Матеріал містить збірку контрольних робіт з української літератури за програмою для учнів 9 класу. Контрольні роботи містять різнорівневі завдання з вибором однієї правильної відповіді, на встановлення відповідності, написання розгорнутої відповіді на питання.
Контрольна робота
П. Куліш «Чорна рада». Марко Вовчок «Інститутка».
Варіант 1
1. Чорна рада — це
А. віче новгородців
Б. збори за участю найвищих осіб держави, знаті
В. таємні збори з метою перевороту
Г. великі збори, вибори за участі простого народу
2. Полковник Іван Шрам з роману П. Куліша «Чорна рада» приїхав до Києва
А. провідати свого побратима Михайла Череваня
Б. підібрати для свого сина гідну наречену
В. зустрітися із Сомком для вирішення державної справи
Г передати гроші Божому Чоловікові для викупу козаків з полону
3.Вкажіть центральний конфлікт роману П. Куліша «Чорна рада»:
А між соціальним групами;
Б між козаками-запорожцями і міщанами;
В між державобудівничим і руїнницьким началами в українській політиці того часу;
Г між гетьманом Сомком і козаками;
Д між претендентами на булаву на особистому грунті.
4. Інститутка в однойменному творі Марка Вовчка вважала головними для себе дисциплінами в пансіоні
А. історію, географію, малювання
Б. музику, танці, французьку мову
В. піїтику, фехтування, літературу
Г. математику, фізику, біологію
5. Прийнявши пропозицію полкового лікаря одружитися, панночка найбільше зраділа, що
А. у чоловіка є свій хутірець
Б. матиме такого щирого, люблячого чоловіка
В. бабуся пишатиметься її вибором
Г нарешті житиме окремо, своєю родиною
6 Кульмінаційним моментом у повісті Марка Вовчка «Інститутка» є
А. одруження панночки з полковим лікарем
Б. знайомство Устини з Прокопом та їхнє побачення
В. хрестини панської дитини
Г. побиття панею бабусі, напад на Устину
Тестові завдання з вибором кількох правильних відповідей
7. Визначте риси характеру І. Брюховецького (за романом П. Куліша «Чорна рада»):
1 патріот; 2 демократ; 3 авантюрист; 4 владолюб; 5 підступник; 6 демагог; 7 щира та добра людина.
8. До очевидних здобутків П. Куліша в романі «Чорна рада» належить:
1 масштабність художніх узагальнень; 2 епічна монументальність; 3 правильна громадянська позиція осуду міжусобних устремлінь гетьманів; 4 підтримка проросійської позиції Брюховецького; 5 збагачення української літературної мови лексичними та стилістичними засобами; 6 вдале, доречне використання фольклору; 7 повне відкидання засобів фольклору та етнографізму.
9. Охарактеризуйте образи Я. Сомка та І. Брюховецького.
10. Виконайте одне із завдань.
А. З’ясуйте, які ідеї давньої та нової української літератури актуальні й у наш час. Покажіть це на прикладі одного із творів.
Б. Продовжте історію Устини й Прокопа з твору Марка Вовчка «Інститутка».
В. Зображення історичного минулого України (за романом Пантелеймона Куліша «Чорна рада»)
Контрольна робота
П. Куліш «Чорна рада». Марко Вовчок «Інститутка».
Варіант 2
1. Пантелеймон Куліш був відомим письменником, але не
А. першим українським професійним літературним критиком
Б. перекладачем, автором українського правопису
В. автором підручників для школи
Г. композитором, автором багатьох музичних творів
2. Полковника-попа Івана Шрама найбільше турбувало те, що
А. його син ніяк не одружується
Б. в Україні чвари, боротьба за гетьманську булаву
В. люди занедбали церкву
Г його побратими змінилися, поховалися у своїх хуторах
3. Іван Брюховецький, герой роману П. Куліша «Чорна рада», завоював довіру запорожців і черні
А. своєю сміливістю, мужністю, розсудливістю
Б. своїми обіцянками, панібратством
В. своєю зовнішньою привабливістю, силою
Г. своєю дружбою із царськими придворними
4. Основним художнім прийомом, який використовує Марко Вовчок у повісті «Інститутка», є
А. гумор і сатира
Б. антитеза
В. ліричний відступ
Г. сон-передбачення
5. Панночка з повісті Марка Вовчка «Інститутка» завоювала серце полкового лікаря,
А. прикинувшись хворою
Б. показавши свою блискучу ерудицію
В. показавши свої таланти в танцях та співі
Г. добре ставлячись до бабусі та кріпаків
6. Кирило Тур намагався врятувати Якима Сомка навіть ціною власного життя, тому що
А. хотів повернути Лесі її нареченого
Б. хотів зажити слави непереможного козака
В. був відданий козацькому обов’язку, Україні
Г. утратив мету свого власного життя
Тестові завдання з вибором кількох правильних відповідей
7. Визначте риси характеру І. Брюховецького (за романом П. Куліша «Чорна рада»):
1 патріот; 2 демократ; 3 авантюрист; 4 владолюб; 5 підступник; 6 демагог; 7 щира та добра людина.
8. До очевидних здобутків П. Куліша в романі «Чорна рада» належить:
1 масштабність художніх узагальнень; 2 епічна монументальність; 3 правильна громадянська позиція осуду міжусобних устремлінь гетьманів; 4 підтримка проросійської позиції Брюховецького; 5 збагачення української літературної мови лексичними та стилістичними засобами; 6 вдале, доречне використання фольклору; 7 повне відкидання засобів фольклору та етнографізму.
9. У дусі якого літературного напряму написана повість «Інститутка». Свою думку обґрунтуйте.
10. Виконайте одне із завдань.
А. Назвіть спільне й відмінне в поглядах П. Куліша і Т. Шевченка, їхній громадській діяльності, творчості.
Б Напишіть есе про вклад П. Куліша в розвиток української літератури.
В. Марко Вовчок – жінка-легенда
Контрольна робота №
Твори П. Гулака-Артемовського, Є. Гребінки.
М. Гоголь «Тарас Бульба». Рання творчість Т. Г. Шевченка
I рівень
1. До поетів-романтиків не належав
А Є. Гребінка
Б П. Гулак-Артемовський
В М. Костомаров
Г Г. Сковорода
2. М. Шашкевич, І. Вагилевич, Я. Головацький видали альманах…
А «Русалка Дністрова»;
Б «Основа»;
В «Руська трійця»;
Г «Хата».
3. Першим байкарем-класиком нової української літератури є…
А Левко Боровиковський;
Б Євген Гребінка;
В Петро Гулак-Артемовський;
Г Леонід Глібов.
4. Хто з відомих байкарів брав участь у викупі Шевченка з кріпацтва?
А П. Гулак-Артемовський;
Б Є. Гребінка;
В Л. Боровиковський;
Г Л. Глібов.
5. Мотив сильнішого за людину потягу, уособленого в образі русалки, звучить у творі…
А «Пан та Собака» П. Гулака-Артемовського;
Б «Рибалка» П. Гулака-Артемовського;
В «Ведмежий суд» Є. Гребінки;
Г «Човен» Є. Гребінки.
6. В уривку з поезії «Човен»:
Заграло, запінилось синєє море,
І буйнії вітри по морю шумлять,
І хвиля гуляє, мов чорнії гори
Одна за другою біжать.
Є. Гребінка використовує художні засоби
А персоніфікацію, порівняння, епітети
Б гіперболу, епітети, рефрен
В метафору, антитезу, зменшувально-пестливі слова
Г інверсію, порівняння, гіперболу
7. Тарас Бульба стратив свого сина Андрія
А через свою жорстоку вдачу
Б через особисту неприязнь до дівчини, обраниці Андрія
В через зраду Андрія Батьківщині
Г через необережність
8. У творі М. Гоголя «Тарас Бульба» порушено всі проблеми, крім…
А батьків і дітей;
Б честі і зради;
В кохання і самопожертви;
Г братовбивства.
II рівень
Дати коротку відповідь на запитання.
9. Що таке романтизм? Його основні ознаки. Які нові поетичні жанри розвинув романтизм?
10. Що таке «Руська трійця»? Коли, де і з якою метою вона була створена?
11. Сформулювати тему та ідею повісті «Тарас Бульба».
12 Установити відповідність.
Автор 1 П. Гулак-Артемовський 2 М. Гоголь 3 Є. Гребінка 4 М. Петренко |
Назва твору А «Човен» Б «Рибалка» В «Тарас Бульба» Г «Небо» Д «Веснівка» |
III рівень
13. Написати твір-мініатюру на одну із тем:
1. Остап Бульба — гідний син свого народу.
2. Уславлення бойового побратимства в повісті М. Гоголя «Тарас Бульба».
3. Висловіть судження про необхідність свободи, національного визволення для вільного розвитку особистості та побудови демократичного устрою (за біографією Т. Шевченка та його творами, власними спостереженнями).
Контрольна робота № 1
Вступ. Родинно-побутові пісні. Українські народні балади.
Варіант 1
1 Укажіть, з якої народної пісні взято подані нижче рядки.
Пісня та мила, пісня та люба —
Все про кохання, все про любов,
Як ми любились та й розійшлися,
Тепер зійшлися навіки знов.
А. «Місяць на небі, зіроньки сяють»
Б. «Ой під вишнею, під черешнею»
В. «Цвіте терен, цвіте терен»
Г. «Сонце низенько»
2. У якому творі йдеться про те, що найбільшою любов’ю є материнська?
А «Ой на горі вогонь горить»;
Б «Ой під вишнею, під черешнею»;
В «Місяць на небі, зіроньки сяють»;
Г «Ой летіла стріла».
3. Пісня «Сонце низенько» побудована у формі
А. жартівливої сценки
Б. розгорнутої метафори
В. монологу
Г. діалогу
4 У баладі «Ой летіла стріла» «три зозуленьки» символізують
А. сум, журбу, печаль
Б .недбайливих матерів
В. рідних вдовиного сина та його кохану
Г. недобрі звістки
5. Що таке родинно-побутові пісні? Назвіть приклади.
6. У чому полягає драматизм твору «Ой летіла стріла»
7. Зробіть ідейно-художній аналіз ( визначте тему та ідею твору, розкрийте головну думку) однієї з вивчених балад
8. Виконайте одне із завдань.
А. Напишіть висловлення про те, чому українські народні родинно-побутові пісні до цього часу популярні, співаються як у родинному колі, так і на естраді у вигляді реміксів.
Б. Складіть висловлювання про значення родинно-побутових пісень для українського народу.
Контрольна робота № 1
Вступ. Родинно-побутові пісні. Українські народні балади.
Варіант 2
1. Укажіть, з якої народної пісні взято подані нижче рядки.
Іще очі не дрімали,
А вже сходить сонце.
Хоч дрімайте, не дрімайте —
Не будете спати,
Десь поїхав мій миленький
Іншої шукати.
А. «Цвіте терен, цвіте терен»
Б. «Сонце низенько»
В. «Місяць на небі, зіроньки сяють»
Г.«Ой під вишнею, під черешнею»
2 Укажіть, які художні засоби вжито в уривку з пісні, поданому нижче.
Сонце низенько,
Вечір близенько.
Спішу до тебе,
Моє серденько.
А. анафора, розгорнута метафора, епітети
Б. зменшувально-пестливі слова, епітети, поетичне звертання
В. складне порівняння, метафора, інверсія
Г. гіпербола, інверсія, метафора
3 Ліричний герой пісні «Місяць на небі, зіроньки сяють» захоплюється
А. очима коханої
Б. характером дівчини
В. мужнім учинком
Г. вишуканим убранням дівчини
4 У козака з балади за найвірнішого товариша
А. побратим
В. кінь
Б. шабля
Г. рушниця
5 Що таке балада? Назвіть приклади та основні ознаки балади.
6. Доведіть, що твір « Ой на горі вогонь горить» є баладою
7. Зробіть ідейно-художній аналіз однієї з родинно-побутових пісень
(або дайте характеристику ліричним героям пісень).
8. Виконайте одне із завдань.
А. Напишіть висловлення про те, чому українські народні родинно-побутові пісні до цього часу популярні, співаються як у родинному колі, так і на естраді у вигляді реміксів.
Б. Складіть висловлювання про значення родинно-побутових пісень для українського народу.
Контрольна робота № 2
Давня українська література
Варіант 1
1. Наскрізна ідея патріотизму звучить у творі
А. «Поученьє Володимира Мономаха»
Б. «Києво-Печерський Патерик»
В. «Слово о полку Ігоревім»
Г. «Повість минулих літ»
2. Кому належить ідея про «сродну працю»?
А Володимиру Мономаху;
Б Іванові Котляревському;
В Григорію Сковороді;
Г Григорію Квітці-Основ’яненку.
3. «Чорні тучі з моря ідуть, хочуть прикрити чотири сонця, а в них трепечуть сині блискавки. Бути грому великому! Іти дощу стрілами з Дону великого!» У поданому уривку зі «Слова о полку Ігоревім» використано основний художній засіб
А. метафора
Б. гіпербола
В. порівняння
Г. антитеза
4. До видатних діячів української культури доби Ренесансу та доби бароко не належить
А. І. Вишенський
Б. І. Величковський
В. П. Кальдерон
Г. С. Климовський
5. У вірші Г. Сковороди «De Lіbertate» оспівується
А. кохання
Б. свобода
В. козацька доблесть
Г. природа
6. У біблійній легенді «Вавилонська вежа» пояснюється, що Господь покарав людей за
А. гординю
Б. лінощі
В. пияцтво, аморальність
Г. поклоніння ідолам
7. Назвіть козацькі літописи.
8. Розкрийте особливості українського Ренесансу.
9. Виконайте одне із завдань.
А. Висловіть власні міркування щодо твердження Г. С. Сковороди:
«Визначай смак не по шкаралупі, а по ядру».
Б Згадайте головні думки (ідеї) вивчених творів і оформіть їх у вигляді «духовного заповіту» давніх письменників нам, їхнім нащадкам.
В. Поміркуйте над питанням «Чи потрібно людині у сучасному житті шукати «сродну працю»
Контрольна робота № 2
Давня українська література
Варіант 2
1. До козацьких не належать літописи
А. Самовидця
Б. Нестора Літописця
В. Григорія Грабянки
Г. Самійла Величка
2. Головна думка біблійної «Притчі про блудного сина» — це
А. засудження зрадливих і жадібних товаришів
Б. вміння прощати
В. осуд неробства, лінощів
Г. уславлення мудрості
3. Походження різних мов пояснюється в біблійній притчі
А. «Вавилонська вежа»
Б. «Мойсей»
В. «Про блудного сина»
Г. «Ноєв ковчег»
4. У байці Г. Сковороди «Бджола та Шершень» утверджується ідея
А. самопізнання
Б. самовдосконалення
В. гармонії з природою
Г. сродної праці
5. Вертеп — це
А. вид лялькового театру
Б. безлад, неорганізованість
В. професійний театр
Г. масові гуляння на Різдво
6. У вірші Г. Сковороди «Всякому місту — звичай і права»
А. висміюються недоліки громадян
Б. стверджується сила кохання
В. оспівується свобода
Г. засуджується кріпацтво
7. Що таке байка. У чому особливість байок Г. Сковороди.
8. Розкрийте особливості українського бароко.
9. Виконайте одне із завдань.
А. Висловіть власні міркування щодо твердження Г. С. Сковороди:
«Визначай смак не по шкаралупі, а по ядру».
Б Згадайте головні думки (ідеї) вивчених творів і оформіть їх у вигляді «духовного заповіту» давніх письменників нам, їхнім нащадкам.
В. Поміркуйте над питанням «Чи потрібно людині у сучасному житті шукати «сродну працю»