наш — знак дорожній
Ставиться не так собі,
Як подружиться з ним кожен,
Допоможе він тобі.
Щоб не трапилося всяке,
Шанувати треба знаки.
На дорозі небезпечно,
Тож обачним буть доречно.
Руху правила єдині,
Знати їх усі повинні.
Шануватимуть їх люди —
Скрізь тоді порядок буде!
2 учень
Знають діти всі, напевно,
Перехід бува підземний.
Під землею люди йдуть —
І безпечна їхня путь.
Нагорі біжать машини,
Проїжджають безупину,
А внизу йде пішохід —
Дуже зручний перехід.
Він стрічає всіх привітно,
Навіть вдень горить тут світло.
3 учень
На переході біля світлофору
Правил дотримуйся дуже суворо:
Спочатку ліворуч ти подивись
Немає машин? – То йди, не барись!
Далі йти теж маєш право!
Як машин немає справа!
4 учень
Знає будь-яка дитина:
Йти не можна, де машини.
Тому Коля і Тамара
Йдуть собі по тротуару.
5 учень
Тротуари- це доріжки,
Ми по них ідемо пішки.
Всі, хто тротуаром ходить,
Звуться просто – пішоходи.
6 учень
Світлофор потрібен всім:
І дорослим, і малим.
Друзі, він багато може,—
Пішоходам допоможе
Він дорогу перейти
Без лихих пригод в путі.
7 учень
Блимне лиш червоним оком —
Нас застерігає строго,
Що не можна крокувати,
Необхідно почекати.
А засвітиться зелене:
І для тебе, і для мене
Шлях відкритий, можна йти,
Дуже раді я і ти.
Учні виконують пісню «Кольори світлофора»(на мелодію пісні «Червона рута»)
1. Пішоходи всі ми,
Бо ще ходим до школи.
Правила ми свої
Не порушимо ніколи,
А коли підростем -
Іномарки придбаєм,
Як зупинить ДАІ,
Пісню цю заспіваєм.
Приспів:
Червоний колір -
Він всіх нас зупиняє.
Ну,а жовтий благає:
Трішки зачекай.
Зелений колір
Усім рух дозволяє.
Кольори світлофора завжди пам’ятай.
2. Щоб не сталося біди,
Треба знаки усі знати.
Ми попросимо в ДАІ
Штрафи вищі підняти,
Бо лиш тільки тоді
Всі замисляться люди
І у нас ДТП більше ніколи не буде.
Приспів:
Учитель: Усі знають,що в 2013 році відбулися деякі зміни у правилах дорожнього руху, які нові шкільні правила безпеки пропонуємо запровадити у нашому закладі,щоб учителі й учні могли вільно рухатись, ми пропонуємо скористатися знаками дорожнього руху.
1-й учень. Пропонуємо біля входу у школу повісити знак «Розворот заборонено» та додати до нього табличку з 8-00 до 15-00. (Показує знак).
2-й учень. На вході у роздягальню пропонуємо повісити знак «Затори на дорозі», а у вестибюлі - «Рух по колу». (Показує).
3-й учень. Біля лав у вестибюлі, де батьки чекають своїх дітей,можна повісити знак «Зона паркування». (Показує).
4-й учень. Над центральними сходами пропонуємо повісити знак «Головна дорога». (Показує).
5-й учень. А для руху по східцях вниз рекомендуємо знак «Обгін заборонено». Це означає, що більше, ніж через три сходинки перестрибувати не рекомендується. (Показує).
6-й учень. На мозковий центр школи — учительську можна повісити знак «Пункт технічної допомоги». (Показує).
7-й учень. На кабінет завуча, як головного регулювальника навчально-виховного процесу школи, пропонуємо повісити знак «Регулювання світлофором». (Показує).
8-й учень. А на кабінет директора, найбільш небезпечне місце для двієчників і прогульників, можна повісити знак «Падіння каменів». (Показує).
1-й учень. На великих перервах все населення школи поспішає заправитись у шкільній їдальні. Пропонуємо по ходу повісити знаки «Заправка». (Показує).
2-й учень. Думаємо, що на користь під час уроків у коридорах повісити знак «Подача звукових сигналів заборонена». (Показує).
3-й учень. А під час перерв в шкільних коридорах використовувати знаки «Увага! Двосторонній рух», а також «Обмеження швидкості». (Показує).
4-й учень. Учням, які й досі не вивчили напам'ять свій розклад, допоможе знак «Увага». (Показує).
5-й учень. А учням, що запізнились до школи і мають здати свій щоденник вчителю для відповідного запису, доведеться часто зустрічатись із знаком «SТОР-контроль». (Показує).
6-й учень. Черговому класу радимо виготовити табличку із знаком «Дикі звірі на дорозі» та вивішувати її там, де найбільше бешкетують учні.
7-й учень. Ось ми і ввели нові в школі правила безпеки.
Згадуючи інструктаж,
Застосуйте досвід наш.
8-й учень. Ми бажаєм щастя й долі,
Успіхів у рідній школі.
Всі. Будьте ж нам усі здорові!
Учитель . Вашій увазі пропонується презентація «Правила дорожнього руху».
Учитель. Слово надається нашому гостеві інспектору відділу ПР УДАЇ Обуховському І.О.
Учитель. Дівчата класу підготували танок «Юні регулювальниці»( виконується танок із жезлами під пісню «Співробітник ДАЇ»).
Учитель. Клас об’єднався в дві групи «Водії» та «Пішоходи» для проведення інтерактивної вікторини «Найрозумніший пішохід».(Проведення вікторини з використання мультимедійної презентації).
Учитель. Ось ми і повторили з вами основні правила дорожнього руху, сподіваємось, що всі учні будуть дотримуватися цих правил, бо вони є запорукою нашого подальшого благополуччя. Наприкінці уроку учні виконують пісню «Будьте здорові».
Всі будьте здорові,
Живіть ви багато,
І майте машини
У кожній ви хаті
Та правила знайте і знаки вивчайте,
І гальмувати не забувайте!
Хай діти ніколи на дорогах не грають,
Хай різні аварії їх обминають!
А пішохід, обережна людина,
Завжди бережися автомобіля!
На варті безпеки ДАІ та ЮІР
Тож хай на дорогах завжди буде мир!
1. Який сигнал світлофора забороняє рух пішоходів?
2. Чи можна починати переходити вулицю на жовтий сигнал світлофора?
3. Яка тварина втекла із зоопарку, щоб увесь день лежати на перехресті посеред дороги?
4. Які острівки розташовані не на воді, а на суші?
5. Де можна гратися?
6. Маленькі будиночки
По місту біжать.
Дорослі і діти
В будиночках сидять. (Автобуси)
7. Підморгне зеленим оком – ми йдемо,
Підморгне червоним оком – стоїмо. (Світлофор).
8. На якій вулиці розташована наша школа?
9. Назвіть елементи вулиць.
10. Що таке проїзна частина.
11. Що таке тротуар.
12. Який рух транспорту встановлено в Україні?
13. Для чого потрібні світлофори?
14. Де і як повинні рухатися пішоходи?
15. Чи можна перебігати вулицю?
16. Кого ми називаємо учасниками дорожнього руху?
VІ. Підсумок уроку.
Вчитель. Ну що ж закінчився наш урок. Хочу сказати велике дякую всім, хто гарно працював. Ви молодці. Ви показали досить глибокі знання з правил дорожнього руху. Гадаю, що всі ці теоретичні знання ви зможете використати на практиці, у повсякденному житті.
Урок – конкурс з безпеки дорожнього руху
7-Б клас (класний керівник Гордієць Т.С.)
Конкурс знавців правил дорожнього руху
«Безпека на дорозі – безпека життя»
Мета: узагальнити, систематизувати та повторити правила дорожнього руху; стимулювати пізнавальну діяльність учнів; розвивати логічне мислення, розвивати вміння та навички: розрізняти засоби регулювання дорожнього руху; застосовувати теоретичні знання на практиці; працювати в групах; виконувати нестандартні завдання; вибирати головне, робити висновки. Виховувати: дбайливе ставлення до свого життя та здоров'я, культуру спілкування один з одним.
Візитки команд червоних, жовтих, зелених.
1. Як не глянув ти ліворуч,
Не дав транспорту пройти –
Той не зможеш ти безпечно
Вулицю всю перейти.
2. Громадський транспорт на дорозі
Не слід тобі чекати,
Так твердять правила дорожні –
Їх треба поважати!
3. Вибігати на дорогу – дуже небезпечно
Та до того ж, коли там – мчить транспорт безкінечно!
4. Водій не встигне повернути, Якщо ти раптом зміниш рух.
Тому порадою тут буде -
Не змінювати різко смуг.
5. Як виїхав ти на дорогу, то знай одну пересторогу:
Педалі швидко не крути, а всі машини пропусти!
6. Вантажівку пропускати слід на тротуарі.
На дорозі зупинятись – будеш не в «ударі».
7. Припарковане авто зменшить оглядовість,
Тому вихід із-за нього – це жахлива повість.
8. Правил різних є багато, їх потрібно знати.
Про свою безпеку треба пам’ятати.
Бо розвага – це чудово, та життя – одне!
Поведешся необачно й лихо не мине.
Конкурс № 1 . Вікторина
1. Де і як повинні рухатися пішоходи? (По тротуару)
2. У яких місцях пішоходам дозволяється переходити вулицю? (По пішохідному
переходу)
3. Які наземні види транспорту ви знаєте? (Автобус, трамвай, тролейбус,
автомобіль)
4. Що називається регульованим перехрестям? (Якщо на перехресті є світлофор,
або регулювальник)
5. Що означає зелений сигнал світлофора? (Можна йти через дорогу)
6. Чи можна перебігати вулицю? (Не можна)
7. Що означає жовтий сигнал світлофора? (Зачекай)
8. Що означає червоний сигнал світлофора? (Стій)
Хвилинка-цікавинка!!
Слово складається з двох частин: «світло» і «фор». Значення слова світло нам відомо, а слово фор походить від грецького «форос» – «носій».
Конкурс № 2 . Намалювати з заплющеними очима світлофор.
Конкурс № 3. Впізнай дорожній знак
"Доріжка для пішоходів". Рух лише пішоходів.
Лікарня або медичний пункт
Обережно діти
Залізничний переїзд без шлагбаума
Автобусна зупинка
Рух на велосипедах заборонено.
Будь уважним! Інші небезпеки
Дорожка для велосипедистов
Конкурс № 4. Конкурс-захист малюнків «Безпека життя на дорозі»
Конкурс №6. «Мозковий штурм»
1. Частина дороги, призначена для руху пішоходів через проїжджу частину… (пішохідний перехід).
2. Особа, яка керує транспортним засобом…(водій).
3. Написи та лінії на проїжджій частині…(дорожня розмітка).
4. Пристрій для регулювання руху в певних напрямках… (світлофор).
5. Дорожня розмітка може бути двох видів, а саме: горизонтальна та…(вертикальна).
6. Для введення обмежень в русі застосовують …(заборонні дорожні знаки).
7. Пішохідний світлофор, на відміну від звичайного, має тільки …(два сигнали червоний та зелений).
8. Загальною ознакою попереджувальних дорожніх знаків є …(трикутник з червоною облямівкою та білим фоном).
9. Працівник ДАІ, який регулює дорожній рух…(регулювальник).
10. Транспорт, який стоїть обходити тільки…(позаду).
11. Нормативний документ, який встановлює порядок дорожнього руху на всій території України…(правила дорожнього руху).
12. Учасниками дорожнього руху є: водій, пішохід та…(пасажир).
13. Чорні та білі лінії та смуги, нанесені на стовпи та огорожі …(вертикальна дорожня розмітка).
14. Світлофор з символами людини…(пішохідний світлофор).
15. Інформують про розміщення об’єктів сервісу…(знаки сервісу).
16. Звичайний світлофор має три сигнали, а саме: червоний…(жовтий та зелений).
17. Дорожня розмітка може бути двох видів, а саме вертикальна та …(горизонтальна).
18. Загальною ознакою заборонних знаків є…(коло з червоною облямівкою та білим фоном).
19. За розташуванням розрізняють два види світлофорів, а саме: горизонтальні та …(вертикальні).
20. Особа, яка перебуває у транспорті, проте, не керує ним…(пасажир).
Конкурс №5. «Виправ помилки»
Кожній команді по черзі пропонують речення з помилками. Помилки треба знайти та виправити. Якщо команда не відповідає, то шанс відповісти отримує друга команда.
1. Учасниками дорожнього руху є: автомобіль, пасажир та водій. (Пішохід )
2. Пішохід – людина, яка використовує транспортний засіб і знаходиться у ньому, але не причетна до керування ним. (Пасажир)
3. Горизонтальна розмітка наноситься на стовпи та огорожі, а вертикальна – на дорогу та бордюри. (Навпаки).
4. Заборонні знаки мають загальну ознаку – трикутник з червоною смугою та білим чи жовтим фоном всередині. (Круг)
5. Пішохідні світлофори мають три сигнали з силуетом людини, а саме: червоний, жовтий та зелений. (Два сигнали, жовтий відсутній)
6. Інформаційно – вказівні знаки мають загальну ознаку – круг з червоною смугою та білим фоном всередині. (Заборонні) .
7. Щоб перевозити людей у кузові автокрана необхідне посвідчення водія категорії «С». (Не можна перевозити людей у кузові автокрана)
8. Транспортний засіб, що стоїть необхідно обійти спереду, переконавшись, що водій не починає рух. (Транспортний засіб необхідно обходити позаду).
9. Заборонні знаки інформують учасників дорожнього руху про розташування об’єктів обслуговування. (Знаки сервісу).
10. Розрізняють три види дорожньої розмітки: горизонтальна, вертикальна, пішохідна. (Два види дорожньої розмітки, пішохідна – це вид горизонтальної розмітки).
Конкурс №6. Розробити «Пам’ятку пішохода»
Конкурс №7. Домашнє завдання.
Підбиття підсумків.
Будь завжди уважним друже!
Знай всі правила, мій друже!
Де іти, де постояти,
Де потрібно зачекати.
Це не жарти і не сміх,
Бо життя – одне у всіх.
Підбиття підсумків.
Урок – міркування з безпеки дорожнього руху
з учнями 3 – А класу (класовод Апонюк Т.О.)
Тема уроку: Безпека на дорозі,безпека життя.
Мета уроку: Поглибити розуміння учнів у тому, що на вулицях може чекати небезпека; повторити правила дорожнього руху; розширити знання дорожньої абетки; пояснити, як уникнути прикрих випадків на дорогах;
розвивати спостережливість; виховувати дисциплінованість пішохода, відповідальність за власні вчинки.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Любі діти, підніміться,
Один одному всміхніться!
Успіхів усім бажайте,
Усіх щиро привітайте.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
– Сьогодні у нас дуже важливий урок, тому я хочу, щоб ви:
Не просто слухали, а чули.
Не просто дивились, а бачили.
Не просто відповідали, а міркували,
Дружно й плідно працювали.
ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель: Відомо, що найдорожчий скарб людини – це її власне здоров’я та життя. Незнання або невміння дотримуватися певних правил поведінки на дорогах, необережність дуже часто призводять до втрати не тільки здоров’я, а й навіть особистого життя. Таке трапляється з різних причин, але, особливо тоді, коли людина потрапляє на вулицю і не дотримується її законів. І, на жаль, частіше нещасні випадки трапляються з дітлахами.
Хочу вам сказати, що навіть тисячі років тому вже існували правила дорожнього руху. Мисливці з давніх давен викладали позначки з гілочок на стежках, коли хотіли комусь повідомити про напрямок , в якому вони пересуваються.
- Правила дорожнього руху – це своєрідна дорожня грамота. Володіти нею повинні всі.Сьогодні на уроці ми познайомимося із основними причинами небезпечних ситуацій на вулиці, дорожніми знаками, обміркуємо наші дії, як учасників дорожнього руху.
ІV. Вивчення нового матеріалу .
1). Загадки
а). Я не їм вівса і сіна,
Дайте випити бензину.
Всіх коней я обжену,
Куди хочеш побіжу. (Автомобіль)
б). Дім по вулиці повзе.
На роботу всіх везе,
Не на курячих ногах,
А в гумових чобітках. (Автобус)
в). Зачепивсь вагон за дріт:
"Їду, їду, в далеч-світ.
Їду, їду, не трясу,
Гей, сідайте, підвезу.” (Тролейбус)
г). Рано вранці за віконцем
Стук і гамір – дзень-дзелень.
По прямих стальних доріжках
Йдуть будиночки щодень. (Трамвай)
2) Бесіда про транспорт.
- Як одним словом назвати всі ці предмети? (Транспорт)
- Який буває транспорт? (Водний, повітряний, автомобільний, залізничний.)
Легкові автомобілі, вантажівки, автобуси ми щодня бачимо на вулицях. Це сусіди будь-якого міського жителя.
- Як ви гадаєте, ці сусіди – безпечні?
Будь-яка річ, предмет не бувають ні добрими, ні злими, ні безпечними, ані небезпечними. Такими їх робить людина. Найголовніше - розуміти, коли і за яких обставин автомобіль стає небезпечним.
3) Розповідь про створення небезпечних ситуацій на дорогах.
Недотримання правил дорожнього руху на вулицях і дорогах призводить до аварій, потрапляючи в які люди стають каліками, і найстрашніше - гинуть.
- Чому ж трапляються аварії?
Тому, що діти погано знають правила дорожнього руху, а якщо знають, не завжди їх виконують. Часто перебігають вулиці в недозволених місцях, забувають про дорожні знаки, світлофори, переходи, граються біля доріг та й на дорогах. А все це призводить до того, що дитина потрапляє під колеса машини.
4)Віршик «Світлофор».
Три світла в світлофора є,
Кожний з них наказ дає
Зелене світло – шлях відкрито,
Спокійно переходьте діти.
Жовте світло – попереджає,
До уваги закликає.
Червоне світло загориться –
Йти небезпечно! Зупиніться!
5)Невеличкий екскурс у минуле.
1-й учень: Ще у далекі часи з появою перших кінних упряжок, виникло безліч проблем. По дорозі вони рухалися назустріч один одному, візники не бажали поступатися дорогою пішоходам. В результаті чимало потрапляли під колеса, отримували травми. Тоді було придумано перші правила дорожнього руху. Як ви думаєте які? (Діти дають відповіді: встановили правосторонній рух, на перехрестях з’явилися регулювальники, які стежили за рухом транспорту).
2 учень:А чи знаєте ви, що першим правила дорожнього руху ввів ще Петро І. І він же видав указ про покарання за порушення цих правил.
3 учень: Пізніше, коли з’явилися перші автомобілі, придумали перші світлофори. Чи може хто-небудь сказати, коли і де поставили перший світлофор?
4 учень:Перший світлофор з’явився в 1924 році на вулицях Москви. Він мав форму круга із стрілкою і був встановлений в самому жвавому місці руху міського транспорту в тогочасній Москві.
6)Гра «Дозволено, заборонено»
І Проспекти, і бульвари, всі шумливі в наші дні.
Ти проходь по тротуару лиш по правій стороні.
Це … (дозволено).
Пустувати тут, де люди … (заборонено).
А бабусі дати місце, це… (дозволено).
Йти, коли червоне світло … (заборонено).
На зелене навіть дітям йти … (дозволено).
Дітям гратись на дорозі… (заборонено).
Знати правила дорожні це … (дозволено).
Фізкультхвилинка
( Проводиться гра, ведуча «переключає» сигнали на світлофорі. На зелений діти легенько притоптують ногами, на жовтий – плещуть в долоні, на червоний – стоять тихо.)
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
Тест
1. Як повинні пішоходи йти тротуаром?
а) дотримуватись лівої сторони;
б) дотримуватись правої сторони;
в) йти посередині тротуару.
2. Яке речення правильне?
а) "Якщо немає тротуару, треба йти назустріч транспорту по узбіччю”.
б) "Якщо немає тротуару, треба йти за рухом транспорту по узбіччю”.
3. Червоний сигнал світлофора командує пішоходові:
а) "Стій! Зупинись!”
б) "Почекай! "
в) "Іди!”
4. Пішохідний світлофор має:
а) три сигнали;
б) два сигнали.
5. Не грай у сніжки, футбол
а) на спортивному майданчику;
б) на тротуарах та дорогах.
6. Переходь вулицю тоді, коли
а) транспорт рухається поблизу;
б) коли транспорт дуже далеко або його зовсім немає на дорозі.
«Гра «Спритний пішохід»
Матеріали та обладнання: макет світлофора, м’яч.
Хід гри:
Пішоходи по черзі переходять перехрестя. Перейти – значить на ходу закинути м’яч в зелений кружечок світлофора. Попав в червоний – пішохід не має права переходити вулицю, вибуває з гри. Попавши в жовтий – отримує право ще раз кинути м’яч. Яка команда набере більше збереже гравців за визначений час, та і перемогла.
Гра «Вгадай, який знак»
Хід гри: – Шановні учасники, послухайте невеличкі віршики про дорожні знаки і відгадайте, який це знак.
1). Подивись, ось перед нами –
Знак трикутний з дітлахами,
Знак цей, брате, застережний,
Треба бути обережним! ( знак «Дiти»)
2).Переходити нам слід,
Тільки там, де перехід.
А доріжку пішохідну,
Наче зебру, добре видно. (знак «Пішохідний перехід»)
3). І автобус на зупинку
На одну прибув хвилинку.
Є закон, а не порада –
Він стоїть, і ти постій.
Ані спереду, ні ззаду,
Обійти його не смій! (знак «Місце зупинки автобуса»)
4). Он заправка. І машина
Вип’є з три відра бензину.
Поможи ж ти бак налити,
Якщо хоче вона пити. (знак «Автозаправка»)
5). Ось велике перехрестя,
Ген за ним до школи вхід.
Ось подивись, тут для пішоходів
Є підземний перехід. (знак «Підземний пішохідний перехід»)
6). Машини мчать на швидкостях,
А ось назустріч знак:
Зображено на ньому поїзд,
Ну що ж це є за знак? (знак «Залізничний перехід»)
1учень: Ще задовго до появи справжнього автомобільного транспорту люди не тільки ходили пішки, а й їздили, бо коні були завжди. Міцно сиділа в сідлі людина і в руках тримала віжки, часто смикала їх. Кінь швидко скакав туди, куди веліла їй людина.
3 учень: Минав час, але нещасних випадків не зменшувалось. І тоді люди самі вирішили: треба розділити потоки їздових і пішоходів. Мостили дороги і будували спеціальні доріжки для пішоходів, які називали французьким словом «тротуар».
4 учень: А колись, щоб позначити безпечний перехід через болото, річку, струмок, люди втикали лозинки – позначки. Саме на такі позначки схожі і сучасні переходи. Їх сьогодні називають «зебра».
Спортивна естафета «Зебра».
(Перейти, як по «зебрі», за допомогою двох картонок.)
VIІ. Підсумок уроку
Урок «Безпека дорожнього руху – безпека життя»
10 А, Б класи (класні керівники Капелюх Ю.В., Капітун Н.О.)
Тема: «БЕЗПЕКА НА ДОРОГАХ»
Мета: дати поняття про організацію дорожнього руху та його регулювання; розказати про Правила дорожнього руху таїх зміст; вчити користуватися правилами дорожнього руху для пішоходів.
Тип уроку: урок-практикум
Основні поняття і терміни: організація дорожнього руху, Правила дорожнього руху, світлофор, регулювальник, дорожня розмітка, дорожнє обладнання, дорожні знаки.
Обладнання: ілюстративний матеріал, відеоматеріали.
Хід уроку
І. Організаційна частина
II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
На автомобільних дорогах будь-якої країни можна побачити різноманітний транспорт, який різниться маневреністю, швидкістю руху, що створює перешкоди і незручності на їхньому шляху, а отже й небезпечні ситуації. Обстановку ускладнюють і пішоходи. Всі вони є учасниками дорожнього руху (особа, яка бере безпосередню участь на дорозі як пішохід, водій, пасажир, погонич тварин). Полегшити учасникам руху сприйняття й оцінку обстановки можуть знання правил дорожнього руху в поєднанні з нормальною організацією дорожнього руху.
IV. Повідомлення теми уроку
Тема. Організація дорожнього руху.
План.
V. Засвоєння нових знань
Під організацією дорожнього руху слід розуміти комплекс інженерних та організаційних заходів, що забезпечують безпеку пересування учасників дорожнього руху.
Одним з перших засобів організації дорожнього руху було обмеження швидкості транспортних засобів та розділення проїзної частини на дві смуги для відокремлення зустрічних потоків. В Україні, як і в більшості країн світу, прийнято правосторонній рух, для якого пристосовані облаштування доріг і конструкція автомобілів.
Основним засобом, що забезпечує безпеку пересування учасників дорожнього руху, є Правила дорожнього руху.
Ще задовго до початку появи перших автомобілів почали будувати дороги, на яких люди пересувалися пішки, верхи або в кінних екіпажах. Тоді й почали створюватися укази, які регламентували поведінку учасників дорожнього руху. Одним з перших був виданий у 1683 році указ в Російській імперії, який стосувався візників та кучерів. У 1812 році Олександр І запровадив у Російській імперії правосторонній рух, обмеження швидкості і номерні знаки для екіпажів.
Поява перших автомобілів створила значні проблеми для учасників дорожнього руху, які потрібно було вирішувати. Поступово почали створюватися певні правила поведінки для учасників дорожнього руху, де основну роль відігравали водій та пішохід.
Вперше офіційно правила дорожнього руху були запроваджені в практику в Англії в 1896 році.
Сьогодні в Україні діють єдині Правила дорожнього руху, які мають нормативний характер. Вони затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року і вступили в дію з 1 січня 2002 року. Як правовий документ, що ґрунтується на Законі України «Про дорожній рух», Правила встановлюють чіткий порядок здійснення руху транспортних засобів і пішоходів, дотримання якого забезпечує безпеку учасників дорожнього руху. Водночас Правила встановлюють, що будь-які особливості руху, пов'язані з типом експлуатованих транспортних засобів (кар'єрні, лісовози тощо) або особливостями території (завод, гаражний кооператив тощо), а також порядок руху, запроваджений за допомогою нормативних актів або інструкцій, повинні ґрунтуватися виключно на вимогах Правил.
Знання Правил є обов'язковим для кожного учасника дорожнього руху, а чітке виконання їх положень сприяє взаємній довірі і повазі, безпечному співіснуванню на дорозі всіх учасників руху. Будь-які відступи від положення Правил можуть призвести до ДТП, заподіяння
збитків майну, шкоди здоров'ю людей і навіть людських жертв. Незнання Правил дорожнього руху не звільняє від відповідальності за їх порушення.
Правила описують технічні засоби організації дорожнього руху: регулювання за допомогою дорожніх знаків, дорожньої розмітки, дорожнього обладнання, світлофорів, а також регулювальників.
Правила містять:
Правила також містять вимоги до технічного стану й обладнання транспортних засобів та деякі інші вимоги, від яких залежить безпека дорожнього руху.
Правила дорожнього руху надають право на перевагу в русі одних учасників дорожнього руху перед іншими, тобто право на першочерговий рух стосовно інших.
У дорожньому русі при перехрещенні (злитті) траєкторій руху транспортних засобів, пішоходів та інших учасників руху виникає питання: хто має право на рух першим? Щоб уникнути можливих конфліктів, у Правилах спеціально обумовлюється порядок черговості руху учасників дорожнього руху.
Наприклад, на нерегульованих пішохідних переходах пішоходи мають перевагу в русі перед транспортними засобами з того моменту, коли вони ступили на перехід. У будь-якому місці, навіть поза пішохідним переходом, водій повинен пропустити сліпих пішоходів, які подають сигнал тростиною білого кольору, спрямованою вперед. Водій повинен зупинитися перед пішохідним переходом, якщо така вимога надійшла від членів шкільного патруля, загону юних інспекторів руху, відповідним чином екіпірованих, або осіб, що супроводжують групи дітей, і дати дорогу дітям, які переходять проїзну частину дороги. Водій транспортного засобу повинен зупинитися, щоб дати дорогу пішоходам, які йдуть з боку відчинених дверей до (або від) трамвая, що стоїть на вулиці, якщо посадка чи висадка проводиться з проїзної частини чи посадкового майданчика, розміщеного на ній. Перевага пішоходів перед транспортним засобом у даному випадку настає тільки тоді, коли на позначеній трамвайній зупинці зупинився трамвай.
Таким чином, питання переваги або пріоритету сприяє виявленню ознаки першочерговості в русі для його учасників, що дає змогу запобігти конфліктній ситуації, яка може призвести до ДТП.
Цьому також сприяють знаки пріоритету, які встановлюють черговість проїзду перехресть і перехрещень окремих проїзних частин, а також вузьких ділянок дороги. Деякі із цих знаків надають перевагу в русі, інші - зобов'язують надати дорогу транспортним засобам, яким надається така перевага.
До таких знаків належать «Дати дорогу», «Проїзд без зупинки заборонено», «Головна дорога», «Кінець головної дороги», «Перевага зустрічного руху», «Перевага перед зустрічним рухом». (Показати ці знаки). До знаків пріоритету належать також знаки «Перевага зустрічного руху» і «Перевага перед зустрічним рухом» (продемонструвати). Перший знак застосовується для заборони в'їзду на вузьку ділянку дороги за наявності на ній або на протилежному під'їзді до неї зустрічних транспортних засобів, яким можуть бути створені перешкоди або небезпека в русі. Другий знак застосовується для позначення вузької ділянки дороги, під час руху по якій водій користується перевагою стосовно зустрічних транспортних засобів.
Регулювання дорожнього руху здійснюється за допомогою дорожніх знаків, дорожньої розмітки, дорожнього обладнання, світлофорів, а також регулювальника.
Дорожні знаки є найпоширенішим і одним з основних засобів організації дорожнього руху та призначені для інформування його учасників про умови, режими і напрями руху, місця розміщення об'єктів сервісу тощо. Правила передбачають сім груп дорожніх знаків, які на одній опорі (згори вниз або зліва направо) розміщуються таким чином:
• проїзду перехресть знаки пріоритету - встановлюють черговість, перехрещень проїзних частин або вузьких ділянок дороги;
До сьомої групи належать таблички до дорожніх знаків (знаки доповнювальної інформації), які уточнюють або обмежують дію знаків, разом з якими вони встановлені. Наприклад, таблички «Напрямок дії» застосовується з певними заборонними, наказовими та інформаційно-вказівними знаками і встановлюються безпосередньо перед перехрестям для зазначення напрямку дії цих знаків.
Кожна група знаків має визначену форму і колір, що дає змогу розшифрувати їх на значній відстані.
Дорожні знаки розміщуються так, щоб забезпечувалася видимість інформації, призначеної для учасників дорожнього руху як у світлу, так і в темну пору доби, забезпечувалася зручність в експлуатації і виключалося їх ненавмисне пошкодження. При цьому знаки не повинні бути закриті від учасників дорожнього руху будь-якими перешкодами (зеленими насадженнями, щоглами зовнішнього освітлення тощо). Під час встановлення знаків повинна бути забезпечена спрямованість інформації, що передається ними, тільки тим учасникам дорожнього руху, для яких вона призначена. Дорожні знаки встановлюються з правого боку дороги поза проїзною частиною та узбіччям, на тротуарі, розділювальній смузі, газоні тощо, над дорогою. Установлення або демонтування дорожніх знаків без узгодження з відповідними підрозділами Державтоінспекції не дозволяється.
Пересуваючись дорогою, водії обов'язково повинні знати дорожні знаки. Одними з основних є заборонні знаки, які запроваджують або скасовують певні обмеження в русі.
Знак «Рух заборонено» застосовується для заборони руху всіх транспортних засобів на окремих ділянках дороги, вулиці, території пішохідної зони тощо.
Знак «Рух механічних транспортних засобів заборонено» застосовується для заборони руху всіх механічних транспортних засобів.
В обох випадках дія знаку не поширюється на водіїв транспортних засобів, що рухаються за встановленими маршрутами, водіїв-інвалідів, мотоколясок або автомобіля з розпізнавальним знаком «Інвалід», водіїв транспортних засобів, що обслуговують громадян чи належать громадянам, які проживають або працюють у цій зоні, а також водіїв транспортних засобів, що обслуговують підприємства, розташовані в позначеній зоні.
Знаки «Рух мотоциклів заборонено» і «Рух на мопедах заборонено» застосовуються для заборони руху відповідно на мотоциклах і мопедах та велосипедах з підвісним двигуном, що також прирівнюється до мопедів. Дія знаків не поширюється на водіїв транспортних засобів, що обслуговують громадян чи належать громадянам, які проживають або працюють у цій зоні, а також водіїв транспортних засобів, що обслуговують підприємства, розташовані в позначеній зоні.
Знак «В'їзд заборонено» застосовується для заборони в'їзду всіх транспортних засобів, крім тих, що рухаються за встановленим маршрутом. Зона дії знаку - від місця встановлення до найближчого перехрестя за ним, а де немає перехрестя -до кінця населеного пункту.
Знаки «Поворот праворуч заборонено» і «Поворот ліворуч заборонено»застосовуються для заборони відповідних поворотів на найближчому перехрещенні проїзних частин (крім транспортних засобів, що рухаються за встановленим маршрутом).
Знак «Розворот заборонено» забороняє розворот на перехрестях, де цей маневр важко виконати або він створює небезпеку для руху інших видів транспортних засобів.
Знак «Обмеження максимальної швидкості» застосовується в разі потреби запровадження на ділянці дороги іншої максимальної швидкості, ніж на попередній ділянці.
Одним з найважливіших засобів регулювання дорожнього руху, який значною мірою впливає на безпеку руху, є дорожня розмітка. її висока ефективність пояснюється в першу чергу тим, що вона постійно перебуває в полі зору водія, допомагає йому правильно вибирати положення транспортного засобу на проїзній частині багатосмугової дороги, сприяє кращому орієнтуванню в напрямку дороги, обмежує в необхідних місцях можливість маневрування транспортним засобом, сприяючи тим самим підвищенню безпеки дорожнього руху.
Розмітка наноситься на проїзну частину дороги або елементи дорожній споруд спеціальними розмітковими матеріалами і може бути білого, жовтого або чорного кольорів. До розмітки належать лінії, написи й інші позначення, які наносяться на проїзну частину, бордюрнікамені, інші елементи доріг і дорожніх споруд. Розмітка, нанесена на проїзній частині, використовується як доповнення до дорожніх знаків і світлофорної сигналізації.
Розрізняють дві групи розмітки: горизонтальну й вертикальну.
Досить ефективно сприяє безпеці дорожнього руху на різних ділянках доріг дорожнє обладнання, яке вчасно інформує водіїв про характер небезпеки для руху, що може виникнути на шляху пересування учасників дорожнього руху. Дорожнє обладнання повинно встановлюватися на всіх небезпечних ділянках доріг, незалежно від категорії дороги. До нього належать:
З метою забезпечення безпеки руху транспортних засобів і пішоходів на перехрещуваних напрямках у місцях перетину інтенсивних транспортних і пішохідних потоків регулювання дорожнього руху здійснюється за допомогою світлофорів. Дорожні світлофори поділяються на транспортні (7 типів) і пішохідні (2 типів). Крім того, існують світлофори для регулювання руху на території підприємств та організацій у місцях звуженої проїзної частини.
Основні сигнали світлофора мають такі значення:
Регулювальник -це працівник міліції, військової інспекції безпеки дорожнього руху, дорожньо-експлуатаційної служби, черговий на залізничному переїзді, поромній переправі. Запровадження цього терміна зумовлене необхідністю окреслити коло осіб, які мають право регулювати дорожній рух. Звичайно, у переліку осіб першими названі працівники міліції. Виступаючи в ролі регулювальників, вони повинні бути у форменому одязі, мати жезл, а також свисток.
Регулювання дорожнього руху регулювальниками, як правило, застосовується лише як тимчасовий захід при несправності світлофорів, у місцях, де короткочасно утворюються інтенсивні потоки транспортних засобів чи пішоходів, або при проведенні спеціальних заходів. Сигнали регулювальника мають перевагу перед сигналами світлофорів та вимогами дорожніх знаків пріоритету і є обов'язковими для виконання. Водії та пішоходи повинні виконувати додаткові вимоги регулювання, навіть якщо вони суперечать сигналам світлофорів, вимогам дорожніх знаків і розмітки.
Сигналами регулювальника є положення його корпуса, а також жести руками, в тому числі з жезлом або диском з червоним світлоповертачем, які мають певне значення.
Для кращого сприйняття жестів регулювальника, особливо в темну пору доби, він повинен мати одяг із світлоповертальними елементами і використовувати світний жезл.
Правила дорожнього руху визначають правила поведінки учасників дорожнього руху на дорозі. їх не можна поділити на основні і другорядні. Всі правила руху рівноцінні між собою, і недотримання будь-яких з них може призвести до трагічних наслідків.
Тому розглянемо деякі питання дорожнього руху, яких обов'язково повинен дотримуватися водій, сідаючи за кермо автомобіля, та пішоходи, які є також учасниками дорожнього руху.
Перш за все, перед початком руху, перестроювання та будь-якою зміною напрямку руху водій повинен переконатися, що це буде безпечним і не створить перешкод або небезпеки іншим учасникам руху. Тобто водій несе повну відповідальність за безпеку дорожнього руху від початку і до закінчення маневру, починаючи рух, перестроюючись або змінюючи напрямок. Під початком руху слід розуміти момент, коли транспортний засіб рушає з місця незалежно від напрямку руху, після тривалої або короткочасної стоянки або зупинки (в тому числі й після зупинки на заборонний сигнал світлофора або регулювальника).
Перестроювання -це зміна у процесі руху положення транспортних засобів у межах поперечного профілю проїзної частини, пов'язана зі зміною смуги руху.
Під будь-якою зміною напряму руху слід розуміти повороти транспортних засобів на перехрестях, поза ними і коли транспортний засіб з'їжджає на прилеглу територію або розвертається, а також будь-який інший манер, пов'язаний хоча б із незначною зміною напрямку руху (поворот, перестроювання, обгін, об'їзд, розворот). Здійснюючи будь-який маневр, водій повинен зважати на право першочерговості руху стосовно інших учасників дорожнього руху, а також подавати сигнали світловим покажчиком повороту відповідного напрямку.
У разі відсутності або несправності світлових покажчиків повороту сигнали подаються рукою. Подавати сигнали покажчиком повороту або рукою належить завчасно до початку маневру і припиняти негайно після його закінчення.
Рухаючись дорогою, водій змушений постійно приймати рішення щодо вибору безпечної швидкості руху в конкретних умовах, яка буде залежати як від зовнішніх, так і від внутрішніх факторів. Проте слід пам'ятати, що в населених пунктах рух транспортних засобів дозволяється зі швидкістю не більше 60 км/год, в житлових і пішохідних зонах - не більше 20 км/год, поза межами населеного пункту на всіх дорогах та на дорогах, що проходять через населені пункти, - зі
швидкістю, передбаченою технічною характеристикою транспортного засобу, його станом та станом дороги.
Особливу увагу потрібно звернути на проїзд перехресть, де трапляється значна кількість ДТП. Залежно від характеру організації дорожнього руху на перехрестях, вони поділяються на регульовані і нерегульовані.
Які перехрестя називають регульовані, а які нерегульовані? На регульованому перехресті водій повинен керуватися сигналами світлофора або регулювальника, а не знаками пріоритету. На нерегульованих перехрестях, де відсутні які-небудь технічні засоби регулювання дорожнього руху, або світлофори працюють у режимі миготіння сигналу жовтого кольору, або немає регулювальника, водій повинен дотримуватися порядку руху відповідно до встановлених знаків пріоритету.
VII. Перевірка засвоєння учнями знань та вмінь
• Що ви розумієте під організацією дорожнього руху?
• Коли прийняті і запроваджені існуючі в Україні Правила дорожнього руху?
• За допомогою чого здійснюється регулювання дорожнього руху?
• Які групи дорожніх знаків ви знаєте?
• Які види розмітки вам відомі?
• Для чого використовується дорожнє обладнання?
• Які значення мають основні сигнали світлофора?
•Хто може бути регулювальником і за допомогою чого він може регулювати дорожній рух?
• Які основні правила руху дорогою ви знаєте?
Урок «Безпека дорожнього руху – безпека життя»
6 А клас (класний керівник Дідух О.Г.)
Тема: Учи і поважай правила дорожнього руху
Мета: перевірити в учнів знання правил дорожнього руху, познайомити з новими правилами; з'ясувати, як учні засвоїли правила безпеки руху велосипедистів, як зрозуміли основні вимоги до руху велосипедистів; навчити оптимально діяти при ДТП, дотримуватися безпеки на дорозі і в транспорті, надавати першу допомогу потерпілим від ДТП; учити поважати правила дорожнього руху; розвивати пам'ять, логічне мислення, уміння міркувати і висловлювати власну думку; виховувати почуття відповідальності за власне й чуже життя і здоров'я.
Хід уроку
I. Організація класу
II. Активізація пам'яті та уваги учнів
1. Вчитель. Дорогі діти! Щороку у школі ви повторюєте правила дорожнього руху, вивчаєте нові. Однак дорожньо-транспортних пригод, на жаль, не меншає. Згідно зі статистикою на дорогах у всьому світі і в Україні, зокрема, протягом року гине така кількість людей, як у період військових дій. Трапляється це здебільшого через порушення правил дорожнього руху всіма його учасниками. З кожним роком зростає інтенсивність автомобільного руху на дорогах країни. А це у свою чергу підвищує відповідальність усіх учасників дорожнього руху: водіїв, пішоходів, пасажирів. Тому великого значення набувають знання правил дорожнього руху та їх дотримання.
Повідомлення учнів
Учитель. Ідуть вулицями люди. Йдуть на роботу, до магазинів, на прогулянку. Діти поспішають до школи. Кожен, хто опинився на вулиці, стає учасником дорожнього руху як пішохід. І щоб не виникало аварій, не трапилося біди — всі мають знати про регулювання дорожнього руху. Рух на дорогах і вулицях регулюється за допомогою: дорожньої розмітки, світлофорів, регулювальників, дорожніх знаків.
Бесіда
Замінити його може регулювальник. Це сувора і турботлива людина — співробітник державної автоінспекції. У руках у нього смугаста паличка. Змахне нею вгору, поведе вбік, опустить... Він регулює рух, указує, кому стояти, а кому — їхати. Він веде важливу розмову одразу з усіма водіями машин та з усіма пішоходами.
Вчитель.Навіть мешкаючи в сільській місцевості, колись ви обов'язково побуваєте в ролі пасажира. Пасажир також є учасником дорожнього руху, і для того, аби почуватися безпечно в транспорті, він мас дотримуватися відповідних правил.
Якщо ви подивитесь на карту України, то побачите, що вона покреслена лініями залізниць. Вони — немов гігантські вулиці, по різні боки яких розташовані міста і села, станції і полустанки. Спробуйте уявити себе на місці машиніста, який побачив на рейках підлітка. Машиніст не в змозі, як шофер, крутити кермо вліво чи вправо. Непросто і зупинити потяг. Останнім часом незрівнянно зросла швидкість руху потягів. Вона сягає 100 кілометрів на годину. Навіть після гальмування до повної зупинки потяг продовжує рухатися не менше кілометра. Не всі знають, що за сучасних швидкостей потяги утворюють повітряну хвилю, яка може затягти під колеса людину, що стоїть на краю платформи. Те ж саме може трапитися і в зоні між двома зустрічними потягами: потужні потоки повітря можуть збити з ніг і смертельно травмувати. Тому, перебуваючи біля залізниці, слід дотримуватися таких правил:
А тепер про дорожні знаки. Їх дуже багато. Запам'ятати їх допоможе збірник Правил дорожнього руху. Розглядайте їх і запам'ятовуйте. Це і буде ваше домашнє завдання. (Учитель пропонує перелік основних дорожніх знаків.)
Вчитель. До учасників дорожнього руху належать також велосипедисти.
А зараз я за допомогою вікторини перевірю, як ви знаєте і розумієте
правила безпеки руху велосипедистів.
1. На велосипеді, який не обладнаний дзвінком, передньою фарою, ліхтарем і двома
діючими незалежно одне від одного гальмами:
а) їздити можна, якщо видимість добра;
б) їздити по дорогах не можна:
в) їздити можна, тільки дуже обережно і близько до правого краю проїжджої
частини.
2. Попереджувальний сигнал про зміну напрямку руху велосипедист повинен подавати:
а) тільки в разі обгону чи повороту направо;
б) тільки в разі обгону чи повороту наліво;
в) завжди, коли змінює напрямок руху.
3. З настанням темноти:
а) достатньо, якщо велосипедист буде освітлювати дорогу ввімкнутим
кишеньковим ліхтариком;
б) на велосипеді повинні бути увімкнені передня фара і задній ліхтар (або
червоний світловідбивач).
4. Якщо на шосе позначено три дорожні смуги, відокремлені поздовжніми
переривчастими лініями, то треба їхати:
а) по правій чи середній смузі — на власний розсуд;
б) по середній смузі;
в) по правій дорожній смузі на відстані одного метра від краю проїжджої частини.
5. Велосипедисти, які ідуть групою по шосе, можуть рухатися:
а) в два ряди;
б) тільки по одному, один за другим;
в) утри ряди на відстані одного метра один від одного.
6. На перехресті з регульованим рухом велосипедист, який робить поворот:
а) має перевагу в русі перед пішоходами, які йдуть на зелений сигнал світлофора;
б) повинен уступити дорогу пішоходам, які переходять вулицю на зелений сигнал
світлофора;
в) не зобов'язаний поступатись пішоходам, які переходять вулицю на зелений
сигнал світлофора, але повинен бути обережним.
7. Попереджувальний сигнал про зміну напрямку руху вліво велосипедист подає:
а) спокійним підняттям руки;
б) помахом руки;
в) чітким викиданням руки вліво.
8. Працівник міліції у формі чи автоінспектор має право
зупинити велосипедиста:
а) в будь-якому випадку;
б) тільки коли велосипедист порушує правила дорожнього руху;
в) тільки коли велосипед технічно несправний чи не повністю обладнаний.
9. Велосипедист, який став учасником дорожньо-транспортної пригоди:
а) може продовжувати рух, якщо жоден з учасників пригоди не отримав серйозної травми;
б) зобов'язаний у будь-якому випадку зупинитись.
10. Під час руху по шосе велосипедист:
а) може їхати, не тримаючись за кермо, якщо поблизу немає жодного
транспортного засобу;
б) в жодному разі не має права їхати, не тримаючись за кермо;
в) може їхати, не тримаючись за кермо, але обидві ноги повинні бути весь час на
педалях.
11. Швидкість велосипедист повинен вибирати:
а) тільки згідно з вимогами дорожніх знаків, які обмежують швидкість руху;
б) лише з огляду на технічний стан велосипеда і видимість на дорозі;
в) згідно з обставинами, ураховуючи стан дороги та видимість, а також
пам'ятаючи, що він повинен знизити швидкість чи зупинитись, якщо цього вимагатиме ситуація.
Гра «Мікрофон»
Ситуація І. Вам треба виїхати на вулицю. Що треба перевірити у велосипеді перед
виїздом?
Ситуація 2. З якого віку можна їздити велосипедами по вулицях і дорогах? Відповідь
обґрунтуйте.
Ситуація і. Чи можна на велосипеді перевозити пасажирів? Якщо так, то кого і за яких
умов?
Ситуація 4. Вас попросили на велосипеді перевезти вантаж. Яких вимог правил
дорожнього руху ви будете дотримуватись?
ДЇП — це подія, що сталася під час руху транспортного засобу, внаслідок якої загинули або було поранено людей чи завдано матеріальних збитків.
Вчитель. Аварійність на дорогах України дуже висока, кожну годину гине людина, кожну добу — дві дитини, двадцять отримують травми, кожні десять хвилин відбуваються ДТП. Причини ДТП можуть бути різними.
Діти за допомогою вчителя з'ясовують, називають їх і записують: невиконання правил дорожнього руху; незнання правил;
Вчитель. У разі ДТП життя потерпілому можна врятувати, надавши першу допомогу. Тому кожній людині важливо оволодіти знаннями про надання невідкладної долі карської допомоги.
V. Підсумок 1. Рефлексія
4 – А клас класовод Антонюк Т.В.
Тема: Безпека на дорозі – безпека життя
Мета: вчити учнів дотримуватися правил безпечного переходу вулиці, дороги у місцях з обмеженою оглядовістю; ознайомлюватися із гальмівним шляхом автомобіля; розвивати увагу, пам’ять, спостережливість, уміння орієнтуватись на вулицях міста; виховувати культуру поведінки на вулиці, бажання дотримуватись правил дорожнього руху.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів
Інтерактивна вправа «Розумний куб»
(На кожній грані куба написано запитання. Учні кидають куб і відповідають на запитання, яке випаде (буде написано на тій грані, що опиниться в горі), якщо питання повторюються, йти за годинниковою стрілкою.)
● Що таке проїзна частина? (Елемент дороги, призначений для руху транспортних засобів.)
● Що таке тротуар? (Елемент дороги, призначений для руху пішоходів.)
● Що таке пішохідний перехід? (Ділянка проїжджої частини, призначена для руху пішоходів через дорогу.)
● Для чого потрібний світлофор? (Він регулює рух транспорту і пішоходів.)
● Скільки секцій пішохідного світлофора? (Дві.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Розв'язання проблемної ситуації
Учитель. Послухайте розмову мами з сином.
- Куди це ти так поспішаєш? — запитала мама.
- Морозиво купити.
- А як переходитимеш дорогу?
- Дуже просто. Загориться зелене світло світлофора, і я піду.
- І все?
- А що ж іще?
Запитання. Що повинен зробити хлопчик перед тим, як перейти дорогу? (Відповіді дітей.)
"Калейдоскоп загадок"
- А зараз ми відгадаємо загадки,щоб перейти до наступного виду роботи.
Полотно, а не доріжка,
Кінь біжить сороко ніжка(потяг)
Я не їм вівса і сіна,
Дайте випити бензину.
Усіх коней обжену,
Кого хоч наздожену.(автомобіль)
Летить птах
В небесах.
Бензину нап’ється,
Світами женеться
Скоро так,
Гучно так,
А зоветься він____(літак)
Велика я, кінця не маю,
Лежу, нікого не чіпаю.
Шкода мені, що добрі люди
Ногами топчуть мої груди.
(Дорога)
Як колір міняю —
Когось зупиняю,
Чи пішоходів, чи водіїв.
Хто мою назву згадати зумів?
(Світлофор)
Що за дивний перехід
На тварину схожий?
Береже людей від бід,
Йде ним перехожий.
(Зебра)
Де потік машин суцільний—
Переходить недоцільно.
Відшукать людині слід
Знак «Підземний...
(Перехід)
- Як все це називається одним словом? (транспорт)
-А люди, які ним користуються? (пасажири)
- Якщо ми пасажири,то повинні знати правила поведінки в транспорті і біля нього.
IV. Вивчення нового матеріалу
Проблемне питання
- Що можна зробити за одну секунду? (За секунду людина може зробити незначні дії.)
- Як вигадаєте, яку відстань автомобіль проїде за одну секунду? (Відповіді учнів.)
- Що може відбутися на дорозі впродовж однієї секунди?
Фізкультхвилинка
Ми із-за парт мерщій встаємо.
Лінькам волі не даємо,
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зроби чотири кроки.
Думки наші прилетіли,
Ми за парти тихо сіли.
Учитель. Часто на дорогах формуються такі умови, що рух стає особливо небезпечним. Вони виникають тоді, коли:
● дорога слизька (дощ, сніг, ожеледиця);
● на дорозі погана видимість (туман, ніч, сильний дощ чи снігопад);
● обмежена оглядовість (поворот дороги, виїзд із дворів, гаражів).
За поганої видимості водієві важко побачити пішохода та вчасно зупинити автомобіль. Саме за таких умов збільшується кількість аварій на дорогах, під час яких люди отримують травми і гинуть.
Треба пам’ятати: за поганої оглядовості пішоходам треба бути особливо обережними і уважними.
Учитель. Щоб не сталось нещасного випадку на дорозі, водії машин і пішоходи повинні добре знати правила дорожнього руху і дотримуватися їх виконання.
Потрібно запам'ятати такі поради:
● водій повинен добре бачити пішохода, а пішохід машину;
● якщо дорога обладнана пішохідним переходом, треба скористатися ним;
● якщо пішохідного переходу немає, потрібно переходити дорогу на перехресті;
● переходити дорогу в необладнаному місці можна лише в крайньому випадку і тільки під кутом 90 градусів до дороги;
● для переходу слід обрати місце, де дорогу добре видно в обидва боки на 150—200 м;
● перш ніж почати перехід, треба подивитися ліворуч і переконатися/що автомобілі на безпечній відстані;
● слід зробити зупинку на осьовій лінії, бути обережним;
● подивитися праворуч і переконатися, що автомобілі на всіх смугах на безпечній відстані;
● треба бути обережним на ділянці автошляху, де ведуться дорожні роботи;
● не можна переходити вулицю чи дорогу перед транспортом, що наближається;
● виїжджати на дорогу на ковзанах, самокатах небезпечно, а право їхати по дорозі на велосипед і можна буде у 14 років;
● люди повинні йти обочиною назустріч рухові транспорту;
● поза населеним пунктом треба йти по узбіччю дороги тільки на зустріч транспорту або по доріжці для пішоходів;
● дорогу за населеним пунктом треба переходити, коли транспорту немає;
● небезпечними для пішоходів можуть бути: виїзд машин із дворів, автостоянок, автозаправних станцій, будівельних організацій або в'їзд до них — прилегла територія; рух машин— у дворі;
● гратися на дорозі небезпечно для життя.
Щоб не трапилось біди,
Пам'ятай, мій друже:
Всі забави на дорозі
Небезпечні дуже.
VІ. Підсумок уроку
Бліц-турнір «Доповни речення»
● Під час переходу вулиці я впевнюсь...
● Для переходу дороги я оберу місце...
● Перешкодою для переходу дороги є...
● Водієві перешкоджає побачити пішохода...
● Пішоходові заважає побачити і почути наближення автомобіля...
● В умовах обмеженої видимості користуюся...
ФОТОВЕРНІСАЖ