Збірка інтерактивних форм роботи на уроках «Я у світі»

Про матеріал
Маленьким школярам не завжди легко розібратися у змісті навчального предмета про навколишній світ і українське суспільство. Цікаво дітям навчатися тоді, коли вони, ніби граючись, розглядають ймовірні ситуації, обирають правильну відповідь серед цілого ряду можливих варіантів, включають у рольове моделювання з метою набуття власного досвіду. Для успішного засвоєння матеріалу на уроках
Перегляд файлу

 

Збірка інтерактивних форм роботи на уроках «Я у світі»

 

 

Збірник містить  завдання, які сприятимуть розвиткові інтелектуально-творчих умінь уроках «Я у світі», тому що метою предмета є особистісний розвиток учня, формування його соціальної і життєвої компетентностей на основі поетапного засвоєння соціального досвіду, який охоплює загальнолюдські, загальнокультурні і національні цінності, соціальні норми, громадянську активність, практику прийнятої в суспільстві поведінки, толерантного ставлення до відмінностей культур, традицій, різних точок зору. Для реалізації зазначених положень необхідно, застосовуючи практичні методи навчання, театралізацію тощо, залучати учнів до активної пізнавальної діяльності, дискусій, роботи над проектами. Коли навчання цікаве, тоді воно й ефективне! Маленьким школярам не завжди легко розібратися у змісті навчального предмета про навколишній світ і українське суспільство.   Цікаво дітям навчатися тоді, коли вони, ніби граючись, розглядають ймовірні ситуації, обирають правильну відповідь серед цілого ряду можливих варіантів, включають у рольове моделювання з метою набуття власного досвіду. Для успішного засвоєння матеріалу на уроках «Я у світі» великі потенційні можливості мають тестові та ситуативні завдання. Вони дають можливість вчителеві закріпити знання та загальнопізнавальні уміння й навички дітей та спроможність застосовувати їх у повсякденному житті.

Педагог повинен створити таку атмосферу на уроці, в якій учням буде цікаво, вони бажатимуть працювати, пізнавати нове та творити. Навчання має набути творчого характеру, тобто бути організованим з урахуванням таких складових творчої діяльності школярів, як самостійне перенесення знань, навичок умінь у нові ситуації; бачення нових проблем у стандартних умовах, нової функції знайомого об’єкта; вміння бачити альтернативне розв’язування, комбінувати відомі способи вирішення проблеми, шукати оригінальні способи її розв’язання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання до теми «Людина»

Гра «Так чи ні?»

- Чи погоджуєтеся ви з думкою, що людина - частина природи?

- Давайте з’ясуємо, що в людини від природи. Відповідайте «Так» або «Ні». Потреба в праці. (Так) Потреба в їжі. (Так) Потреба в теплі. (Так) Потреба в розвагах. (Ні) Потреба в повітрі. (Так) Потреба в продовженні роду. (Так) Потреба в грошах. (Ні) Потреба примноженні багатств. (Ні) Потреба в комп’ютерах. (Ні) Потреба в тваринах і рослинах. (Так)

- Отже, людина – частина природи.

 

Гра «Так чи ні?»

- Пригадайте, які умови необхідні для нормального росту й розвитку дитини?

Повноцінно харчуватися.

Перебувати на свіжому повітрі.

Допізна дивитися телевізор.

 Мати міцні м’язи.

Читати лежачи.

Перебувати в гарному настрої.

Учитися в школі.

Вчасно лягати спати.

Займатися спортом.

Загартовуватися.

Слідкувати за правильною поставою.

У процесі свого розвитку кожна людина проходить певні етапи: грудний вік, дитинство, підлітковий період, юність, зрілість, старість. Кожний етап відзначається своїми особливостями й відіграє в нашому житті певну роль.

 

Тестування

1.Що відрізняє людину від тварин?

а) зріст;

б) мовлення;

в) розвиток;

г) мислення;

ґ) народження;

д) здатність до творчості;

е) дихання;

є )праця.

 

 

2.Що робить людину людиною?

а) суспільство;

б) жива природа;

в) мова і мислення.

 

 

3.Що залишилось у людини від природи?

а) потреба в праці;

б) потреба в грошах;

в) потреба в комп’ютерах;

г) потреба в продовженні роду

ґ) потреба в їжі;

д) потреба в примноженні багатств;

е) потреба в тваринах і рослинах;

є) потреба в теплі;

ж) потреба в розвагах;

з) потреба в повітрі.

 

Гра «Доповни прислів’я»

Не кидай слів…. (у кошик, на вітер, на землю).

Не давай…. (легковажних обіцянок, собаці меду, грошей товаришу).

Будь господарем… (птаха на дереві, свого слова, свого класу).

 

Гра «Правильний вибір»

Позначте «+» правильне твердження.

а) Без спілкування з людьми, без виховання і навчання людське маля виростає маленьким звірятком.

б) без спілкування з людьми, без виховання і навчання людське маля виростає

працьовитою людиною;

в) знання і розум – найсильніша зброя;

г) усіляку перешкоду людина, як звір, намагається здолати силою. Робота в групах

 

-У чому проявляється характер людини?

1)Характер проявляється у спілкуванні з іншими людьми.

2)Характер проявляється у ставленні до справи.

3)Характер проявляється у ставленні до самого себе.

-Давайте з’ясуємо, які риси вдачі людини до якої групи належать.

 

Кожна група учнів отримує список рис вдачі. 1-ша група обирає «ставлення до інших людей», 2-га група – «ставлення до себе», 3-тя група – «ставлення до справи».

Риси вдачі Чуйність, самоповага,працьовитість,щедрість,самолюбство,

необов’язковість, доброта, жадібність, сумлінність, упевненість у собі, чесність, хитрість, акуратність.

Учні з кожної групи після обговорення виходять до дошки і розподіляють риси вдачі на три групи.

-На які ще дві групи можна розділити? (Позитивні, негативні).

-Як ви вважаєте: коли людина народжується, у неї є характер?

-Від чого залежить, чи виросте дитина акуратною або недбалою; доброю або злою?

Основний вплив на формування рис вдачі чинить виховання.

-Що з’являється раніше: звичка чи риса вдачі?

-Як виховати в собі позитивні риси вдачі?

 

Завдання до теми «Людина серед людей»

 

Ваші батьки працюють, роблять багато корисного для держави. При цьому й виконують свої хатні обов’язки.

-Хто у вашій сім’ї готує їсти, пере, прасує, прибирає, ходить до магазину?

-Якщо ви ще не навчилися підтримувати чистоту і порядок у своїй кімнаті, поливати квіти, доглядати за домашніми улюбленцями, то повинні зробити це. Адже – це нескладна робота, і, виконуючи її, ви допомагаєте своїм батькам.

-Закінчіть правила.

Розкидав – склади.

Насмітив - … (підмети).

Де взяв річ - … (там її поклади).

Розлив - … (витри).

Розсипав - … (збери).

Забруднив - … (помий).

Робота в парі

 

-Підкресліть якості, які людина повинна викорінювати в собі.

Щедрість, скупість, ввічливість, працьовитість, делікатність, улесливість, жадібність, справедливість, агресивність, доброта, брехливість.

 

 

 

 

 

Робота в групах

Гра «Доповни пораду»

Чесна людина завжди говорить… (правду).

Якщо зробив негарний вчинок, слід відразу визнати свою… (провину).

Коли щось обіцяєш, завжди треба виконувати… (свої обіцянки).

Правдива людина ніколи свого товариша.. (не обдурить).

Потрібно бути завжди правдивим, щоб не завдавати іншим… (прикрощів)

Якщо у чомусь завинив, то не слід перекладати свою провину… (на інших).

Чесна людина не буде говорити про інших людей погано, не буде передавати… (плітки).

Завдання до теми «Людина в суспільстві»

 

 

Гра «Хвости»

 

Закінчіть речення.

Моє місто називається…

Центральна вулиця міста…

Я живу на вулиці…

У місті є такі парки…

 У місті виготовляють…

 

 

Завдання до теми «Людина і світ»

Робота в парах

-Чим прославили Україну ці видатні люди?

 

З’єднати відповідні пари

Нестор конструктор літаків

Боян академік, електрозварювальник

Олег Антонов літописець

Микола Амосов проводив найскладніші операції на серці

Петро Сагайдачний основоположник української класичної музики

Микола Лисенко видатний співець

Євген Патон козацький гетьман

 

Гра «Що зайве?»

 

Вишита сорочка, штани, стрічка, пояс.

Жупан, вишивана блузка, штани, спідниця, капелюх, чоботи.

Вареники, голубці, коровай, узвар, млинці, піца, борщ.

 

Вікторина

Найголовніший елемент українського одягу. (Сорочка)

Взуття, що входить до складу національного костюма. (Чоботи)

Що вплітають у вінок? (Стрічка)

Літній головний убір чоловіків. (Капелюх)

Особливий головний убір дівчат. (Вінок)

 

Гра «Підкажи словечко»

 

 •Нащо кращий клад, коли в сім’ї… (лад).

•Миротворця із мультфільму знає весь малий народ, Це, звичайно, дуже добрий і веселий…(Леопольд). •Завжди поруч з нами наша… (мама).

•Сонце світить веселіше, яскравіш квітує луг, якщо поруч добрий, щирий, вірний і хороший… (Друг)

 

 

 

Правова «Відгадайка»

-А зараз ви будете підходити до стола й витягатимете (фантики – лотереї з казковими завданнями).

•Згадайте казку О.Толстого «Золотий ключик або Пригоди Буратіно». Назвіть усіх персонажів, які скоювали правопорушення.

•Казка Г.-Х. Андерсена «Дюймовочка». Які злочини вчинили проти Дюймовочки?

•Російська народна казка «Колобок». Які права використати колобок у своєму житті?

•Казка «Вовк і семеро козенят». Яке покарання чекало вовка за вчинений ним злочин? Що це був за злочин?

•Казка «Колобок». Хто в цій казці скоїв найнебезпечніший злочин? Чому ви так вважаєте?

 

 

Приклади завдань за творами В. Сухомлинського на уроках

 «Я у світі»

 

Тема: Вияви характеру людини (розділ «Людина». 3 клас) Василь Сухомлинський. «Білка і Добра Людина»

Метод «Спрямоване читання»

 

Учням пропонується «про себе» прочитати оповідання «Білка і Добра Людина» і знайти відповідь на запитання: «Скільки гарних справ зробила Добра Людина за одну прогулянку лісом»? (Не наступила на жодну квіточку, врятувала життя білочці, врятувала діточок білочки від сирітства і голодної смерті).

Метод «Прес»

- Висловіть свою думку: Чи могла Добра Людина пройти повз білочку і не допомогти їй? (Я вважаю, що Добра Людина обов’язково мала допомогти білочці»)

- Поясніть причину появи цієї думки. ( тому що Добра Людина небайдужа, вона любить усе живе).

- Назвіть факти, що ілюструють ваші докази. (У Доброї Людини були ласкаві очі, вона не наступала на квіти. У серці її був жаль і біль, коли вона побачила, яке лихо загрожує білочці).

- Узагальніть свою думку, зробіть висновок. (Отже, Добра Людина

любить, жаліє і захищає усе живе).

«Трихвилинне ессе», «Крісло автора»

Проводячи підсумкову роботу за прочитаним текстом, варто попросити учнів протягом 3 хвилин написати те, що спадає їм на думку щодо прочитаного твору.

Школярі (за бажанням) читають міні-твори для всього класу у «Кріслі автора», яке виставлено посеред класу.

«Незакінчене речення».

«Якби я побачив (ла), що комусь загрожує небезпека, я б…»

Тема. Роль спілкування в житті людини (розділ «Людина». 4 клас) Василь Сухомлинський. «Майже чарівна розмова» [2, с. 14] Коментоване читання оповідання.

Проблемне питання «Як вплинула на хлопчика розмова з дідусем?» Складання порівняльної таблиці «Весна очима хлопчика: до і після розмови з дідусем»

 

Порівняльна таблиця

«Весна очима хлопчика: до і після розмови з дідусем»

До розмови з дідусем Після розмови з дідусем

Не бачив, як квітнуть сади Побачив, як квітнуть сади.

Не чув, як щебечуть пташки Почув, як весело щебечуть пташки

Журавлиний ключ здавався сльозою Побачив журавлиний ключ

Небо здавалося чорним «А зараз весна!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рольова гра «Дідусь і хлопчик»

 

Запропонувати учням об’єднатися в пари і обрати ролі (дідуся і хлопчика). Скласти діалог: хлопчик розповідає про причину своїх сліз, дідусь втішає хлопчика.

Асоціативний килимок

Підібрати асоціації до слова «спілкування».

 

Тема. Основні обов’язки в сім’ї

(розділ «Людина серед людей». 3 клас)

Василь Сухомлинський. «Роби не те, що хочеться, а те, що треба»

Підготовка до сприйняття оповідання

Учитель оголошує учням, що вони зараз будуть читати оповідання про

хлопчика – свого ровесника.

Робота із заголовком твору «Роби не те, що хочеться, а те, що треба» «Мозковий штурм»

 

- Що «треба робити» хлопчику (що входить в коло його обов’язків)? (Ходити до школи, гарно навчатися, допомагати рідним по господарству, піклуватися про молодших сестричок і братиків, доглядати за хворими тощо).

- А що «хочеться» робити хлопчикам? (Грати у різні ігри, у тому числі комп’ютерні, дивитися телевізор, спілкуватися з друзями тощо)

Складання семантичної карти до слова «обов’язок»

 

Метод «Спрямоване читання»

 

Читання учнів «про себе» учитель спрямовує за допомогою запитань рівня «розуміння». Діти читають із зупинками, роблячи паузи, щоб обговорити кожні кілька абзаців.

 

Завдання

 

1. Прочитайте оповідання до слів «…побіг до хлопців грати в м’яча». Знайдіть відповідь на запитання: які стосунки були між дідусем та онуком? (Теплі, родинні. Юрко любив слухати дідусеві казки і бувальщини).

2. Прочитайте оповідання до слів «А в склянці не було й краплини води». Доведіть, що Юрко любив свого дідуся (любив, тому що «неспокійно було в нього на душі. Щось немов гнітило його…упав на коліна перед мертвим дідусем»)

3. Дочитайте оповідання до кінця, дайте відповідь на запитання: Яким уроком на все життя стала ця історія для Юрка?(Роби не те, що хочеться, а те, що треба, – навчав Юрко свого сина).

 

Вправа «Добре-погано» Що автор схвалює, а що засуджує в оповіданні?

 

Погано Добре

Юрко не виконав свого обов’язку: Юрко на все життя зрозумів, що залишив помираючого дідуся одного              людина завжди повинна виконувати свої обов’язки

 

Тема. Людські чесноти (розділ «Людина серед людей». 3 клас) В.О.Сухомлинський. «Усмішка»

 

Завдання

 

Розкажіть прочитане оповідання В.Сухомлинського «Усмішка» так, ніби це сталося з вами.

Метод РОФТ (роль, отримувач, формат, тема)

Уявіть, що ви «посмішка». Зверніться до злого діда з побажанням відкрити своє серце для добра і любові, посміхатися людям.

Розв’язання прогностичної задачі

Об’єднайтеся у групи та обговоріть, що трапилось би у світі, якби люди перестали посміхатися?

Дискусійне питання

Чи має відповідати людина за те, що своїм похмурим виглядом або

нечемною поведінкою псує настрій іншим людям?

Проектне завдання

Розробіть у групі поради, які ви хотіли б дати дідові і всім тим людям, які не вміють посміхатися.

 

Запитання особистісного характеру

- Розкажіть, чи часто ви посміхаєтесь. Як посмішка змінює ваш настрій?

- Як ви гадаєте, чому одні люди посміхаються, а інші завжди похмурі? Від чого це залежить?

- Чи погоджуєтеся ви з думкою, що, усміхаючись, ви несете світло туди, де панує темрява?

 

 

 

 

Тема. Права та обов’язки громадян (розділ «Людина в суспільстві». 3 клас)

В.О.Сухомлинський. «Нові штани для Миколки»

 

Завдання

1. Розкажіть, які права дитини ви знаєте.

2. Складіть схему «Права дитини»

3. Складіть запитання для уявного інтерв’ю з Миколкою. З’ясуйте, чи відчуває хлопчик турботу з боку батька-п’яниці?

4. Які, на вашу думку, права Миколки були порушені? Поясніть свою думку.

 

Метод «Прес»

Позиція: «Я вважаю, що порушено право Миколки на любов і повагу в сім’ї та право на сприятливі умови зростання і розвитку».

 

Обгрунтування: «Порушені ці права, тому що батько-п’яниця не піклується про свого сина».

 

Приклад: «Наприклад: батько пропив ті гроші, за які мав купити синові штани».

 

Висновки: «Отже, я вважаю, що порушено право Миколки на любов і повагу в сім’ї».

 

5. Перепишіть кінець оповідання так, щоб він був щасливим.

6. Напишіть пам’ятку своїм батькам «Не пий! Я хочу бути щасливим!»

 

Тема. Поштиве ставлення до старших та до інших членів сім’ї (розділ «Людина серед людей». 3 клас)

В.О.Сухомлинський. «Бабуся і хризантема»

 

1. Уявіть і розкажіть, якими були стосунки дівчинки і бабусі? За що дівчинка любила свою бабусю?

2. Як ви вважаєте, чому про маленьку дівчинку, героїню оповідання «Бабуся і хризантема», можна сказати, що у неї «світла, мов квітка, душа»? (Тому що дівчинка любить свою бабусю, шанує пам'ять про неї, доглядає її могилку).

3. Робота в парах. Обговоріть, як внучки і внуки мають ставитися до своїх дідусів і бабусь, щоб про них можна було сказати, що вони мають «світлі душі»? (Любити стареньких, допомагати їм, чемно поводитися,, піклуватися про них).

4. Розкажіть, як ви турбуєтеся про своїх бабусь і дідусів. Як ви бережете пам’ять про своїх рідних, яких уже немає в живих? Чи доглядаєте за їхніми могилками?

5. Виготовте листівку для своїх бабусь і дідусів «Бажаю міцного здоров’я!”

Найголовніша мета життя людського – це творіння добра і вдячність іншим. Щоб дитина якнайкраще реалізувала свої можливості, з любов’ю і радістю прагнула пізнавати світ, свою землю, свій рід, а потім успішно реалізувала себе, потрібна регулярна клопітка праця дорослих. Все, що дитина бачить навколо себе, чим користується щодня має давати величезний поштовх до активізації її розумових процесів, сприяти розвиткові мислення, спостережливості, ініціативи і самостійності.

Даючи базові знання учням у школі, потрібно навчити їх вчитися упродовж життя, використовуючи здобуті знання на практиці.

 

Дидактичні матеріали

Інсценування  «Бесіда Буратіно з Мальвіною про права дитини»

 

Буратіно. Виходить, що наша держава повинна піклуватися про своїх дітей? А цікаво, що це за права, які начебто я маю?

Мальвіна. Ну ось, наприклад: «Ніхто не має права ображати іншого, принижувати його, карати». Як це робив, наприклад, Карабас-Барабас.

Буратіно. Ух ти! Здорово! А ще!

Мальвіна. А ще кожна дитина має право ходити до школи і вчитися безкоштовно, щоб стати грамотною, розумною і вихованою людиною.

Буратіно. Подумаєш! А якщо я не хочу вчитися?

Мальвіна. Значить, Ви порушуєте виконання Конституції. Адже крім прав, кожна дитина повинна пам'ятати і про свої обов'язки. Ходити у школу, Буратіно, – це Ваш обов'язок.

Буратіно. Я так і знав! Зразу палки у колеса! Я думав, якщо мені дають права, це значить, можна робити, що завгодно!

Мальвіна. Ви не маєте жодних здібностей до правознавства. Усі люди народжуються вільними і рівними, усі мають однакові достоїнства і права. Усі наділені розумом і повинні ставитися один до одного, як брати і сестри, незважаючи на колір шкіри.

Буратіно. Та це дурість якась написана! Люди не можуть народжуватися однаковими, рівними: наприклад, мій сусід, хлопчик, коли народився, важив 3 кг, а його братик – 2 з половиною...

Мальвіна. Послухайте: народжуватися рівними — це не значить народжуватися однаковими на зріст і вагу або однаково сильними чи красивими. Це значить – народжуватися людьми. Адже ж ніхто ще не народився на світ міністром з портфелем або генералом з погонами!

Робота в групах

Порушення прав людей у казках

Завдання.

І група. Які права людей порушені в казці О.С. Пушкіна «Казка про царя Салтана»?

Орієнтовна відповідь

У казці О.С. Пушкіна «Казка про царя Салтана» порушено право людини на життя. «В бочку з сином посадили, Засмолили, покотили. Та й пустили в Океан – Мов велів так цар Салтан». Маленька дитина могла загинути у хвилях океану.

ІІ група. Які права людей порушені в казці Г.- К. Андерсена «Снігова королева»?

 

Орієнтовна відповідь

Снігова королева з казки Г.- К. Андерсена «Снігова королева» викрала хлопчика Кая, що мешкав у маленькому будиночку з бабусею, і відвезла його у свій величезний льодовий палац. Снігова королева не мала права забирати, викрадати Кая з рідної домівки. Діти мають право на життя зі своїми батьками, і нікому не дозволено їх розлучати.

ІІІ група. Які права людей порушені в казці А. Ліндгрен «Малюк і Карлсон, який живе на даху»?

Орієнтовна відповідь

Фрекен Бок не поважала і не любила дітей. Вона примовляла: «Нічого, нічого! В мене і діти, і собаки швиденько стають шовковими!».

Вона карала Малюка, зачиняла його самого у кімнаті. Цим вона порушувала права дитини, записані в Декларації прав дитини: «Не можна навчати і підтримувати дисципліну у школі жорстокістю і приниженням».

ІV група. Які права людей порушені в казці Шарля Перро «Попелюшка»?

Орієнтовна відповідь

Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер. Їй не дозволила мачуха їхати на бал.

 У казці порушено право  дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають її віку. Жодна дитина не повинна бути примусово залученою до праці.

 

 «Скрапбук»

 

Завдання. Створіть скрапбук (альбом), у якому розкажіть про свої права через фото, малюнки, картинки, маленькі розповіді, підписи, афоризми тощо.

Орієнтовні сторінки альбому (учням пропонується висвітлити 5-6 прав за власним вибором).

Мої права

1.Всі діти мають право на любов і піклування.

2.Діти є рівні у правах.

3.Всі діти мають право на повноцінне харчування.

4.Мають право на освіту.

5.Мають право на відпочинок і дозвілля.

6.Мають право на медичну допомогу.

7.Жодна дитина не повинна бути примусово залученою до праці.

8.Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена.

9.Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства або війни.

10.Жодна дитина не повинна бути об'єктом сексуальних домагань.

11.Діти мають право вільно висловлювати свої погляди.

12.Діти мають право на свободу совісті, думки і релігії.

13.Діти мають право на вільне спілкування.

14.Діти мають право на інформацію.

15.Особлива турбота дітям без сімей.

16.Особлива турбота дітям-біженцям.

17.Особлива турбота дітям-інвалідам.

18.Особлива турбота дітям, які конфлікті із законом.

 

 

 

 

 Тема. Приклади правопорушень серед дітей і юридична відповідальність за їх скоєння

 

«Мозковий штурм»

Запитання. Які правопорушення поширені серед дітей? (Недотримання правил для учнів, порушення дисципліни, бійки, крадіжки, неслухняність, порушення правил переходу вулиці, азартні ігри в громадських місцях, бродяжництво, старцювання (просити гроші на вулиці) тощо).

«Мікрофон»

Запитання. Чому люди порушують права інших людей? (Вони погано виховані, не виконують заповідей Божих тощо).

 

Гронування

Обговорення ситуацій

Ситуація №1

Неповнолітній Юрій (14 років), Іван (15 років) та повнолітній Артем (21 рік) здійснили розбійний напад на приватного підприємця. Кого буде притягнуто до кримінальної відповідальності?

Відповідь. Притягнуто до кримінальної відповідальності буде всіх трьох, оскільки відповідальність за правопорушення настає після того, як дитині виповниться 14 років.

Ситуація №2

Невідомий увечері намагався проникнути в чужий автомобіль, але не встиг цього зробити, бо спрацювала автосигналізація, і він з переляку втік. Але власник автомобілю наздогнав невідомого, затримав і викликав міліцію. Адвокат затриманого вимагає його звільнення, бо проникнення в автомобіль не відбулося. Чи покарають невідомого?

Відповідь. Так, бо Кримінальний кодекс передбачає покарання за нездійснені наміри (звичайно, за умови, що доведено: наміри скоїти злочин мали місце).

 

Робота в групах

Завдання. Визначте, дії дітей провина чи правопорушення?

Вдарити кішку.

Штовхнути когось випадково.

Перейти вулицю на червоне світло.

Вдарити іншого.

Повідомити по телефону в службу пожежників про неіснуючу пожежу.

Вимагати гроші у першокласника.

Порізати сидіння в автобусі.

Розмалювати фарбою з балончика стіни будинків.

Не заплатити гроші за покупку в магазині.

Прогуляти урок.

Розпалити вогнище на подвір’ї.

 

Практичні завдання на уроках «Я у світі»

 

(Тема: «Людина серед людей»)

 

Тестові завдання (+ так;  – ні)

1.Я робив (робила) своїм товаришам компліменти.

2.Я пробував (пробувала) усміхатися, навіть  коли я не погоджувався (не погоджувалася) з думкою товариша.

3.Я є гарним товаришем, тому що завдяки мені інші почувають себе добре.

4.Я завжди намагаюся говорити не надто голосно.

5.Я дуже чемно роблю зауваження товаришам, якщо вони поводяться погано.

 

Ситуація-тест

Ти прийшов до друга пограти на комп’ютері. А в нього сидить інший хлопчик, якого ти знаєш. Як ти будеш поводитися? 

1.Чемно привітаєшся.

2.Гримнеш дверима і підеш геть.

3.Образишся на свого друга.

4.Ви всі разом будете гратися.

 

Тестове завдання

Завдання. Зафарбуйте червоним кольором найважливіший, на вашу думку, з поданих висловів (подається на картках).

1.Будь чесним. Якщо сказав – виконай.

2.Не впевнений , що зробиш – не обіцяй.

3.Якщо помилився – зізнайся.

4.Кажи те, що думаєш.

5.Не видавай таємниці.

6.Прощай помилки товаришеві.

7.Не будь жадібним.

 

Інсценізація конфліктних ситуацій

Ваші дії:

1.Двоє учнів смакують морозивом, а у третього нічого немає.

2.Школярі граються, а в одного немає іграшки.

3.Ображений учень плаче.

4.Твій однокласник не може правильно переписати речення.

5.Сусід по парті не має ні ручки, ні простого олівця.

Ситуативні завдання

Твої дії:

1.Ти прийшов до товариша в гості, на порозі тебе зустріла його мама. (Ввічливо привітатися)

2.Тебе запросили до кімнати. (Потрібно зняти верхній одяг, акуратно повісити його на вішак; витерти ноги; якщо зайшов з дівчиною, то пропустити її вперед).

3.Ти зайшов до кімнати; там знаходяться дорослі та діти. (Привітатися одразу з усіма, а не підходити до кожного окремо).

4.До тебе прийшли гості. (Ти повинен бути привітним, веселим, зустрічати гостей, подякувати за подарунки; до приходу гостей допомогти батькам у прибиранні квартири, прибрати свій куточок, розставити іграшки).

Телефонна розмова

Робота в парах

Завдання. Відновіть репліки, щоб вийшов діалог.

–Алло! Іринко, привіт!

 

–Чому ти сьогодні не була в школі?

 

–До тебе приходив лікар?

 

–Я до тебе завтра навідаюсь.

 

–Бувай, до скорої зустрічі.

 

Завдання.  Пронумеруйте в правильній послідовності  речення, щоб вийшов діалог.

1.Твої батьки викликали лікаря?

2.Доброго дня, телефонує Олег.

3.До зустрічі у школі.

4.Я застудився і хворію.

5.Швидше одужуй і приходь до школи.

6.Дякую тобі за дзвінок.

7.Так, тепер я п’ю ліки.

 

 

 

 

 

Ігротека до уроків «Я у світі»

(теми: «Людина», «Людина серед людей»)

 

Тема «Людина»

Гра «Так чи ні»

Мета: спонукати школярів замислитися про своє ставлення до здоров’я і фізичного розвитку, необхідність піклуватися про нього. 

Завдання. Пригадайте, які умови необхідні для здорового розвитку дитини. Відповідайте «так» чи «ні».

Щоб бути здоровим, потрібно:

—повноцінно харчуватися;

—перебувати на свіжому повітрі;

—допізна дивитися телевізор;

—розвивати м’язи;

—читати лежачи;

—перебувати в гарному настрої;

—вчасно лягати спати;

—займатися спортом.

 

Гра «Вірю – не вірю»

Мета: спонукати учнів до роздумів про природу людини. 

Опис гри. Учні слухають твердження. Якщо погоджуються – «вірю»,  якщо ні – «не вірю!» 

1.Без спілкування з людьми, без виховання і навчання людське маля виростає маленьким звірятком.

2.Без спілкування з людьми, без виховання і навчання людське маля виростає працьовитою людиною.

3.Знання і розум – найсильніша зброя.

4.Усіляку перешкоду людина, як звір, намагається долати силою.

 

 

 

 

 

 

Сюжетно-рольова гра «Салон краси»

Мета: сприяти усвідомленню дітьми важливості догляду за своєю зовнішністю.

Опис гри. Діти об’єднуються у групи. Кожна група – окремий кабінет у Салоні краси: косметичний, перукарня, стоматологічний, фітокабінет, тренажерний зал, майстерня з пошиву одягу, майстерня з ремонту взуття.

Кожній групі потрібно обговорити та скласти перелік послуг свого кабінету; підготувати рекламу.

Демонстрація реклам.

Обговорення: Чия реклама була найбільш переконливою? Чому потрібно відвідувати Салон краси?

Висновок: Людина повинна доглядати за своєю зовнішністю. Щоб виглядати привабливо, потрібно піклуватися про своє здоров’я та зовнішній вигляд.

 

Гра «Зафарбуй червоним!»

Мета: залучати дітей до роздумів про можливості досягнення життєвого успіху.

Завдання. Які риси характеру  та особистісні якості можуть забезпечити успіх кожній людині? Зафарбуйте їх у червоний колір.

лінощі хитрість вимогливість до себе

талант зібраність самоконтроль

знання інтуїція наполегливість

егоїзм гордість працьовитість

 

 

Гра «Мої якості»

Мета: сприяти формуванню інтересу до власної особистості; бажання удосконалюватися.

Опис гри. У кожного картка з ім'ям, записаним у стовпчик. Треба вибра¬ти рису характеру зі словничка і записати. Наприклад:

Н – надійна;  А – акуратна;  С – старанна;  Т – терпляча; Я – яскрава.

 Словник. Охайна, лагідна, активна, добра, інтелігентна, ніжна, розумна, ввічлива, чесна, працелюбна, наполеглива, впевнена, сильна, спритна, стримана тощо.

 

Гра «Правильний вибір»

Мета: сприяти формуванню інтересу до власної особистості, свого характеру; бажання внутрішньо удосконалюватися.

Завдання. Позначте риси характеру, які б ви хотіли мати.

—Жадібність.

—Доброзичливість.

—Гнів.

—Справедливість.

—Заздрість.

—Злість.

—Уважність.

—Стриманість.

—Грубість.

—Рішучість

—Поміркованість.

 

Тема «Людина серед людей»

Гра «Чарівні окуляри»

Мета: виховувати в дітях доброзичливе ставлення до людей; уміння бачити в собі та інших позитивне.

Опис гри. Учитель демонструє учням «чарівні окуляри» та пояснює, що  той, хто подивиться крізь скельця цих окулярів на людей, буде бачити в них лише гарне, навіть ті гарні риси, які людина приховує. Той, хто одягне ці окуляри, сам стає кращим.

Учитель в  «чарівних окулярах» підходить по черзі до кожної дитини і каже про неї щось гарне. Потім пропонує учням приміряти окуляри і назвати гарні риси своїх однокласників.

 

Гра «Птах Вдячності»

Мета: сприяти усвідомленню дітьми, що вдячність – важлива риса кожної людини.

Опис гри. Учитель пропонує дітям уявити, що на землю прилетів Птах Вдячності. Він залітає у вікно до тих, хто забув подякувати за щось своїм батькам, друзям, знайомим, та нагадує забудькам про це.

Завдання. Уявіть, ніби Птах Вдячності залетів до вас у вікно, згадайте всіх, кому забули подякувати, й подумки скажіть їм: «Спасибі».

 

Гра «Підкажи словечко»

Мета: надати можливість школярам практично застосувати свої знання, поглибити їхні уявлення про важливі поняття.

—Нащо кращий клад, коли в сім ї …(лад)

—Миротворця із мультфільму знає весь малий народ. Це, звичайно, дуже добрий і веселий …(Леопольд)

—Завжди поруч з нами наша…(мама)

—Сонце світить веселіше, яскравіше квітує луг, якщо поруч  добрий, щирий, вірний і хороший …(друг).

 

Гра «Утвори пари»

Мета: формувати у дітей розуміння особливостей різних рис характеру людини; виховувати бажання долати в собі прояви негативних особистісних якостей.

1.З’єднайте стрілочками риси характеру та їх тлумачення.

Нечупара не звертає ні на кого уваги.

Улесливий говорить не те, що думає, а те, що хочуть від нього почути.

Байдужий неохайний, брудний.

2.З’єднайте стрілочками прислів’я та їх тлумачення.

Або пан, або пропав. Жадібний.

Дає і з рук не випускає. Лінивий.

Любить роботу, як кріт сонце. Рішучий.

 

Гра «Відповідай швидко!»

Мета: сприяти формуванню інтересу до власної особистості, свого характеру; розвивати бажання внутрішньо удосконалюватися.

—Якою є ввічлива людина?

—Ти ввічливий чи грубий?

—Ти уважний чи байдужий?

—У тебе є брат  чи сестра?

—Чи допомагаєте ви один одному?

 

Гра «Хвости»

Мета: сприяти усвідомленню дітей важливості сумлінно ставитися до виконання своїх обов’язків; формувати прагнення бути відповідальним і працьовитим.

Завдання. Закінчіть правила

Розкидав – … (склади)

Насмітив – …. (підмети).

Де взяв річ – … (там її поклади).

Розлив – … (витри).

Розсипав – … (збери).

Забруднив –… (помий).

 

Гра «Збери прислів’я»

Мета: спонукати дітей замислитися про важливість родинних стосунків; необхідність шанобливо ставитися до людей похилого віку.

Хто не знав ізмалку діда… як батьків рідних

Що молодим посієш,.. той добра не звідав

Поважай старих людей,.. те старим пожнеш.

Гра «Золота дитина»

Мета: закріпити знання учнів чемних слів.

Хід гри: учням пропонується записати якомога більше чемних слів. Переможець нагороджується званням «Золота дитина».

Гра «Збери прислів’я»

Мета: сприяти усвідомленню дітей, що народна мудрість навчає нас бути добрими, вихованими, чемними людьми.

Добре роби,.. а не примітливий.

Кого почитають,.. добре буде й тобі.

Робиш добро – не кайся,.. а зла уникай.

Все добре переймай… а робиш зло, на зло й сподівайся.

В чужому домі будь привітливий,..  того й величають.

 

 

Гра «Так чи ні»

Мета: сприяти усвідомленню дітей понять «добро – зло».

Опис гри: учні слухають твердження, виявляють згоду з ним (так), або незгоду (ні). 

Злі люди завжди самотні.

Зробив добро – похвались.

На зло відповідай добром.

 

Гра «Утвори пару»

Мета: закріпити знання про людські чесноти.

Завдання: з’єднайте стрілочками близькі за значенням назви людських чеснот.

доброта чесність

правдивість поміркованість

розважливість чуйність

делікатність щирість

рішучість відвертість

сміливість тактовність

 

 

Гра «Правильний вибір»

Мета: сприяти усвідомленню дітьми необхідності боротися з негативними рисами в собі.

Завдання: підкресліть  якості, які людина повинна викорінювати в собі.

Щедрість, скупість, ввічливість, працьовитість, делікатність, улесливість, жадібність, справедливість, агресивність, доброта, брехливість.

 

Гра «Світлофор увічливості»

Мета: закріпити поняття «ввічливість».

Опис гри. Учні позначають те, що є проявом ввічливості, зеленим кольором; неввічливим – червоним.

Під час розмови треба розмахувати руками.

Можна голосно розмовляти, галасувати, верещати.

Це так весело – кепкувати над кимось.

Потрібно уступати дорогу старшим і дівчаткам.

Можна показувати на когось або на щось пальцем.

Це нормально – сперечатися на кожному кроці з будь-якого приводу.

Можна перебивати розмову дорослих або ровесників.

Негарно говорити погано про відсутніх.

Не можна насміхатися над кимось.

Бажано вітатися усміхаючись.

Коли поганий настрій, потрібно грюкати дверима.

Треба повчати і критикувати друга на людях.

Дуже важливо прохати пробачення у свого товариша

 

 

Гра «Хвости»

Мета: викликати у дітей роздуми про поняття «добро – зло» та їхню взаємозалежність.

Завдання. Продовжіть прислів’я

1.Краса до вечора,…

2.Хто злим попускає,…

3.Злий не вірить, що…

4.Добрий пес краще…

5.Сіяти Добро – …

6.Погано тому,..

Слова для довідок: добро і пожинати; а доброта навіки; злої людини; той сам творить зло; хто добра не робить нікому; є добрі люди.

 

Гра «Так - ні»

(Чесність, чесна людина)

Мета: закріпити розуміння понять «чесність», «чесна людина».

Опис гри. З кожним твердженням учні  або погоджуються «так»  або не погоджуються «ні». Свою незгоду аргументують.

1.Чесна людина завжди говорить правду. (Так).

2.Якщо зробив негарний учинок, потрібно приховати це від інших. (Ні. Слід відразу визнати свою провину).

3.Правдива людина ніколи свого товариша  не обдурить, а інших може обдурити.(Ні. Правдива людина з усіма чесна).

4.Якщо у чомусь завинив, то  переклади свою провину на інших. (Ні. Не слід перекладати свою провину на інших).

5.Чесна людина не буде говорити про інших людей погано, не буде передавати плітки. (Так).

6.Коли  щось обіцяєш, не  завжди потрібно виконувати свої обіцянки. (Ні. Потрібно завжди виконувати свої обіцянки).

 

Гра «Вірю – не вірю»

 (Правила поведінки в транспорті)

Мета: закріпити знання правил поведінки в транспорті.

1.Чекаючи транспорт,  потрібно стояти  на краю тротуару.  (Не вірю. Не можна стояти на краю тротуару).

2.Під час посадки у транспорт треба штовхатися, щоб зайти першим і зайняти кращі місця). (Не вірю. Не можна штовхатися).

3.Треба поступатися місцем людям похилого віку, а жінкам і маленьким дітям – не потрібно. (Не вірю. Потрібно поступитися місцем людям похилого віку, жінкам, вагітним жінкам, маленьким дітям).

4.Якщо в салоні немає вільних місць, потрібно триматися за пасажирів. (Ні. Потрібно триматися за поручні).

5.Не можна галасувати в салоні, висовувати руки та голову у відчинені вікна. (Вірю).

6.Проїзд оплачувати не обов’язково. (Не вірю.. Проїзд оплачувати потрібно обов’язково).

7.Під час руху не можна стояти на східцях і притулятися до дверей. (Вірю).

 

Гра «Світлофор»

(правила поведінки на вулиці та в громадських місцях)

Мета: закріпити знання правил поведінки на вулиці та в громадських місцях.

Опис гри. Учні піднімають сигнальну карточку зеленого кольору, якщо поведінка відповідає правилам; червоного – якщо не відповідає. 

1.На вулиці голосно розмовляю, галасую, сміюся.

2.У салоні автобуса поступаюся місцем старшим.

3.На вулиці гризу насіннячко, кидаю недогризки від яблука.

4.Під час відвідування кінотеатру не галасую, не бігаю, не затіваю ігор.

5.У салоні автобуса розштовхую людей, займаючи місце.

6.У магазині кидаю папірці від цукерок на підлогу.

7.Під час перегляду кінофільму не заважаю глядачам, не свищу, не тупочу.

8.У салоні автобуса голосно розмовляю.

9.У бібліотеці поводжуся чемно, дисципліновано.

10.До кінозали приходжу вчасно.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 травня
Переглядів
284
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку