Збірка матеріалів до вивчення повісті Олександра Гріна "Пурпурові вітрила"

Про матеріал
У збірці дібрано оригінальну систему завдань з використанням інтерактивних технологій, методів і прийомів навчання, спрямованих на формування літературної компетентності учнів. Вони можуть бути використані на уроках зарубіжної літератури як під час перевірки домашніх завдань, так і в ході вивчення та закріплення нового матеріалу.
Перегляд файлу

ІНТЕРАКТИВНІ ФОРМИ І МЕТОДИ РОБОТИ

ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ПОВІСТІ ОЛЕКСАНДРА ГРІНА

«ПУРПУРОВІ ВІТРИЛА»

 Поетична хвилинка

Книжку Гріна відкриваю –

І у пригоди поринаю.

Там корабель пливе по хвилях,

У нього корпус сніжно-білий.

І пурпуровії вітрила

На вітрі майорять, мов крила.

 

Прийом стартової актуалізації життєвого досвіду учнів

Рольова гра «Монолог Сашка Гринєвського»

Я, Сашко Гринєвський, захоплювався творами Жуля Верна, Джонотана Свіфта, Джека Лондона. Доля улюблених героїв додавала мені сили жити. Я мріяв стати капітаном, плавати на великому кораблі, відкривати невідомі землі, тому в 16 років приїхав до Одеси, щоб вирушити у кругосвітню подорож. Але усі капітани мені відмовляли. Я ледве не помер з голоду. Нарешті мені пощастило: мене взяли матросом на корабель. Моряк з мене не вийшов, я мусив визнати, що  трудові  будні  разюче  відрізняються  від  фантазій  про  романтичні подорожі:  служба  обернулася  тяжкою  працею,  насмішками  товаришів і  знущанням  хазяїв. Мене списали з корабля, далекі краї залишились в моїх мріях.

Але ви добре все знаєте про мене, а тому я пропоную вам цікаву гру, а саме створити про мене уявне  портфоліо за розділами «Місце і дата народження», «Освіта», «Улюблені заняття», «Творчий доробок».

(Учні розповідають про  життя письменника відповідно до кожного розділу, використовуючи матеріали, що підготували вдома)

 

 

Бесіда на виявлення первісного читацького сприйняття.

Інтерактивна вправа «Засідання круглого столу»

 - Про що розповідається у повісті-казці «Пурпурові вітрила»? (1-ша група).

 - Хто з героїв вам імпонує найбільше? (2-га група).

 - Назвіть епізод, що викликав у вас найяскравіші емоції. (3-тя група).

 - Проаналізуйте враження, що залишила повість-казка у вашій душі. Аргументуйте їх. (4-та група).

 

«Карусель запитань» за змістом повісті

(Діти ставлять запитання один одному, пара – парі, група – групі).

- Чому Лонгрен, матрос із «Оріона», покинув службу? (Померла дружина Мері).

- Кого Лонгрен вважав винуватцем  смерті своєї дружини? (Меннерса).

- Як діти ставилися до Ассоль? (Дівчинка росла без подруг, вона відчувала до себе ненависть дітей).

- Які ігри любила Ассоль? (Любила книжки, кораблики, допомагала батькові виготовляти іграшки і продавати їх).

- Хто такий Грей? Яким він був?  (А. Грей – фантазер, непосидючий маленький мрійник. У нього добре, чутливе серце. Хлопчик був допитливим, хотів знати, що таке рай. Він не міг допустити, щоб з рук і ніг Спасителя текла кров. Грей жаліє служницю Бетсі, уміє відчувати її біль. У нареченого Бетсі Джоя не було грошей. Артур розбив свою скарбничку і подарував бідній дівчині гроші на весілля).

- Яка картина вразила хлопця? (Корабель на гребені хвилі. Шторм! Капітан).

- Ким вирішив стати Артур? (Капітаном). 

- Скільки років було Грею, коли він таємно залишив свою домівку? (15).

- Що ще ви дізналися про хлопця? (Найголовніше те, що Артур переміг себе. Раніше половину грошей витрачав на тістечка, другу половину власного майна програв у карти. Тепер Грей позбувся поганих звичок, став себе фізично загартовувати. Він став міцним, засмаглим моряком, тепер у нього є сила, рішучість, блиск в очах. За один рік вивчив навігацію. Добре проштудіював кораблебудування, морське право, керування суднами і бухгалтерію. Артур купив новий  білий галіот «Секрет». Тепер він капітан, мрія здійснилася.

Хлопець любить свою стареньку матір, щороку відвідує її. Йому боляче, що батько помер, так і не побачивши свого сина).            

- Що відчув Грей, коли побачив на березі моря сплячу дівчину? (Відчув, що все у ньому зрушилось, усміхнулося. Таке відчуття з’явилося вперше).

- Що Грей подарував сплячій дівчині? (Старовинний коштовний перстень).

- Як далі розвивалися події? Переказ уривка з твору. (Грей прийшов до корчми. Він розпитує у Хіна Меннерса і не вірить йому, що ця дівчина – «недоумкувата Корабельна Ассоль». В цей час Артур подивився у вікно і побачив її. Коли він глянув на дивні риси обличчя дівчини, то відчув ніби удар – удар у серце  й голову. Хлопець був щасливий, хоча не розумів, що з ним діється).

- Що відчувала Ассоль? (У дівчини також з’явилося дивне відчуття. Все її єство сповнилось тривогою. Ассоль не могла ні читати, ні шити. В ці хвилини дівчина не думала про образи і кривду).

-  Як Грей вирішив зробити Ассоль щасливою? (Він вирішив усе зробити так, як  «пророкував» збирач пісень Егль. Артур тепер уже не Артур, а «принц». Він поспішає до крамниці та купує полотно пурпурового кольору).

  • Давайте пригадаємо хто і як у творі називають Ассоль? (У творі Ассоль називають по-різному: «прекрасне невідоме» - Егль, «корабельна  Ассоль» - жителі Каперни, «жива поезія» - автор, «загадкове полотно художника» - матрос,    «дитя моє» - Грей, «мокра коштовність» - автор.)

Слово вчителя. Ассоль (від іспанського  «al sol») – «до сонця».

  • Хто із героїв повісті найбільш близький за характером Ассоль? І чим саме?  (Звичайно, що  Грей).
  • Як проходило дитинство Грея? (В дитинстві Грей, як і Ассоль,  жив у своєму світі. Грався він сам - зазвичай на задніх дворищах замку, які за давнини мали бойове значення. В цих просторих пустищах, із залишками високих ровів, з камінними льохами, що позаростали мохом, було повно бур'яну, кропиви, лопухів, терня і скромно-строкатого дикого квіття. Грей годинами залишався тут, досліджуючи кротячі нори, воюючи з бур'янами, пантруючи на метеликів і будуючи з уламків цегли фортеці, які бомбував дрючками й камінцями)
  • Які епізоди із життя хлопчика говорять про його характер? (Якось він дізнався, що Бетсі не може вийти заміж за конюха Джіма, бо в них немає грошей розгосподарюватися. Грей розтрощив обценьками для комина свою порцелянову скарбничку й витрусив звідтіля все, що становило близько ста фунтів. Вставши рано, коли безприданниця пішла на кухню, він прокрався до її кімнати й, запхавши подарунок до дівочої скрині, прикрив його короткою запискою: "Бетсі, це твоє. Ватажок зграї розбійників Робін Гуд". Переполох, який викликала на кухні ця історія, набув такого розміру, що Грей мусив зізнатися у підсуві. Він не взяв грошей назад і не хотів більше говорити про це).

- Наведіть приклади благородних вчинків хлопчика. Які риси характеру персонажа в них проявилися?

- Яку роль відігравала дружба Артура Грея з кухарочкою Бетсі та дворецьким Польдішоком? Розкрийте символічне значення образу «вина предка Джона Грея». Чому Артур сказав, що саме він буде тим Греєм, що вип’є це вино?

- Чому Грей утік із дому й став матросом? (Це був перший крок до реалізації найзаповітнішої мрії його життя - стати капітаном. П’ятнадцятирічний юнак вже був готовий узяти на себе відповідальність за своє життя).

- Розкажіть про службу Грея на кораблі «Ансельм» під командуванням капітана Гопа. Як він ішов до своєї мети? Чому капітан дав йому прізвисько «Роза Мімоза»? У чому старий моряк помилився? Яку роль капітан Гоп відіграв у житті Артура Грея? Що означає вислів капітана Гопа «займатися обробкою щеняти під капітана»? (Грей найнявся на корабель простим моряком і працював як звичайний матрос, зціпивши зуби; він розвивався фізично, міцнів і вчився моряцької справи, аж поки капітан корабля не побачив у ньому потенціал і не почав учити його всього, що мав знати капітан. Грей досягнув усього завдяки наполегливості, витривалості й силі духу).

 

Установіть хронологічну послідовність подій

Зустріч Ассоль з Греєм.

Іграшка у вигляді корабля.

Розповідь Хіна Меннерса.

Випадок з картиною.

Грей стає капітаном.

Зустріч Ассоль з Еглем.

Грей купує тканину для вітрил.

Грей побачив сплячу дівчину і надяг їй каблучку.

 

«Псевдотест» 

(учні самостійно виконують тест, виправляючи помилки, правильність виконання перевіряється за допомогою взаємоперевірки).

  • Корабель, капітаном якого є Грей,  називається «Оріон».
  • Батька Ассоль звуть Меннерс.
  • Селище в якому живе Ассоль має назву Лісс.
  • Матір Ассоль звати Бетсі.
  • Казкар, який передбачає майбутнє Ассоль, Циммер.
  • Артур Грей починає свою морську кар’єру з боцмана.
  • Грей шиє пурпурові вітрила з ситцю.
  • Грей запрошує на корабель, щоб здивувати Ассоль, циган.
  • Грей подарував Бетсі для посагу духи.
  • Лонгрен, щоб заробити на життя, малює картини.
  • Грей вперше зустрівся з Ассоль в місті.

 

Літературний диктант

1. Розповів Ассоль про пурпурові вітрила ______________­______________­_

2. Лонгрен вважав винуватцем смерті своєї дружини ______________­______

3. З дитинства Артур Грей знав, що стане ______________­______________­_

4. Створили умови, за яких Ассоль наперекір усьому боролася за мрію ____

5. Грей подарував служниці на весілля ______________­__________________

6. На величезній картині у бібліотеці був намальований ______________­____

7. Грей потайки залишив домівку на ______________­___________ році життя.

8. Грей повернувся до замку через _________­______________­________ років.

9. Корабель, якого купив Грей, мав назву ______________­______________­__

10. Грей побачив дівчину, яка спала. Це була ______________­____________

11. Історію Ассоль Греєві в трактирі розповів ______________­___________

12. Захистив дівчину й сказав, що в неї добра голова ______________­_______

 

Вправа «Так чи ні»

1. Справжнє прізвище Олександра Гріна Олександр Степанович Гріневський.(Так).

2. Олександр Грін мріяв стати лікарем. (Ні).

3. Повість – епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням. (Так).

 4. Артур Грей – хлопчик із старовинного аристократичного роду. Він народився і зростав у величезному будинку, який нагадував собою замок. (Так).

5. Ідучи до міста Ассоль зустріла відомого збирача казок, легенд, пісень, переказів. (Так).

6. Назва судна, на якому плавав Лонґрен «Пілігрим» ( Ні. «Оріон»).

7. Феєрія - (від фея - чарівниця) театральна або циркова вистава з фантастично-казковим сюжетом, з широким використанням сценічних ефектів і трюків. (Так).

8. Егля настворення дивовижної казки, «яка розквітне в Каперні», надихнула давня легенда. (Ні. Кораблик з пурпуровими вітрилами).

9. Корабель Грея мав назву «Мрія». (Ні. «Секрет»).

10. Діти не дружили з Ассоль, проганяли її, бо сім’я дівчинки була бідною. (Ні . Батька звинуватили у смерті Меннерса).

11. Лонґрен заробляв на життя, коли звільнився зі служби – малював картини. (Ні. Робив кораблики).

12. Фантастика - різновид художньої літератури, який зображує нереальні подіїта явища, створені фантазією автора. (Так).

 

Вправа  «Психологічний портрет Каперни» 

(Учитель пропонує учням створити  із цитат пазл «Психологічний портрет Каперни». Використовуємо кадри із фільму О.Птушко «Пурпорові вітрила». На аркуші з однієї сторони надруковані цитати, а з іншої кадри з фільму.  Діти читають цитати і, перегорнувши пазли, наклеюють на дошку, створюючи психологічний портрет Каперни, відповідаючи на запитання вчителя).

 

Вгадай «Хто це ?»

  1.     ….Десять років мандрівного життя залишили в його руках небагато грошей. Він почав працювати . Незабаром у міських крамниця з’явились його іграшки.
  2.     … Граючись, діти проганяли її, коли вона наближалася до них, шпурляли грязюкою і дражнили …
  3.     …Він народився капітаном, хотів бути ним і став. Величезний будинок, в якому він народився  був похмурий усередині й величезний зовні…..
  4.     … Улюбленою її  розвагою було вечорами влізти  до батька на коліна і розпитувати про  призначення частин іграшок …

5. … Він мав   трактир – крамницю  і вважався заможною людиною. Мері просила у нього у борг грошей, але він не дав …

 

Гра «Впізнай героя»

  •     «Вона рішуче не могла будь у чому відмовити синові. Вона прощала йому всі перебування на кухні, огиду до навчання, неслухняність і численні примхи» (Ліліан Грей).
  •     «Її темні густі коси, забрані в мереживну косинку, збилися, торкаючись плечей. Кожна риса ... була виразно легка і чиста, як політ ластівки. Темні, з відтінком сумного запитання очі здавались трохи старшими від обличчя; його неправильний овал був овіяний тим чудовим загаром, що властивий здоровій білості шкіри. Напіврозкритий маленький рот виблискував лагідною посмішкою» (Ассоль).
  •     «Сиві кучері складками випадали з-під його бриля; сіра блуза, заправлена в сині штани, і високі чоботи надавали йому вигляду мисливця; білий комірець, краватка, пояс, винизаний сріблом блях, палиця і торбинка...» (Егль).
  •     «Він загубив кволість, став широкий у плечах і кремезний у м’язах, блідість змінив на темну засмагу, вишукану недбалість рухів віддав за впевнену вправність працьовитої руки, а в його вдумливих очах відбився блиск, як у людини, що дивиться на вогонь» (Грей).
  •     «…довготелесий молодий хлопець, з нудним обличчям у ластовинні і тим особливим виразом хитрої спритності в підсліпуватих очах...» (Хін Меннерс).

 

Вправа «Обери позицію» 

Учні з перерахованих характеристик обирають потрібну і коментують свій вибір.

Мешканці Каперни, Ассоль, Грей, Лонгрен

Жорстокість, любов, грубість, романтизм, бездуховність, віра, сірість, диво, буденність, чистота, корисливість, сердечність, бруд, честь, лицемірство, вірність, ницість.

 

Колективне створення опорної схеми «Система образів»

Головні персонажі твору: Ассоль і Грей.

Другорядні персонажі: Лонгрен і Мері - батьки Ассоль, батьки Грея (Ліонель і Ліліан) та жителі Каперни (узагальнений образ: чоловіки, жінки, діти), Меннерс-батько, Меннерс-син.

Епізодичні персонажі: Добросерда сусідка, вугляр, Егль, Польдішок, кухарочка Бетсі, конюх Джон, капітан «Ансельма», Гоп, матрос Летіка, скрипаль Циммер та інші музики, помічник капітана Пантен, молодий злидар.

Образи-символи: яхта-іграшка з пурпуровими вітрилами, дерева, з якими говорила Ассоль, вино Джона Грея, картина в бібліотеці замку Греїв, каблучка Артура Грея, пурпурові вітрила, корабель «Секрет».

 

Робота в групах

  • Образ Ассоль (І група)

 Яке враження на вас справила Ассоль?

 Розкажіть про дитячі роки Ассоль і умови її виховання.

 Зачитайте ще раз портрет Ассоль. Що у її зовнішності найбільше вразило Егля?

 Що дівчинці напророкував Егль? Чи можна вважати закономірним те, що дівчинка одразу й беззастережно повірила в «казку» Егля?

 Опишіть спілкування Ассоль з природою. Як розкривається її характер?

 Якою бачать Ассоль мешканці містечка? Чи поділяють вони її віру в „заморського принца, та ще й під пурпуровими вітрилами”?

 Як ви розумієте вислів: „Щастя сиділо в ній пухнастим кошеням”?

 

  • Образ Лонгрена (ІІ група)

 Чим вас вразила доля Лонгрена?

 Розкажіть про подію, після якої мешканці Каперни зненавиділи Лонгрена та Ассоль. Дайте оцінку цій ситуації.

 Чому Лонгрен завжди був похмурим і мовчазним?

 Прокоментуйте вислів Лонгрена: „Багато прийдеться в майбутньому бачити тобі не пурпурових, а брудних і хижих вітрил”.

 

  • Образ Грея (ІІІ група)

 Розкажіть про дитинство Грея. Порівняйте з дитинством Ассоль.

 „...приставивши до стіни стілець, щоб дістати картину, яка зображувала розп’яття, він вийняв цвяхи із закривавлених рук Христа, тобто просто замазав їх голубою фарбою, поцупленою в маляра.” Яку роль у розкритті характеру Грея відіграє цей епізод?

 Пригадайте випадок із Бетсі. Як розкривається в цьому епізоді його характер?

 Чим Грея приваблювала професія мореплавця?

 Як змінився Грей, коли став мореплавцем?

 Прочитайте відповідь на лист від матері. Як ви розумієте прочитане? (...коли б ти бачила, як я; подивись моїми очима. Коли б ти чула, як я; притули до вуха мушлю: в ній шум вічної хвилі; коли б ти любила, як я – все, в твоєму листі я знайшов би, крім любові й людини, - усмішку”).

 Прокоментуйте слова Грея, з якими той звертається до екіпажу: „...Я зрозумів одну немудру істину. Вона в тому, щоб робити так звані чудеса своїми руками”. Чи поділяєте ви його думку?

   

  • Епізодичні образи ( ІV група)

 Яким постає у вашій уяві трактирник Меннерс? Чи можна його вважати винним у смерті матері Ассоль Мері?

 Пригадайте епізод „Грей у таверні Меннерса”. Назвіть риси характеру, притаманні Хіну Меннерсу.

 Для чого автор вводить у твір образ Егля?

 Що нового додають епізодичні персонажі до образів Ассоль та Грея?

 

Гра «Хто більше»

Підберіть (за 2- 3 хвилини) якомога більше епітетів, які характеризують:

а) Ассоль;

б) Грея;

в) Лонгрена;

г) Хіна Меннерса.

Метод «Акваріум»

- Чи всі жителі Каперни відвернулися від Лонгрена і його донечки? Хто і як простягав їм руку допомоги?

- Ассоль виростає. Які зміни відбуваються в її зовнішності? Виразно прочитайте другий портретний опис Ассоль. Доведіть, що це психологічний портрет, виокремивши та прокоментувавши ключові художні деталі. («Кожна риса Ассоль була виразно легка і чиста, мов політ ластівки. Темні, з відтінком сумовитого запитання очі здавалися старшими від обличчя; його неправильний м'який овал був обвіяний того роду чудовою засмагою, що притаманна для здорової білини шкіри. Розтулений маленький рот сяяв лагідною усмішкою». Ассоль була відкрита новим враженням, доброзичлива, вразлива, ніжна та добра. Вона не тримала зла на тих, хто ображав її, просто змирилася з тим, що її не приймають до своєї компанії інші діти. Її найважливішою людиною і другом став батько. Для дівчинки він утілював у собі цілий світ.)

- Який сенс має той факт, що колишній матрос заробляє на життя виготовленням іграшок? Чому його іграшки - це кораблі?

- Чому Лонгрен не продає свої іграшки у Каперні, адже в селищі доволі багато дітей?

- Яку роль у розвитку сюжету відіграє історія з п’яницею, якому Лонгрен не дав тютюну? (Цей епізод є своєрідною зав’язкою до історії пурпурових вітрил. Підслухана й спотворена п’яницею казка про корабель з пурпуровими вітрилами ще більше протиставляє Лонгрена й Ассоль та жителів Каперни. З цього моменту їхнє відчуження стає майже абсолютним, а до моральних знущань над Ассоль додається образливе прізвисько «корабельна Ассоль», що у свідомості місцевих жителів ототожнюється з «божевільна».)

- Поясніть, чому люди в селищі вважали Ассоль божевільною. (Вони не розуміли її й не хотіли розуміти. Вона відрізнялася від них не тільки зовні, а й, головне, сприйняттям оточуючого світу. Вони не вміли мріяти, а вона вміла й вірила у те, що її мрії здійсняться. Крім того, вони ненавиділи її батька, і ця ненависть перейшла й на Ассоль.)

- Чому вугляр не вважає Ассоль божевільною? («Я кажу, що в неї добра голова. Це зараз видно. З тобою, Хіне Меннерсе, вона, зрозуміло, не скаже й двох слів. Та я, мостипане, у вільній вугільній справі зневажаю суди й обмови. Вона говорить, як велика, та чудернацька її балачка. Прислухаєшся - немовби все те самісіньке, що ми з вами сказали б, а в неї те саме, та не зовсім так». Вугляр спілкувався із нею не один раз. Тому він розумів, що вона не божевільна. Вона інша, але не божевільна. Їй притаманний інший, ніж у жителів Каперни, романтичний погляд на світ.)

- Розкрийте роль зустрічі з Еглем. За яких обставин вона відбулася? Чому дівчинка повірила, що Егль чарівник? (Дорогою до лісу Ассоль загралася й мало не втратила яхту під пурпуровими вітрилами. Егль був потрібен, по-перше, щоб врятувати іграшку, яка «втікала» від Ассоль; подруге, і це головне, Егль підтверджує думку про можливість здійснення чуда, адже дівчинка сприймає його як чарівника.)

- Що вразило Егля в обличчі Ассоль? Чому він назвав її «рослиною»? («Несвідоме очікування прекрасного, райської долі». Егль зрозумів, що вона -романтик. Дівчинка ніжна, тендітна, незахищена, як рослинка у лісі. Але в ній є природна сила, як і в рослинах, які борються за своє місце під сонцем.)

- Ким насправді був Егль? Що він говорить про пісні, які співають у селищі? Як вони характеризують його жителів? Як розповідь Егля поглиблює основний конфлікт твору? Чому саме Егль озвучує казку-мрію про корабель з пурпуровими вітрилами? («У вас не співають пісень. А як розповідають і співають, то, знаєш, ці оповідки про хитрих дядьків і вояків, з вічним звеличенням шахрайства, ці брудні, мов немиті ноги, грубі, мов бурчання в череві, коротенькі співанки на чотири рядки з жахливим мотивом...»)

 - Виразно прочитайте опис портрета Ассоль із розділу IV. Якою ми її бачимо? Що говорить автор про очі Ассоль? Чому він акцентує на цьому увагу? («За горіховою рамою, у світлій порожнечі відображеної кімнати стояла тоненька невисока дівчина, вбрана в дешевий білий муслін з рожевими квіточками. На її плечах лежала сіра шовкова хустина. Напівдитяче, у світлій засмазі обличчя було жваве і виразне; прегарні, трохи поважні як на її вік очі зиркали з ніяковою зосередженістю глибоких душ. Її неправильне личко могло розчулити тонкою чистотою обрисів; кожен згин, кожна опуклість цього обличчя знайшли б місце у великій кількості жіночих лиць, та їхня сукупність, стиль був цілковито оригінальний - оригінально любий; на цьому ми зупинимося. Решта не підвладна словам, крім слова «поваба». Ассоль - мрійниця, фантазерка, вона вміє глибоко відчувати, вірити в прекрасне, дівчина вразлива. Вона чекає на чудо, хоча інколи це здається їй неможливим. Автор милується Ассоль, тому з таким теплом і ніжністю описує її. Головний акцент обличчя Ассоль - це очі. І це не випадково, адже очі -дзеркало душі людини. Прекрасні очі Ассоль - це візитівка її прекрасної душі.)

- Чому в селищі Ассоль вважали негарною? (У мешканців селища були інші ідеали, інші еталони краси. «Капернці обожнювали кремезних, здоровецьких жінок з масною шкірою грубих литок і могутніх рук; тут залицялися, ляпаючи по спині долонею і штурхаючи, мов на базарі. Тип цього почуття скидався на немудру простоту реву». Ассоль дуже відрізнялася своєю витонченою зовнішністю, духовністю, яка відбивалася у її погляді. Вона була іншою.)

- Як і чому мешканці Каперни зустріли появу вітрильника? («... в корабля були ті самі вітрила, наймення яких звучало мов знущання; тепер вони ясно і неспростовно палахкотіли з невинністю факту, який спростовував усі закони буття і здорового глузду». «Поки її не було, її наймення перелітало серед людей з нервовою й похмурою тривогою, з лютим переляком. Більше говорили чоловіки; здушено, гадючим сичанням схлипували остовпілі жінки, та якщо вже якась починала торохтіти - трутизна просякала в голову. Допіру з'явилася Ассоль, як усі позамовкали, всі зі страхом відійшли від неї...» Жителі Каперни були здивовані та роздратовані тим, що казка обернулася реальністю, що те, про що мріяла Ассоль, виявилося правдою, а вони тепер, осоромлені та принижені, спостерігали диво, у яке не вірили. Але зараз це вже був факт, який неможливо заперечити.)

- Чи торжествує Ассоль у цю хвилину? (Ні, вона розгублена та щаслива. Її мрія перетворилася на реальність. У її чистому серці немає мстивості й заздрості, як у мешканців Каперни. Вона чиста як ангел.)

 - Поміркуйте, чому в момент появи кораблів з пурпуровими вітрилами Ассоль сама, без батька? (Дівчина стоїть на порозі нового, дорослого життя. Це хвилина її власного тріумфу. Крім того, у її житті з ’являється інший чоловік, не батько, що бере на себе відповідальність берегти скарб на ім’я Ассоль.)

- Які герої протиставлені бездуховному світові? (Ассоль, Грей, Лонгрен).

- Які моральні цінності перемагають у творі? (Добро, кохання, праця, чесність, щирість, краса).

- Який момент є кульмінаційним у зіткненні добра і зла? (Поява яхти «Секрет» з пурпуровими вітрилами).

 

Метод «Мікрофон»

 - Пригадайте, де відбулася перша зустріч Грея з Ассоль. Чому Артур бачить саме сплячу дівчину? Доведіть, що Ассоль і Грей гармонійно вписуються в природне середовище? Перегляньте фрагмент з кінофільму «Пурпурові вітрила», який відповідає даному епізоду тексту. Наскільки, по-вашому, вдалося зберегти казковість та урочистість моменту зустрічі Грея й Ассоль на кіноекрані?

- Подумайте, чим була зустріч Грея й Ассоль - випадковістю чи закономірністю? Аргументуйте свої відповіді. ((Зустріч Ассоль і Грея була, мабуть, запланована небесами. Адже їхні долі наскільки схожі і вони близькі за  своєю природою. Зустріч не була випадковою, адже  Грей зробив усе, щоб  вона  була  саме такою, як про неї мріяла дівчина.

Їхня зустріч була визначена усім розвитком подій та особливостями вдачі обох героїв. Вони створені одне для одного. У них багато спільного. У дитинстві вони обоє були самотні, але кожен мав мрію й жив нею. Обоє жили у своєму уявному світі. Обоє сприймали оточуючий світ наповненим таємницями, красою та казкою, природа для них - жива істота, яка має душу. Вони обоє вміють мріяти й любити).

- Що вразило Грея у сплячій дівчині? (Незвичайність моменту, оточуюча природа вразили його. Він сприйняв її як дарунок долі, як сплячу красуню, яку саме він має пробудити до щасливого життя).

- Як характеризує Грея його любов до музики? (Людина, яка відчуває прекрасний світ справжнього мистецтва, має поетичне світосприйняття, чутливе до найменших порухів чужої душі).

- Чому Грей покохав Ассоль, не зважаючи на те, що йому про неї в селищі розповідали багато поганого? (Грей був розумною та чутливою людиною, він умів любити та розуміти, він не був таким обмеженим, як мешканці Каперни. Грей аналізував і робив свої висновки, а не бездумно вірив оповідкам охочих до пліток. З першого погляду Грей зрозумів про Ассоль головне, те, що про неї вже давно знав автор цієї книги: «У ній дві дівчини, дві Ассоль, що перемішалися в чудовній, прегарній неправильності. Одна була донькою матроса, ремісника, який майстрував іграшки, друга правила за живий вірш, з усіма дивами його суголось і образів, з таємницею сусідства слів, у всій взаємності їхніх тіней і світла, які падали з одного на інше. Вона знала життя в межах, поставлених її досвідові, та понад загальні явища бачила відбитий смисл іншого штибу. Так, вдивляючись у предмети, ми помічаємо в них щось не лінійне, та враженням - безумовно людське, і - так само, як людське, - різне. Щось на зразок того, що (коли поталанило) сказали ми цим прикладом, бачила вона ще понад видиме. Без цих тихих завоювань усе просто зрозуміле було чуже її душі. Вона вміла й любила читати, але й у книзі читала переважно поміж рядками, як жила»).

- Чому Г рей вирішив утілити в життя мрію Ассоль? Визначте життєвий девіз Артура Грея. Коли Грей усвідомив для себе його сутність? (У розмові з помічником капітана Пантеном Грей говорить, що саме завдяки Ассоль він «зрозумів одну немудру істину. Вона в тому, щоб робити так звані дива своїми руками. Коли для людини головне - отримати дорогесенький п'ятак, то легко дати цей п'ятак, але коли душа таїть зернину полум'яної рослини - дива, зроби їй це диво, якщо ти у змозі. Нова душа буде в нього й нова в тебе. Коли начальник в'язниці сам випустить в'язня, коли мільйонер подарує письмаку віллу, опереткову співачку і сейф, а жокей бодай раз притримає коняку заради іншого коня, якому не щастить, - тоді всі зрозуміють, як це приємно, як це невимовно чудесно»).

- Як Греєве відкриття пов’язане з авторським задумом і провідною ідеєю твору? («Та є не менші дива: усмішка, веселощі, прощення і... вчасно сказане, потрібне слово. Володіти цим - значить володіти всім. Що ж до мене, то наш початок - мій і Ассоль - залишиться нам назавжди в ясно-червоному відблиску вітрил, створених глибиною серця, котре знає, що таке любов». Він теж романтик, як і Ассоль, поетична натура, він також цінує красу природи, духовну красу людини. Грей - добра людина, яка відчуває задоволення від того, що приносить іншим людям радість та щастя. Це й найважливіші думки самого Гріна, який прагнув «творити дива власними руками»).

- Поміркуйте, чому Грей так довго шукав потрібний йому шовк. Яку роль відіграє колір? Виразно прочитайте опис тканини, яку обрав для вітрил кохання Артур Грей. («Ця цілковито чиста, мов ясно-червона ранкова струмина, повна шляхетних веселощів і величности барва була саме тією гордовитою барвою, яку шукав Грей. В ній не було змішаних відтінків огню, пелюсток маку, гри фіолетових чи бузкових натяків; не було також синяви, ні тіні, – нічого, що викликає сумнів. Вона жевріла, наче усмішка, звабою духовного відображення»).

- Які художні засоби використовує автор, описуючи тканину? (Грін використовує промовисті епітети, порівняння й метафори, щоб підкреслити внутрішній зміст кольору, його символіку – надії, очікувань, чистоти, майбуття).

- Що символізують пурпурові вітрила? (Символ мрії, надії на краще, величі кохання, що є рукотворним дивом, адже це чудо для Ассоль зробив Грей).

 

Прийом “Рольова гра”.

Робота з текстом. Читання діалогу Грея з Пантеном (VII розділ).

- Чи до кінця зрозумів Пантен Греєві слова? Чому?

 

 

Робота в групах

На основі проведеного дослідження тексту заповніть порівняльну таблицю «Ассоль і Грей - дві частини одного цілого» Спираючись на результати дослідження, доведіть, що Ассоль і Грей створені один для одного.

 

Ассоль

Грей

Походження

Народилася в родині моряка

Народився багатим і знатним

Дитинство

Самотність серед людей. Тільки батько був для неї близькою людиною й створював атмосферу любові й родинного тепла.

Самотність у родині. Відчуженість від холодних й егоїстичних батьків-аристократів. Спілкувався з простими людьми більше, ніж із батьками.

Ставлення оточуючих

Більшість людей не розуміли її і не прагнули зрозуміти. Тільки батькове серце билося в унісон із серцем Ассоль.

Людям було важко зрозуміти його, він жив у власному світі фантазій. Найкраще юного Грея розумів Польдішок. Та ставши капітаном «Секрета», Грей намагається якнайкраще ставитися до своєї команди й до всіх людей, з якими його зводить доля.

Сприйняття навколиш-нього світу

Відчувала красу природи, яка була для неї живою істотою, поетично сприймала оточуючий світ, у ній жило дві дівчини: одна донька матроса й ремісника, друга - «живий вірш».

Відчував красу природи, яка була живою істотою, поетичне сприйняття навколишнього світу.

Риси характеру

Доброта, ніжність, лагідність, мрійливість, великодушність, вміння любити, терпіння, стійкість, сила духу.

Доброта, співчутливість, бажання допомогти тим, хто цього потребує, принести радість у життя інших. Здатність творити дива власними руками, Вміння любити. Наполегливість, вміння йти до поставленої мети, людська гідність, надійність, розум, витривалість, сила духу.

 

Метод «Кола Вена»

Як бачимо, герої дуже схожі. Спробуймо визначити їхні спільні риси.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Скласти сенкан

Ассоль

Мрійлива, добра;

Долає, вірить, любить;

Дочекалася свого щастя та  кохання

Символ вірності.

    

 Грей

Співчутливий, цілеспрямований;

Мріє, вчиться, досягає;

Втілює мрію в життя;

Стрімка душа

Прийом творчого моделювання

Вправа «Я Ассоль»

Уявіть себе Ассоль. Перекажіть від її імені, як її мрія втілилася в життя (починаючи з епізоду про обручку).

 

 « Лист літературному героєві»

Учні повинні написати «цільового листа» літературному персонажеві, в якому підтримати  його або, навпаки, засудити, допомогти порадою, висловити своє ставлення до його  вчинків.

 

Прийом «Асоціативний кущ»

1. З чим для вас асоціюється образ Ассоль? 

 (Ассоль - символ світла, добра.)

2. З чим для вас асоціюється образ Грея?

(Грей –  символ втілення  мрії в життя).

 

Прийом “Перехрестя думок”.

  •                   Які істини проголошує Грей? (1-ша група).
  •                   Як він утілив свої мрії в життя? (2-га група).
  •                   Яка фраза є ключовою у розкритті основної ідеї твору? (Чудеса треба робити своїми руками…), (3-тя група).
  •                   Чи у всьому ви погоджуєтесь з головним героєм? Аргументуйте.  (4-та група).

 

Творча робота. Прийом «Словесне малювання»

Вустами головного героя письменник проголошує провідну ідею твору: «Чудеса треба робити своїми руками…»

Яке диво ви хотіли б зробити власними руками?

 

 

Метод  «Мозковий штурм»

- Давайте згадаємо жанри літератури, які ми вже вивчили (оповідання, повість, казка).

- Назвіть характерні ознаки повісті.

- Яка література називається фантастичною?

  

Робота в групах

З’ясування жанрово-композиційних особливостей повісті-феєрії «Пурпурові вітрила»

Ознаки феєрії

Ознаки повісті

 

 

Фантастичний сюжет,

уявний час і простір,

незвичайні персонажі,

несподівані, фантастичні події,

використання чарівних і яскравих ефектів.

Художнє дослідження невеликого кола проблем,

незначна кількість персонажів і подій,

сюжет розгалужений,

зображення певного періоду, епізодів з життя героя (героїв),

велика роль описів (у тому числі портретів, пейзажів),

важливе значення голосу автора або розповідача,

відкритий фінал.

 

 

Метод «Акваріум». Робота в групах

І група -  твір О.Гріна «Пурпурові вітрила» часто називають казкою. Чи погодитеся ви з цим? Доведіть свою думку. (Для казки в повісті є дуже багато реальних подій, адже фантастику у дійсність для Ассоль  перетворює Грей, а казка один із основних жанрів усної народної творчості, розповідний твір про вигадані, фантастичні події, які сприймаються і переживаються, як реальні. Сам автор назвав свій твір «феєрія»).

ІІ група - У чому ви вбачаєте зв’язок твору з реальністю? Доведіть свою думку на прикладах з тексту ( Зображення тяжкої праці Лонгрена, показ соціальної та майнової нерівності людей, правдивість в описах помешкання персонажів, картин природи).

ІІІ група – У чому секрет популярності повісті О.Гріна «Пурпурові вітрила».

 

Проблемне питання

 - Чи можна назвати «Пурпурові вітрила» своєрідним варіантом казки про Попелюшку? (У «Пурпурових вітрилах» Грін змальовує невідому країну, якої не існує, та героїв, що мають незвичайні імена. Проте це не чарівна казка про Попелюшку, котрій принц приніс кришталевий черевичок. Ассоль дочекалася дива, адже вона так вірила у свою мрію і ніколи не відмовлялася від неї, хоча й терпіла злидні та насмішки. Письменник утверджує думку про те, що треба завжди сподіватись на краще, не втрачати мужності та надії).

 

Метод ПРЕС

Доведіть, що «Пурпурові вітрила» О.Гріна – романтична повість.

1. Я вважаю... (позиція).

2. Тому, що... (пояснення).

3. Приклад... (докази, аргументи).

 4. І тому... (висновок).

 

Тестування (Взаємоперевірка) 

1. Сусідка доглядала маленьку Ассоль до повернення батька:

а) один місяць;     

б) три місяці;

в) шість місяців;

г) один рік.

2. Лонгрен взявся сам виховувати і ростити доньку і відмовився від послуг сусідки-вдови

а) відразу після повернення;

б) коли доньці виповнився один рік;

в) як тільки «перестала падати, заносячи ніжку через поріг»;

г) коли доньці виповнилося три роки.

3. Чим заробляв Лонгрен на життя?

а)  продовжував служити матросом;

б) став рибалкою;

в) займався сільським господарством;

г) робив іграшки.

4. Чому Лонгрен не допоміг Меннерсу?

а) бо свого часу той не допоміг його дружині Мері;

б) він не чув криків про допомогу;

в) він не міг нічим допомогти;

г) боявся, що загине разом із Меннерсом. 

5. Читати й писати Ассоль навчив:

а) прикажчик;

б) батько;

в) сусідка-вдова;

г) подружки.

6. Егль був:

а) капітаном судна;

б) мисливцем;

в) збирачем пісень, легенд, переказів і казок;

г) мандрівником.

7. Ким назвався Егль при зустрічі з Ассоль?

а) найголовнішим чарівником;

б) письменником;

в) простим подорожнім;

г) принцом.

8. Грей розбив свою порцелянову скарбничку, щоб:

а) допомогти своїй подрузі Бетсі;

б) купити іграшку, що сподобалась;

в) зробити батькам подарунок;

г) допомогти жебракам.

9. У записці, що лежала біля грошей, він підписався:

а) Шерлок Холмс;

б) Устим Кармалюк;

в) Робін Гуд;

г) капітан Грей.

10. Що справило найбільше враження на Грея в бібліотеці?

а) проходи, завалені купами книжок;

б) сувої, перев’язані золотим шнуром;

в) величезний глобус;

г) величезна картина, на якій був зображений корабель.

11. Артур Грей потай залишив дім

а) на 13-ому році життя;

б) на 14-ому році життя;

в) на 15-ому році життя;

г) на 16-ому році життя.

12. Судно, яке придбав Грей, мало назву:

а) «Секрет»;

б) «Ансельм»;

в) «Ассоль»;

г) «Ліліан».

        

Вікторина «Уважний читач»

1. Назва судна, на якому плавав Лонґрен?

а) «Пілігрим»;

б) «Оріон»;

в) «Вальдек».

2. Чим заробляв Лонґрен на життя, коли звільнився зі служби?

а) робив кораблики;

б) ловив рибу;

в) малював картини.

3. Кого зустріла Ассоль ідучи до міста?

а) знаменитого художника;

б) батькового товариша;

в) відомого збирача казок, легенд, пісень, переказів.

4. Що надихнуло Егля на створення дивовижної казки, «яка розквітне в Каперні»?

а) давня легенда;

б) кораблик з пурпуровими вітрилами;

в) йому приснився дивний сон.

5. Чому діти стали проганяти Ассоль?

а) її батька звинуватили у смерті Меннерса;

б) Ассоль важко захворіла;

в) сім’я Ассоль була надто бідною.

6. Як картина у бібліотеці вплинула на подальшу долю Грея?

а) він вирішив стати моряком;

б) він вирішив намалювати море;

в) він вирішив стати корабельним лікарем.

7. У чому, на думку Грея, полягає істина?

а) робити чудеса своїми руками;

б) у читанні книг;

в) у розмові з друзями.

8. З якою душею народився Грей?

а) з чистою душею;

б) з щирою душею;

в) з живою душею.

9. Греїв корабель мав назву?

а) «Мрія»;

б) «Секрет»;

в) «Ассоль».

10. Як відреагували мешканці Каперни на появу корабля з пурпуровими вітрилами?

а) байдуже спостерігали побачене;

б) тікали в різні боки;

в) щодуху мчали до берега хто в чому був.

11. Щастя сиділо в Ассоль:

а) співучою пташкою;

б) пухнастим кошеням;

в) сонячним промінчиком.

12. Що спільного у рисах характеру Ассоль і Грея?

а) вони обоє вірили в диво;

б) вони любили мандрувати;

в) вони з повагою ставилися до літніх людей.

 

 

 

Конкурс « Чорна скринька».

Ви повинні назвати  предмети, що знаходяться в скриньці.

  У чорній скриньці знаходиться те, що було зображено на картині в бібліотеці в будинку Гріна.

  Предмет, який подарував Грей Ассоль.

 

 Конкурс « Найрозумніший».

1. Ім’я капітана Грея.

2. Який предмет стояв на столі в будинку Грея?

3. Колір, який вибрав Грей для пошиття вітрил.

4. Прислуга, товариш маленького Грея.

5. Ім’я мами Грея.

6. З чого були зроблені іграшки Лонгрена?

7. Як називається корабель Грея?

8. Країна, створена уявою письменника.

 

Вікторина для найуважніших

 Назвіть героїв повісті, скажіть, хто вони.

  • Лонгрен (батько Ассоль)
  • Мері (мати Ассоль)
  • Хін (син лавочника, потім власник крамниці)
  • Меннерс (власник крамниці)
  • Егль (збирач фольклору, чарівник для Ассоль)
  • Грей (капітан корабля, наречений Ассоль)

 

Варіанти домашніх завдань:

 - Написати невеликий твір на одну з тем:

1. «Дива, які ми можемо робити своїми руками».

2. «Яким я бачу майбутнє?»

3. «Мої Пурпурові вітрила».

4.  «Моя заповітна мрія».

  - Скласти кросворд.

  - Намалювати ілюстрації до твору.

 - Дати письмову відповідь на питання: «Які істини я відкрив для себе, прочитавши повість «Пурпурові вітрила»?»

- Підготувати спецвипуск газети «Вісник Каперни».

 - Виписати цитати для характеристики образів Ассоль і Грея,

 - Записати інтерв’ю з одним із жителів Каперни.

 - Скласти  тест (12 запитань) на знання змісту твору.

 

 

 

 

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА

1. Грін Олександр. Пурпурові вітрила: повість / О. Грін; пер. з рос. Л. Кононовича. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2016. – 128 с.

2. Волощук Є.В., Слободянюк О.М. Світова література. Підр. для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів / Є. В. Волощук, О. М. Слободянюк. - К.: Генеза, 2015.- с.161-180

3. Зарубіжна література. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ. – 2017 р.

4. Лисак Л.Ф. Романтика «бортового журналу» // Всесвітня література в навчальних закладах України / Л. Ф. Лисак. – 2004.-№7. – С. 46-49

5. Нетрадиційні уроки із зарубіжної літератури. 5 – 11 класи./ Укладачі С.С.Скляр, Л.І.Нечволод, О.О.Дем’яненко. – Харків: Торсінг, 2004р.

6. Ніколенко О.М. Вивчення зарубіжної літератури. 7 клас. Авторський урок / О. М. Ніколенко. – Х.: Ранок, 2002. – С. 220-224

  1. Ременяк Г. Щоб увиразнити небуденність «Пурпурових вітрил» // Всесвітня література в навчальних закладах України. – 2007.-№4. – С. 24-28
  2. Фесенко В.І. Зарубіжна література. Підручник для 7 класу. – К.: Навчальна книга, 2004. – С. 168-190

9. Л.А.Чередник. Вивчення зарубіжної літератури. – Харків : „Ранок” – 2003р.

10. Штанько Л. Робити чудеса своїми руками // Зарубіжна література. – 2006. - №4. – С. 9-12

 

ІНТЕРНЕТРЕСУРСИ

https://dovidka.biz.ua/purpurovi-vitrila-analiz/ Довідник цікавих фактів та корисних знань

http://docplayer.net/71266339-Tema-oleksandr-grin-purpuro...rpurovih-vitril.htm

http://www.wishenko.org/meta-uroku--navchalena.html

http://uroclit.blogspot.com/2019/03/blog-post.html

https://nsportal.ru/shkola/literatura/library/2014/07/20/vikoristannya-interaktivnikh-metodiv-navchannya-na-urokakh

https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2257

http://ru.osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/24922/

http://klas.sadzhavka.org.ua/mod/page/view.php?id=353&lang=en

http://taisia-2013.io.ua/s2294797/7-v_o._grin_purpurovi_vitrila

http://kipdf.com/-7-_5ac995221723dde16dbd4f68.html

http://zarlit.com/lesson/7klas_3/3.html

1

 

docx
Додав(-ла)
Левчук Неоніла
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
2 квітня 2021
Переглядів
3374
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку