Урок "« КОНФЛІКТИ. Чому виникають конфлікти? Складання правил розв'язання конфліктів .»

Про матеріал
Конспект уроку розрахований для учителів початкових класів та для вихователів ГПД . Мета - учити учнів поводитися таким чином, щоб уникати конфліктів, а в разі їх виникнення — вміти їх подолати; розвивати вміння володіти собою; виховувати бажання гідно виходити із конфліктної ситуації; показати учням значення добрих взаємин, їх перевагу над конфліктами; розвивати вміння володіти собою; виховувати культуру спілкування.
Перегляд файлу

        Я   у   світі                          4   клас

Тема: « КОНФЛІКТИ.  Чому  виникають  конфлікти?  Складання  правил  розв'язання  конфліктів .»

Мета: учити учнів поводитися таким чином, щоб уникати конфліктів, а в разі їх виникнення — вміти їх подолати; розвивати вміння володіти собою; виховувати бажання гідно виходити із конфліктної ситуації; показати учням значення добрих взаємин, їх перевагу над конфліктами; розвивати вміння володіти собою; виховувати культуру спілкування.

Обладнання: картки з буквами, словами; прислів’я, ситуації, сердечка, квітка, ілюстрація  до   казки, квіточка, грамзапис  пісні, капелюхи.

                                                        Хід уроку :

І. ОРГАНІЗАЦІЯ   КЛАСУ   ДО   УРОКУ.

   1. Вірш – привітання.

     Продзвенів  дзвінок

     Починається  урок.

     Домовляймось  не  шуміти

     Руки   гарно   піднімати

     Й   на   уроці   не   дрімати.

        Працюватимем    старанно,

         Щоб  почути   у  кінці,

         Що  у  нашім  4   класі

                   Діти  просто  -- молодці!

  2. Гра «Подаруй  квітку  з   бажанням»   (Діти    передають  квітку  і  висловлюють  побажання  друзям).

   3. Автотренінг.

      Я  учень  4 класу

      Ходжу  до  школи 

      Мене   навчають  учитись.

      Я   хочу    все    знати !

  4. Реклама   уроку.

      - Зробимо  рекламу  нашого  уроку:

     УРОК  БУДЕ:  …..                     МИ    БУДЕМО:  …..

   5. Девіз   уроку.

     Все добре переймай, а зла уникай.

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

  1. Гра  «Прочитай   слово.»

— Складіть  слово  із  розсипаних  букв.  (Конфлікти).

Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся,  що таке конфлікт, як  уникати  конфліктів   і   як конфлікт  подолати.

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

  1. «Асоціативний  кущ.»

— Що таке, на вашу думку, конфлікт?

(Конфлікт — суперечність, що виникає між людьми.)

  1. Робота   зі   словником:  

конфлікт          конфліктологія

  1.  Розповідь  вчителя  з  елементами  бесіди.

Конфлікт — це невдоволеність, тривога, небажання спілкуватися з певними людьми. Конфліктів не уникнути, адже всі люди різні, мають різні думки, бажання, інтереси, тобто їхні зіткнення можливі. Помилковою є думка, начебто під час конфліктної ситуації краще удавати, ніби нічого не сталося. Потрібно його розв’язувати.

 Можливі такі форми конфліктів.

- Зіткнення думок, незгода (конфлікт не зачіпає особистості);

- невдоволеність (з’являються негативні емоції);

- протидія;

- сварка (конфлікт зачіпає особистість у цілому);

- розрив (остаточне припинення стосунків).

  Можливі такі способи розв’язання конфлікту:

- «Чарівні» слова;

- компроміс (згода на основі взаємних поступок);

- вияв турботи, ніжності, любові;

- усвідомлення й визнання власної провини чи неправоти у суперечці;

- підняття престижу, самоповаги, гордості противника;

- жарт, гумор;

- віра в позитивне розв’язання конфлікту і добрі стосунки;

- уміння поставити себе на місце іншої сторони конфлікту.

— Чому ж існують конфлікти між людьми?

 Конфлікти існують між людьми для того, щоб вони навчилися спочатку розв’язувати їх за законами любові й зрештою навчилися жити безконфліктно. Але будь-який конфлікт — це початок біди, великої чи малої. Тому потрібно уникати конфліктів.

 Якщо ж усе-таки конфлікту не вдалося уникнути, тоді, як радять психологи, необхідно вчинити так.

 1. У конфлікті не буває переможців: програють завжди обидві сторони. Отже, не порівнюй ступеня провини, а зроби першим крок назустріч — це показник твого характеру і самоповаги.

 Розпочни розмову з опису конкретної ситуації, яка тебе не влаштовує. Намагайся бути при цьому щонайбільше об’єктивним.

 2. Вислови те, що ти відчуваєш через конфліктну ситуацію. Безліч конфліктів між людьми ускладнюються наявністю невисловлених думок і почуттів. Іноді тільки завдяки їх висловленню можна залагодити ситуацію.

 3. Намагайся вислухати протилежну сторону — це, мабуть, найважче. Необхідно пам’ятати, що ваші думки є різними, і саме це спричинило конфлікт. Уважно слухай співрозмовника, не перебивай, не заперечуй, не сперечайся. Продемонструй йому, що ти дійсно його уважно слухаєш і прагнеш досягти злагоди.

 4. Утримуйся від коментарів, завершуючи будь-яку розмову. Звертай увагу на те, де ваші думки збігаються.

 5. Вислови свої конкретні пропозиції, реалізація яких може змінити ситуацію, поведінку, стосунки.

  Запам’ятайте важливі правила!

- Бути розсудливим і виваженим краще, ніж сваритися;

- необхідно завжди шукати такі шляхи, щоб уникнути сварок, образ і конфліктів;

- ніколи сам не роби того, чого б не хотів, щоб зробили тобі

 Нерідко наше життя затьмарюють конфлікти. Вони, як правило, є наслідком невміння спілкуватися.

  1. Ілюстрація  до  казки.

    Розгляньте ілюстрацію до казки.

— Що було причиною конфлікту між героями казки?     - «Два цапки» (впертість);

5. Гра  «Розшифруй   слово.»

 Причини конфліктів:

- Особиста неприязнь;

- різні думки, характери;

- небажання вислухати одне одного;

- зіткнення інтересів;

- невміння слухати;

- знущання над слабшими;

- невміння товаришувати;

- невміння прощати.

6. Музична хвилинка з подальшим обговоренням.

 - Прослухайте пісню. З якого вона кінофільму?

(Звучить пісня з мультфільму про Леопольда «Якщо добрий ти».)

  •  З якого кінофільму ця пісня? Хто головні герої? Як ведуть себе герої мультиплікаційного фільму?

7. Робота за підручником (с. 68 - 71)

  а) Робота за малюнком.

  — Розгляньте малюнок на с. 68. Складіть оповідання за планом:

     Який конфлікт виник у баранців?

     Який вихід із ситуації вони знайшли?

    Що відчували баранці на початку конфлікту, а що — по його завершенні?

Запам’ятайте! Якщо виник конфлікт, слід шукати рішення, прийнятне для всіх.

  б)  Переказ казки К. Ушинського «Два козлики».

Запам’ятайте! Щоб мирно розв’язувати конфлікти, потрібно вміти поступатися.

Запам’ятайте! Називайте людей на ім’я. Дражнилки та обзивання породжують конфлікти.

 

 

в) Складання  правил розв’язання конфліктів.— Ви, напевно, переглядали мультфільм про Кота Леопольда і двох мишенят. Вони обзивали Леопольда «підлим боягузом», улаштовували йому пастки, але часто потрапляли у них самі. Леопольд завжди казав мишенятам:  «Хлоп’ята, давайте жити дружно!».

- Прочитайте правила Кота Леопольда. Додайте свої правила, які допоможуть уладнати конфлікт.

г)  Практична робота:

Ситуація 1 : ти зайшов до класу, а за твоєю партою сидить інший учень.

Ситуація 2 : ти позичив однокласникові свою річ, а він повернув її зламаною.

8. Фізкультхвилинка « Якщо  весело  живеться.» ( під  музику).

ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.

   1. Алея   ввічливості (читання  ввіливих  слів).

   2. Аналіз ситуацій.

 Ситуація 1

Ти стоїш на перерві та розмовляєш з друзями. Аж раптом тобі хтось боляче наступає на ногу. Ти розсердився, готовий полізти у бійку, та раптом чуєш: «Вибач, будь ласка. Мені дуже прикро, я не хотів зробити тобі боляче». Злість одразу минула, і ти несподівано для себе відповідаєш: «Та нічого, буває».

— Чому? (Ввічливі слова запобігають конфлікту, «гасять» його.)

 Ситуація 2

Мама дала Дмитрикові цукерки, щоб він почастував своїх товаришів. Коли Дмитрик вийшов у двір, він побачив, що серед друзів був і його кривдник — Сергійко, який часто грубо його штовхав, обзивав. Дмитрик замислився, як йому вчинити: пригощати Сергійка чи ні?

— Дайте пораду Дмитрикові.

  3. Робота над прислів’ями

— Які прислів’я допомагають розв’язати конфлікт, а які — загострюють?

- Око — за око, зуб — за зуб.

- Як гукнеться, так і відгукнеться.

- Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.

- Хто сильніший, той і правий.

- Полюби ближнього свого як самого себе.

- Люди, які поважають тебе, не робитимуть боляче іншій людині.

- Шляхом зла не доходять до добра.

- У товаристві лад — усяк тому рад.

4. Практичні поради  від  психолога «Як побороти гнів.»

  - Послухайте  поради  нашого  шкільного  психолога.

Психолог:

- Відчувши наближення злості, заплющте очі і полічіть до 10. Наступного разу спробуйте не лічити, а рахувати предмети.- Відчуваючи приплив гніву, подивіться на годинник та відкладіть спалах гніву на 15 хв. Так можна навчитися контролювати себе.

- Придумайте фрази, які могли б послабити ваш гнів. Наприклад: «Не слід кричати, мене і так всі добре чують», «Йому теж боляче. Не варто підсилювати чужий біль».

— Отже, найкращі ліки від ненависті і гніву — це прощення.

         Що означає прощати?

- Не тримати в серці гніву. Гнів завжди породжує гнів.

- Не звинувачувати інших у поганих думках або вчинках.

- Знайти в собі мужність визнати свою помилку.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ   УРОКУ. 

     1. Рефлексія   «Чарівні  капелюхи.»

 

images    Інформація, факти

 

Зображення:Yellowhat.jpg    Пропозиції, позитивне  мислення

 

Зображення:Blackhat.jpg   Проблеми, протиріччя

 

Зображення:Redhat.jpg  Емоції

 

Зображення:Greenhat.jpg  Творчість, передбачення

 

Зображення:Bluehat.jpg   Узагальнення

 

        2. Знайомство із «золотим правилом ввічливості»

 Здавна на Землі цінувалось чесне, відкрите життя. Люди дотримувались «золотого правила поведінки».

Ставтесь до людей так,

Як би ви хотіли,

Щоб люди ставились до вас!

1

 

docx
Додав(-ла)
Паращук Танюша
Додано
28 липня
Переглядів
110
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку