КЗ «Миколаївська загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів»
Миколаївської сільської ради
Петропавлівського району
Дніпропетровської області
"Я не боюся ще і ще повторювати: турбота про здоров’я дитини – це найважливіша праця учителя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили."
В.О.Сухомлинський
ВСТУП
Навчити, зацікавити, захопити і розважити. І все це треба зробити в межах уроку. Бути педагогом складно, а вчителем молодших класів – тим паче. Адже, щоб втримати увагу школярів молодших класів, треба змінювати діяльність кожні 5-10 хвилин. В іншому випадку діти втомлюються, перестають сприймати інформацію і їм просто стає нудно.
Щоб урок був динамічним, спеціалісти рекомендують протягом занять чергувати навчальну діяльність з фізхвилинками. Вони дозволяють швидко відпочити, покращити самопочуття дітей, налаштуватись на нові звитяги в навчанні, та, звичайно ж, об’єднати клас. Крім того, активний перепочинок у процесі навчання дозволяє вивільнити зайву енергію дітей, спрямувавши її у потрібному напрямку.
РУХАНКИ
Щось стомилась наша спинка
І затерпли пальці.
Встанем, друзі , на хвилинку.
Скачем на скакалці.
Присідаєм і встаємо,
Пальцям працю ми даємо:
В кулачок і з кулачка,
Щоб рука була гнучка.
Трохи шию розімяли
І за парти посідали.
По дорожці, постежині
Червона Шапочка іде.
У своїй малій корзині
Бабусі їстоньки несе.
Поставим кошика на землю,
Вгору руки підіймем,
Трохо ними поплескаєм,
Трішки ними потрясем.
Пошукаєм ягідок,
Покладемо в свій роток.
Кошик в руки ми візьмем,
Тихо крадучись, ідем,
Щоб нас вовчик не спіймав,
На обід щоб нас не мав.
Вже і сонечко пригріло,
Вже проснулися сніги,
Де було геть зовсім біло,
проталин стеляться круги.
Як же вітер, діти, дише?
Як дерева він колише?
Як прогинаються берізки?
Як же чешуть свої кіски?
Як же птахи прилітають?
Як радіють вони й грають?
А тепер присіли й встали.
Втому нашу геть прогнали.
Дзінь-дзелень, дзінь-дзелень,
Працювали цілий день.
Всі вставайте-но з-за парт,
починаєм фізкультстарт.
Біжимо ми тихо-тихо,
А за нами вовк на лихо,
То ще швидше рухаймось.
Вовку з’їсти не дамось.
А тепер в кущі сховались,
наче вовка настрахались.
Згодом всі спокійно встали
І за парти посідали.
Вмостився котик на дивані.
Котик сни дивився гарні.
Та як сонце завітало,
Жаркувато котку стало.
Він потягся лінькувато,
Роззирнувся дикувато,
Задні ноги позгинав,
За вухами почесав.
Він погладив живота,
шубка в котка золота.
Тер він очі, м’яв він вушка,
Вуса лапками пригладив.
Де ж це мишка-шкряботушка?
Він у шлунок би спровадив.
Зупиним навчання час.
Фізкультпауза у нас.
Руки, наче крила в птаха,
Що летить й не знає страху.
Вгору-вниз їх підіймаю
І доверху підлітаю.
А тепер – метелик я,
Рух дає мені життя.
До плечей згорну я руки,
Колові зроблю я рухи.
А голівкою покрутим –
Небезпек не має бути.
Якщо ж поруч небезпека,-
Геть втікаємо далеко.
Я – пилинка, ти – пилинка.
Угорі висить хмаринка.
Дощик нас не налякає,
Ми радіємо й кружляєм,
І на землю всі сідаєм.
Із землі ми повставали
І за парти посідали.
М’які звуки – дуже ніжні,
Мов сніжинки білосніжні.
Хоч про літо наша казка,
Та вставайте-но будь ласка.
З неба капає вода,
На земельку осіда.
А тоді встає туман,
З білих хмар ляга оман.
Та як холод насідає,
То сніжинки опадають
І кружляють в танці мило,
І вкладаються безсило.
Вітер пісеньку співа,
Ніжні шепче їм слова.
Спочиває все в спокої,
Відпочили ми з тобою.
Щось горобчик наш замерз,
Крильця притомились.
Він тремтить маленький весь,
Силоньки згубились.
Тож вставайте, не сидіть,
Горобчика будем гріть.
Ніженьками плиг, скік,
То вперед, а то убік.
Крильцями затріпотіли
І горобчика погріли.
А тепер присіли й встали,
Щоби ніжки сили мали.
А тепер угору руки,
Щоб не знав горобчик муки.
Вже горобчик пожвавів,
Пурх! – і гратись полетів.
Ну, а учень тихо сів.
Супчик з вами ми варили,
Трохи спинки притомили.
Вправо пальці позгинали,
Кулачки порозминали,
До плечей поставим руки,
Колові ми зробим рухи.
Потім ставим руки в боки,
Повертілись, мов сороки.
А тоді ще два підскоки,
І зробили чіткі кроки.
Вдихнули всі на повні груди –
Далі ми навчатись будем.
Вітер віє. Дощ іде.
Сонце світить. Жук гуде.
Проростають із землі
Сходи ранні чималі,
Що під осінь стануть в ряд
І стозлото задзвенять.
Комбайн по ниві попливе
Й збере усе до грама.
Хай паляниця вік живе
Й годує нас із вами.
Угорі пливе хмарина,
Унизу росте травина.
Тварина стежкою біжить,
У листі вітер шелестить.
Ми нагнулись до струмка:
- Ой, вода у нім яка!
Миєм руки, миєм личка,
Акуратність - наша звичка.
Промайнула лише мить –
Дощик з неба крапотить.
Ми присіли під кущем,
Щоб не змокнуть під дощем.
Мить - і сонце засіяло,
Все навколо чисте стало.
Тягнем руки до небес: нас зігрій і світ увесь.
Слон слоняток на полянку
На зарядку вивів зранку.
Всім сказав: -"Шикуйтесь, струнко!"
Сам присів й піднявся хутко.
Слоненята повторили: Встали - сіли, встали - сіли.
Слоненята роблять вправи:
Ногу вліво, ногу вправо.
Нахилились, піднялись,
Потім добре потяглись.
Слоненятка відпочили
І за парти дружно сіли.
Із-за парт всі миттю встали,
Гарно спинки порівняли.
Вгору тягнемось усі,
Мов трава в дрібній росі.
Потім легко всі присіли,
Наче ноги заболіли.
Потім встали, руки в боки
І зробили два підскоки.
Каблучками цок-цок.
І продовжимо урок.
Наступила мить-хвилинка,
В нас фізичная розминка.
Встали із-за парт мерщій,
І рівненько кожен стій.
Як дерева виростають
Наші учні добре знають.
Як же вітер їх колише?
Дихайте, малята, глибше.
Як суниці всі збирають?
А як кошика тримають?
Он метелик полетів.
Ось на квіточку він сів
Спинку лапками помив
І піднявся полетів.
В лісі тиша осідає.
Що робити учень знає.
Ди-ди-ди, ди-ди-ди,
Ти, дитино, не сиди
Ди-ди-ди, ди-ди-ди,
Бо надворі холоди.
Швидко вийшли, малюки,
Піднялися на носки,
Потім всі одраз присіли,
Потім встали й полетіли.
А тепер-но руки в боки,
Робим легко два підскоки,
Стали дружно всі у коло,
Тихо ходимо навколо.
Один одному всміхнулись
І за парти повернулись.
Встали швидко, потяглись,
На носочки піднялись,
Руки вгору, руки вниз,
Всі на боки повернись.
Руки ставим перед груди,
Ними ми пружинить будем.
Повернулися наліво,
Руки розвели ми сміло.
Знову ставим перед груди,
Вправо повертатись будем.
Раз-два, три-чотири, п’ять,
Вправи будем повторять.
Потім руки опустили
І швидесенько присіли.
На коліна руки ставим,
Спину рівно ми розправим.
Підняли всі трішки п’ятки
І проходим навприсядки.
Піднялися, дітвора,
До роботи нам пора.
"Якщо весело тобі..."
Якщо весело тобі, то роби так (плескаємо в долоні) – двічі.
Якщо весело тобі, то і іншому покажи.
Якщо весело тобі, то роби так (плескаємо в долоні) – двічі.
Якщо весело тобі, то роби так (тупаємо ногами) – двічі.
Якщо весело тобі, то і іншому покажи.
Якщо весело тобі, то роби так.
"Хто швидше?"
Учні діляться на групи. Будують квадрат, трикутник, коло, ромб, кут, використовуючи всіх гравців команди. Вишикуватися в шеренгу за зростом, довжиною волосся, алфавітом імен чи прізвищ.
"Не зіб’юсь"
Вчитель запитує: "Хто вміє рахувати до 30?" Виявляється, всі вміють. Вибирають одного з учнів, якому необхідно порахувати до тридцяти, але замість чисел, до складу яких входить цифра 3 і які діляться на 3, казати "не зіб’юсь"
"Цікавий"
Учні сидять за партами. Ведучий голосно називає букву і чекає, поки учні приготуються. Потім починає ставити запитання: хто? куди? коли? навіщо? Учні повинні швидко відповісти словами, що починається із названої букви.
ВПРАВИ ДЛЯ ОЧЕЙ
Вправи виконуються сидячи в зручній позі, хребет прямий, очі відкриті погляд – прямо.
Варіант 1
1.Погляд спрямовувати вліво-вправо, вправо-прямо, вгору-прямо, додолу-прямо без затримки в кожному положенні.
Повторити 5 разів і 5 разів у зворотному напрямі.
2.Закрити очі на рахунок «раз-два», відкрити очі і подивитися на кінчик носа на рахунок «три-чотири».
3.Кругові рухи очей: до 5 кругів вліво і вправо.
Варіант 2
1.Швидко кліпати очима протягом 15 с.
2.Заплющити очі. Не відкриваючи очей, начебто подивитися ліворуч на рахунок «раз-чотири», повернутися у вихідне положення. Так само подивитися праворуч на рахунок «п’ять-вісім» і повернутися у вихідне положення. Повторити 5 разів.
3.Спокійно посидіти із закритими очима, розслабившись протягом 5 секунд
"Жмурки"
Міцно-міцно замружити очі на 5 секунд, а потім відкрий їх.
"Метелик"
Поморгати оченятами, як махає крилами метелик – швидко і легко.
"Світлофор"
По черзі закривати то ліве, то праве око, як блимає залізничний світлофор.
"Вгору-вниз"
Подивитися спочатку вгору, потім вниз, не нахиляючи голови.
"Часики"
Нехай очі дивляться то вправо, то вліво, як годинник: "тік-так". Повторити цю вправу 20 разів.
"Хрестики-нулики"
Намалювати очима велике коло за годинниковою стрілкою, а потім – проти. Тепер намалювати хрестик: спочатку подивися вправо - вгору, потім вліво - вниз, а потім навпаки, провівши поглядом дві умовні лінії хрест-навхрест.
"Баньки"
Не моргати оченятами як можна довше. Коли моргнеш, закривати очі і розслабитися, уявивши, що ти спиш.
"Масаж"
Закрити повіки і акуратно промасажувати очі пальчиками.
"Далеко-близько"
Сфокусується погляд спочатку на предметі, який знаходиться у протилежному кінці кімнати (шафа, класна дошка і т.п.) і дивись на нього протягом 10 секунд. Потім повільно переведи погляд на ближній предмет (наприклад, на свій палець) і також дивись на нього 10 секунд.
"Фокус"
Дивитись, не відриваючи погляду, на рухомий предмет (свою руку). При цьому рука повинна бути видна чітко, а всі інші предмети вдалині – розмито. Потім сфокусується погляд, навпаки, на предметах заднього плану.
На повіки натискайте,
Потім пальці відпускайте.
Півхвилини посидіть,
Вправу знову повторіть.
Подивись на кінчик носа,
Потім глянь удалину,
Зиркни на сусіда скоса.
Вправо, вліво! Ну ж бо! Ну!
А тепер розправте спинку,
Прямо гляньте — відпочиньте.
Погляд в точці сфокусуйте
І довільно релаксуйте.
Міцно-міцно тріть долоні,
До очей їх прикладіть.
Масажуйте очі легко
І заняття знов почніть!
1. Подивились вправо, вліво, вгору, вниз, собі на ніс!
Знову вправо, знову вліво і покліпали очима.
2. Кажуть очі, що втомились, в монітор вони дивились
Я очам допоможу, вліво, вправо поводжу,
Потім проведу по колу –
Будуть очі вже здорові!
3. Поглянемо вправо, поглянемо вліво,
І вгору, додолу і навкруги,
Від праці очі нехай відпочинуть,
Зарядку для них я зроблю разів три!
"Зоровий стадіон"
Промовляючи віршик, діти з піднятими руками водять очима по різнокольорових геометричних фігурках за стрілочками у певних напрямках:
На картинку подивились, ручки вгору підняли
і по жовтих кружечках очима повели.
На сині квадратики очки переставте
і по вісімці дружненько відпочити очкам дайте.
По червоній стрілочці очима поведемо,
а на синій лінії всі разом відпочинем.
ВПРАВИ І ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОБОТИ З КОЛЬОРАМИ
"Оберемо колір настрою"
Розкладіть картки в довільному порядку, придивіться до них, доторкніться до них пальчиками. Візьміть у руки картку того кольору, який вам сьогодні подобається, з яким вам хочеться подружитись. Складіть картки в одну купку, а вибраний колір – зверху, нехай буде в колі вашого зору, поки ви виконуватимете іншу роботу.
Мета даної вправи: дати можливість зжитися з кольорами, привчитися до сприйняття різнобарв’я.
Значення вибраних кольорів учнями:
Зелений – впевненість.
Червоний – життєздатність, всемогутність.
Рожевий – ніжність.
Фіолетовий – схвильованість, тривожність.
Синій – спокій.
Коричневий – виснага.
Чорний – байдужість.
Жовтий – радість, жвавість.
Оранжевий – добре самопочуття.
Графічна вправа з кольоровими олівцями, фломастерами:
- Кілька хвилин зображуйте довільний малюнок, довірившись власним емоціям.
Такі "хвилинки-кольоринки" мають заспокоювати, дають змогу відпочити, поповнити організм позитивними емоціями.
"Зафарбуй музику"
- Скористайтесь тими картками, які у вас є на столі. Послухайте музику і візьміть у руки картку того кольору, у який би ви хотіли цю музику зафарбувати.
-В тому, що музика має свій колір, будьте впевнені.
Сприймати світ у кольорі – це радість для людини, це позитивний світ емоцій, це добра енергія сили, здоров’я та успіху.
ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА
Вправа 1: Покласти олівець між вказівним, середнім і безіменним пальцями. Крутити олівець, передавати його з одного пальця на інший.
Олівець в руці катаю,
Поміж пальчиків кручу,
Неодмінно кожен пальчик
Буть слухняним я навчу.
Вправа 2: Пальці в кулачок. Вказівний та мізинчик розведені в сторони, дитина рухає ними, просуваючи руку по парті вперед.
Жук у жолудя питав:
─ Де ти шапочку придбав?
От якби мені таку
–Був би красень я в ліску.
Вправа 3: Виставити середній палець, притиснути його між вказівним та безіменним, поворушити ним.
Горобцю казала кішка:
─ Понявчи зі мною трішки.
Та він знай собі:
─Цвірінь! А нявчати йому лінь.
Вправа 4: Долоні розгорнуті на себе, великі пальці переплетені — голівка птаха. Інші зімкнені пальці — крила. Швидко помахати ними.
Оса осі в осінні дні
Сумні виспівує пісні.
Тумани сиві на росі —
Сховатись ніде вже осі.
Вправа 5: Учитель декламує віршик і показує: долоню, а потім по черзі з'єднує з великим пальцем усі інші, починаючи зі вказівного.
Пальчику, пальчику,
Де ти бував?
Я з цим братом в ліс ходив,
А з цим братом борщ варив,
З цим я кашки скуштував,
А з найменшим заспівав.
1. Сірі гуси налетіли (Поворушити пальчиками у повітрі)
І на лузі тихо сіли. (Покласти долоні на стіл)
Походили, походили, («Ходити» пальчиками по столу)
Попоїли, попоїли, (Стукати пальчиками по столу)
Знялися і полетіли. (Поворушити пальчиками у повітрі)
2. Диб-диб-диб, (Постукати кулачками по столу)
Диб-диб-диб,(Постукати пальчиками по столу)
Біля пенька гриб (Малювати одночасно пальчиками обох рук контур гриба)
Отакий товстезний, (Великими і вказівними пальцями обох рук утворити кільце)
Отакий грубезний, (Стиснути кулачки)
Бриль на голові. (Одночасно пальчиками)
3. Будемо відпочивати – (Руки витягнути вперед)
Нумо, пальці рахувати – (Поворушити пальцями)
Раз, два, три, чотири, п’ять (Загинання пальців на лівій руці, потім на правій, а згодом на обох)
4. Прилетіло сонечко (Руки поставити на парту, загинати пальці)
На мою долонечку (Показати долоні, потягнути)
Крильця червоненькі (Поворушити пальцями)
Цяточки чорненькі (Натиснути пальцями на парту)
По всіх пальчиках ходило (Пальчиками "ходять" по парті)
З мізинчика полетіло (Показати мізинець)
5. Дружно пальчики згинаєм,
Міцно кулачки стискаєм.
Раз, два, три, чотири, п’ять,
Починаєм розтискать.
(Діти простягають руки вперед, міцно стискають пальці в кулак, а потім розслабляють їх і розтискають).
6. Олівець в руці катаю,
Поміж пальчиків кручу
Неодмінно кожен палець
Будь слухняним я навчу.
(Покласти олівець між вказівним, середнім і безіменним пальцями. Крутити олівець, передавати його з одного пальця в інший)
7. Пальчик-пальчик, де ти був?
Я з цим братом в ліс ходив,
А з цим братом борщ варив.
З цим я кашки скуштував,
А з найменшим заспівав.
8. Нумо, пальці сплетемо,
Любі хлопчики й дівчатка.
Ну, а потім почнемо
Міцно-міцно їх стискати.
(Діти сплітають пальці, з’єднують долоні і міцно стискають їх. Потім опускають руки і легенько струшують їх).
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1. В. Волошанюк. Формування здоров′язбережувальних технологій в початкових класах//Початкова школа.-2005.-№5.-с.55-57.
2. В.Бондаренко. Психокорекційна робота вчителя як один з напрямів здоровязбереження учнів// Початкова школа.-2004.-№3.-с.44-46.
3. В.О. Сухомлинський.- «Серце віддаю дітям»
4. Мітіна Є.П. Здоров’язберігаючі технології сьогодні і завтра.- Початкова школа , 2006, №6 [С. 56-58]
5. Шамрай Л. - Школа сприяння здорв’ю. – Учитель початкової школи , 2013, №4. [С. 54-55]
6. Степаненко Н.А. – Особливості здоров’язберігаючої технології за методикою В.Ф.Базарного. - Вид. «Просвещение».
7. Здоров’язберігаючі технології на уроках у початкових класах.
dylibushkola.ucoz.ru%2Fshvorak%2Fzdorovjazberigajuchi_tekhnologiji_na_urokakh.docx&
8. Гімнастика для очей
https://pushkarnatalia.jimdo.com/здоровенькі-були/гімнастика-для-очей/
ЗМІСТ
Вступ..............................................................................................................2
Руханки..........................................................................................................3
Вправи для очей........................................................................................10
Вправи і завдання для роботи з кольорами........................................13
Пальчикова гімнастика..............................................................................14
Список використаних джерел..................................................................18
1